Iedereen zegt wel dat ze met zand aan het strooien zijn, maar is dat ook zo?
De eerste wintertest van het nieuwe F1 seizoen zit er inmiddels op en Renault heeft de snelste tijd op de klokken gezet. Snel naar je favoriete website gaan om te wedden en een Euro op Daniel Ricciardo zetten om wereldkampioen te worden dan maar? Nou nee, want als je ‘door de tijden heenkijkt’, lijkt Ferrari momenteel de meeste snelheid te hebben. Op zich geen verrassing, dat leek vorig jaar eveneens het geval te zijn. Oh, het jaar daarvoor ook al trouwens. In beide gevallen werd Mercedes uiteindelijk toch met een behoorlijke overmacht kampioen.
Maar gaat dat dit jaar weer het geval zijn? Het sentiment voelt een beetje anders in de F1 paddock. Waar vorig jaar toch al snel bleek dat Mercedes in de long runs de zaken stiekem het beste voor elkaar had, komen er dit keer wat verontrustende berichten vanuit kamp zilver. Dat Hamilton Ferrari als titelfavoriet bombardeerde mag inmiddels geen verrassing meer heten; de Brit meet zich nou eenmaal graag de rol van underdog aan, zelfs als dat volstrekt potsierlijk is. Doch ook Toto Wolff uitte enige twijfels of Mercedes wel snel genoeg was en de meest boude claims komen van niemand minder dan Valtteri Bottas. Volgens de Fin heeft Mercedes massive problems met de balans in sommige bochten van het Circuit de Catalunya. Problemen die volgens hem alleen maar opgelost kunnen worden middels een fikse update.
Nou weten we dat Mercedes de afgelopen jaren de zaken graag wat spannender wil maken dan ze zijn, om af te leiden van het feit dat ze continu zeer dominant winnen. Over de radio hoorden we regelmatig over ‘aankomende regen’ of ‘oververhit rakende remmen’ terwijl de overwinning al lang in de tas was. Maar als volstrekte dominantie onbetwist doorgaat, zo weet Toto Wolff, wordt er vroeger of later regelgeving ingevoerd om die dominantie te verbreken. Behalve de grootste Lewis Hamilton/Mercedes fans zit er immers niemand meer op te wachten om weer een seizoen voorgeschoteld te krijgen waarin Lewis vooraan het veld de zon en zijn zesde titel tegemoet rijdt met wingman Bottas op gepaste afstand in zijn kielzog.
Mercedes doet het in mijn ogen al knap door hun dominantie zover te rekken als ze gedaan hebben. Het zou mij niet verbazen als over twintig jaar blijkt dat ze stiekem vaak nog harder hadden gekund, maar Ferrari af en toe een kruimeltje gegeven hebben om het grotere doel veilig te stellen #aluhoedjeop. Doch na de regelwijzigingen voor dit jaar, lijken er nu dus toch een paar scheuren in het zilveren schild te verschijnen.
Mercedes heeft naar het schijnt voor 2019 namelijk, ondanks de nieuwe regels, vast proberen te houden aan hun reeds bestaande concept. Op zich niet verrassend ook, als je daar zoveel succes mee behaald hebt. Toto Wolff legt uit:
Onze designfilosofie was altijd al anders. We hadden altijd al een langere wielbasis, en nooit een grote rake (red: dat de auto achter aanzienlijk hoger op zijn poten staat dan voor, waardoor de hele onderkant van de auto een soort stijle spoiler vormt). Dat was niet omdat we geloven dat ons concept in alle opzichten beter is, maar omdat we geloven dat het voor ons het beste totaalplaatje oplevert in termen van chassis en power unit.
De vraag is nu of het nieuwe reglement de zwakke punten van Mercedes’ concept extra blootlegt en de sterke punten niet meer voldoende zijn om daarvoor te compenseren. Sommigen in de paddock menen dat dat wel het geval is. De basis van Mercedes concept baseert er namelijk op dat de lucht tussen de wielen en de body van de auto doorgesluisd wordt, terwijl de andere teams er eigenlijk allemaal voor gekozen hebben de lucht naar de buitenkant van de wielen te sturen. Optisch is dat het beste zichtbaar aan de voorvleugels. Op Reddit staat dit handige plaatje, waarop je kan zien dat Mercedes het enige team is zonder ‘neusgaten’.
Minder goed te zien is dat Mercedes ook het enige team is waarbij de wing end plates van voor naar achteren naar binnen toeloepen, in plaats van naar buiten. De toekomst zal moeten uitwijzen of dit een desastreuze keuze is voor Mercedes. Want zo simpel als de vleugel van een van de andere teams kopiëren zal de oplossing niet zijn, zo weet men:
Er zijn dingen, die je niet van vandaag op morgen om kan zetten. Als je het complete aerodynamische concept van de auto moet veranderen, dan is dat geen kwestie van weken, maar van maanden.
Na de eerste races zal blijken of Mercedes inderdaad aan de bak moet om een geheel nieuw aero-concept te verzinnen. We vermoeden dat het alsnog wel mee zal vallen, maar wie weet. In het beste geval krijgen we een situatie dat de Mercedes op sommige circuits wel en op andere circuits niet goed uit de verf komt, zodat we een lekker spannend kampioenschap krijgen.
lincoln zegt
Bijna nog spannender dan een gemiddelde aflevering van OCC ..
Rick-dos zegt
Vorig jaar had Ferrari tot Monza de snelste auto. RBR zat er ook goed bij maar werd gehinderd door het niet goed doorontwikkelen van de Renault motor. Mercedes had het geluk dat Ferrari de plank finaal mis sloeg met z’n update en Vettel’s fouten, en dat RBR last had van het hebben van een klantenmotor.
De zogenaamde dominantie van vorig jaar is naar mijn mening een beetje vertekend.
Ik denk dat je dit jaar een veel spannendere strijd zult zien tussen de top drie. Het zal mij niks verbazen dat RBR het gat dat er nu is met Ferrari volgende week al gedicht heeft en anders in Australië. Zij erkende ook dat Ferrari op dit moment voorligt maar gaven ook de indruk dat dat gat zo is ingelopen.
We wachten het af maar ik heb goede hoop.
alfapeter zegt
Frontspoilers hebben blijkbaar dezelfde evolutie doorlopen dan scheermesjes.
metalmike zegt
@alfapeter: Als. Het aantal toegestane elementen is juist afgenomen voor dit jaar. Kijk maar eens naar de vleugels van afgelopen jaar:
https://www.racecar-engineering.com/wp-content/uploads/2018/05/Front-Wing-768×758.jpg
Gulli zegt
@alfapeter: nee beter he!
pomoek zegt
Het zou erg leuk zijn! Tenzij MB het enige team is dat het juist wel voor elkaar heeft….Leuk stuk overigens. Beter dan die onzin over snelwegen in Californië wat mij betreft. Maar goed. Het is maar een mening.
ghost zegt
Skitterend dit!
rollingstoned zegt
Die testdagen zeggen helemaal niets. We gaan het pas echt zien bij Melbourne…
Dutchdriftking zegt
We weten het pas over een maand….
realhustler zegt
Ze zijn het enige team zonder de rake. Door de hoge rake is de voorvleugel efficienter want lager bij de grond. Nu er minder mag met de voorvleugel wordt dit verschil groter.
Ik ben bang dat Mercedes goed is maar net niet alles eruit kan halen zonder ook met een hoge rake te gaan rijden en als ze die switch maken hebben ze veel achterstand want andere teams rijden al langer ermee. Ik denk dat het precies de reden is dat ze niet voor de hoge rake zijn gegaan.
Misschien komen ze er in Melbourne plotseling mee, of maandag al. Ik denk de Mercedes dagen zijn over.
bassx zegt
@realhustler: Rake is voor meer downforce uit de bodem maar werkt het beste bij een korte wielbasis. Lange wielbasis heeft voordelen en dan kan je beter de voordelen uit een een platte bodem halen.
drdrift zegt
Hoop dat Ricciardo top 3 gaat rijden ..-..
autoriteit zegt
@drdrift: qua startnummer wel in ieder geval…:)
rob5nismo zegt
Ik denk dat Mercedes gewoon met zand aan het strooien is gewoon bij alles en iedereen en opzettelijk deze voorvleugel gemaakt heeft
jmfangio zegt
Ferrari lijkt allround de beste papieren te hebben, maar overall hadden ze die vorig jaar eigenlijk ook al. Als ze daar op strategisch en managementvlak de boel rechtzetten zijn ze absoluut favoriet, zeker als Vettel (of misschien wel Leclerc) vanaf het begin het momentum kan vinden.
Redbull lijkt een grote stap gemaakt te hebben, ik geloof wel dat de stap naar Honda zich gaat uitbetalen, bij Renault waren ze linksom of rechtsom toch een klantenteam. Maar waarschijnlijk zitten ze er niet vanaf het eerste moment als eerste bij en zullen ze door het seizoen heen toch wat wisselvallig zijn om elke race voor de overwinning te strijden.
Het meest interessante zijn de opmerkingen van Bottas. Iedereen weet dat dit voor hem het seizoen van de waarheid is, hijzelf ongetwijfeld ook. Als de auto niet top is heeft hij er geen enkel belang bij omdat te verdoezelen, en in dat licht zie ik zijn opmerkingen. Hij weet dat als de auto niet onbetwist de beste is de focus van het team vol op Hamilton ligt, en dan zal hij weer geen potten kunnen breken. Als de auto niet werkt zal hij dat laten merken, hij heeft niet zo veel te verliezen namelijk. Bottas zou zo wel eens de wildcard van het seizoen kunnen worden :)
verplicht zegt
@jmfangio: dat is een interessante gedachten. Ik hoop en denk dat je gelijk hebt.
De dominantie kan niet zo lang achter elkaar aanhouden. Ze zullen zeker snel zijn en zeker overwinningen pakken. Maar het kampioenschap zal niet naar een Merc gaan dit jaar. Althans, niet de coureur. Misschien nog wel constructeur titel.
Wellicht herhaalt de geschiedenis zich en stoot Renault de dominator van de troon. (2005/2006).
Toen kwamen ze, na Benetton overgenomen te hebben, in 2002 onder hun eigen naam terug. 3 jaar later WK.
Nu hebben ze Lotus ‘overgenomen’, in 2016 onder hun eigen naam gaan racen. 3 jaar later WK?
mashell zegt
@jmfangio: ok jongens, het testen is weer begonnen. We doen eerst de duurzaamheid testen. Dat gaat niet al te snel. De pers strategie is dat we zeggen dat Ferrari favouriet is, lijkt me wel wat voor jou Lewis. Val, kun je wat dramatisch zeggen, iets met enorme problemen of zo?
fedal zegt
Elk jaar hetzelfde (nationalhymne) liedje van die Duitsers. Eerst Ferrari de hemel inprijzen om ze vervolgens op de baan te vernederen. En dan bedoel im tijdens het seizoen of course.