
Onze zuiderburen hebben eens gekeken wat de effecten van zo’n EMG-cursus zijn.
Misdraag jij je ernstig in het verkeer in Nederland dan kun je een verplichte EMG-cursus opgelegd krijgen. Kost je meer dan 1.000 euro en leer je opnieuw de normen en waarden van het autorijden. Ook in Vlaanderen heeft justitie zo’n gedragstraining, ze hebben daar ook de cijfers paraat van het effect daarvan.
De afgelopen jaren is de Vlaamse variant van de EMG-cursus vaker opgelegd. In 2020 gingen 881 automobilisten naar de verplichte training. In 2024 werd de gedragstraining maar liefst 1.990 keer opgelegd. Uit cijfers van Zuhal Demir, de Vlaamse minister van Justitie, blijkt dat men minder vaak in de fout gaat na het volgen van zo’n cursus. Daarover bericht HLN.
In Vlaanderen is het de politierechter die zo’n cursus kan opleggen. Bijvoorbeeld naar aanleiding van een ernstige snelheidsovertreding, het rijden onder invloed van alcohol of drugs of vanwege verkeersagressie.
Het Vlaamse verkeersinstituut Vias organiseert de training en de cursist moet wekenlang in totaal 20 uur aanwezig zijn. Na afloop is het de bedoeling dat de cursist echt zijn gedrag heeft verbeterd. Ze krijgen zelfs te horen of ze geslaagd zijn of niet, in 90 procent van de gevallen slagen ze ook inderdaad. Goed gedaan jochie of meissie, je mag weer meedoen.
In Nederland duurt een EMG-cursus zeven weken. Er zijn twee bijeenkomsten van vier uur waar deelnemers een cursus krijgen over gedrag en verkeer. Daarnaast omvat de cursus een persoonlijk gesprek van een uur en een bijeenkomst van een hele dag (van 9.00 tot 16.30 uur).
De opgelegde EMG-cursussen in Vlaanderen per regio zien er als volgt uit. In Vlaams-Brabant werden de meeste trainingen uitgedeeld.
- Vlaams-Brabant (695)
- Antwerpen (400)
- West-Vlaanderen (366)
- Limburg (343)
- Oost-Vlaanderen (186)
41 procent van de overtreders komt minder vaak opnieuw in de rechtbank terecht in vergelijking met overtreders die alleen een boete hebben gehad. De cursus heeft dus wel degenlijk zin, is een conclusie die je aan de cijfers mag verbinden.
Foto: is het nou AMG of EMG-cursus?
Een EMG is een elektrische auto die als straf opgelegd wordt aan AMG rijders die zich zwaar misdragen hebben. De V8 of V12 wordt dan vervangen door het motortje van de Dacia spring.
Dus 41% komt mínder in de rechtzaal, maar soms dus nog wel. En 59% komt minimaal zovaak als eerst in de rechtzaal. Dan is dat wel een vreselijk hardleers groepje zeg……
@tenaci Belgen .. Ik ken ze maar al te goed .. Ben er zelf ook eentje trouwens ..
Welkom in de club van de nummerplaathouders, die afhankelijk van het merk dat ze rijden meer of minder hun pinkers gebruiken. Of in hunne zetel zitten en de bank alleen gebruiken voor geldzaken.
Niet alleen over een kam scheren toch? Ik ken genoeg fatsoenlijke Belgen! Maar ja, ik dacht altijd dat Tom Waes er ook een was….
Emg/ema cursus is pure geldklopperij je leert er niets van.
De cursus wordt ook gegeven door een ingehuurde zzp’er die er ook alleen maar voor het geld staat en het ook eigenlijk niets boeit of je er iets van opsteekt zolang je maar komt opdagen.
Eigenlijk zo’n beetje hetzelfde als de meeste bekeuringen die worden uitgeschreven…pure geldklopperij!
Gewoon voor dat geld een paar verplichte herrijlessen met een ervaren en gescreende instructeur zou veel effectiever zijn dan een ZZP’er met een presentatie. Bij voorkeur lessen incl. theoriestuk over snelheid/afstand/remweg, anticiperen of indien je zakt – gevolgd door een extra verplichte rijveiligheidtraining. Op eigen kosten en daarna pas je roze pasje weer terug.
Overigens wordt een EMG ook vaak – in mijn ogen zeer kwalijk en onterecht – opgelegd bij enkel veel te snel rijden terwijl de omstandigheden (nacht), staat voertuig en berijder dit prima toelaten. Natuurlijk blijft er voor de bestuurder zelf een ingecalculeerd risico bij te hard rijden. Maar een EMG is dan pure geldklopperij. Voorbeeld: geheel lege, droge rechte 80-weg op de motor: forse overschrijding, rijbewijs kwijt en EMG. Schiet het doel voorbij!
U bent ervaringsdeskundige?
Mijn buurjongen werd jaren geleden gepakt, na het maken van een hele reeks overtredingen, vastgelegd door de rijdende camera van Blik Op De Weg; het leverde hem twee of drie boetes op, een leuk item op tv én een interview met Leo de Haas. Een week nadien ging hij echter nog een keer in de fout, nu werd hij staande gehouden met een biertje teveel op én een Vmax overschrijding van >50 km/h. Dat leverde hem naast weer een pittige boete ook 4 maanden onvoorwaardelijke rijontzegging, een proeftijd van 2 jaar én een verplichte deelname aan de EMG cursus op.
En of het effect had; hij dreigde er zijn baan door kwijt te raken, z’n vriendin en z’n auto. Uiteindelijk hoefde hij alleen afscheid van de auto te nemen, want anders kon hij de boetes + cursus niet betalen. Maar hij had z’n lesje zeker wel geleerd.
Ik wil maar zeggen: zo’n EMG kan zeker wel een positief effect hebben, al was het alleen maar vanwege de strafmaat.
Dus het afpakken van de auto was de straf dat wel impact had volgens u? Dus u bent het eens met Michael-GR dat de cursus gewoon extra tax tbv meer bureaucraten was en geen impact had.
Zelf een paar jaar terug aangehouden met, gecorrigeerd, 175kmu waar je 130 (A12)mocht. Tijdstip was 1u ’s nachts op maandag dus letterlijk geen kip op de weg.
Dat je een boete krijgt voor de snelheid is logisch maar meteen een cursus is natuurlijk bs. Grapje heeft aardig wat geld gekost maar ’s nachts rijdt ik nog steeds regelmatig te hard dus de cursus had 0 effect.
Dan ben je echt genaaid, want alleen 45 te hard en geen enkele andere overtreding geeft de agent geen recht op het opleggen van zo’n cursus.
Ik heb vrijwel exact hetzelfde gehad, tijdens Corona lock down, ook op de A12, na correctie 175, staande gehouden en kon vervolgens gewoon doorrijden en kreeg daarna een ‘voorstel’ van de officier van justitie.
Figuurlijk geen kip op de weg. Letterlijk geen kip op de weg is ook in de spits.