Meneer Wolff zet er zo zijn twijfels bij.
Zo halverwege het seizoen is de stoelendans al flink op gang gekomen. Grote namen hebben onverwachtse aankondigingen gedaan. Dit is enerzijds bijzonder fijn voor de afwisseling, maar anderzijds kan het wel eens zeer ten koste komen van een aantal veelbelovende coureurs. Met name de talenten van Mercedes kunnen ten onder gaan aan de gevolgen van de stoelendans.
Hoewel tragisch, is het eigenlijk een bijzonder knappe prestatie. In tegenstelling tot, bijvoorbeeld, de veelvloed aan coureurs die Red Bull heeft verteerd, heeft Mercedes tot op heden slechts drie talenten in haar programma opgenomen: Pascal Wehrlein, Esteban Ocon en George Russell. Eerstgenoemde heeft er al een stint in de Formule 1 opzitten, zonder veel succes. Dat gezegd hebbende is Mercedes nog altijd tevreden met de momenteel in de DTM actieve Duitser.
Wehrlein mag misschien op een zijtraject zijn gezet, net als de aanstormende Russell en de constant presterende Ocon maakt hij nog kans op een stoeltje in de Formule 1. Althans, als we Toto Wolff mogen geloven. Echter, aan Autosport weet de teambaas van Mercedes te vertellen dat het voor zijn pupillen niet gemakkelijk zal zijn de hoogste klasse van de sport te bereiken, of er te blijven.
“[We have] three really talented kids with a lack of opportunities – and this has come to a point now where we need to decide what we do in the future.”
“Wees als Red Bull!”, is misschien je eerste reactie, maar dit is zeker niet waar Wolff in de toekomst naartoe wil. Sterker nog, een constructie waarbij Mercedes daadwerkelijk een opererend B-team heeft, wordt door de Duitser gezien als een nutteloze stap.
“Funding a junior team is not an option. Putting $80million, $90m, $100m every year in a junior team just to give your young drivers a place is not what I would want to do. And on the other side, if the drivers are stigmatised as Mercedes drivers, then it seems to be not the best selling proposition.”
Dit laatste zorgt momenteel voor de grootste problemen. Esteban Ocon, bijvoorbeeld, heeft op het moment van schrijven nog geen bevestiging over zijn toekomst. De jonge Fransman wordt gezien als een potentieel F1-kampioen, maar wanneer de stenen verkeerd op zijn plek vallen, kan hij komend (of zelfs nog dit jaar!) zonder stoeltje komen te zitten. Een overstap van Stroll naar Force India kan betekenen dat hij moet vertrekken. Mochten de stoelen bij McLaren en Williams – zijn beste opties, dankzij zijn banden met Mercedes – nu bezet worden door andere coureurs, dan rijdt hij volgend jaar wellicht plotseling niet meer in de Formule 1. De kans is misschien klein, hij is wel degelijk aanwezig.
Het is logisch dat Wolff zich zorgen maakt over de carrières van de coureurs waarover hij zich heeft ontfermd, maar tegelijkertijd kunnen we het niet helpen te denken dat dit deels zijn eigen schuld is. Dankzij het beperkte aantal mogelijkheden is het immers bijzonder lastig een stoeltje te vinden voor alle talenten in je programma. Zeker wanneer deze zich allemaal in ongeveer dezelfde leeftijdscategorie bevinden. Wolff besluit zijn verhaal dan ook met de treurige constatering dat hij momenteel nog geen oplossing heeft voor dit klaarblijkelijke probleem.
“If we cannot find a solution for these guys then I would question the junior programme in the future. And then we go back to a pay driver model. If you cannot find a place for them in F1 then it doesn’t make a lot of sense, and that would be a shame in terms of the driver level in F1.”
Misschien toch maar eens iemand promoten naar het moederteam, Wolff?
tjongejongejonge zegt
En nu? Moeten ze van jullie 200 strafregels schrijven?
rollingstoned zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
stefetta zegt
@rollingstoned: Blij dat ik niet de enige ben die dit opvalt… slecht geschreven en lekker populistisch. Wehrlein heeft niet het talent van Max maar in beide jaren in de F1 heeft hij zijn teamgenoot verslagen. Niet slecht voor een rookie… vooral als je weet dat hij de jaren er voor DTM reed (hele andere auto’s en snelheid) en kampioen werd.
Robert zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Die jongen (Pascal Wehrlein) heeft in de Formule 1 anders maar bar weinig laten zien, anders dan dat -ie over een groot ego schijnt te beschikken. Hij kan zeker wel een behoorlijk potje sturen, zoals hij nu o.a. in de DTM kan laten zien, maar verder… Nee, dan heb ik Ocon een behoorlijk stuk hoger zitten.
stfu zegt
@RRRobert: zonder veel succes wordt er waarschijnlijk bedoeld.
skinnybmw zegt
@RRRobert: ‘in de DTM kan laten zien’? Hij was daar al kampioen voordat hij in de F1 kwam…dus hij hoeft daar niks meer te laten zien.?
stfu zegt
Junior team heeft zin gehad met Verstappen maar verder zit je dan vaak vast aan wat jonge knullen die ok racen maar toch niet verder kunnen. Snap het wel. Er zijn schijnbaar veel talenten, stap dan of over van Mercedes (je bent toch uiteindelijk wel een beetje vrij om naar een ander team te gaan?) Of we hebben toch een extra F1 team erbij? ;)
koen0373 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
autoriteit zegt
Het lijkt me niet dat dit probleem Mercedes en/ of Toto deels zijn eigen schuld is. Het probleem is nou 1x dat er maar 20 stoeltjes te vergeven zijn in de F1. Elk jaar komen er wel ergens een paar vrij, maar veel zijn dat er nooit. Toto/ Mercedes kan daar niks aan veranderen lijkt me.
Het enige wat je zou kunnen doen is Bottas eruit gooien, maar dat lijkt me onterecht omdat die stiekem wel prima presteert. Die gooi je er niet uit, alleen maar om iemand anders dan dat stoeltje te kunnen geven. Dan verschuif je het probleem alleen maar.
Het probleem zou je pas echt kunnen oplossen als je meer auto’s op de grid zet.
mashell zegt
Nu heb je junioren teams die aan de groot teams verbonden zijn. Maar vroeger had je onafhankelijke teams waar de junioren terecht konden (eigenlijk het grootste deel van het veld) en waarvandaan ze konden doorstromen als ze er aan toe waren. Het talentenprogramma van Red Bull met hun twee teams heeft dat kapot gemaakt. Als je het nuchter bekijkt zijn die satellietteams helemaal niet zo wenselijk.
skinnybmw zegt
Tsja…de gevestigde ervaren orde blijft maar presteren, hè…dan heeft de rest pech.
VeniVidiVici zegt
Mercedes is gewoon tijd aan het rekken omdat ze azen op Max waarvan zijn contract bij RB eind 2020 afloopt.
87sandyd zegt
@venividivici: Bedankt voor de inside informatie. Van nu af aan schrijf ik jou bovenaan in mijn bronnenboekje.
VeniVidiVici zegt
@87sandyd: Wat wil je nou bewijzen met deze cynische opmerking? Dat je je intelligenter voelt dan anderen ofzo?
volvonerdy70 zegt
Promoten is iets anders dan promoveren?
Niet dat mijn Nederlands goed is maar volgens mij is dit een duidelijk zondag artikel ?
Edge zegt
Het probleem is niet het gebrek aan stoeltjes, maar het gebrek aan geld dat Mercedes in de carrières van haar junioren wil steken. Williams heeft twee stoeltjes vrij voor volgend jaar,. Ferderic Vasseur heeft van de eigenaren van Sauber de vrijheid gekregen om Marcus Ericsson te vervangen. Dat zijn teams die met behulp van een paar eurootjes héél graag Esteban Ocon in het team verwelkomen.
Daarnaast is in het geval van Esteban Ocon zijn status als Mercedes junior ook een last. Renault heeft meerdere malen aangegeven dat Esteban Ocon hoog op hun verlanglijstje staat, maar heeft hem uiteindelijk niet genomen vanwege die status als Mercedes junior. Cyril Abiteboul gaf aan dat Renault niet zat te wachten op een coureur die ze maar een jaartje mogen lenen en wil bovendien geen verkapt opleidingsteam worden voor andere fabrikanten. Daar valt uiteraard wat voor te zeggen.
Last but not least is de lengte van Ocon ook een groot probleem. Hij is 1,86m. Dat is bijzonder lang voor een F1 coureur en is iets waarmee teams rekening moeten houden bij het ontwerpen van hun auto. Ocon is in Woking geweest om een stoeltje te laten schuimen, maar paste fysiek gewoon niet in de auto van McLaren. Daarom was Renault ook zo’n ideale optie voor hem, die hebben met Hülkenberg (1,84m) al een lange jongen in huis en dus is het fysiek inpassen van Ocon een fluitje van een cent.
mashell zegt
@edge: ergens zijn formule 1 coureurs dus net als fotomodellen, basketballspelers en jockey’s. Als je een normaal postuur hebt, dan wordt het heel moeilijk.
wijsneus zegt
@mashell: Alleen in Nederland heb je met 1,86m een nornaal postuur. In de meeste landen is de gemiddelde lengte van mannen tussen 20 en 30 een stuk lager.
enricoleerdam zegt
@Edge: volgens mij zelfs 1,90m ocon. Echt lang
terazino zegt
Wehrlein is geen F1 kampioen in wording, die mis ik niet. Ocon schat ik veeeel hoger in, zonde dat hij nu het slachtoffer lijkt te worden van het gerommel. Die jongen verdiend toch wel een topteam.
vroaaar zegt
Voordat je ook (weer) over auto’s schrijft, moet je misschien eerst even je Nederlands ophalen. “Meneer Wolff zet er zo zijn twijfels bij” moet natuurlijk “heeft er zo zijn twijfels bij” of “zet er zijn vraagtekens bij”. En “de stenen verkeerd op zijn plek vallen” moeten natuurlijk “de puzzelstukjes verkeerd op hun plek vallen” zijn of wellicht refereer je aan de Engelse uitdrukking “role of the dice”, maar dan rollen ze…
gregorius zegt
Wat loopt die Wolff nou weer raar uit zn nek te zwansen?
Ze betalen Hamilton 50 mio per jaar om in de snelste auto van het veld te rijden.
Had je die gozer 10 mio gegeven + nog 5 voor een kampioenschap, dan had hij het ook gedaan. Dat is HALF een opleidingsteam.
Daarnaast is er genoeg plaats voor Ocon of Wehrlein: dat ie in de auto van Bottas. Bottas is een aardige vent, maar geen kampioen. Zet O of W erin en ze behalen net zoveel punten als Bottas.
En stel dat Hamilton morgen stopt; dan bellen alle managers (behalve die van Vettel) morgen op voor het zijn zitje. Daar heb je geen talententeam voor nodig.
Kortom: Wolff moet niet janken.