Liefhebbers van Japans racespul kunnen natuurlijk niet wachten, de Amerikanen kunnen niet wachten, Honda Europa lijkt nog niet helemaal zeker en Honda in Japan heeft écht een zetje nodig. Inmiddels hebben we al 3 jaar geen S2000 meer, moet er een nieuwe komen?
De eerste ‘push’ voor een nieuw model komt nadrukkelijk bij Honda-VS vandaan. Die zien de Scion FR-S (Toyota GT 86) en Subaru BRZ letterlijk over de toonbank vlammen. Wellicht door nog steeds vrij hoge brandstofprijzen en een algehele voorliefde voor achterwielaangedreven sportwagentjes kunnen Amerikanen hun handen niet van 200 pk rwd coupé af houden. Toyota/Scion/Subaru hebben de markt ook praktisch voor zichzelf. Een Mustang is veel groter, BMW veel duurder en Mazda MX-5 net een tandje lichter en kleiner.
Honda’s S2000 (tot 2009) heeft een gewicht bijna gelijk aan de Toyobaru. De VTEC is met 240 pk (bij 8300 tpm!) iets sneller. Natuurlijk kan traditioneel het dak wijd open.
In wat voor vorm we aan een nieuwe S2000 moeten denken is vooralsnog onduidelijk. De Japanners hebben het er wel over maar geven de auto (helaas) geen prioriteit. Mogelijk overwegen ze ook een coupé, achterwielaandrijving lijkt essentieel. Tussen het huidige aanbod van Accord’s, Civic’s en andere hybrides lijkt het een welkome aanvulling. Tot het zover is krijgen we eerst een NSX. (via autonews.com)
SJ zegt
Het zal Honda in ieder geval veel moeite kosten om een opvolger te maken die net zo goed en tijdloos is. Aan de andere kant is de S2000 nooit echt een verkooptopper geweest (in zijn klasse), dat dan weer wel.
pikes83 zegt
@SJ: net zo goed daar twijfel ik niet aan,maar met zo mooi dat weet ik niet.
eklasse zegt
@pikes83: Ze zijn een aantal jaren geleden bezig geweest met een concept. Beslis zelf maar of het net zo mooi is als de S2000.
pikes83 zegt
@eklasse: ik kan hem niet zien.
eklasse zegt
@pikes83: Nu wel… >>
eklasse zegt
@eklasse:
De OSM concept. Overigens heeft Honda aangegeven dat dit geen S2000 II zou gaan worden.
pikes83 zegt
@eklasse: dit kan mij niet bekoren,lijkt op een badkuip op wielen.de oude heeft meer ziel.
stijn_torfs zegt
@eklasse:
lijkt te hard van vorm op een lotus elan mijn mening :D weet niet hoe het komt maar toch..
964rs zegt
ze kunnen wel weer een nieuw sport model gebruiken. en een beetje onderlinge concurrentie
ej20g zegt
Eigenlijk zouden ze gewoon weer een S2000 moeten maken. Met een zelfde soort blok (VTEC, atmosferisch) maar dan doorontwikkeld. Honda zou een nieuwe S2000 makkelijk kunnen slijten, genoeg mensen die behoefte hebben aan een nieuwe S2000. Maar dan moet hij geen hybride spul aan boord krijgen.
eklasse zegt
@ej20g: Volgens mij heeft Honda paar jaar geleden de laatste klant het pand uitgejaard met de CR-V, HR-V, FR-V!!!, shuttle en stream. Tjonge je zou bijna denken aan een Seppuku!
Bastiaan zegt
Beetje concurentie voor brz en gt86?
Mika_Hakkinen zegt
Prachtige roadster, altijd mooi gevonden, vooral de neus, gewoon lekker agressief. Enigste waar ik niet zo kapot van ben ik de motor (geluid), maar het is wel een super betrouwbare machine.
Mika_Hakkinen zegt
@Mika_Hakkinen: http://youtu.be/UlxT6tK34_0
dutchiehd zegt
@Mika_Hakkinen: nooit verwacht dat iemand het blok van de s2000 niet fijn en niet mooi vind klinken.
Ik vind die motor juist de s2000 maken. Lekker doorrammen richting de 9000 toeren! En dan die heerlijke vtec brul.
pokerface zegt
Honda S2000 is echt haar tijd ver voor uit.
De Toyota GT86 of de BRZ veranderen hier echt niets aan. Mensen die zulke auto’s kopen hebben geen smaak voor een super car zoals de S2000.
Dus Honda kan de S2000 door ontwikkelen, maar zal dat niet doen omdat deze zo geliefd is bij de mensen die echt erom geven.
Eigenlijk is dat hetzelfde als, mensen die een Samsung de hemel in prijzen, maar nooit een iPhone in hun hand hebben gehad. Het gevoel van het hebben van een S2000 is bijzonder. Dat is bij andere merken gewoon minder.
Waarom word de Honda CRX dan altijd opnieuw opgebouwd of gerestaureerd?
MARS zegt
@pokerface: *kuch* mensen die ooit een iphone hebben laten vallen, kunnen altijd nog een samsung nemen!
OT, gaat tijd worden dat Honda weer eens een mooi snel karretje gaat maken.. De NSX gaat toch te duur worden..
lamborgfan zegt
@pokerface: geen smaak? Let wel.. een nieuwe s2000 is er niet. 40k is astra opc, golf r gebied! En dan zeggen dat je geen smaak hebt om een rwd auto te kopen met dik aantal minder pk’s “slechts” 200? I.m.o veel smaak…
griffendahl zegt
Wat mij betreft volmondig ja, de S2000 is naar mijn mening de mooiste en leukste auto die de laatste tig jaar voor een betaalbaar bedrag uit Japan is gekomen.
notsobig zegt
Dat zou zeker niet verkeerd zijn! Heerlijke auto’s, had ik er maar een….
E34M5Touring zegt
Jaaa doen!! S2000 is in mijn ogen een van de mooiste Roadsters ooit uit Japan. Zeker weer een V-Tech,misschien met een kleine compressor voor het koppel onderin en weer een 9000RPM redline. Heerlijk!! SCREAMER!!!!
Mika_Hakkinen zegt
@E34M5Touring: Ik zou bijna willen zeggen, mooiste kleine roadster van de laatste jaren?
E34M5Touring zegt
@Mika_Hakkinen: Ja kan er zo ff geen verzinnen, ik vind persoonlijk de Z4 wel fraai maar niet mooier dan een S2000.
fernie zegt
@E34M5Touring: Beter een iVTEC (K20A) blok met intercooler, supercharger, andere uit en inlaat, ECU en ook 8.7k rpm, gaan met die banaan :)
Ra1kkoneN zegt
Drie letters: NSX.
notsobig zegt
@Ra1kkoneN: Vier woorden: And your point is??
Carreza zegt
@notsobig: drie letters: LOL.
Ra1kkoneN zegt
@notsobig: Dat de nieuwe NSX in mijn oogpunt belangrijker is dan de S2000. De S2000 is nog relatief kort uit productie en je kan nog vol op tweedehands modellen kopen die zo goed als nieuw zijn. Bij de NSX is dat wat lastiger.
notsobig zegt
@Ra1kkoneN: Laatste regel van het artikel gelezen?
Bovendien gaat de NSX voor jan model niet betaalbaar worden.
Een FR-S/GT 86/BRZ is, netzoals de S2000 was, een “redelijk” betaalbare auto met een hoog fun-factor…
Terwijl de NSX meer een supercar is. Dus bedoeld voor een heel geheel ander doelgroep.
Dus ik zeg maar die NSX en tegelijkertijd of erna een nieuwe S2000!
Carreza zegt
Honda had nog een tijdje moeten verdergaan met de S2000, net zoals Mazda nu doet met de RX-8 (final edition of zoiets). Ik ben er zeker van dat er nog genoeg liefhebbers te vinden zijn voor dit tijdloos karretje!
jrk68 zegt
@Carreza:
Dat had Honda ook wel gewild maar de milieulobby houd niet van Funauto’s.
eklasse zegt
@Carreza: De Ultimate edition. De S2000 heeft gewoon een laatste actie model gehad.
patrickww zegt
Ik zeg doen!
Svda zegt
S2000 blijft een heerlijke wagen en zeker met wat nodige aanpassingen op het onderstel en dan lekker knallen op het circuit.Als je ziet hoeveel ze uit deze motoren halen zonder turbo dan zie je dat de BR-z en Gt86 nog veel achterlopen.
fernie zegt
@dahlback: je vergeet dit dit samen met de hedendaagse mileueisen dat het de auto ongelovelijk duur maakt!
De hoofdreden dat er geen turbo/compressor op de GT86 of BRZ zit is zijn de kosten (CO2 Tax that is ;) )
anakiet zegt
@fernie:
Turbo’s worden tegenwoordig juist gebruikt om CO2 uitstoot te verlagen. Vandaar dat je nu ook zo veel turbo motoren ziet.
Je kan met een kleinere motor toch genoeg vermogen hebben, zonder dat je de hele tijd met een “te grote” motor rond rijdt, als je dat vermogen niet gebruikt. Je hebt dus bvb gewoon een kleine 1,4 motor, en als het nodig is levert hij het vermogen van een 2,0.
De reden dat de BRZ/GT86 geen turbo’s heeft zijn vooral vanwege de vermogensopbouw, het gasrespons van de motor en een dergelijke rijders auto wil je ook lekker in die toeren jagen. Puur om de fun factor een atmosferische motor.
anakiet zegt
@fernie:
Kijk bvb de rijtest.
http://www.abhd.nl/video/toyota-gt86/
Hupke zegt
Ik vond het echt een afschuwelijk lelijke wagen. En hij heeft me nooit veel gezegd. Ik vond het maar een bak die stond te wachten op wat tupperware en een boom.
Maar naar het schijnt is het wel een ongelofelijk goede wagen om in te rijden. Als die terugkomt met een radicaal anders interieur is het misschien een interessant ding.
Maar dan zou het toch veel goedkoper moeten zijn dan de alfa 4c.
bozewolf zegt
Simpel antwoord?
Hell yeah.
integraturbo zegt
Ze zijn er al mee bezig:
Honda Beat/S2000 concept.
img src=http://photo.netcarshow.com/Honda-EV-Ster_Concept_2011_photo_01.jpg width=”450″ />
integraturbo zegt
@integraturbo:
dennisr zegt
Ach die oude blijft toch de mooiste dus maakt mij niet uit, erg gaaf ding die huidige S2000 :D
tampie zegt
De oude blijft een icoon alleen was het uitrustingsniveau niet meer up to date aan het einde. Het interieur was te gedateerd geworden en dan zijn er nog maar weinig mensen die voor een pure sportwagen gaan (voor erbij), waar geen technische hulpmiddelen inzitten. Maar de S2000 is een heerlijke auto, net iets te klein voor mij, maar de beleving is mede met het open dak, de wielophanging en de VTEC helemaal top.
ricardo94 zegt
Heeft Honda een nieuwe S2000 nodig? Ja, en wij ook :D
desjonnies zegt
Probleem van de S2000 is altijd de Mazda MX5/Miata geweest.
De meeste mensen denken : ’t zijn allebei Japanners, maar de Mazda is vele malen goedkoper.
Dat de S2000 in mijn wereld boven de Boxter en de Z4 staat, dat begrijpen dat soort mensen niet.
Die zoeken een cabrio voor Mama, geen historisch opvolger voor iets wat ooit in Engeland werd gebouwd en Austin Healey 3000 heette.
desjonnies zegt
’t is trouwens de enige old-skool roadster die je als man wilt hebben.
Hoort eigenlijk bij je auto-opvoeding.
En who cares about een gedateerd interieur, hup naar Frankrijk met zo’n ding en over de binnenwegen rossen, waar anderen zich in correct tenue op een racefiets begeven.
Hupke zegt
@desjonnies:
Over frankrijk gesproken, de renault sport spider. Nog eentje waar je als man echt wel in kan, al is die niet old school.
Rudy zegt
Mijn vader heeft een 4 jaar naar volle tevredenheid een S2000 gehad. Krappe 30.000km in gereden en niets geen problemen gehad. Auto had 1 groot nadeel en dat was (qua geluid isolatie) het waardeloze dak. Maakt er veel geluid boven den ~120-130 als hij dicht zit. Latere modellen met glazen achterruit blijken beter te zijn.
Jammer dat hij verkocht is, als we meer ruimte hadden gehad……
Rudy zegt
Wat ik overigens vergeet;
2e nadeel van de S2000 was de relatief beperkte stuur feedback. We hadden een 2001 auto met de std 16″ wielen. Overdreven veel feedback gaf de auto niet, waardoor op de limiet rijden niet heel eenvoudig was (lees veel ervaring).
Dat in combo zonder tractioncontrole en het zeer hoogtoerige karater maakte het in de regen tot een soms vrij gevaarlijke auto.
agim zegt
Ja
niex zegt
De laatste goeie van Honda. Heb erin mogen sturen en het is niet voor niets dat hij zo geliefd is. Geen schreeuwerig design, een eerlijke auto met goeie techniek en veel rijplezier! Die toeren man oh man….
Trouwens, tweedehands vind je ze amper, dat zegt genoeg!
Rudy zegt
Ze zijn 2e hands vrij populair volgens mij. Ze vragen er inverhouding met b.v. een Z4 ook vrij veel geld voor.
mellie zegt
Sowiso dat er een nieuw S2000 moet komen. het liefts ene compleet nieuwe en een gefacelifde versie