Vandaag presenteert Lynk&Co een elektrische auto met een scherpe prijs, de Lynk&Co 02.
Hier is hij dan officieel de Lynk&Co 02. In China al bekend als de Z20 heet hij bij ons in Europa simpelweg de 02.
De Lynk&Co 02 in het kort:
- Prijs vanaf € 35.995 (Lynk&Co 02 Core), nu te bestellen
- Crossover coupé
- Actieradius WLPT tot 445km
- 66 kWh batterij
- 10-80% laden in 30 minuten
- Model heet in China Z20
- leverbaar in 4 kleuren: wit, rood, blauw, grijs
- Ook deze Lynk&Co kan je verhuren/sharen
Lynk&Co 02 is eerste elektrische model EU
Wij kennen in Nederland Lynk&Co van de 01. De blauwe en zwarte plug-in hybride crossovers die je zowel kunt kopen, leasen maar ook in een abonnementsvorm kunt rijden. In Nederland staan er ruim 20.000 op kenteken. Onlangs maakte Lynk&Co bekend dat we eindelijk wat meer kleurkeuze krijgen naast het eeuwige blauw en zwart. Daarbij kreeg de plug in Lynk&Co 01 een power upgrade.
Maar nu is het tijd voor de eerste volledig elektrische Lynk&Co voor onze markt. De Z20, zo is het model bekend in China komt naar ons als Lynk&Co 02. De motor en accu’s in deze auto deelt deze auto met andere Geely merken Volvo, Zeekr en Smart. Zo staan ook de EX30, de Zeekr X en de Smart #1 op dit SEA platform. Qua formaat zitten deze modellen dan ook vrij dicht in de buurt
Model | L&C 02 | EX30 | Zeekr X | Smart #1 |
Lengte | 4,46m | 4,23m | 4,43m | 4,3m |
Breedte | 1,84m | 1,83m | 1,84m | 1,82m |
Hoogte | 1,57m | 1,55m | 1,56m | 1,59m |
Accu | 66kWh | 51-69kWh | 69kWh | 49-66kWh |
Vermogen | 200kW | 200-315kW | 200-315kW | 200-315kW |
WLTP | 445km | 337-476km | 440-446km | 310-420km |
Vanafprijs | € 35.990 | € 38.495 | € 43.490 | € 34.900 |
Sterke familieband
Als je hem vergelijkt met zijn broertjes dan lijkt de Lynk&Co 02 best een goede deal op het eerste oog. WLTP is ok, maar niet baanbrekend, alleen op vermogen legt hij het af tegen de 315kW versies in de familie.
Met de 02 heeft de Lynk&Co rijder voor het eerst keuze uit meerdere modellen. Er is een basisversie, de Core en er is een versie waarbij je 20 inch krijgt in plaats van 19 inch, een 360 graden camera, een 22kW lader aan boord en Harmann Kardon speakers.
Je kunt ook kiezen uit vier kleuren, rood, grijs, blauw, wit. Zelfs het interieur verschilt in gebruikte materialen tussen de Core en de More versie. Er is ineens iets te kiezen, met mate, maar er is enige keuze!
Over keuze gesproken. Het platform delen ze maar naar mijn persoonlijke mening heb je met deze vier modellen wel echt vier verschillende smaken qua exterieur design. Maar dat mogen jullie natuurlijk met me oneens zijn.
Opvallende features
Lynk&Co zegt dat het design mede tot stand is gekomen met input van meer dan 6.000 berichten die verzameld zijn in ‘de community’. Op het eigen forum Co:lab konden gebruikers van Lynk&Co aangeven wat zij belangrijk vonden in het nieuwe model. Daar kwamen opvallende 02 gimmicks/gekkigheden uit
- Als je de laadklep opent, roept de auto: “We’ve got the power!”
- Er zijn verschillende vriendelijke claxon-toontjes beschikbaar, zodat voetgangers niet schrikken #liev
- Als je de frunk (15 liter) opent, dan zie je een teken met ‘Nope, No Engine Here’
- Naast het stuur zit een ‘strap’, als je daar aan trekt kom je direct in het ‘autodeelmenu’ van de auto
Ja precies, gekkigheid. Maar waarom niet. Wat is gebleven is de Share/autodeeloptie. Ook deze Lynk kun je daarvoor gebruiken. Dit betekent dat je de auto in je app open kunt stellen voor delen. Ook nu pakt Lynk&Co, terecht, een gedeelte van de verhuurfee. Het hoeft niet, maar de optie is er wel.
De Lynck&Co 02 komt niet in de abonnementsvorm, maar wel in de private lease. Prijzen daarvan volgen volgende week. De boot met de eerste exemplaren is al onderweg naar ons land, dus in november kunnen we de eerste auto’s al zien rijden. Niet in het rood, die komen pas met de volgende vracht voor het eerste kwartaal van 2025.
Concurrentie
We zetten nog maar even een aantal van de logische concurrenten voor je op een rijtje. Want met alle respect. De Zeekr en de Smart zullen voor velen niet eens op de shortlist komen
- Opel Frontera Electric (113 pk, 300 km range): €30.499
- MG ZS EV (177 pk, 320 km range): €35.885
- Fiat 600e (155 pk, 408 km range): €35.990
- Kia EV3 (204 pk, 425 km range): €36.995
- Opel Mokka Electric (136 pk, 338 km range): €36.999
- Volvo EX30 (272 pk, 337 km range): €38.495
- Jeep Avenger (156 pk, 399 km range): €38.500
- Peugeot e-2008 (136 pk, 342 km range): €39.270
Dus roep maar, vinden jullie het wat of sparen jullie liever door voor een EX30 of een EX40? Of misschien toch liever die Lynk&Co 01 Plug in hybride omdat het meer comfort brengt wanneer je op vakantie ‘moet’. Moet de Lynk&Co 02 op de shortlist voor de zakelijke rijder die niet duurder mag rijden dan € 40.000?
Nog even terugkijken naar de Lynk&Co 01? Hij stond in onze Autoblog Garage.
Allison Burgers zegt
Oei, ook weer met het share-concept. Afstand houden dus op de snelweg.
Mike zegt
Inderdaad ik heb al veel malloten in zo’n auto rare capriolen zien uithalen.
dedon zegt
Even opnieuw lezen…
Juist niet dus.
Snelle zegt
Eigenlijk geen autoblog waardig artikel.. wie zit hier nou als auto liefhebber op te wachten. Of heb ik het mis. Weer een 100 in dozijn auto.
Hubert zegt
Ach, misschien mogen ze dan jaartje tegen gereduceerd tarief zo’n chinese stekkerbak rijden.
Richmond zegt
Autoblog is niet specifiek autoliefhebber blog over supercars ofzo en zelfs dan zou je artikelen krijgen die ene liefhebber wel interessant vindt en de ander niet.
audirs3 zegt
Geziek de populariteit van de eerste Lynk&Co in Nederland is het toch wel logisch dat het aandacht krijgt bij autoblog?
Hubert zegt
Populariteit kwam door de ‘aantrekkelijke’ huurconstructie.
Toen deze duurder werd, kozen sommigen ervoor om dan de auto maar over te nemen.
Is een beetje als kiezen met het mes op de keel.
Daarna zijn de verkopen compleet ingestort.
Zo kan ik een auto ook populair maken.
isleofman zegt
Wat een rommel.
drsjeroen zegt
Was die abo-vorm niet juist de reden waarom mensen hierin gingen rijden? Daardoor kwamen er ook zoveel op de markt. Volgens mij is dit merk er over 5 jaar niet meer
marh zegt
Elektrisch?
https://www.instagram.com/reel/C_f6arAokkZ/?igsh=MWFjd3Z2ZmQydWh3Mg==
cdlop01 zegt
Lijkt wel erg, schuin van achter op C-hr van Toyota.
Ben wel helemaal klaar met al die vormloze Chinese meuk. Valt deze Lynk niet onder hoge tarief regiem overigens?????
tommycooker zegt
Meh. Doe maar een Kia EV3.
B00G1E zegt
Poe, uit die hele lijst met concurrentie word volgens mij enkel de volvo hier in de VS verkocht.
Jammer dat er niet zoveel opties zijn hier. Best een goede deal lijkt mij.
cookies zegt
De Lynk & Co 01 is toch wel echt de fatbike onder de auto’s. Groot en opzichtig en er rijden vrijwel uitsluitend aso’s in. Wel leuk dat er weer een enigszins betaalbare EV bijkomt, dat dan weer wel. Maar een beetje vreemd ziet hij er wel uit (zoals veel nieuwe auto’s trouwens)…
michaelras zegt
Er rijden er 20.000 rond. “Er rijden vrijwel uitsluitend aso’s in” Het is duidelijk dat we jou geen geschiedenisboeken moeten laten schrijven.
jaapiyo zegt
Het is natuurlijk wel een beetje dubieus als je zo’n ding rijdt…
audirs3 zegt
Een 22kw AC lader vind ik wel een mooie toevoeging, hebben maar heel weinig EV,s, de meeste blijven hangen op 11kw. Terwijl je in NL je best moet doen om een paal te vinden die geen 22kw levert.
Het DC snelladen is echter wel een beetje teleurstellend.
Ik zou toch voor een Kia EV3 gaan in dit segment.