Het fenomeen dat een occasion van een bepaald model duurder is dan een nieuw exemplaar, hebben we al eens eerder gezien. Een tijdje was de Toyota Prius in de Verenigde Staten zo populair, dat de auto niet aan te slepen was. Door de lange levertijden stegen de prijzen van Prius occasions tot boven de nieuwprijs. Door de crisis lijkt een dergelijk fenomeen zich op een grotere schaal af te tekenen.
Het is de Britse website Parkers opgevallen dat occasions van een jaar oud in verschillende gevallen duurder zijn dan een nieuw exemplaar van dezelfde auto. Parkers is een website voor het vergelijken van autoprijzen. Dit fenomeen doet zich zowel bij kleine als bij grote auto’s voor, waarbij het verschil soms oploopt tot honderden euro’s.
Het is een verschijnsel dat Parkers nog nooit eerder heeft gezien. Het zou volgens de website twee oorzaken hebben. Aan de ene kant worden forse kortingen gegeven bij de aanschaf van nieuwe auto’s om van de voorraden af te komen. Tegelijkertijd is er door het instorten van de autoverkopen een groot tekort aan jonge gebruikte auto’s. Dit laatste houdt de prijzen van occasions op peil. Toch zal dit slechts van tijdelijke aard zijn. De prijzen van occasions reageren altijd iets vertraagd op de marktontwikkelingen waardoor deze vanzelf goedkoper zullen worden en het onbalans zich automatisch corrigeert.
Of dit verschijnsel ook in ons land speelt, durf ik niet te zeggen. Ik kan me namelijk nauwelijks voorstellen dat iemand meer geld neertelt voor een occasion dan wat een nieuw exemplaar kost. Immers: “waarde is wat de gek ervoor geeft”.
Thijs zegt
en met een Witte blijf je altijd Zitte…
stefan zegt
Tja, als je zeldzame klassiekers meerekent kan het wel kloppen whaha
Dennis zegt
@stefan: Die vergelijking gaat natuurlijk niet op. Van een klassieker kun je niet precies hetzelfde model nieuw kopen. Datzelfde geldt voor exclusieve supercars. Die worden ook vaak meer waard.
Lagonda zegt
@stefan dan heb je het niet goed gelezen. Het gaat hier om autos die nu nieuw te koop zijn waarvan de zelfde uitvoering 2-hands meer opbrengt.
Dat zeldzame klassiekers meer waard zijn dan hun oorspronkelijke nieuwwaarde of meer opbrengen dan nieuwe vergelijkbare auto’s is al jaren zo.
Laurens zegt
Misschien eens goed kijken naar de lijst van opties op de auto?
Options zegt
Volgens mij hebben ze geen rekening gehouden met de opties hoor. Een standaard A4 1.8 is nieuw ook goedkoper dan elke andere 1.8 A4 occasion, logisch want wie wil er nou swengelen aan de ramen en geen climate control.
Bol zegt
Dit is wel heel bizar, kan me alleen voorstellen dat dit fenomeen zich voordoet bij grote schaarste of auto’s met een levertijd van een jaar..
SimonMc zegt
Pagani zonda was 2de hands duurder dan nieuw.Reden was daar ook omdat je 2 jaar op je pagani moest wachten anders…
RenJie zegt
Ik denk dat het verschil te vinden is in de optielijst. BV. een 2e hands Audi A4 DIK aangekleed, kost dan bv. 40.000 euro. Een nieuwe A4 (basic, kaal) kan dan bv. 38.000 kosten.
lincoln zegt
tuurlijk @Dennis ..
een nieuwe auto is een perfecte investering .. wordt altijd meer waard ..
dit is echt het domste verhaaltje ooit gehoord ..
rare propaganda om de economie te stimuleren ..
JanJansen zegt
@ lincoln
Zo gisteren ook weer 911 gezien met alle conspiracy en propaganda whowho?
Ik heb twee jaar een Polo 3L gereden en ook weer voor hetzelfde geld verkocht. Tuurlijk, dit was omdat de brandstofprijzen gillend hard stegen, maar toch.
Laue zegt
Ik heb een nissan patrol gekocht voor 1500,- heb nu al biedingen van 3500,-? kan iemand mij daar uitleg over geven?
Rick dos zegt
England, a land of fools where the second hand car dealer RULES man!
Laten we eerlijk zijn, toch wel een klein beetje respect voor die handelaren…
Kaler zegt
Dat die occasion Prius zo duur was in de US, kwam omdat de oude Prius een sticker had waar je in je 1tje de carpoollane mee opmocht. Nieuwe Prius-en kregen dat niet, en daardoor ging de prijs omhoog.
Citrofiel zegt
De tweedehands handelaren hebben gewoon nog geen tijd/zin gehad om de prijzen in hun advertenties aan te passen, zodat het weer in verhouding komt met de stuntende nieuwprijzen. Kwestie van tijd, ik zie ook niet in waarom iemand nu liever een tweedehands zou hebben dan een nieuwe. In het geval van grote vraag speelt de lange levertijd, maar dat is met de crisis ook niet meer het geval…
Bob zegt
Inderdaad is dat al een maand of 2 of zo in de VS. Dat komt door de kortingen die men geeft op nieuwe auto’s.
Henkie zegt
Ik heb mijn Fiat 500 jaartje geleden ook verkocht voor meer dan een nieuwe, toen waren die dingen niet aan te slepen en lukte het helemaal niet zo moeilijk.
Mo zegt
“het onbalans” is fout Nederlands.
Een andere reden, behalve de opties, kan ook zijn dat handelaars wat ruimte creeeren om te onderhandelen. Bij een jonge occassion kun je meestal flink wat geld besparen door af te dingen. Bij nieuwe auto’s krijg je het standaardverhaaltje van max. zoveel % want er is eeeeeeecht weinig marge.
Timo zegt
wat dacht je van de opel speedster die op een gegeve moment nieuw voor 28.995 door de dealers werden aangeboden om de verkoop een boost te geven. de prijs die ze er 2e hands voor vragen uit bouwjaar 2005 (het jaar dat ze goedkoop werden) loigt er ver boven.