De Peugeot 306 GTi was een heerlijke understated hete hatch in het C-segment, en daarna kwam…helemaal niks. Volgens de geruchten pikken de Fransen de draad weer op met een binnenkort te lanceren 308 GTi.
Nu hoor ik u zeggen: ‘hoho, Smoke, doe eens even je bronnen checken. Er was heuswel een 308 GTi.’ En dan heeft u volkomen gelijk. Maar toch ook weer niet, want een GTI C-segmenter met verwaterde specificaties die beter bij een GTi uit het B-segment passen is een petit-peu karig, ne c’est pas?
Gelukkig lijkt Peugeot sinds het aantreden van Carlos ‘heaven must be missing an angel‘ Tavares weer trouwer te willen worden aan zijn sportieve wortels, wat dit jaar al werd onderstreept met de hierboven getoonde 308 R HYbrid, en ook de Exalt van de vorige jaargang had over een pk-tekort niet te klagen.
Goodwood Festival of Speed
Later deze maand wordt in Engeland het jaarlijkse Goodwood FoS gehouden, en hiervoor heeft Peugeot een nieuw ‘performancemodel’ aangekondigd, dat volgens de geruchten nog wel eens een 308 GTi zou kunnen zijn. Aangezien de 308 GT al 205 chevaux onder de kap heeft, en de hot hatch-concurrentie tussen de 250 en 300+ pk zit ligt een motorisering a la RCZ R (270 pk) voor de hand.
Wishful thinking? Misschien, maar het zou Peugeot sieren om de spannende en krachtige concepts luister bij te zetten met een heet model van hun nieuwe verkooptopper. En bovenstaande specs zagen we bovendien al bij de 308 R Concept, waar we na 2013 niets meer van vernomen hebben. Ergo: het wordt tijd om je geld te leggen waar je mond is, Peugeot.
maartendn zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
marinepower zegt
Laat het aub een waardige opvolger worden van de jaren 80/90 sportieve peugeots, 106 rally, 205 gti, 205 rally, 306 gti, 309 gti, 405 mi-16 etc, ipv van de jaren nul slome gezapige riant gemotoriseerde eenheidsworst.
baardmijt zegt
@marinepower: na één keer op like te hebben gedrukt doet die knop het niet meer… :(
jrk68 zegt
@baardmijt:
WiFi uit en op 4G nog een keer proberen, na een uurtje nogmaals, hou je dat een paar dagen vol en je plust hem zo de eindejaars top 10 in.
Je hebt het niet van deze digibeet hé.
baardmijt zegt
@jrk68: Haha! Thanks! ;-)
clarkson zegt
Heerlijk dit die onderlinge strijd wie de heetste hatch weet te maken.
trustmeiamanengineer zegt
De 208 GTi 30th is al de beste in zijn segment nu, dus dat beloofd veel goeds.
xiran zegt
@trustmeiamanengineer: de afwerking was zoals bedroevend bij het model op de RAI.
philipf zegt
Doe maar maken zoals op bovenstaande foto. Dat ziet er heerlijk dik uit!
gtwillem zegt
Peugeot is op de goede weg, en dat is heel goed nieuws. Eind jaren 80 en in de jaren 90 waren het gewoon de standaardkeuzes als je een hot hatch wilde, of een wat mildere hatch. Sterker nog de standaardmodellen van Peugeot reden bovengemiddeld goed.
Hopelijk komt er ook een 308 opvolger van de 306 Rallye!
lekbak zegt
@gtwillem: tegenwoordig zit je met een luxeprobleem. Wanneer rijdt een auto goed?
Als deze snel de bocht om wil? Of als je niks meer van de reis mee krijgt? (die kant gaan we helaas op) of juist als je alles mee krijgt van wat er gebeurt?
Wat mij betreft hebben we de tijd dat auto’s steeds lekkerder gaan rijden wel gehad. Laat Peugeot maar op de ouderwetse toer gaan. Communicatief en met een beetje karakter. Perfectie is saai…
gtwillem zegt
@lekbak: in het geval van de Peugeots, ze hadden bijna allemaal een fantastische afstemming van het onderstel. Heerlijk comfortabel maar bijzonder kwikzilverig in de bochten. Ze helden wel wat over, maar de grip was altijd erg goed, de achterkant iets los en de besturing communicatief en een toefje zwaar. Uitmuntende combinatie van vering en demping. De 106, 205, 206, 306, 406 en 605 waren bovengemiddeld goed daarin. Dat is helaas minder geworden. Het heeft niet zoveel te maken of ze kneitersportief waren, dat waren ze niet, maar er zat een hele hoede balans in het onderstel. Ook niet ‘hoe veel je er van mee krijgt’ want een 406 kon je heerlijk snel over rotondes of klaverbladen jagen (ik mis nog altijd de Blue Piana 406 GT 2.2 16v die ik een tijdje heb mogen rijden) maar je kon er ook zeker meer cruisen.
De Passat van die tijd was ook zeker comfortabel, maar als je daar mee iets enthousiaster ging rijden werd de besturing wel erg wollig, danste de auto op dempers en trad onderstuur nogal snel op.
w0o0dy zegt
@gtwillem: Peugeot maakte sinds jaar en dag zijn eigen dempers… Zachte demping voor kleine oneffenheden en straffere demping voor wat grotere klappen… De sleutel tot de bijzondere wegligging. Verder hebben alle Franse auto’s het “je moet het echt te gek maken wil ik niet meer midden in de bocht luisteren naar nieuwe input en de koers wijzigen”-weggedrag.. Heeft denk ik ook met de Franse wegen te maken. Midden in de bocht uitwijken voor een (dronken) voetganger of een tegenligger deels op jouw weghelft…. Vice la France!
Dutchdriftking zegt
Laten we hopen dat deze auto daadwerkelijk komt.
Esprit_de_Flandre zegt
@dutchdriftking: Laten we hopen dat ie daadwerkelijk verkoopt…
gtwillem zegt
Van de 307 was er de XSI (maximaal 136pk….) en na de facelift was er zelfs een 307 Feline, met 177pk. Niet echt een goede opvolger van de 306 GTi-6, maar net als de 308 GTi een soort van opvolger. In de UK heette de vorige 308 GTi overigens gewoon 308 GT, om dezelfde redenen die de schrijver van AB al aangeeft ;-)
scottishcarspotter2000 zegt
Laten we t hopen. En dan wel n fatsoenlijke hot hatch, niet een ‘veel power en voor meer aanpassingen hadden we geen geld’-mobiel
PeugeotGTI zegt
Kijk, daar wordt ik nou blij van. Ik mis de 306 GTI nog steeds, wat een fantastisch sturende auto was dat. Boven de 4000 rpm ging de motor helemaal los, altijd goed voor een dikke grijns en hoogst illegale snelheden. De RZC-R schijnt ook goed te sturen en 270 pk lijkt me voldoende. Maarja, eerst zien dan geloven.
jagxjl zegt
Had je verhaaltjes gemist smoke! Smullen weer dit artikeltje, dank daarvoor
c-ad zegt
De auto waarvan ik het meest spijt heb dat ie weg moest is de 309 GTI. Wat een absurd leuke auto was dat.
Tis lastig om dat gevoel in de huidige GTI-achtige auto’s terug te vinden.
E34M5Touring zegt
@c-ad: Had em weggezet. Een goeie gaat nu voor grof geld. Hell, zelfs eentje met dik 250k kost je al 5 rooien. Ik vind het een tof apparaat en had er graag een gehad. Maar de prijzen worden wel een beetje zot. En dan moet je er ook nog 1 vinden. Want ze zijn veel zeldzamer dan een 205GTI.
humpyourdog zegt
@E34M5Touring: in belgie staat er op autoscout24 anders wel een net exemplaar voor 4k, eentje in showroomconditie kost je net geen 6k
E34M5Touring zegt
@humpyourdog: Ok, daar is kijken zo thanks! In NL staan er echt maar een paar en die hebben allemaal veel gelopen of zijn in, laten we zeggen, net geen showroomstaat… Vind het een cool model, die dubbele mistlampen geven hem wat gemeens. Zeker in die felle kleur blauw.
humpyourdog zegt
@E34M5Touring: Klein nadeel, het zijn wel twee 8-kleppers. en ook geen felblauwe exemplaren, maar afgeschenen rood heeft ook zo z’n charme zullen we maar zeggen :)
E34M5Touring zegt
@humpyourdog: Zo is dat, heb je tenminste wat te poetsen. En zo’n 8v, ach, een Gutmann kop dr op en je hebt gelijk iets meer vermogen. Maakt hem weer wat specialer ;).
e1000bmw zegt
@E34M5Touring: De R11 Turbo, nog zo’n zeldzaamheid…
whatdoiknow zegt
@c-ad:
Opzich hoeft dat niet zo moeilijk te zijn, de 309GTI woog iets van 950kg.
Dus de oplossing is even simpel als geniaal, sloop alles uit die 308 dat je in de 309 ook niet miste.
Doe dit zolang tot de weegschaal onder de ton stopt.
Prop er geen belachelijk hoge en brede wielen onder en jij hebt wat je ooit zo lekker vond.
Esprit_de_Flandre zegt
@c-ad @whatdoiknow:
Anders een 301 naar hier halen, en er de motor van de (toekomstige) 308 GTI inlepelen? Komt het dichtst in de buurt bij de 309 van weleer, en weegt ook maar een goeie 1000 kilo – weliswaar met de huidige motor, zal wel wat meer worden met GTI-hart…
http://www.feline301.net/media/upload/dossier-accessoires-peugeot-301.jpg
toyotafortuner zegt
Klinkt veelbelovend! Benieuwd!
kwatsjkop zegt
De 308 GTI geen C-segmenter GTI noemen vanwege “verwaterde specificaties” is naar mijn mening onjuist. De Golf 6 Mk6 wordt wel een volwaardige GTI genoemd, met 210pk. De 308GTI heeft 200pk, net 10pk minder.
mrrallycross zegt
Laat maar komen. Een hot hatch extra is altijd welkom!
schellekens006 zegt
Peugeot haha.. Loopt altijd achter de concurretentie aan. Gaan ze nooit meer inhalen. Blijf maar braaf gezins auto’s maken want daar zijn jullie beter in.