Na alle pk-monsters wordt het misschien eens tijd aandacht te geven aan een ander type auto. Zoals de Volkswagen Polo BlueMotion, die extreem lief is voor het milieu.
Zo lief zelfs dat de Polo BlueMotion een belangrijke Duitse onderscheiding voor milieuvriendelijkheid heeft gekregen. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar verbruik, uitstoot van schadelijke gassen en geluidsniveaus, maar ook om een beoordeling van productiemethoden, logistiek, recyclingmogelijkheden en het milieumanagement van de fabrikant. De Polo BlueMotion scoort op al deze punten goed en heeft als een van de eerste auto’s van het milieuonderzoeksbureau ÖKO-TREND het Auto Milieu Certificaat gekregen.
Met een verbruik van 3,9 liter per 100 km (ruim 1 op 25) is de Polo BlueMotion de meest zuinige vijfzits van Europa. Volgens VW biedt de “pittige” 80 pk dieselmotor rijplezier en is het lage verbruik te danken aan de “lange versnellingen” (en een in aerodynamisch opzicht geoptimaliseerd koetswerk). Ehm tja, klinkt niet erg sportief of wel?
Rick dos zegt
GAAAAAAAAAAAAPPPPPPPP! Yep! Dit was wat ik nodig had! Truste mensen! ;)
Mcello zegt
…
ik wou wat typen, maja laat maar zittenn
wapz zegt
Lange versnellingen en minder drag, minder acceleratie maar hogere topsnelheid! :)
W00fer zegt
Als je hem nu wat optisch tuned en de achterbank eruit sloopt, dashboard opvult met schuim en nog wat carbon toevoegd ipv de zware ijzeren materialen dan is hij een stuk lichter, which means meer acceleratie, betere wegligging en meer PK per kilo, dus een betere algehele performance.
Michiel_vd_Brink zegt
Leuk idee, maar het moet wel verkopen natuurlijk.
Laat ze er dan alsjeblieft een aantrekkelijk design voor maken…
JANUS zegt
So hé.
Volgende topic.
wouter zegt
Schitterend staaltje van ingenieursschap.
Zalig cruisen
Veilig mee kunnen rijden
én milieu beter respecteren zonder belachelijke looks van honda insght en toyota prius
Nu nog led verlichting en dus kleinere (litium-ion)batterij en kleinere aerodynamische achteruitkijkspiegels en putjes in het koetswerk (golfbaleffect)
en uiteraard mat zwart verven…
Nick zegt
@W00fer: En de prijs gaat ook meteen door het dak.
Klassiekerrally zegt
Die 3L Lupo was ook al zo’n verkoopsucces… (NOT)Te duur in aanschaf. Je moet zo verschrikkelijk veel kilometers maken om de meerprijs terug te verdienen. En mooi is inderdaad ook anders.
Klaas zegt
Het is inderdaad mooie engeneering. Het zal vast geen doorslaand verkoop succes worden. Maar toch is VW goed bezig. Een motor kietelen en wat plastic op het koetswerk plakken kan elke kleuter. Met deze oefening doet VW ervaring op waar ze in de nabije toekomst echt wat aan hebben.
Y. zegt
Nog maar een keer dan: geen enkele auto is ‘sportief’, tenzij er trappers in zitten.
Houden we nou een keer op met het misbruiken van dat woord? Fijn dank je.
Sjonnie zegt
@ Y. Zoiets noemen we een go-cart.
@ Wouter : Volgens mij is deze niet minder sportief dan de gewone.
(aerodynamischer, minder rolweerstand door de dunnere bandjes)
Om nog maar te zwijgen over die vreselijke CROSS-Polo. (gekwelde gelaatsuitdrukking )
Turbo zegt
Is eigenlijk niks nieuws toch, zal wel net zo succesvol worden als de polo 3L :D
autoblogger zegt
De Polo Bluemotion is zuiniger dan een Prius…
http://www.whatcar.co.uk/news-article.aspx?NA=223572
Philip zegt
Polo zuiniger dan de Prius?
In wat? Alleen maar de brandstof denk ik, want de problemen melden zich al aan bij de VW-dealers.
En nogal wiedes dat hij zuiniger is. Hij is kleiner en lichter dan de Prius.
Leve de Jappen en de mensen die zulke wagens kopen.
Pieter Smits zegt
Nou ik heb dus zo’n Bluemotion geval (zwart metalic) in de lease en kan je vertellen dat het een uitermate lekkere auto is. Hij drinkt wel iets meer dan in de folder staat. Snelweg 130Km/u gaat ie 5l./100km, maar de benzine kosten zijn toch voor de baas.
Hij doet overgens qua prestaties niet onder voor de andere polo’s en door de gestroomdheid lekker stil.
Ron zegt
Leuk artikeltje voor de milieu-fetisjisten onder ons.
@pieter, wat is “gestroomdheid”? Als de benzine kosten voor de baas zijn zou ik voor de GTi gegaan zijn ;)
SEAT addicted zegt
Zoals de meesten het wel met me eens zullen zijn, mooi initiatief, maar veel te duur voor wat je krijgt… Inderdaad same problem als bij de LUPO 3L. Maar toch een pluim voor VW om het goede voorbeeld te stellen! ;-)
vw-fan zegt
volgens mij gaat per volgend jaar de wegenbelasting voor deze auto naar 0 euro :-) zover ik weet gaat het kabinet de wegenbelasting voor diesel-auto’s met minder als 95 gram per kilometer en voor benzine-autos 110 gram per kilometer co2 uitstoot afschaffen…. of weet ik dat verkeerd?
officieel is het belastingvrij maar zelf kan je het nog chip-tunen :D