Veel bagageruimte combineren met een laag verbruik, wat zijn de opties als je een ruime en zuinige auto zoekt?
Het is soms lastig om bepaalde dingen met elkaar te verenigen. Denk aan een degelijke verdediging bij het Nederlands elftal. Of een Nederlands elftal dat met het mes tussen de tanden speelt. Of een Nederlands Elftal dat een klein beetje passie en strijdlijst toont. Maar ja, dat kan je niet van een 11 multimiljonairs verwachten die nu elk moment op vakantie kunnen gaan.
Ruime zuinige auto
Een ander ding dat zich lastig laat combineren is een grote auto die ook zuinig is. Dat is dan ook precies de zoektocht van Autobloglezer Mark mee zit. Of nou ja, niet zozeer een grote auto dan wel een ruime auto. Hij heeft op dit moment één vrouw (ja, eentje maar) en één kind. Ondanks dat dat kind zich laat identificeren als kleuter, weet iedereen dat je heel veel spullen ineens nodig hebt: campingbedjes, kinderzitjes, speelgoed, drinkbekers, 1 verhuisdoos vol spenen, een complete knuffelbrigade en nog meer items die je nodig hebt.
Dus Mark zoekt een auto met een ruime bagageruimte. Modern en luxe genoeg, maar ook een serieus grote bagageruimte: 600 liter is het echt het minimum voor vandaag. De auto hoeft niet zozeer heel erg snel te zijn, maar wel zuinig. Kortom, wat moet Mark gaan zoeken op Marktplaats?
De wensen voor een hele ruime doch erg zuinige auto kun je hieronder lezen:
Huidige / vorige auto’s: | Kia Sportage |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 22500 |
Jaarkilometrage: | 25000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine, hybride, elektrisch |
Reden aanschaf andere auto: | Grotere auto nodig (met name laadruimte) |
Gezinssamenstelling: | 2 volwassenen, 1 kleuter |
Voorkeursmerken / modellen: | Kia Ceed SW, Volkswagen Passat |
No-go merken / modellen: | Frans! |
Zo komen we aan de cijfers:
- Verbruik: Spritmonitor
- Brandstofprijs: United Consumers, € 2,194 per liter benzine / € 1,913 diesel/0,565 per KW
- Verzekering: gemiddelde van meerdere aanbieders (WA+, inwoner Friesland, 40 jaar, 10 schadevrije jaren)
- Motorrijtuigenbelasting: Belastingdienst
Wat mis je door de no go’s?
Nou, de belangrijkste! Het is toch opmerkelijk hoeveel mensen geen Franse auto meer wensen. Het is niet helemaal terecht (of interecht). Er was een periode dat de kwaliteit beduidend, eh, bijzonder te noemen was. Maar in dit geval mis je de Renault Talisman. Dat is een moderne puike middenklasser volgens het boekje. De betrouwbaarheid staat hoog aangeschreven, ze rijden heerlijk comfortabel en zuinig. Oh, en de bagageruimte is enorm!
Qua uitrusting is de Talisman bijna altijd compleet en ze zien er fraai uit. De kosten om het rijdend te houden – ten opzichte van de ruimte en het comfort – zijn zeer scherp te noemen. Kortom, een perfecte ruime en zuinige auto. Maar ja, het is Frans. Dus een no go. Gelukkig zijn er onbetrouwbaardere auto’s die wel in aanmerking komen:
Aangezien het behoorlijk open stond qua brandstofsoort, kiezen we van elk eentje. Waarvan wij denken dat het de beste in zijn soort is voor 22.500 euro. De eis is: heel veel bagageruimte. We beginnen meteen met 600 liter, voor minder doen we het niet.
Elektrisch: Jaguar I-Pace EV400S
€ 22.900
2018
133.950
Wat is het?
Een echt Jaaaaaaag! We hadden niet verwacht met een Jaguar aan te komen, maar hier is ‘ie De Jaguar I-Pace past namelijk in het budget én de eisen. Is dat niet goed nieuws? De I-Pace is een geweldige elektrische auto die vanaf het begin ontwikkeld is als zodanig. Dat verklaart ook de enorme ruimte aan boord, de bagageruimte is maar liefst 636 liter groot.
Qua uiterlijk is het niet typisch een Jaguar, maar het is nog absoluut een modern uitziende auto. Sterker nog, als je nu naar de Jaguar-dealer gaat is de nieuwste I-Pace in basis dezelfde. Nadeeltje: laden duurt LAAAAAANG. Je kunt bij de lunch onderweg gewoon dat geconfisqueerde flesje Pouilly Fumé opslobberen. Voordat de accu vol is, is de alcohol al lang uit je systeem. Oh, en die range is niet zo groot als de fabriek opgeeft.
Hoe rijdt het?
Ongelooflijk goed, eigenlijk. Dankzij 400 pk en direct beschikbaar koppel is het echt een snelle auto. Nu is snelheid nooit een probleem geweest bij veel elektrische auto’s. Handling wel. De Jaguar I-Pace heeft een buitengewoon prettig rijgedrag. Comfortabel, maar zeker niet week. En als je ervoor gaat zitten, kun je behoorlijk een hoek om met dit apparaat. Het is een van de weinige EV’s met iets van stuurgevoel.
Kosten
- Verbruik: 24,13 kW
- Brandstofkosten: € 285
- Gewicht: 2.133 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 0*
- Verzekering: € 115
- Totale kosten per maand: € 400
*nu nog wel
Onderhoudsprognose
Het is een elektrische auto, dus dat betekent dat heel veel onderhoudskosten heel erg mee zullen vallen. Omdat je constant op de motor afremt, doe je heel erg lang met je schijven en blokken. Daarnaast heeft een EV geen verbrandingsmotor waar van alles aan kapot kan gaan. Wel is het zo dat je te maken hebt met een Jaguar die nieuw ruim 80 mille kostte, dus de onderdelen prijzen en onderhoudsprijzen zijn afgestemd op die nieuwprijs.
Afschrijvingsprognose
De I-Pace raakt telkens minder im Schwung. Mensen willen ‘m niet: te weinig actierqadius en te lange laadtijden. Dat is ook precies de reden dat de auto nu al in het budget past. Verwacht sowieso dat de eerte lichting elektrische auto’s binnenkort erg betaalbaar zullen zijn. Nieuwe EV’s hebben een lagere nieuwprijs en (veel) betere specificaties. Aan de andere kant, je koopt ‘m al voor heel weinig, dus meer dan die 23 mille ga je niet afschrijven, terwijl de eerste eigenaar er 60 mille op verloren heeft.
Plug-in: Skoda Superb iV Business Edition Plus
€ 22.900
2020
140.500 km
Wat is het?
Niet een Passat GTE! Aanvankelijk moesten we denken aan een Passat GTE bij het horen van de wensen en eisen voor een grote en zuinige gezinsauto. Maar als het specifiek om bagageruimte gaat, is de Superb de koning met 660 liter inhoud! Het is niet vreemd dat je ze veel ziet als taxi, want het comfort en de ruimte zijn dik voor elkaar, evenals de waar voor je geld. Het nadeel? Het is wel een érg zouteloze en Nederlandse auto in deze uitvoering. Ja, het is allemaal prima, maar het is een rijdende Dirk van der Broek-tas: heel ruim en alles wat er in zit is verrassend betaalbaar, maar er zit kraak nog smaak aan.
Hoe rijdt het?
Vanwege de afmetingen en wielbasis van de Superb, zou je het bijna als een E-segment auto kunnen zien. Zo rijdt het absoluut niet. Op het gebied van NVH is het overduidelijk een D-segmenter en dan niet de beste. Ja, een Skoda heeft Volkswagen techniek, maar ook mindere goede geluidsisolatie en slappere dempers dan een Passat. Dat gezegd hebbende, is het alsnog meer dan een ruime voldoende. Sportiviteit is ‘m vreemd, maar als lange-afstandsrcruiser is het meer dan perfect. Zeker op de Nederlandse wegen is het meer dan voldoende. De aandrijflijn is beproefd en prima: niet extreem snel, maar zeker vlot genoeg.
Kosten
- Verbruik: 1 op 23,81
- Brandstofkosten: € 192
- Gewicht: 1.730 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 50
- Verzekering: € 75
- Totale kosten: € 317
Onderhoudsprognose
Het zijn allemaal bekende onderdelen qua techniek. Dus wat dat betreft zit het wel snor. Over het algemeen staat de betrouwbaarheid hoog aangeschreven. Heel erg fijn is dat de aandrijflijn behoorlijk solide is: die 1.4 TSI is niet zo dramatisch als de vroegere TSI’s en dat geldt ook voor de automaat.
Afschrijvingsprognose
Grote Skoda’s valt niet echt onder hete waar, maar in Nederland is er meer dan genoeg animo voor. Reken er wel op dat je die eerst 5-10 het snelst gaat afschrijven, zeker als je over de 2 ton gaat qua kilometers. Gezinsauto’s met lage gebruikskosten zullen overigens altijd in trek zijn, dus ook over een paar jaar verkoop je het nog prima door (en anders staan ze bij de export te springen).
Benzine: Kia Ceed SW Sportswagon 1.5 T-GDI DynamicLine
€ 22.700
2021
60.000 km
Wat is het?
De anti-yolo. Het is een heel erg verstandige auto, deze Kia Ceed. Het is niet de auto die je jezelf beloofd hebt. Het is de auto die je koopt zoals je ook een magnetron, airfryer, wasmachine of televisie koopt. Met een bagageruimte van 625 liter kan het genoemde witgoed ook vervoerd worden. De Kia scoort namelijk op heel erg veel punten heel erg goed. De auto laat bijna nergens steken vallen. Dat gezegd hebbende, je hebt niet echt het idee dat je verwend wordt.
Hoe rijdt het?
Wederom kun je er niet echt iets op aanmerken, maar is het niet alsof je jezelf een cadeautje hebt gedaan. De Kia Ceed is met deze motor vlot zat, maar niet echt snel. Het comfort is prima voor de klasse, maar niet bovengemiddeld. Het is gewoon ‘een auto’. Het is dus eigenlijk een Vomar-tas, zeg maar. Ook hier is het een heel erg verstandige keuze en wordt je nergens echt bedankt voor het feit dat je die keuze hebt gemaakt. Wachtruimtes van tandartspraktijken zijn doorgaans gezelliger.
Kosten
- Verbruik: 1 op 15,22
- Brandstofkosten: € 301
- Gewicht: 1.260 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 65
- Verzekering: € 65
- Totale kosten per maand: € 327
Onderhoudsprognose
Ja, de Ceed mag dan saai en gemiddeld zijn, er is wel een enorm voordeel: garantie! De Ceed heeft nog fabrieksgarantie. Gezien de lage leeftijd en kilometerstand kun je nog jaren genieten zonder dat je tegen grote kosten aanloopt. Kijk, dan is 22.700 euro investeren in een Kia gewoon een slimme keuze. Beurtjes zijn een paar honderd euro en er zijn geen grote dingen (motor, bak) die prijzig onderhoud vereisen op de lange termijn. Hier kun je nog heel erg lang van genieten.
Afschrijvingsprognose
Een verstandige benzine-stationwagon met automaat zal altijd wel in trek zijn. Uiteraard is de prijs vrij hoog en zul je in het begin vrij snel een paar duizend euro afschrijven, daarna vlakt het wel mooi af. Aziatische auto’s schrijven altijd in het begin hard af (de eerste paar jaar). Mede dankzij de vermeende betrouwbaarheid zijn ze als occasion behoorlijk in trek. Dus na vier jaar en een ton erbij kun je er altijd nog wel 12 mille voor vragen.
YOLO: Mercedes-Benz E300 BlueTEC Hybrid AMG-Line (S212)
€ 20.490 (Duitsland)
2013
170.000 km
Wat is het?
Je kan natuurlijk wel een verstandige keuze maken, maar waarom wil je niet eventjes genieten? Natuurlijk is er bijna niets slimmer dan een Kia, maar waarom niet gewoon een lekkere ontspannen Mercedes? Deze generatie E-Klasse (de S212) is namelijk RUIM. Niet alleen omdat het een klasse groter is dan de Superb, maar die bagageruimte is echt enorm, namelijk 695 liter (en bijna 2 kuub met de bank naar beneden). In dit geval hebben we gekozen voor een diesel hybride. Deze heeft een paar nadelen, waaronder de hoge motorrijtuigenbelasting maar ook een paar voordelen.
Hoe rijdt het?
Heel erg ontspannen. In een E-Klasse zit je als een koning. Zoals @bart1976 zegt: je rijdt niet, maar wordt gereden. Niet alleen is er enorm veel ruimte, je zit in een fraaie omgeving, met fijn aanvoelende materialen en hoogwaardige afwerking. Premium is niet alleen iets ‘tussen de oren’, elke meter in een E-Klasse is fijner dan in een Ceed. De aandrijflijn is geweldig, zeker voor mensen die maximaal ‘gemiddelde’ haast hebben. Dan zijn de prestaties gewoon prima en het verbruik erg laag.
Kosten
- Verbruik: 1 op 13,85
- Brandstofkosten: € 288
- Gewicht: 1.855 kg (ja, die 5 kg is balen)
- Motorrijtuigenbelasting: € 219
- Verzekering: € 115
- Totale kosten per maand: € 622
Onderhoudsprognose
Een E300 BlueTEC Hybrid kostte nieuw 70 mille en met een paar opties werd dat eenvoudig meer. Het onderhoud is op het niveau van die prijs. Overigens is het niet zo eng als het lijkt. Onderdelen zijn bij Mercedes bijna altijd voorradig, dat is wel fijn. Ook als ze wat ouder zijn. Daarnaast zijn er veel dealers en nog meer specialisten die Benzen op de weg houden.
Afschrijvingsprognose
In vergelijking met BMW’s en Audi’s, doe Mercedessen het vaak ietsje beter. In het geval van de E-Klasse is het vrij eenvoudig waarom: er staat altijd een taxibedrijf klaar om de auto in de vloot op te nemen. Hoe hoger de kilometerstand, hoe verder het taxibedrijf van de Nederlandse grens is verwijderd. Dat dan weer wel.
Conclusie heel erg grote auto die ook ruim is:
En wat moet je dan kiezen? Nou, een paar dingen om mee te geven met het maken van de keuze. Lat die YOLO kiezen en opteer voor de E220d zonder hybride-meuk. Fiscaal voordeel is er niet en de non-hybride is lichter en zuiniger (zeker op lange afstanden). Oh, en iets eenvoudiger. Door dat laatste is de Kia Ceed ijzersterk en nuchter beschouwd de beste keuze.
Weinig kilometers, veel garantie, prima prestaties en alle ruimte die je nodig hebt. De Jaguar is een geinige en origineel alternatief, maar alleen geschikt voor een zeer specifiek gebruik. Dus ja, dan blijft er maar eentje over: de Skoda. De kosten om het rijdend te hoger zijn niet heel erg veel hoger dan de Kia, maar je hebt een auto die een volle klasse hoger staat.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto.
pignon zegt
Ja je kan niet alles in het leven. Maar je hoeft ook niet alles te accepteren. Dus die Skoda en Kia kunnen gewoon overblijven voor andere zouteloze mensen. Dan maar de Yolo. Because
rogerzz zegt
Gek genoeg vind ik de Skoda eerder ‘dik’ dan ‘zouteloos’ – de versie in de afbeeldingen ziet er strakker uit dan de gedateerde Mercedes. En de Skoda zit vaak redelijk prima in de opties met vaak matrix led en stuurwielverwarming.
En de Jag, pfoei wat een afschrijving. Maar als dat betrouwbaar genoeg is kun je daar wel van profiteren. Hoe kan het dat de waarde daarvan zo bizar is verdampt? Als het goedkoop genoeg is gaan vast mensen de gok wagen..
jaso013 zegt
Als je de Skoda zoekt in een fasoenlijke kleur, donkerblauw, donkerrood of de donkergroene dan heb je echt wel een toffe verschijning. En gecombineerd verbruik is gewoon goed. En het is zowat de allegrootste die te krijgen is voor het budget. De Ceed met 1:15 valt tegen qua verbruik. Dat is in de mijne van 2017 ongeveer net zo(7.5 l op 100km) en vind ik echt tegenvallen. In de brandstof zitten ook je meeste kosten als je 25K per jaar gaat rijden dus ik zou daar zeker naar kijken. Zoals al gezegd hier: kijk vooral naar wat je zelf zoekt. Niet iedereen wil een 500pk snelwegbeuker met 3K aan onderhoud per jaar.
Johanneke zegt
Verbruik valt mij tegen zeg. 1 op 13.5 haal ik ook in mijn Nissan uit het jaar kruik (2006), met atmosferische 2.0.
Ik zou de Talisman echt gaan bekijken. Niemand wil die dingen schijnbaar, dus lekker goedkoop in aanschaf. Die 1.6 ligt toch ook in iedere Mercedes en Nissan? Is volgensmij een meer dan prima blok.
Kia ceed is C segment, zou zelf altijd jezelf een D segment auto gunnen als dat kan, zeker als je 25k per jaar erin gaat zitten. Dus Superb of Talisman. Dat het geen sexy auto’s zijn, boeiend. Soms is vervoer gewoon vervoer, laat al de commenters maar janken dat het saai is. Vaak rijden ze zelf ook weinig speciaals 😉
Robert zegt
In deze categorie wil ik mijn eigen auto ook wel nomineren: de Mazda 6 SportBreak. De 145 pk sterke instapper is voor Nederlandse begrippen meer dan voldoende en 1:16 – 1:17 haal je eigenlijk altijd wel met die SkyActiv motor. Dat waren nog niet eens zo heel lang geleden apprecieerde dieselwaarden! Qua binnenruimte is alles riant genoeg voor vier volwassenen (dus zeker met de voorgestelde gezinssamenstelling) en alhoewel de kofferbak met de achterleuning omhoog geen 600 liter biedt, is deze met 522 liter zeker niet onderbemeten.
Ga voor het bouwjaar 2016 t/m 2019 (de eerste facelift versie) die past (riant) binnen het opgegeven budget en dan heb je ook alle moderne(re) snufjes als DAB+ radio en betere navigatie aan boord. Standaard zijn ze al behoorlijk rijk uitgerust, optioneel kun je nog zoeken naar een exemplaar met bijv. lederen bekleding of een Bose audio installatie.
Needless to say, de auto staat op een typisch Japans betrouwbaarheidsniveau, laat in de performance eigenlijk nergens geen grote steken vallen en biedt gewoon heel veel gebruiksgemak en rijplezier. Oh, en waar Mazda tot pak-em-beet 2012 nog wel eens het roestduiveltje de kop zag opsteken, is dat bij deze auto’s inmiddels echt wel verleden tijd.
V8Vantage zegt
Het beste voorstel denk ik. Zit me eigenlijk nu af te vroegen waarom deze niet genoemd is…zal met die 600 liter te maken hebben.
De hoeveelheid spullen die je als beginnend gezin nodig denkt te hebben is erg overschat. Jarenlang met Focus station gedaan (perfecte auto ook) en met twee kleine kinderen ook een A3 sportback. Die A3 was misschien wat krap maar goed te doen.
kniesoor zegt
“rijdende Dirk van der Broek-tas”, die houden we erin ! Niet in de laatste plaats vanwege de spot-on uitleg van de betekenis van die kreet 😂
Willy500E zegt
Afgelopen week met een Passat station 2.0tdi door UK gereden. Auto vol beladen met standmateriaal, bagage en 3 personen. Gemiddeld verbruik 4,4 liter/100 km. Bijna 1.500 km met 1 tank diesel. Vlot, ruim, comfortabel en zuinig. Ben geen VW fan maar het totaal pakket heeft indruk op mij gemaakt
Flutterbear zegt
Een zuinige auto is overrated. Gedrag maakt veel meer verschil dan de techniek. Financieel is het al ingecalculeerd in de aanschaf en verdiend zich nauwelijks terug. Daarentegen als het je daarom gaat en/of om duurzaamheid dan kan je beter proberen om het gebruik te verlagen. Mocht je wel gaan rijden, rijd dan rustig en vooral niet boven de maximumsnelheid.
Robert zegt
Ik zou daar aan toe willen voegen: gebruik van de (passieve) cruise control en een anticiperende rijstijl helpen daarbij enorm.
V8Vantage zegt
Vooral het rustig accelereren en idd anticiperen helpen enorm. Dan is zelfs met de maximum snelheid van 130 nog zuinig te rijden. Je remmen en de rest van de techniek gaan daardoor ook een stuk langer mee.
pyrat zegt
Hoe kan die Kia Ceed 625 l bagageruimte hebben? Dit is toch formaatje Golf?
Ik zou voor de Skoda gaan, vind dat een erg mooie auto en niet alleen een ruime bagageruimte maar ook voor alle passagiers extreem veel ruimte.
Robert zegt
Ik heb me er ook over verbaasd, en heb er een andere bron op nageslagen, maar het klopt. Indrukwekkend.
weekert zegt
Was ook het eerste wat ik dacht. Kan dit te maken hebben met hoe de bagageruimte berekend wordt? Ik heb zelf de octavia (2018 model) 3 jaar gereden en toen tijdelijk de ceed. De octavia was flink groter, vooral in de breedte.
Ralph zegt
Ik rijd al jaren in zo’n Superb, maar dan als 280 L&K. Een zwarte met bruin leer. Onderstel is prima, maar die van mij heeft Dynamic Chassis Control. Ik weet niet of een standaard onderstel heel anders rijdt. Zeer prettige reisauto. Maar in mijn geval absoluut niet zuinig.
kennone zegt
Wij hebben nu een 2013 Mazda 6 Break met de 2.0HP motor er in. Serieus ruime auto, met mijn 2 meter hebben mensen achterin gewoon nog echt de ruimte en een praktijk verbruik van 1 op 15 ondanks ik met optrekken best vaak door het hele toeren gebied gaan omdat hij dan pas een beetje lekker vooruit komt. Vind dit best netjes! Mijn vorige auto (2009 V70) deed 1 op 8.
tla13 zegt
Die Superb heeft enkel een erg grote koffer als niet-hybride, de kofferbak van de hybride is serieus veel kleiner.
Wil je een echt zuinige grote auto neem dan de diesel (de Octavia kan ook, zelfs als RS TDI echt belachelijk zuinig, zelf bij 200+, spreek uit eigen ervaring)
Een Superb in L&K of Sportline is al niet meer erg zoutloos, neem er 1 met een kleurtje (rood, raceblue of dat geelachtig van de persauto’s) en je hebt prachtige gezinsauto.
Ik heb nu zelf al 2 jaar een Superb TDI, topkar (ook bij een ruime 200km/u) en altijd meer dan 1000km op een tank (1 keer zelfs 1500km)
tenaci zegt
Rij zelf de Ceed SW. Wel in PHEV, dat is pas echt zuinig. Vier weken geleden in Duitsland voor het laatst getankt en hij is nog halfvol. Vrijwel elke dag gereden, maar met deze temperaturen gaan die kilometers makkelijk voornamelijk elektrisch.
faalhaas zegt
Mega zuinig en ontzettend groot?
Toyota Prius Wagon.
Standaard al 500 liter kofferbakruimte, en je kan met 4 boutjes de 3e zitrij en de inlegbak verwijderen. Kom je op +-800 liter uit.
Je kan de stoelen ook nog afzonderlijk op rails verschuiven voor nog meer ruimte.
Specht zegt
Waarom geen Ford Focus wagon ST MK3?
Ruimte en vermogen zat.
gamma81 zegt
Wellicht goedkoper om enkele 1 daagse cursussen te volgen, zoals “thuis laten voor beginners”, en efficiënt inpakken voor gevorderden.
Dutchdriftking zegt
Ik zal mijn vrouw die cursus cadeau doen.
pitapita zegt
Goede tips in de comments wederom. Toch wel een hoogtepunt elke zaterdag 14:00. Helemaal niks mis met de Kia met 160 pk (ik heb dat zelf nieuw overwogen), maar als je een D-segment kan scoren (Mazda 6 inderdaad goed idee) is dat wel de moeite waard. Als je een goede 4 cilinder E klasse diesel in “opa-spec” kan vinden is dat misschien nog wel een betere optie.
Dutchdriftking zegt
Als je heel veel ruimte zoekt is de vraag gewoon welke Superb of E klasse er in je budget past. Een e220d is een geniale auto.
net10 zegt
Zoals Autoblog al aangeeft mis je door de no go, de auto die hoog aangeschreven staat op betrouwbaarheid, maar ook heel ruim en heel comfortabel is, en heel voordelig te rijden is, de Renault Talisman.
Ik zou zeker aanraden om er naar te kijken, hele fijne, goede, en zuinige auto.
Er staan gelukkig wel onbetrouwbare auto’s op de lijst.
De Kia Ceed en Skoda Superb zijn ook een goede keus.
De plug in Hybride Superb heeft dure en ingewikkelde techniek, die zou ik dan zeker overslaan. Reparaties kunnen heel kostbaar zijn.
deduitsedrie zegt
Ik ben niet onder de indruk van de zorgvuldigheid van de maandelijkse getallen:
– 60ct/kWh rekenen is een beetje overdreven voor EV lijkt me
– Bij de Skoda een asterisk vergeten voor de MRB, daar gaat de korting ook verdwijnen. Ook lijken de electro kosten om tot de 1/23 te komen niet te zijn mee genomen (zeker niet a 60ct/kWh)
– Bij de KIA is er verkeerd gerekend, zit er 100 euro naast.
– De mercedes is minder zuinig maar heeft lagere brandstofkosten.