De eerste voortekenen wijzen erop dat het Oostenrijkse/Britse team z’n huiswerk voor volgend jaar goed heeft gedaan. Al is het wellicht nog wat vroeg om nu al op de zaken vooruit te lopen.
Zoals bekend testen Mercedes, Ferrari en Red Bull nu al met de bredere banden die in 2017 zullen worden gebruikt. Volgend jaar mogen de auto’s reglementair gezien stukken meer downforce opwekken en dus maken genoemde teams bij de tests gebruik van speciale aerodynamica, die qua neerwaartse kracht in de buurt moet komen bij de auto’s van vorig jaar. De teams die niet mee kunnen of willen testen krijgen netjes de telemetrie opgestuurd, om te voorkomen dat de topteams van nu volgend jaar nog verder vooraan staan.
De drie teams testen met meer downforce zodat Pirelli in kaart kan brengen of hun nieuwe banden de extra druk aankunnen. Dat gaat echter niet bij elk team zonder slag of stoot. Ferrari probeerde het met een stel skirts, maar daarmee hebben de Italianen geen extra downforce gevonden. Naar verluidt genereert de test-Mercedes zo’n 3 tot 5 procent extra neerwaartse kracht. Inderdaad, ook al geen vetpot.
En Red Bull dan? Wel, de renstal van Verstappen en Ricciardo test met een bolide die volgens de grapevine maar liefst 10 tot 12 procent meer neerwaartse kracht weet te genereren dan de auto waarmee dit jaar wordt geracet. Is het met die informatie in het achterhoofd veilig om te stellen dat Red Bull volgend jaar de concurrentie op een hoopje rijdt? Neen, want bij Mercedes en Ferrari zijn ze ook niet achterlijk. Deze twee renstallen laten mogelijk nog niet het achterste van hun tong zien. De door Red Bull vergaarde data komt immers ook hun kant op.
Toch hopen we stiekem dat Red Bull er voor 2017 nu al wat beter voorstaat dan de rest. Als Renault, pardon, TAG Heuer nou ook effe een beest van een motor bouwt, kan het komend jaar weleens gedaan zijn met de dominantie van Mercedes. (via Auto Motor und Sport)
str8six zegt
Heb ik het in 2017 beter voor elkaar? Misschien win ik de oudejaarsloterij of misschien wordt ik wel aangereden tijdens het uitlaten van m’n hond. Ge wit nooit nie.
KEV9 zegt
Wat zal er op de redactie van AB na dit seizoen een hoop stress zijn, geen nieuws uit de F1 wereld, Max die 3 maanden onderduikt.. gaan we Jan Lammers weer van stal halen en zijn terugkeer naar de 24 uurs van Le Mans :)
bencae zegt
Natuurlijk hebben ze het goed voor elkaar: ze hebben onze MAX!
Dutchdriftking zegt
Max en Daniel elke week een 1-2 is ook saai hoor.
bofkont zegt
@dutchdriftking: Gaat dan ook niet gebeuren.
stekie zegt
Mooi…dan hebben we in 2017 een dominante Red Bull…eh!….maar als voordeel dat een Nederlander er in rond stuurt….dat dan weer wel..
subaru4ever zegt
Misschien moeten we de kanshebber uit een compleet andere hoek verwachten… Sauber rijdt volgend jaar met 2015 motoren zodat “ze zich stukken beter op de aërodynamica kunnen focussen”! Komt helemaal goed met die lui!
Edge zegt
@subaru4ever: Haha ja, samen met Manor om het kampioenschap vechten zeker?
subaru555 zegt
Maar omdat ze met een 2016-auto in staat zijn meer downforce op te wekken dan de concurrentie (die allerlei kunstgrepen doen), gaat Red Bull met een totaal andere 2017-auto winnen? Het is toch gewoon een simulatie voor Pirelli, misschien dat de teams zelf wat informatie over de banden verzamelen maar thats it
Edge zegt
@subaru555: Het toont eigenlijk alleen maar aan dat ze bij Red Bull relatief makkelijk het onderste uit de kan weten te halen qua aerodynamica. Maar dat wisten we natuurlijk al dankzij de auto’s die ze de afgelopen jaren hebben gebouwd.
Edge zegt
Toch wel opmerkelijk, dat ze bij Ferrari ondanks die skirts en bredere vleugels totaal geen extra downforce hebben weten te genereren, terwijl Red Bull er eventjes 10 tot 12% uit weet te stampen.
Wat ik overigens ook opmerkelijk vind, is dat Red Bull Max en Daniel niet optrommelt voor die tests. Als die twee bekend zijn met de banden, lijkt mij dat toch een significant voordeel. Maar Red Bull koos er tot nu toe voor om Buemi en Gasly de testkilometers te laten maken.
lambo4all zegt
@edge: het enige wat dit toont is dat Ferrari en mercedes amper moeite gedaan hebben (bewust of onbewust), denk je nou echt dat de beste F1 teams ter wereld, Ferrari en Mercedes niet weten hoe ze downforce moeten verhogen? Ferrari hoeft alleen een tekening van een 2004 model erbij te pakken en klaar is kees. Belachelijk slecht artikel met een idiote conclusie.
Edge zegt
@lambo4all: Ik snap je punt heel goed, maar het probleem zit hem er ook wel in dat ze een bestaande auto moeten aanpassen. Elk flapje, elke vouw, elk sleufje is op zo’n 2015 wagen bedacht om de luchtstroom zo optimaal mogelijk te maken. Gooi daar ineens een bredere vleugel of een extra skirt op en je hele balans is naar z’n gootje. Het is dus niet alleen een kwestie van extra downforce vinden (dat zullen ze bij Ferrari en Mercedes ook vast kunnen), maar ook om het handelbaar te maken op een wagen die met een totaal ander reglement voor ogen is ontworpen.
rhellema zegt
@Edge: ik weet niet of het zo is maar zou het misschien kunnen zijn dat alleen de testcoureurs deze data mogen vergaren om de vaste coureurs geen voordeel te geven na deze tests?
Edge zegt
@rhellema: Nee, ook racecoureurs mogen testen. Vettel heeft al voor Ferrari met die banden getest en ook Rosberg heeft er al mee gereden. Hamilton zou er mee rijden, maar liet verstek gaan wegens een voetblessure.
bassx zegt
@Edge: of niet alles laten zien en red bull wel? Je kan natuurlijk ook 50% regel toepassen en hopen dat het op de werkelijke auto twee keer zo goed uitpakt.
lekkerlinksrijden zegt
Eerst zien en dan geloven
rob5nismo zegt
Ook mooi hoe competitief de teams zijn
Fruitcake zegt
De Red Bull op het plaatje heeft alleen de nieuwe banden, nog niet de 2017 voor (en eindelijk veel mooiere) achtervleugel.
busterd zegt
Laten we het hopen!
lambo4all zegt
Waardeloos artikel dat helemaal niks zegt en rare conclusies trekt uit onzinnige premissen. nutteloze verzameling van woorden.
Author zegt
@lambo4all: bedankt voor je feedback! Ik zal de volgende keer nóg beter m’n best doen :)
lambo4all zegt
@MauritsH: graag gedaan :)
bmwm3gtr zegt
Zit er wel in ieder geval dik uit die brede banden!
trustmeiamanengineer zegt
De aero boys hebben ’t weer goed voor elkaar daar. Maar dan mag Renault wel flink wat meer vermogen uit die unit peuteren, want anders komen ze met zo veel downforce helemaal niet meer vooruit op het rechte stuk.
peug206 zegt
‘Beest van een motor’
ArnoldH zegt
Ik hoop alleen maar dat mercedes, ferrari, red bull & mclarenhonda op tienden of honderdsten van seconden zitten volgend seizoen zodat de strijd om plek 1 hevig is en er geen team is dat domineerd.
mikeyman zegt
Die conclusie kan absoluut niet getrokken worden. De enige doelstelling die pirelli heeft gegeven is meer downforce op een oude auto. Die relatief simpele exercitie heeft redbull het beste volbracht. Dit zegt absoluut niets over volgend jaar. Die auto wordt een stuk langer en breder dan de rb11 die hiervoor is gebruikt. Nb: dat is zelfs een auto van vorig jaar.
mrB zegt
Wat een onzin artikel. Als Mercedes en Ferrari willen, bouwen ze zo een testauto die 50% meer downforce genereert. Ze testen nog steeds met een oude wagen, met wat grotere vleugels. Dat is gewoon een lompe manier om downforce te vergroten en zegt niks over de 2017 wagen.
bofkont zegt
Uitstekend voor elkaar??
Nou nee niet echt, ze liggen nog mijlenver achter op MB.
dillinger2016 zegt
Hebben sommigen van jullie die geil worden van JULLIE Maxie een TOTEMPAAL van hem thuis??
rhellema zegt
@dillinger2016: zo hey, jij bent zeker de stoerste jongen van de klas?
john4545 zegt
Jullie vergeten dat Mercedes dit jaar zo ver op de rest was dat ze zelfs updates achterwege hebben gelaten om niet te snel over te komen. Bijna elke GP rijden ze langzamer dan ze echt kunnen. In alle voorseizoen testsessies hebben ze niet 1 keer een snel rondje gereden. Daarnaast hebben ze sinds de Britse GP in juli niet eens meer een update op de auto gezet, en 1500 man op de auto en de motor van 2017 gezet, de start van een jaar waar er zonder grenzen de motoren ontwikkeld mogen worden behalve het aantal motoren.
Ik hoop dat Red Bull en Renault inlopen, en dat de snellere autos wat echt racewerk laten zien maar de vrees is dat Mercedes nog steeds met drie vingers in de neus, om een Olav Mol term te gebruiken, iedereen omver gaat rijden.
rob5nismo zegt
Is volgend jaar ook de brandstof restrictie eraf?
ahs1979 zegt
@rob5nismo: Nope. Ik weet niet of ze ivm bredere banden en meer downforce meer mogen verbruiken dan dit jaar maar er blijft een maximum gelden.
rob5nismo zegt
@ahs1979: lijkt me wel want als ze dan nog steeds 100kilo mogen gebruiken kunnen ze de races misschien 15 ronden korter maken
ahs1979 zegt
Aanvulling op dit artikel. Ook al heeft Red Bull aardig wat extra downforce gevonden. In september was Pirelli nog niet helemaal tevreden: http://www.motorsport.com/f1/news/pirelli-expresses-2017-test-concerns-as-downforce-falls-20-short-827429/
dillinger2016 zegt
@rhellema Nee jij met je tegen reactie…….of wacht ik weet het al…je bent betrapt met je totempaal ???