De F1 bolides van Mercedes worden de laatste jaren vaak omschreven als een soort onverwoestbare tanks. Maar heeft Mercedes nu toch een probleem met de motor op Zandvoort?
Een auto met Mercedes-krachtbron die stilvalt in de F1 was jarenlang een zeldzame aanblik. Met name bij Lewis Hamilton leek de auto niet stuk te kunnen. Als het dan al eens gebeurde dat een Mercedes power unit rook voortbracht, was dat het geval bij Valtteri Bottas of bij een van de klantenteams. Op zich is dit ook logisch. De krachtbron die Mercedes voor het hybride-turbotijdperk ontwikkeld heeft, was aanvankelijk zo ontiegelijk veel beter dan hetgeen waar de rest mee kwam, dat ze ‘m fors konden terugschroeven en alsnog konden winnen.
Ooit was dat anders. In het V10 tijdperk, voordat de toerenlimiters kwamen, gingen de Mercs regelmatig plof. Kimi Raikkonen heeft er nu nog steeds nachtmerries van. Maar Mercedes moest qua power mee met Ferrari en BMW. Dat betekende destijds circa 20.000 toeren per minuut maken en dan ging het wel eens mis. Nu Honda, Renault en Ferrari hun leven gebeterd hebben in deze moderne F1, worden de marges bij Mercedes noodgedwongen ook weer wat krapper.
Gisteren gingen twee Mercedes-motoren plof. Eerst was Sebastian Vettel de klos in zijn Aston Martin Mercedes. Daarna trof het lot niemand minder dan Lewis Hamilton himself in de tweede vrije training. Los van de verloren mogelijkheid om data te verzamelen, was het (nog) geen groot probleem. Op de vrijdagen worden over het algemeen motoren uit de poule gebruikt die al wat ouder zijn.
Toch neemt Mercedes de zaak achter de schermen uiterst serieus, zo ondervond Autosport.com. De kwaliteitspublicatie bericht dat alle klantenteams van Mercedes op het hart gedrukt zijn ‘zo vers mogelijke motoren’ te gebruiken voor de rest van dit raceweekend. Het fabrieksteam zal dat zelf vermoedelijk dus ook zo aanvliegen. Op de achtergrond gaat men uitzoeken of en waarom er een Zandvoort-probleem met de krachtbron kan zijn.
Op zich is dit (voor nu) een redelijk triviale zaak. Toch gooit het bij sommige coureurs en teams de plannen een beetje in de war. De volgende race is namelijk op Monza. In deze hogesnelheidstempel telt elke pk meer of minder extra zwaar. Veel teams hadden dus bedacht een verse unit te sparen voor de race in Italië. Voor zover sommigen die luxe nog hadden, is die nu verdwenen. Je weet maar nooit wat voor invloed dat heeft. Het kan allemaal net het verschil maken in de hete strijd die de F1 is dit jaar…
brammetjedeb zegt
Toejuichen is een groot woord, maar zou mooi zijn als Mercedes ook eens de pech heeft die red bull de laatste jaren heeft gehad.
quincy zegt
Het hebben van een niet betrouwbare krachtbron is natuurlijk niet perse pech. Mercedes had de zaakjes gewoon super goed op orde. Dat het dichterbij elkaar zit en er daardoor dit soort dingen gebeuren vind ik ook mooi, want dat betekent minder dominantie van 1 team in de sport. Daar staat tegenover dat ik alleen maar bewondering en respect kan hebben voor Mercedes dat zij technisch zo sterk waren, dat ze dominantie hadden.
ouwedibbes83 zegt
@quincy: ik heb wel eens begrepen dat MB al een poos bezig was met het ontwikkelen van de motoren die na de ingrijpende “rules change” door hun werd geadviseerd om te introduceren. In andere woorden, de sport moest groener, downsizen naar 1.6 V6 met hybride ondersteuning, aldus hun advies. Op de achtergrond hadden ze bij MB die techniek al flink voorbereid. Zo konden ze starten met een voorsprong op de rest.
HZW zegt
Zal wel mee vallen wat betreft motor problemen.
Het word een ander verhaal als er morgen meerdere met Mercedes motor uitvallen.
bpc zegt
Schijnt een probleem met de oliedruk te zijn door de hellingshoek in de kombochten , tijdens de winter tests had Mercedes ook al oliedruk issues…
flatsixx zegt
@bpc:thanks Olaf
bpc zegt
Graag gedaan Ferdinand
sportabgasanlage zegt
@bpc bron?
stuko zegt
@bpc: ik neem aan dat deze motoren allemaal een dry-sump systeem hebben? Dan zou je zelfs op de kop geen last hebben van oliedruk of ‘olie naar een kant’ gevallen.
bpc zegt
Anderson melde dit gisteren, die drysump is het probleem niet maar de oilcatchtank, die mercedesproblemen van de wintertests waren geen geheim verder.
https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/263842/anderson-kombochten-kunnen-voor-problemen-met-oliedruk-zorgen
JoostvdWater zegt
Jouw ene zin is meer waard dan dit hele artikel. Top!
911targa zegt
@ bpc: Auto’s met wet sump hebben last van geen of slechte oliesmering. Het lijkt zeer waarschijnlijk dat alle auto’s dry sump hebben. Zelfs enkele straatauto’s hebben dat om te voorkomen dat G-krachten olie toevoer belemmerd. Bij een 911 bijvoorbeeld, loopt de olie niet automatisch naar beneden, vanwege de 180 graden V-blok/flat six.
Anyway: nu geluid, toen auto’s wel heel mooi klonken: vanaf pakweg 1 minuut. https://www.youtube.com/watch?v=5SoZiTxdQyw
Kippenvel.
SpeedGeek zegt
@bpc: dit vermoed ik dus ook. Zeker omdat Mercedes sprak van een abnormaal oliedruk beeld. Een auto waar ik mee werk heeft ook een dry-sump en toont in de nieuwe kombocht van Zandvoort ook een duidelijke dip in oliedruk. Het is ook een dip die langer aanhoudt. De eerste keren dat wij op het nieuwe Zandvoort reden kregen wij ook meerdere malen oliedruk waarschuwingen. Dus ik vind het ook toevallig dat Mercedes dit noemt. Uitgerekend op een circuit die als enige kombochten heeft.
ericc zegt
Zandvoort, het Waterloo van Mercedes!!!
HZW zegt
Morgen gaan 72 ronden uitsluitsel geven.
doublechevron65 zegt
D’r was iets wat tot Rijksmonument verheven is in de buurt… kan dus geen toeval zijn!
pomoek zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-