Het kan bijna niet anders, of dit wordt een van de populairdere auto’s in Nederland. Een sedan met 585 pk klinkt niet verkeerd!
15.000 exemplaren. Méér dan 15.000 exemplaren. Laat dat eventjes inzinken. Want er staan meer dan 15.000 stuks van de Lynk & Co 01 op Nederlands kenteken. Afgelopen jaar kwamen er 6.109 exemplaren bij. Eentje daarvan is van onze hoofdredacteur @michaelras, die zich voor het goede doel heeft opgeofferd om er eentje te gaan rijden. Dit om te kijken hoe de abonnementsconstructie bevalt, naast de auto uiteraard!
Gezien het feit dat hij wel winterbanden heeft, lijkt het allemaal goed te gaan met onze grote baas. We zijn dan ook benieuwd of hij een overstap naar de Lynk & Co 07 EM-P zal overwegen.
In Nederland is Lynk & Co een merk met slechts één model in het gamma, maar in het thuisland zijn er meerdere modellen en daar komt er nu eentje bij: de Lynk & Co 07.
Platform Lynk & Co 07
Lynk & Co onthult nu al de eerste paar afbeeldingen van de auto en wat summiere technische gegevens. Op de foto’s is het model natuurlijk nog gecamoufleerd, maar we kunnen zien dat het een meer traditionele sedan is met een paar geinige designfoefjes dan een crossover.
Belangrijker dan het uiterlijk is misschien wel de techniek. De 07 is namelijk deels een Volvo, net als de 01 veel gebruik maakt van Volvo-techniek. De 07 EM-P staat op het CMA Evo-platform, dat we ook kennen als Volvo’s P6-platform. Dit platform is geschikt voor auto’s met verbrandingsmotor, maar ook voor PHEV’s en volledig elektrische auto’s. De Lynk & Co 08 – een plug-in crossover coupé-achtig geval – staat ook al op dit platform.
Sedan met 585 pk
In die auto zijn er drie aandrijflijnopties, allemaal plug-in hybride. Het begint met een 1.5 driecilinder turbo (163 pk) en elektromotor, samen goed voor 381 pk. Je kunt kiezen uit een kleine batterij (21,2 kWh) of een grote (39,8 kWh). Het topmodel heeft dezelfde 1.5, maar dan met twee elektromotoren, die samen 585 pk leveren.
Kijk, die laatste klinkt dan meteen interessant! Natuurlijk, alles is afhankelijk van de prijs. Maar als Lynk & Co die een beetje aantrekkelijk kan houden – zoals met de 01 -, dan hebben ze een winnaar. Een knappe ruime sedan met 585 pk klinkt niet verkeerd. Jullie aller Michael kan niet wachten om over te stappen!
Dutchdriftking zegt
Zie hier de nieuwe dienstauto voor de politie.
gekketurbo zegt
Als het een vergelijkbare prijs als de 08 of EX30 heeft dan is het een gegarandeerde hit…
Robert zegt
Ik begrijp niet goed waarom een autobouwer van EV’s de afkorting ‘EMP‘ in de modelnaam zou vermelden. Een EMP is fataal voor elk elektrisch en elektronisch systeem
Motomoto zegt
Hij komt hoogstwaarschijnlijk alleen niet naar Nederland…
detroitv8 zegt
Beter!
harrie zegt
Hee deze heeft nog wel een setje winterbanden kunnen scoren!
Otua zegt
Het lijkt een beetje op een walvis op het droge. Die camo doet hem niet goed, ik hoop dat ie er in het echt knapper uit ziet
Gulli zegt
Het lijkt wel of het dak te lang is, een beetje zoals bij een Skoda Superb sedan/hatchback.
MarcoM zegt
585pk pers je tegenwoordig ook uit een 4 cilinder met gemak.
maotje zegt
Welke 4 cilinder is dat?
rollingstoned zegt
Sowieso de Lampredi. Daar kun je makkelijk 800pk uithalen. Bekend van o.a. de Delta S4 en andere Lancia’s.
petroldrinker zegt
Als ik zo rondloop op straat lopen er al genoeg walvissen rond, moeten we dan blij zijn dat een walvis als deze er ook nog bij komt??
Edge zegt
Dat zijaanzicht laat zich nog het beste omschrijven als een kitcar replica van de Maserati Quattroporte op basis van een veel kleinere auto. Zoals die ‘Ferrari’s’ op basis van een Pontiac Fiero die beste netjes in elkaar zitten, maar qua verhoudingen totaal niet meer lijken op het echte werk.