Als je de berichten in de pers mag geloven is een tweedehands diesel ongeveer net zo slecht als 300 Boeings die dagelijks stationair staan te brullen. Maar ís dat wel zo?
Een bericht beginnen met de mededeling dat het bijna godsonmogelijk is geworden om in 2022 nog een knappe tweedehands te kopen, gaan we niet doen. Dat hebben we al te vaak gezegd. We weten allang dat je bijna geen occasions op elektriciteit of benzine meer kunt krijgen. Of in ieder geval, dat de vraag hoog is en de prijzen dus ook.
Maar hoe zit dat met diesels? Zijn die nog wel te krijgen en bovenal; heeft het zin om een tweedehands auto te kopen die loopt op Satanssap? Want je mag er toch nergens meer de stad mee in enzo? Dat gaan we proberen uit te zoeken!
Zijn er nog tweedehands diesels te vinden?
Er zijn als eerste nog best wat diesels te vinden. Een snelle blik op Marktplaats leert dat er zo’n 43.000 tweedehands auto’s met dieselmotor worden aangeboden. Kleine kanttekening, bijna 20.000 daarvan zijn bestelauto’s. Maar toch dus nog zo’n 23.000 personenwagens met een diesel aan boord. Het aanbod is er dus.
En er is genoeg te kiezen in alle prijsklassen. Zo kun je op Marktplaats een ouwe Polo diesel kopen voor 3750 euro, maar een verlengde Range Rover diesel voor 239.900 euro behoort ook tot de mogelijkheden. Maar dat brengt ons bij de vraag; heeft het zin om een tweedehands diesel te kopen? Dat hangt er maar helemaal vanaf!
Wat ga je met je diesel doen?
Het is natuurlijk allereerst belangrijk om te weten wat je van plan bent te gaan doen met je tweedehands diesel. Ben je van plan om er alleen korte stadsritjes mee te gaan maken, dan zouden we je toch iets anders adviseren. Iets elektrisch bijvoorbeeld.
Maar wil je er iedere dag 200 kilometer mee over de snelweg toeren en daar alleen af gaan om hem thuis te parkeren, waarom niet? Dan ben je in veel gevallen een stuk voordeliger uit dan met eenzelfde auto op benzine. Want al betaal je meer wegenbelasting voor je diesel, hij is wel zuiniger en de brandstof is iets goedkoper.
Oh ja, wat veel mensen niet weten is dat je waarschijnlijk een hogere verzekeringspremie afdraagt voor een diesel. Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen.
Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine. Mensen willen namelijk geen tweedehands zelfontbranders meer hebben, lazen we eerder al. En je weet, lage vraag en hoog aanbod is een lage(re) prijs.
En dan heb je nog de milieuzones
Maar wat voor veel mensen misschien wel het meest van belang is; mag ik de stad nog wel in met een oude(re) diesel? Dat hangt er vanaf. Sowieso zijn er in Nederland maar 4 steden met een milieuzone, te weten Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Arnhem en daar mag je alleen naar binnen als je diesel een emissieklasse heeft van 4 of hoger.
Maar er zijn meer regeltjes om de diesels uit het straatbeeld te weren. Zo kan het lastiger zijn om bijvoorbeeld een parkeervergunning te krijgen als je in een diesel rijdt. Daar moet je ook rekening mee houden als je in een stad woont of werkt waar zo’n milieuzone is ingevoerd.
Conclusie, is een tweedehands diesel nog interessant?
Dan de conclusie; is een tweedehands diesel nog interessant? Die vraag kunnen wij dus niet voor jou specifiek beantwoorden. Want zoals we al zeiden, het hangt er volledig vanaf waar je de auto voor wil gaan gebruiken.
Dus onze tip is dan ook dat je dat vooraf goed uitzoekt en op basis van die resultaten een beslissing neemt. Maar een ding is zeker, het is echt niet zo dat een tweedehands diesel per definitie waardeloos is en niet te gebruiken.
Je moet alleen even weten waar je dat doet!
Johanneke zegt
Je moet gewoon ontieglijk veel kilometers maken. Dan is het goedkoper dan benzine. Goedkoper dan elektrisch is het nooit, maarja als je niet wilt of kan laden, of geen tijd hebt om te wachten voor het laden, dan valt die optie af.
Variomatic zegt
@Johanneke: hoezo ‘ontiegelijk’..?? Als een liter diesel over een tijdje gewoon weer rond de 30 cent goedkoper is dan ben je voor een tweedehands diesel rond de 15dkm per jaar al break-even, dat is niet ontiegelijk..
rutgerg zegt
@variomatic: denk dat t verschil tussen diesel en benzine dat niet meer gaat halen…
Variomatic zegt
@rutgerg: ik zie totaal geen reden waarom niet. Je moet hooguit een tijd geduld hebben.
rutgerg zegt
@variomatic: omdat de overheid diesel wil verbannen? Daarom ook minder accijnsverlaging op diesel dan benzine, dit komt ze maar wat goed uit.
Variomatic zegt
@rutgerg: die accijnsverlaging is tijdelijk en ze willen moderne diesels helemaal niet verbannen, daar is geen beleid op.
Johanneke zegt
Diesel komt voor een groot deel uit Rusland.
Variomatic zegt
@Johanneke: nu nog wel, ja
porker zegt
@variomatic: gezien je naam blijf je mogelijk wat in het verleden hangen… was trouwens mijn “eerste”, een 66
eelco74 zegt
@variomatic: nee zeker niet, je bent voor een c klasse/a4/3 serie al zo 80 euro per maand extra kwijt aan mbr en verzekering voor je diesel. Dus voordat je dat er uit hebt, moet je toch aardig wat kilometers maken.
Het enige is dat een mooie fijne gebruikte diesel wel wat minder in trek is en je daar qua aanschaf wel wat moois kunt scoren. Niks zo lekker als een 5 of 6 cylinder diesel, die je op een golf van koppel kunt rijden. Plezier mag ook wat kosten
Variomatic zegt
@eelco74: ik ga deze discussie niet weer voeren, als je niet kunt rekenen moet je je niet mengen in deze discussie. Het is heel simpel: lagere dieselprijs+lager verbruik-verschil mrb-extra verzekeringspremie.
seatleon zegt
@variomatic: het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat diesel al heel snel uit kan.
Voorbeeld: ik rij een Seat Leon ST met 1.4 TSI en 150 pk. Km-stand rond de 77k. Waarde €18-19k (misschien iets meer).
Als ik de 2.0 diesel wil hebben bespaar ik amper iets of ben ik zelfs duurder uit. Ten eerste staan erin NL maar 2 te koop met minder dan 100k op de teller. Vraagprijs: €20k+. In Duitsland staan meer, maar importeren kost ook geld. Maar ik doe niet flauw. Op de aanschaf zou ik quitte kunnen spelen.
Wegenbelasting is duurder, net als verzekering. De besparing komt dan uit € 0,08 per liter brandstof. Het verbruik zal iets gunstiger zijn, maar niet veel. Ik rij nu 1-16/17. De diesel zal 1-19/20 doen. Het omslagpunt ligt dan ver boven de voorgestelde 15k per jaar.
Kortom, het hangt van de auto af. Ik denk dat het met name telt bij grotere auto’s met veel vermogen. Ik heb ook een keer een Q5 doorgerekend en daar lag het omslagpunt bij 12k.
Variomatic zegt
@maas88: nee, uiteraard heeft alleen een like for like vergelijking nut: dus vergelijkbare motorinhoud en zelfde tweedehandsprijs (waarbij diesels momenteel voordeliger zijn tweedehands, maar dat even buiten beschouwing latend)
fanboy zegt
@Variomatic: Je vergeet de olifant in de kamer waar ook in het artikel niet over geschreven wordt: afschrijving.
Kan soms in het voordeel uitvallen voor een diesel als deze al het meeste heeft afgeschreven, maar als je in de hogere budgetten zit (zoals laatst dat artikel een diesel voor 60K) ga je gewoon keihard afschrijven en valt de rekensom voordeliger uit voor benzine/elektrisch.
Variomatic zegt
@fanboy: klopt, daarom heb ik het ook alleen over een tweedehandsie.. Bij EV’s speelt dat risico overigens ook, bijv een Jaguar ipace laat iedereen tweedehands nu al staan omdat de specs alweer achterhaald zijn, die waren nieuw ook schofterig duur..
fanboy zegt
@Variomatic: Ja dat kan zo zijn inderdaad. Bij mijn EV is er vrijwel geen afschrijving geweest in afgelopen 2 jaar, nog net zoveel waard.
Zelf zou ik wel een keer over willen stappen op een Audi E-tron, de eerste, de 55 met alle opties. Maar die zakt ook niet echt in prijs ondanks dat ze ouder worden.
eelco74 zegt
@variomatic: ik kan zeker wel rekenen. Want het hangt van allerlei factoren af. Voor oudere auto’s van een jaar of 10 zal het misschien wat anders liggen en diesel gunstiger zijn.
Vergeet ook niet dat voor moderne auto’s het verschil in verbruik tussen benzine en diesel minder groot is.
In mijn geval zat er tussen een 2 jaar oude c klasse (s205) maar 2 liter/km verschil in verbruik tussen de 220d en de 200 benzine. Maar wel 80 euro extra aan maandelijkse vaste lasten voor de diesel. Dan ligt het omslagpunt toch echt bij 35.000 km/jaar. Neem je een schraapdiesel als de 200 dan wordt het misschien gunstiger
Zoals ik al aangaf, mocht je een diesel als koopje vinden, gewoon doen. Dan haal je de vaste lasten er weer uit met de lagere aanschafprijs.
Lease maatschappijen hielden ook niet voor niks 40.000 km aan als Max voor benzine.
Variomatic zegt
@eelco74: sorry, maar je kunt niet rekenen: zodra de delta van 30 cent er weer is tussen een liter benzine en diesel en uitgaand van 2 liter verschil qua verbruik ligt het BEP voor de auto’s die je noemt rond 20dkm, niet 35dkm. Het werkelijke bep ligt nog aanzienlijk lager omdat een 2 jaar oude S205 momenteel aanzienlijk goedkoper is aan te schaffen dan een benzine.
eelco74 zegt
Nu weet ik zeker dat je niet kunt rekenen
Even op gaspedaal goedkoopste C klasse vanaf bouwjaar 2020
Diesel 21 stuks om uit te kiezen, goedkoopste 35.900 Euro met een ton op de teller
Benzine 575 stuks om uit te kiezen, goedkoopste 33950 met 50K op de teller
Even uitgaan van de oude situatie met benzine 2 Euro de liter en diesel 1.7 Euro de liter
En diesel 6.0L/100 en benzine 8.0L/100
En een km van 35.000
Dan ben je 3895L benzine kwijt en dat kost 5390 Euro
Dan ben je 2100L diesel kwijt en dat kost 3570 Euro
Tot zover goedkoper, maar de MBR (in zuid holland) is 141 Euro per maand vs 68 Euro
En All risk verzekering kost je ook extra, want diesel = meer kilometers = meer risico voor de verzekeraar. En je
eelco74 zegt
Ik mocht het van autoweek niet afmaken en ik was nog niet klaar.
ergens tussen de 25 en 30K was in mijn voorbeeld het omslagpunt. 35K is diesel bijna 800 Euro voordeliger op jaar basis.
Maar onder de 25K, ga je het niet redden. Ook omdat in dit specifieke voorbeeld het verbuik van de diesel meer op 6.5 en de benzine op 7.7 zit.
Tenzij je in Belgie woont, dan gaat de vlieger niet op.
Variomatic zegt
@eelco74: mijn god..
C200 benzine gem verbruik 6,5l en C220d 4.7l. Mrb is nergens in NL hoger dan 68,- euro/mnd verschil tussen beide. Bij de door jou genoemde 2,- en 1,70 de liter ligt het omslagpunt zelfs op 17dkm per jaar.
Als we weer ‘gewoon’ rond de 1.30 vs 1.50 terug zijn dan rond de 20dkm/jr
En knappe jongen die momenteel meer betaalt voor een diesel occasion dan een benzine, wat denk je daar nu mee aan te tonen?? Jij bent er na drie seconden research op gaspedaal echt van overtuigd dat diesels nu duurder zijn dan benzines?? 😂
Ga er van uit dat je appels met peren vergelijkt met je occasionstartprijzen (luxere uutvoeringen/een verrotte benzine bij jetcars voor 34k of weet ik wat, maar soit: die besparing telde ik toch al niet mee. Feit is gewoon dat je momenteel 2ehands diesels voor topprijzen kunt oppikken.
Extra verzekeringspremie ligt tussen 100,- en 200,- per jaar afhankelijk van auto en kilometrage.
knapzuur zegt
Dus je vind 20 tot 25k per jaar ontiegelijk veel? Want vanaf dat punt begint het al te komen dat een Clio, Polo, 208 of Punto al omslaat van benzine naar diesel.
Dutchdriftking zegt
Ondergetekende heeft net een hele fijne diesel gekocht. Bij 15k km per jaar is deze al voordeliger dan het zelfde model met een fijne benzine motor. Ik rij 20, dus met hogere brandstofkosten, extra wegenbelasting of roettaxen kan ik nog wel even voorruit. Ook is het verschil in aanschafprijs een stuk groter dan het verschil in restwaarde over 5 jaar wanneer ik hem met de benzine vergelijk. Kortom, ik maak een lange neus, betaal braaf belasting en geniet van de wagen.
rutgerg zegt
@dutchdriftking: tell me? BMW 6-in-lijn?
Dutchdriftking zegt
@rutgerg: 2.0 jtdm
rutgerg zegt
@dutchdriftking: nice, in een Giulietta?
Dutchdriftking zegt
@rutgerg: 159 in Rosso competizione.
eelco74 zegt
@dutchdriftking: mooi, ik heb bijna 7 jaar een 159 2.4 jtdm gereden. Niks zo lekker als een smeuge 5 cylinder diesel. De latere 2.0 jtdm schijnt erg goed te zijn en een stuk lichter, wat vooral het stuurgedrag ten goede komt.
Dutchdriftking zegt
@eelco74: klopt helemaal. En een stuk zuiniger.
eelco74 zegt
@dutchdriftking: ja want de 2.4 blonk niet uit in zuinigheid. Ik zat met 8.3l/100 precies op de wlpt opgave van Alfa. Hij woog ook bijna 1700kg
Bij gebrek aan een Guilia station heb ik nu een Mercedes C klasse 200 benzine. 300kg lichter, veel ruimer en een liter/100km zuiniger. Tot nu toe geen enkele spijt.
rutgerg zegt
@dutchdriftking: lekker hoor!
sinanberk27 zegt
@dutchdriftking: helaas is het met de kleine verschillen in brandstofprijzen geen 15k kilometer meer. Maar vaak is een diesel in aanschaf wel goedkoper.
Dutchdriftking zegt
@sinanberk27: toch wel. Met de huidige prijs is belasting een veel kleiner deel van de totale som dan voorheen en is laag verbruik veel belangrijker.
Joost zegt
Precies mijn redenen om tijdje geleden te gaan voor de auto die ik heb gekocht.
Lagere aanschaf (in vergelijk met vergelijkbare benzine-variant) en echt zoveel lager dat de hogere MRB wel een aantal jaar uit kan. Toen nog 30 cent + verschil per liter aan de pomp en de kilometers maak ik er wel voor Nu is break even dus (iets) hoger. Maar het zij zo…
Een 5-cilinder JTDm lijkt me niet verkeerd. Zelf gegaan voor een E61 535d. Zeker geen straf…
S zegt
In mijn geval is een diesel nog steeds interessant. Dezelfde auto met een benzinemotor is €60 per maand goedkoper in wegenbelasting. Ik rijd 1000 kilometer per maand dus 12.000 km per jaar. Op 1 tank rijd ik 1000 kilometer. Deze auto op benzine kom ik ongeveer 500 kilometer ver. Dus als ik 1 keer per maand een tank benzine meer moet tanken van €90 is een diesel nog steeds goedkoper!
Johanneke zegt
Wat voor auto kan 1 op 10 rijden op benzine en 1 op 20 op diesel. Ik ben heel benieuwd. Of heeft de diesel een grotere tank..?
Dutchdriftking zegt
@Johanneke: een 159.
atrak zegt
@Johanneke: Bijna elke 2.0 diesel bij 140kmh tegenover een 2.0 benzine.
VeniVidiVici zegt
@serg: En vergelijk die diesel nu maar eens met een benzine hybride…
faalhaas zegt
@venividivici: Ik gooi hem nog hoger, ik rij een lpg hybride.
katoenboer zegt
@venividivici: waarschijnlijk is de auto in kwestie niet in hybdride verkrijgbaar, dus vergelijking gaat niet op.
karhengst zegt
Die zijn in de regel toch wel een stukje zwaarder. Vervalt daarmee niet je voordeel t.o.v. diesel m.b.t. MRB? Of krijg je nog steeds korting hierop?
Daarnaast moet je een PHEV laden om er het beste uit te halen.
fanboy zegt
@S: Dat is natuurlijk wel een erg groot verschil in zuinigheid. Benzine auto’s zijn niet 2x zo onzuinig.
Daarnaast, als je zo weinig rijdt, en je koopt een Hyundai Ioniq uit 2017 (om maar wat te noemen) dan rij je echt voor een appel en een ei. Geen mrb en zeer weinig ct/km.
mvdbosch zegt
Nee, tenzij je geld wil weggooien.
sabrerator zegt
Een paar jaar terug lag het omslagpunt voor mijn auto vergeleken met een vergelijkbare benzine op 15.000km.
Dus als je 40.000 per jaar rijd hoef je daar niet over te denken.
Ik geniet dagelijks van de heerlijke V6 met lekker veel koppel en hoop er nog heel lang in te rijden. Wel op HVO. Denk ik toch ietsje om het milieu.
VeniVidiVici zegt
Als je goed genaaid wil worden met de wegenbelasting is een Diesel zeker interessant.
Stijnson zegt
Ik ben overtuigd dat wij voorlopig nog wel in euro 5 diesels kunnen blijven rijden. Zelf onlangs ook weer een diesel gekocht. Ik rijd gemiddeld 300km meer op een tank dan de benzineversie. Komt makkelijk uit dus
spidermann zegt
Ik zou best een BMW 550 xD willen.
chrisvis zegt
In België zijn de prijzen van diesels evenredig omhoog gegaan met die van benzinewagens, dit door het wereldwijde gebrek aan halfgeleiders. Sterker nog, dezelfde wagen die ik 3 jaar geleden kocht(diesel) is nu(70000km verder) nog evenveel waard als ik Autoscout bekijk…het probleem is om voor dat geld dan weer een andere te vinden. Het argument van @Johanneke om electrisch te rijden is hier in België dadelijk ook weer voorbijgestreefd. Van deze zomer werken we hier met een capaciteitstarief. Dit houdt in dat je netkosten worden berekend op je piekvermogen dat je van het net haalt, ook zijn er veel het erover eens dat wanneer we allemaal aan de stekker gaan er uiteraard nieuwe heffingen op electriciteit gaan komen. De auto blijft namelijk de melkkoe van vadertje staat…
fanboy zegt
@chrisvis: Een elektrische auto is juist eigenlijk een middel om met je capaciteit te werken in plaats van een last.
Sowieso als dat een Vehicle-to-grid auto is kan hij juist helpen. Maar zelfs een simpele elektrische auto met de juiste laadpaal is prima te doen.
Vanaf hoeveel betaal je het hogere capaciteitstarief, als je voorbij de 4kW gaat? Dan stel je dat in in je laadpaal. Dreig je meer te gaan gebruiken dan 4kW door je wasmachine etc, dan gaat je elektrische auto minder verbruiken.
Andere kant op werkt ook mooi, overtollig zonne energie (ook een capaciteit zaak) in je auto stoppen.
hollow zegt
Mijn bmw 330d heeft 320pk en 700Nm koppel. Heeft amper 110.000 km gelopen. Gelet op de absurd lage verkoopwaarde rijd ik er nog wel even mee verder.
Pascal zegt
Gelijk heb je, heerlijke auto, gewoon lekker oprijden.
Diesel Rocks zegt
Niet wegdoen want daar krijg je absoluut spijt van. 6 in lijn diesels van BMW zijn briljant en met dat koppel word het moeilijk of iets anders te vinden (in benzine of elektrisch) dat hetzelfde verslavende rijplezier geeft. Bovendien zijn deze BMW diesels tweedehands momenteel bijna niet meer te krijgen, al helemaal niet via BMW Premium selection.
wimof zegt
IK heb 11 jaar geleden net op dezelfde manier gereageerd, ondertussen zijn 397.000km verder (nu 508000) heb er bij 504.000 nog een nieuwe koppeling in laten plaatsen omdat ik het nu wel welletjes begon te vinden en ook omdat ik er nog 250.000 verder mee wil.
Probeer dat laatste eens met een nieuwe moderne wagen, bij 120.000 sta je al voor een gigantische berg onkosten en dan moeten die van de 200.000 nog komen.
Daarom blijf ik ermee rijden.
loggy zegt
Ik rij elke dag 380km. Voorheen met m’n 535d. 1:12.
Nu met m’n 530e op benzine/hybride. 1:22. Verschil tussen benzine en diesel is hier aan de pomp nog 1 cent. En ik betaal 150e pm MINDER aan wegenbelasting. Dan afschrijving van een diesel nog niet meegerekend.
Wat ben ik blij dat ik hem tijdig van de hand heb gedaan. Scheelt me hoop centen zo… ZELFS OP LANGE
AFSTANDEN.
ps. Die 6 pitter liep wel mooier. Dat dan wel weer.
frank2b zegt
@loggy: eindelijk iemand die kan rekenen hier. ;)
Variomatic zegt
@frank2b: en nu even opnieuw en en een 535i met een 535d vergelijken svp :-)
fanboy zegt
@Variomatic: Waarom zou je dat doen? Sowieso is de 535i een oudere generatie dan de 530e dus dat klopt al niet.
En het zijn allemaal auto’s die in ongeveer 6 seconden naar de 100 gaan. De 535d is een halve seconden sneller ja, maar zeer beperkt. En in de tussensprints zou hij het wel eens kunnen verliezen van een hybride (in ieder geval wel van een Lexus GS450h denk ik, de 530e weet ik niet)
Het zijn allemaal fijne BMW 5 series die snel zijn en het genot van een 5 serie geven. Focus niet te veel op cc motorinhoud.
Variomatic zegt
@fanboy: omdat we het hier nog steeds over het BEP diesel/benzine hebben..
eelco74 zegt
@variomatic: het zal niet voor elke auto gelden. Maar voor de C klasse c200 benzine vs de 220 diesel was het verschil in verbruik ongeveer 2l/100km
Benzine en diesel liggen tegenwoordig redelijk dicht bij elkaar als je vergelijkbare motoren neemt. Ik had zelf de gemiddelden van spiritmonitor afgehaald.
Ik ben zelf na 3 diesels over op benzine en was verbaast over hoe zuinig moderne benzine motoren kunnen zijn. Ondanks de 2 liter Turbo met 184pk, kun je op een lange rit eenvoudig 5,9l/100km halen. Mijn oude diesel deed met heel veel beleid 6,9l/100km
karhengst zegt
Ik rijd een C300d (W205) en daarmee valt met gemak 1 op 20 te rijden als je de legale snelheden aanhoudt in Nederland. Deze doet met veel moeite 6.7L/100km gemiddeld. Heel veel moeite om van de stukken onbeperkte Autobahn nog volop te genieten, that is.
Ik denk als je een huidige C300 benzine er bij pakt, dat het verschil nog altijd minimaal 1.5L/100km is.
Maar als je met veel beleid rijdt is het inderdaad best bewonderingswaardig wat een 2.0 turbo tegenwoordig kan verbruiken. Ik denk dat moderne 8-/9-traps automaten daar ook een belangrijke rol in spelen. Jouw oude diesel is wat dat betreft ook niet geheel representatief meer voor de laatste generatie diesels van VAG/BMW/MB, of wel?
silenro zegt
@loggy: maar dan laad je waarschijnlijk zowel thuis als op je werk? Nette waarden, dat wel!
Diesel Rocks zegt
Ik denk dat je berekening niet helemaal klopt. Zolang je accu nog jus heeft zal je gelijk hebben, maar juist op lange afstanden zal je gebruik gaandeweg hoger worden omdat er geen ondersteuning meer is vanuit de accu.
Robert zegt
“Sowieso zijn er in Nederland maar 4 steden met een milieuzone, te weten Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Arnhem en daar mag je alleen naar binnen als je diesel een emissieklasse heeft van 4 of hoger.”
Helaas, was het maar zo dat er naar de emissieklasse werd gekeken. Emissieklasse 4 werd effectief verplicht vanaf modeljaar 2006, maar er zijn legio auto’s verkocht die soms jaren eerder al aan deze uitstootnorm voldeden. Helaas heeft onze overheid bedacht dat ‘leeftijd’ de maatstaf is voor ‘uitstootnorm’ (i.p.v. de type goedkeuring, die gekoppeld is aan de emissieklasse), zodat je met menig spaardieseltje uit pak-em-beet 2002 het centrum niet meer in.
pomoek zegt
@rrrobert: inderdaad een belachelijk systeem. Geen idee waarom ze hiervoor gekozen hebben in plaats van naar de werkelijke uitstoot te kijken.
een Audi A2 (briljant gebakje) met een 1.2 dieselmotor mag Utrecht niet in. Want te oud. Uitstoot 86 gr/km co2. De 1,4 benzine, met een uitstoot van 142 gr/km co2 mag dat wel. Sterker nog. Een Audi Q7 uit 2007 met een uitstoot van bijna 300gr/km co2 mag ook gewoon de stad intuffelen! Ik weet ’t, het gaat ook om stikstof en dergelijke. En daar valt zeker wat voor te zeggen als het gaat om oude Diesels. Maar het is een totaal oneerlijke situatie die de gemeentes hiermee hebben gecreëerd.
karhengst zegt
Het enige wat oneerlijk is, is daadwerkelijk dat er naar de leeftijd gekeken wordt in plaats van naar het daadwerkelijke halen van de norm. Verder geef je het zelf al deels aan, uiteindelijk kan je dus beter die 1.4 benzine onder je raam hebben tuffen dan die 1.2 diesel.
Ergens moet men een grens stellen. Euro 4 is evenwel oud genoeg, het verbaast me dat men Euro 5 niet als norm heeft genomen zo vroom als men in Nederland is op dat gebied met GL in het lokale bestuur.
Robert zegt
@karhengst: de meeste Duitse steden hanteren inmiddels al de Euro norm, een enkele stad zelfs al de Euro 6 norm. Dit is de voornaamste reden waarom oudere dieselauto’s in Duitsland bijna voor schrootprijzen van de hand gaan.
silenro zegt
Ik heb weer een diesel gekocht.. Een hybride is nog duurder, en mag minder trekken en de ruimte in de kofferbak is aanzienlijk kleiner. Extra afschrijving vind ik meevallen als ik de prijzen van gebruikt zie. Word al jaren geroepen dat het onwijs afschrijft maar ik zie het nog niet terug in de verkoopprijzen van de occasions. Uitgezonderd de grote sedans / stationwagens.
Diesel Rocks zegt
De lagere restwaarde van een diesel is deels gebaseerd op emotie, en daar kan je ook je voordeel mee doen. Ik heb recentelijk een 435d LCI gekocht met praktisch alle opties, 104 duizend nieuwprijs. Iets ouder dan een jaar, nog geen 10.000 km op de teller. 55 duizend en een beetje voor betaald. Ding ruikt nog als nieuw, geen krasje niks. Moest zelfs nog ingereden worden voor mijn gevoel. Stond al een half jaar te koop en de BMW dealer wilde er blijkbaar perse van af. En nog BMW premium garantie.
De hetze en emoties tegen diesel veranderen niets aan het feit dat dergelijke diesels fantastische auto’s zijn. Wat mij betreft nog steeds de beste (en schoonste) brandstofmotor, en als je het mij vraagt ook beter en fijner dan elektrisch rijden. Geen bereik-angst hier. Snort gewoon tevreden 1000 kilometer op een tank (maximaal).
fanboy zegt
@diesel435d: Eh de schoonste kun je wellicht nog pogen voor een Euro 6+ het nieuwste, maar voor de gemiddelde Euro 5 waar het hier over gaat is dat gewoon niet waar. Euro 5 diesel is net zo ranzig als een Euro 3 benzine, al in de euro normering zelf! los van de praktijk.
Ik vind zelf elektrisch veel fijner rijden in de praktijk, 400km is voor ons genoeg om er amper over na te denken. De Mercedes diesel automaat van mijn vader vind ik een onding vergeleken met mijn EV, de onze is dan 10x soepeler.
camber24 zegt
Veel diesel fans hier in de comments zeg! Alleen al om die reden, en om wat tegengas te geven;
Weg ermee. Diesel is dood. Stinkende zooi, kan niet snel genoeg verdwijnen. Let wel, de moderne diesel vind ik niet te vergelijken met een stinkende VAG diesel uit de begin jaren 2000. Schandalig dat die stinkzooi nog rond rijdt.
Moderne diesels… Ik heb een extreem zwak voor een 550dA G31. Verder, meh. Zelf rijd ik een diesel met de bekende 8 traps automaat van ZF. De combinatie van een benzine en een automaat vind ik veel prettiger, natuurlijker overkomen.
Sluit me verder aan bij de argumenten uit het artikel. Daarbij aanvullend dat de bizarre brandstofprijzen je gewoonweg dwingen naar een EV te kijken (mochten die krengen dan ook daadwerkelijk geleverd worden uiteraard).
Pascal zegt
Ik had het precies andersom, m’n fijnste brandstofauto’s waren de diesels; puur vanwege het koppel onderin. Ik had later een benzine auto die 50pk meer had dan m’n laatste diesel, maar die voelde alsnog zoveel minder sterk vanwege het (gebrek aan) koppel. Nu met m’n EV heb ik daar trouwens met 440pk/500nm weinig last meer van.
camber24 zegt
@Pascal: ik vind een handbak met diesel prima. Kan je lekker lui rijden. Maar een automaat zie ik liever gekoppeld aan een benzine. Kick down, doorhalen in de toeren, komt simpelweg natuurlijker over bij benzine plus automaat, naar mijn aanvoelen.
Hier ook EV in bestelling, al duurt het nog even voordat deze op de oprit staat…
Pascal zegt
Natuurlijker voelt ‘t misschien wel aan ja. Alsnog ben ik inmiddels wel verslingerd aan een automaat ongeacht type motor, omdat ik ook regelmatig stad en file rijd.
wimof zegt
Ik durf te veronderstellen dat u, oh zo consequent, NOOIT een VLIEGTUIG wil nemen.
Pascal zegt
Wat heeft dat ergens mee te maken?
ozzytrk zegt
Ik rij makkelijk 2000km per week met werk en prive samen. Benzine is no go.
Siemi zegt
@ozzytrk: dat is 104k km per jaar. Dat is best veel.
BRT zegt
Belachelijk eigenlijk dat een moderne diesel duurzamer is dan een moderne benzinemotor. En dat men toch besluit wereldwijd diesel uit te gaan bannen..
Richmond zegt
@brt: duurzamer hoe?
ouwedibbes83 zegt
@benja01: wss bedoelt hij dat ze hogere KM-standen aan kunnen?
eelco74 zegt
naast dat ze gewoon minder liters brandstof per km er door heen jagen.
wimof zegt
Het zijn beide hoog-rendement motoren, absoluut niet meer op uithouding gebouwd. (anders lag hun vermogen onder 50pk per liter)
Roskampies zegt
Hier 530xd F11 LCI 30000km per jaar. 320pk 690nm. Nog steeds geen spijt van. Ja duur, want diesel. Geen lokale kms puur werk en rij vakanties. Hevige discussies met vrienden om electrisch te rijden. Echter aanschaf 40-50k euro voor equivalent model en ruimte. Dan extra zonnepanelen 10k op dak om thuis laden mogelik te maken bovenop de huidige panelen 10k om verbruik te neutralizeren. Geeft me een 30-40k on top te verbrassen op
Wegen belasting en brandstof mrb etc. Sorry ik rijd m op Net voor covid aangeschaft. Verkoop zlefde voor terug als aanschaf…
Pascal zegt
De enige investering die je buiten een EV hebt is een laadpaaltje van 1000 euro. De TCO van een EV is altijd lager dan die van een gelijkwaardige diesel.
Vooral lekker genieten van je diesel, maar ik zou het rekenen aan iemand anders overlaten ;)
jaapies zegt
Ik rij 50.000 km per jaar, in een 740d. Als ik flink doorstamp verbruik ik 8.5 liter per 100 km, doe ik een beetje rustig aan dan verbruik ik 6.5 liter. Dat zou ik met een vergelijkbare benzine nooit voor elkaar krijgen, die zou eerder respectievelijk 11 liter en 9 liter verbruiken. Voor mij is een diesel in combinatie met het heerlijke koppel een no brainer. Als deze op de 200k staat ruil ik ‘m in voor een 730d(nog iets zuiniger) en tuf ik nog een paar jaar lekker verder…
Diesel ik ga je ooit missen!
Siemi zegt
Ik heb onlangs een oudere gebruikte Diesel gekocht. Vanwege diverse redenen rijden we even veel kilometers en dan is diesel toch goedkoper. Zeker in het goedkopere segment. Vanwege verbouwing en verhuizing is een nieuwe auto even niet handig. Zodra dat achter de rug is, gaat hij er weer uit en ga ik over op electrisch.
karhengst zegt
Even een ander statement aanhalen:
“Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen.”
Mijn ervaring is toch echt dat de meeste schade wordt veroorzaakt terwijl m’n auto geparkeerd staat. De meest veilige kilometers worden gemaakt op de snelweg, niet op weg naar de bakker en in de stad. Nu zullen ze ongetwijfeld de statistieken hebben die toch hun gelijk onderbouwen, maar desondanks bekruipt me het gevoel dat enige nuance niet misplaatst zou zijn?
Dutchdriftking zegt
@eelco74: Een vriend van mij had de 2.4 als facelift model (20v van 2009) zonder automaat en Q4, nog altijd 1620kg ledig. Echt een prachtwagen, en met squadra chip nog lekker vlot ook, maar 1 op 11 rijden was al een uitdaging. Als ik nu mijn 2.0 JTDM vergelijk is deze 130kg lichter, dat merk je overal aan. Overdag 100 op de cruise geprobeerd, met dit mooie weer loopt het gekke ding dan 1 op 20! Dit is natuurlijk niet realistisch voor normaal gebruik, en je wilt ook af en toe gas geven, maar 1 op 15 haal je sowieso, en als je wat langere stukken aflegt dan gewoon 1 op 17. Binnenkort naar Squadra voor een kuurtje, dan is hij ook nog eens bijna net zo snel als de 2.4.
Inderdaad doodzonde dat de Giulia er niet als SW is gekomen, dat had de prijzen voor facelift modellen van de 159 ook mooi gedrukt…. En het is natuurlijk een mooie opvolger voor mij over een paar jaar. Maar goed, voorlopig genieten we lekker hiervan.
eelco74 zegt
Ik had de 2005 pre-facelift 2.4 met automaat, die was echt heel zwaar. wel een fijne auto nog steeds, maar je merkt het verschil toch goed met een moderne auto uit 2015. Overigens was de 210 pk variant een stuk beter, waar componenten beter op elkaar afgestemd waren.
Ze beleven echter de 200pk (wel met modificatie) leveren voor de Aisin automaat. Omdat 400Nm koppel het max was voor die bak.
Als je de 2.0 langs squadra brengt dan wordt ie zeker een stuk vlotter. Ik had de 2.4 ook langs squadra gebracht, ook om de EGR minder te laten vervuilen.
z3cabby zegt
Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 uit 2009 onder de bibs voor zakelijk. Verbruik min of meer gelijk aan eerdere en latere versie. Ja, de wegenbelasting is hoog, maar bij 20K km p/j is het equivalent van de benzineuitvoering toch echt een stuk duurder. Zelfs met de huidige prijzen aan de pomp. Korte ritjes gewoon met de Z3 of de Lancia Y.