Vandaag kwam ons een mission statement van de Society for Sustainable Mobility onder ogen. Zij schijnen met een project bezig te zijn, getiteld OSGV: Open Source Green Vehicle. De voornaamste focus is het behoud van mobiliteit zonder een al te zware wissel te trekken op het milieu en de (eindige) grondstoffen. Dit moet onder andere bereikt worden door van het bouwen van de auto van de toekomst een open-source project te maken. Binnen de softwarewereld is open-source al jarenlang een bekend verschijnsel, maar nu wil men dit idee ook gaan toepassen op de autowereld.
Het idee is dat er een goed product ontstaat doordat het project helemaal ‘open’ is, er zijn geen hindernissen of geheimen en iedereen met kennis kan zijn steentje bijdragen. Door uit idealisme en zonder winstbejag te werken moet een goedkope, efficiente en superieure auto ontstaan. Er moet een AWD-elektrische-hybride-SUV ontworpen worden die gebruik maakt van Lithium-ion batterijen en opslagsystemen voor elektriciteit. Hiermee moet een brandstofverbruik van 3 liter per 100 kilometer mogelijk zijn. Combineer dit met een vermogen van meer dan 200 pk, een 0-100 acceleratie in 9 seconden en een topsnelheid van 200 kilometer per uur en het lijkt alsof de ontwikkelaars goud in handen hebben. De naam die de SUV-in-ontwikkeling draagt is Kernel EV, een duidelijke verwijzing naar de computerprogrammeerwereld.
Als je dit interessante materie vindt, is het volledige mission statement hier (PDF alert) te downloaden. Voor de chauvinisten onder ons: het programma heeft een Nederlands tintje omdat de Hogeschool Rotterdam een belangrijke partner is in het project (bron: WorldCarFans).
Xemurai zegt
Lief voor het mileu… en me ogen dan!! Hij is zo lelijk dat me ogen gewoon pijn beginnen te doen :P
Jellert zegt
Goed en dan nu een similary concept voor een dikke coupe. Bejaardenauto’s hou ik niet zo van.
MurcieBoy zegt
nou hoelang zijn ze nu al bezig met milieuvriendelijke auto;s te maken? lang of niet? de enigste auto tot nou toe is de toyota prius dat ze ermee experimenteren ok maar zeg er pas iets van als het ook daadwerkelijk komt ;)
IFI zegt
Mooi alleen andere velgen eronder.
SUV FREAK zegt
goed voor het milieu ja
maar als je daar in wilt rond rijden dan moet snel naar ergens waar geen mense kome want dat ding is zo lelijk
dan liever iets mooi wat zuipt
Birger zegt
Als ze denken dat ze met zulke modellen succes gaan hebben om het milieu te verbeteren!
r-klasse 320 zegt
tis toch al ne goeie stap voor het milieu
als ze nu de modellen wat zouden aanpassen dan…
wordt het misschien iets moois
joep zegt
@iedereen hiervoor: zucht.. jongens dit is slechts een schets. Het wil in zn geheel nog niet zeggen dat het daadwerkelijke model er ook echt zo uit komt te zien. Het gaat hier natuurlijk in feite om het revolutionaire manier om tot dat uiteindelijke model te komen (welke opzich zelf miss. ook al wel revolutionair genoemd mag worden).
OT: Erg gaaf initiatief, ik ben erg benieuwd wat het op gaat leveren!
sjonnie zegt
tzzz… dit is maar een foto!!! staat er ergens dat hij er zo gaat uitzien?
Armada zegt
Hehe, dat is het project waar ik nu mee bezig ben. (doe autotechniek aan de hogeschool van rotterdam) Die tekening is gewoon een schets die een van onze docenten die het project begeleiden heeft gemaakt. Wel leuk om er buiten school ook nog iets over te lezen. We promoten het trouwens ook op de autorai.
Citrofiel zegt
Lol, schele schets. Maar dat is niet voor niets een schets, dus daar zeg ik maar niets meer over. Het is een goed idee om dit zo open te behandelen en zo, maar waarom dan een SUV? Die zijn toch eigenlijk inefficiënt? Waarom niet gewoon een hatchback of zo?
Armada zegt
@ Citrofiel.
Omdat deze wagen ook in de VS verkocht moet gaan worden. Zoals je weet is de SUV in de VS nogal een hot item en aangezien bigger is better ook nog steeds opgaat voor die lui…..
Citrofiel zegt
@ Armada; SNEL! Maar oke, ja, om in de VS te verkopen moet je idd wel met zoiets aankomen, hoewel het gelukkig ook minder wordt (vanwege milieubewustzijn gaan ze kleiner rijden). Maar door met milieuvriendelijke SUVs te komen blijven ze daarmee rijden. Jammer (gewoon niet mijn smaak). Maar ik begrijp het nu wel.
Armada zegt
@ Citrofiel.
Was trouwens ook niet mijn keuze om een SUV te maken. Heb zelf een beetje een hekel aan die dingen.
floryn zegt
de techniek is zeker interessant te noemen en de specs al helemaal, maar aan het uiterlijk moet nog wat geschroevd worden haha en maak er alsjeblieft geen SUV van dat is toch zo lelijk
lincoln mark8 zegt
@armada…. ik weet niet of jij wel eens op autoblog.nl komt maar….bigger the better… is niet alleen voorbehouden aan amerikanen
Armada zegt
@lincoln mark8
Nee, heb ik wel gemerkt, maar is om een beetje te beargumenteren waarom het een SUV is geworden. Andere scholen in Nederland zijn er trouwens ook nog mee bezig, alleen niet in samenwerking met ons.
Citrofiel zegt
@ Armada; Gelukkig maar…
@ lincoln mark8; Nee, idd, ook Lincoln mark8 houdt er wel van… Enne… Tsja… En Lincoln mark8! Enne… Tjsa, wie eigenlijk…. ;)
@ floryn; Zie voor de reden een paar posts boven die post van jou.
floryn zegt
@ citrofiel jep ik zie het jammer he maarja
wel een heel mooi idee trouwens om een open-source auto te maken ik denk dat het nog wel eens de linux onder de auto’s kan gaan worden als het eindproduct echt zo goed is als beloofd, want ik vind de cijfers die gegeven zijn wel mooi maar erg “rond”
Mechanic zegt
Hier nog een teamlid :)
Een SUV, omdat die duidelijk brandstofgrootverbruikers zijn en om aan te tonen dat ze met een enorm laag verbruik toch goede prestaties kunnen halen.
jasper zegt
wleke idioot heeft dat ontworpen? dat ding is zo lomp dat de wind hem weer terug duwd naar huis.
Roeland zegt
Als aanjager (docent, ook dus de tekenaar) vanuit de Hogeschool Rotterdam:
– SUV, Amerikaanse markt, 50% van dergelijke auto’s en zwaardere (light) trucks. Daarom juist deze klasse.
– vormgeving is nog concept. Bedenk dat het een aerodynamische en functionele (cross over) SUV wordt.
– er staat nog veel te gebeuren. Tegen de zomer is er een virtueel prototype.
Citrofiel zegt
@ jasper; Ja, hij is scheef en lelijk, dat weten we nu wel, maar het is maar een snelle schets. Het is niet het uiteindelijke ontwerp.
Mechanic zegt
Laat even het plaatje buiten beschouwing en kijk naar het idee en de prestaties: 0-100 km/h in 7 seconden, een top van 200 km/h en een brandstofverbruik wat momenteel geen enkele productieauto haalt.
Zoals Armada al zei, het ontwerp is een idee van een docent, en zeker niet het definitieve uiterlijk…
hanz zegt
goed bezig!
graag nog toevoegen:
-zonnecellen(opladen tijens parkeren)
-mobiele laadmogelijkheid (op je werk je auto laden :))
-rekening houden met massa in de wielen
(voor een goede wegligging is het zaak de wielen zo licht mogelijk te houden..)
-andere modelen (ala tesla roadster)
Mechanic zegt
Punt 2 werkt mijn team aan (o.a.) en punt 3 wordt ook al aan gewerkt…
Ugurinho zegt
Ik doe ook autotechniek op Hogeschool Rotterdam en werk ook aan het project.
Jongens, dit is nog een CONCEPT, hij wordt nog verder uitgewerkt door ons docent. Nog één ding, verwacht niet te veel, want deze SUV wordt verkocht voor 16000 DOLLAR. En voor zo een prijs is een SUV nieuw zeker niet te krijgen!! Ik vind het eerlijk gezegd wel een leuke auto voor een leuke prijsje. Het is nog een concept, er wordt nog eraan gewerkt….
Citrofiel zegt
@ Mechanic; Waar haal jij een acceleratie 0-100 in 7 sec. vandaan?
Mechanic zegt
Dat zijn de eisen waar wij mee werken. Die 9 seconde is nieuw voor mij…
Oomster zegt
Naar mijn weten wordt er een hele module aan het nieuwe ontwerp gewijd waarin er een aantal studenten met de betreffende docent samenwerken. Dus dat ontwerp komt heus wel goed met een aantal jonge en moderne koppen erbij ;) (studenten dus :P )
Citrofiel zegt
@ Mechanic; Dus Autoblog is fout en het moet 7 sec. zijn? Nog sneller?! Wauw.
robert zegt
niet mooi maar kan een succes worden
Mechanic zegt
@ Citrofiel: Als ik het goed lees staat er 9 seconds or less, dus dan zal de 7 waar wij mee werken een streven zijn. Maar wij rekenen voorlopig met 7 voor zover ik (en de projecthandleiding) dat weten.
Citrofiel zegt
@ Mechanic; Sorry, niet bij het volledige artikel gekeken. In het stukje van Autoblog hierboven staat in de tweede alinea: “Combineer dit met een vermogen van meer dan 200 pk, een 0-100 acceleratie in 9 seconden…”, dus vandaar dacht ik het….
Roeland zegt
Nog een berichtje van de ontwerper van het eerste concept,
over de vormgeving.
Daar komt dus nog wel een vervolg op, maar wat voor een beeld hebben jullie bij een mooie (7-persoons) SUV. Voorbeelden?
Jullie beeld kunnen we (de Hogeschool Rotterdam) dan meenemen in de verdere ontwikkeling van het concept. Het is immers Open Source.
Brahim-Inator zegt
Zoals al eerder verteld is, is het nog maar een concept. Ik zelf ben ook student aan de Hogeschool Rotterdam. Op dit moment gaat het voornamelijk om dat we aan de eisen kunnen voldoen. Je kunt denken aan het verbruik van 1 op 42 km’s
Misschien weten jullie het nog niet het gaat om het innerlijke en om het uiterlijk deze zal worden aangepast….
Reiner zegt
een auto construeren is iets moeilijker dan een softwarepakketje in elkaar zetten.
supergrover zegt
Vind het interessant en een mooi streven.
Maar…. De kosten in de auto industrie zijn gigantisch, omdat je o.a. aan heel veel regelgeving moet voldoen. Bv. hoe wil je “open source” crash tests doen? Virtuele simulatie kan nog/voldoet nog niet.
Daarnaast moet je durability tests gaan doen, hoogte testen, koude testen, etc. daar kruipen ook al miljoenen in en kun je niet aan voorbij m.i.
Op dit moment rekent een fabrikant voor de ontwikkeling van een platform €1miljard. Daarnaast komen nog de ontwikkelingskosten voor de aandrijving, in dit geval dan een elektrisch systeem.
Ben dus scpetisch over de slagingskans…
Citrofiel zegt
@ Roeland; Hmmm… Een SUV én mooi… Moeilijke combo. ;) Een paar SUVs die ik er wel mee door vind kunnen zijn de nieuwe Honda CR-V (maar dan zonder het gat in de voorkant aub ;) ), de Mitsubishi Outlander en de Citroën Cruise Crosser (hoewel die niet helemaal objectief is). Verder kan de Renault Koleos Concept ook wel, en de Audi Q7 en BMW X5 zien er voor hun formaat ook niet verkeerd uit.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jullie zo’n model na gaan maken, maar het zijn kan mss toch wat opleveren? Je ziet maar.
Roeland zegt
Een berichtje van de aanjager tot slot:
het project zal vooral een demonstratorfunctie krijgen. Hopelijk na juni met hulp van partners uit de (inter)nationale autoindustrie.
We houden ons overigens wel aan alle wettelijke normen.
Wil je het volgen kijk dan op http://www.osgv.org of volg de ontwikkelingen via http://www.hogeschool-rotterdam.nl/rotterdamautomotive.
Eind juni zijn we veel verder met techniek en vormgeving en tonen we een virtueel prototype en waarschijnlijk ook schaalmodellen.
Tot dan!
Roeland zegt
Nogmaals de site
http://www.hogeschool-rotterdam.nl/rotterdamautomotive