Een relevante vraag, in een land waar inmiddels al meer dan 10.000 orders voor de auto zijn geplaatst. Het lijkt er op dat pech de auto blijft achtervolgen.
Eind maart meldden we dat de accu’s in de Outlander PHEV een constructiefout hadden, waardoor de uitlevering van de auto werd stilgezet. ‘Geen zorgen‘, aldus Mitsubishi Nederland, de leverancier verwacht de fout binnen twee weken te hebben opgelost, en de productie voor Nederland begint in april, dus dat moet goedkomen.
Inmiddels zijn we bijna vier weken verder, en pas vandaag liet het concern in een persbericht weten dat de oorzaak van het probleem is achterhaald. De eerste Nederlandse ‘batch’ moet al in mei op de boot, dus de vraag is in hoeverre dit gehaald gaat worden.
Normaalgesproken is een kleine vertraging geen ramp, maar in dit geval zijn de gevolgen verstrekkender. Alle Outlander PHEV’s die niet in 2013 op kenteken gezet kunnen worden, krijgen te maken met 7, in plaats van 0% bijtelling.
En dan is er nog het volgende: in Japan worden 4.000 Outlander PHEV’s teruggeroepen, vanwege een probleem in de software die de elektromotoren aanstuurt. Geen nieuws dat je als fabrikant graag naar buiten brengt op dit moment. Het is echter niet bekend of dit van invloed is op de ‘Nederlandse’ productie.
Zodra we meer weten, plaatsen we een update.
toyotafortuner zegt
Ik hoop maar dat het snel/al gefikst is. Mitsubishi kan wel een succesje gebruiken. Gambarimasu (succes, natuurlijk niet zeker of k het goed getypt heb).
schellekens006 zegt
Vind het wel humor eigenlijk
melkkoe zegt
@schellekens006: wat is hier dan zo grappig aan?
melkkoe zegt
gewoon hierheen verschepen en op kenteken zetten.
Die problemen oplossen kan in 2014 ook nog wel.
ricov zegt
Nou 7% dat betekend in de meeste gevallen ongeveer 150 euro Netto bijtelling, What’s the problem!!!. Voor diegenen die de auto dit jaar orderen blijft de VAMIL, MIA en KIA regeling gewoon van kracht. Over welk probleem hebben we het eigenlijk????
mashell zegt
@ricov: dat 150 euro minder netto inkomen voor degene die deze auto kiest voldoende reden kan zijn om iets anders te kiezen. Een mooie auto bijvoorbeeld…
SummerSky zegt
@ricov: Navraag bij de belastingtelefoon leerde mij dat je niet in een jaar KIA kunt claimen, als de auto pas in het jaar daarop op kenteken staat.
ricov zegt
@SummerSky: De kleinschaligheidsinvestering is afhankelijk van de overeenkomst. niet van de tenaamstelling. Maar ik weet dat hier veel vraagtekens bij staan. Echter bij alle instanties ook o.a. de BOVAG geeft men zelfs rekenvoorbeelden dat je creatief hier mee kunt omgaan. Maar aangezien we in Nederland wereldkampioen regelgeving zijn kan ik me de nodige verwarring voorstellen. Moraal van het verhaal blijft dat de Outlander PHEV hoe dan ook een financieel aantrekkelijke en praktische auto is en blijft voor de zakelijke rijder
@dward zegt
@ricov: Ben ik het helemaal mee eens. En dankzij deze auto is mijn zonnepaneel installatie van 15.000kWh per jaar op mijn prive huis zakelijk verantwoord. Dus hierover ook Kia en ook EIA 42%. Auto dus gratis opgeladen.
TimoBac zegt
10,000 orders? Ongelofelijk wat belasting-voordeel kan doen voor een ‘klein’ merk. Vorig jaar verkocht men in totaal 3,500 auto’s!
mies75 zegt
Ja: https://sites.google.com/site/outlanderphev/posts/mitsubishitodoubleoutlanderphevoutputasitwrapsupbatteryinvestigation
Ook een grote terugroepactie om de software te updaten: it may depress the accelerator pedal causing the vehicle to move suddenly (klinkt bekend… .. .).
mies75 zegt
En het offciële bericht van Mitsubishi zelf: http://www.mitsubishi-motors.com/publish/pressrelease_en/corporate/2013/news/detaild424.html.