Vorig jaar was het noodlijdende General Motors in een vergevorderd stadium om Opel te verkopen, maar besloot op het allerlaatste moment om Opel toch zelf te houden en orde op zaken te stellen. Was dat een verstandig besluit? Het gaat beter met GM en de autoreus maakt momenteel weer winst. Dat geldt niet voor dochter Opel, want ondanks de Duitse degelijkheid, worden daar worden nog altijd dikke verliezen gemaakt.
De fabriek in Antwerpen gaat dicht en dat kost GM 400 miljoen euro aan vertrekpremies. Opel heeft het voorlopig uit z’n hoofd gezet dat het merk binnen afzienbare termijn marktleider kan worden. Al met al moet er dus nog heel wat gebeuren bij Opel.
General Motors wil nog dit jaar weer de beurs op, maar heeft behoorlijke moeite om potentiële aandeelhouders ervan te overtuigen dat het ook met Opel wel weer goed gaat komen. Momenteel wordt er op iedere verkochte Opel 483 dollar verlies gemaakt.
In het tweede kwartaal van dit jaar maakte GM 1,3 miljard dollar winst, terwijl er bij Opel 200 miljoen dollar verlies geleden werd. In Duitsland, een grote afzetmarkt voor Opel, daalde vorig jaar het marktaandeel van 9 naar 7,7 procent. Opel topman Nick Reilly is desondanks positief en verwacht dat Opel volgend jaar quitte draait en vanaf 2012 weer winst maakt.
Zouden er binnen GM nu een aantal bobo’s zich achter de oren krabben en zich ernstig afvragen of ze er verstandig aan hebben gedaan om Opel te houden? Voorlopig hebben ze alleen maar last van hun Duitse dochter, dus het vraagt om geduld en een lange adem. (via: thetruthaboutcars)
aston martin zegt
Toch wel vreemd want volgens mij draaien de insignia en de corsa toch best goed:s
Bumer zegt
Ik dacht dat het weer helemaal goed zo komen met nieuwe modellen van Opel als de insignia, astra en meriva, maar schijn bedriegt blijkbaar.
Atenza zegt
Eigen domme schuld. Mensen hebben bijna niks geleerd van de crisis. Laat er nog maar eentje komen maar dan één die iedereen hard treft
luwek zegt
ik denk niet dat ze zich over de korte termijn van 1 à 2 jaar druk maken.. als ze het vertrouwen hebben dat opel weer ’n sterk merk wordt zullen ze geen spijt hebben
DonSei zegt
Ik denk dat ze er vestandig aan hebben gedaan Opel te houden. Zonder Opel missen allereerst een hoop schaalvoordelen en daarnaast zijn ze als Amerikaans moederbedrijf dan compleet de aansluiting met de Europese markt kwijt. Want zoveel Koreaanse Chevrolets worden er niet verkocht in de EU…
Als ze eenmaal orde op zaken hebben zal Opel vanzelf weer winstgevend worden. Ik denk dat Opel voor het eerst in tijden weer een leuk modellen aanbod heeft wat kan concurren met de overige merken hier.
Atenza zegt
Nederland is maar één klein land maar hier verkoopt Opel wel goed maar lang niet zo goed als voorheen: http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Opel Zal elders vast niet heel veel anders zijn
BaySideBlueBoy zegt
Hey Victor sla je slag! ;)
Ach, met de nieuwe Opel Astra GTC/SportsTourer komt het allemaal goed. :D
floryn zegt
Ja ik zou zelf ook geen Opel willen rijden al maken ze de laatste tijd wel betere en mooiere auto’s. Misschien is er gewoon geen ruimte meer op de markt voor een merk als Opel. Volkswagen biedt al erg veel betaalbare alternatieven aan. Laten we toch maar hopen dat GM inderdaad een lange adem heeft en dat ze er de vruchten nog van mogen plukken.
KaCh1ng zegt
GM kan niet zonder opel , opel gt wel terug winst beginnen te maken
Bob zegt
Je kunt het ook omdraaien, bij Magna springen ze waarschijnlijk een gat in de lucht dat ze Opel niet gekocht hebben.
@floryn
GM lange adem of de Amerikaanse belastingbetaler?
hakar zegt
Als ze 483 dollar verlies maken per auto dan maken ze toch gewoon de prijs 1000 dollar duurder?? Maak je weer winst
Dennis zegt
@hakar: Stom hè dat ze daar nog niet zelf aan gedacht hebben.
floryn zegt
@hakar: haha die is goed. Helaas kan je dat meestal niet helemaal van te voren zo uitkienen natuurlijk. Bovendien is het slecht voor je concurrentiepositie.
Vince zegt
@hakar: En als ze de prijs met 1000 euro verhogen verkopen ze minder auto’s en moeten de constante kosten worden gedeeld over minder auto’s waardoor het verlies per auto nog groter is. Erg slim.
Robert B zegt
Onzin;
De volume-maker, de Astra, is in deze cijfers nog niet opgenomen, terwijl de ontwikkelkosten al wel degelijk geboekt zijn. Bovendien zullen in deze cijfers al voorzieningen opgenomen zijn voor de sluiting van Antwerpen. Ergo, nettowinstcijfers zeggen bij een bedrijf als dit niet zo veel.
RaKiM zegt
Dus GM maakt winst maar niet door opel, waar dan door opel is toch hun best seller of zie ik dat fout
bozewolf zegt
@RaKiM: Ja :P Amerikaanse merken zullen thuis veeeeeeeeeeeel meer verkopen dan de Opeltjes.
Ik denk dat ’t met Opel wel goed komt. Ze hebben net een reeks nieuwe auto’s uit die er prima uitzien en scherp geprijsd zijn.
racert zegt
Wellicht heeft Opel zelf last van een imago-probleem… Die Insignia is gewoon top, maar waarom zou je bijvoorbeeld een Astra nemen als er ook een Golf of een Megane is? Corsa of Polo? En zelfs die Insignia, hoe cool dan ook, moet het afleggen tegen de A4’tjes, de 3-series enz. enz.
bozewolf zegt
@racert: Ik ken de folders niet uit mn hoofd maar ik denk dat je voor hetzelfde geld bij Opel meer auto krijgt dan bij Audi of BMW of Benz (de gevreesde optielijst).
En ik heb liever zo’n nieuwe Astra of Corsa dan een Golf of een Polo. Ben ik vast niet de enige in.
racert zegt
@bozewolf: uiteraard is Opel qua prijs veel interessanter… ik had het dan ook over imago. Hoewel de oude Golfjes en 3-series je gelijk neerzetten als Petje of Aso, is dat bij de nieuwe versies niet (of iig minder) het geval.
En het blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Ik kies ook liever een Astra dan een Golf, maar wel liever een Polo dan een Corsa…
bozewolf zegt
@racert: Tuurlijk is het een kwestie van smaak, maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die aangetrokken worden door de nieuwe styling van Opel en de prijsverhouding met de concurrentie.
We zullen het gaan zien de komende jaren. Ik gun het Opel wel. Ze hebben tijdlang absolute drama auto’s gemaakt en nu zijn ze weer op de goede weg. Dat moet beloond worden.
racert zegt
@bozewolf: ik gun het ze ook wel ja.
Atenza zegt
@racert: hoezo is de Insignia top? Besturing te licht, diesels maken herrie, automaten zijn sloom en de turbo benzinemotoren niet zo zuinig als beloofd en al helemaal niet echt sterk. Je kan beter een Mazda6 kopen, dan neem je het mindere interieur maar voor lief
Jax zegt
op elke opel maken ze, zeg maar, 500e verlies.
gooi dan 1000e bij de prijs op, maak je 500e winst.
racert zegt
@Jax – spuit elf xD
Ik moet trouwens zeggen, die Astra GTC ziet er goed uit. Ik ben benieuwd hoe die het gaat doen tegen de Renault Megane RS…
Geert Schoots zegt
Volgens mij is dit vooral een administratief verhaal, misschien maakt GM simpelweg winst door geld te onttrekken aan Opel. Tenzij er sprake is van enorme overproductie en capaciteit kan ik mij eigenlijk niet voorstellen dat ze niet op zijn minst break even draaien, alleen al de onderdelen op alle bestaande auto’s daar moet toch aan verdiend worden?
koos zegt
Die verhalen hierboven over doe er dan 1000 euro per auto bovenop klinken wel grappig, maar de realiteit is dat Opel in bijv. Duitsland van alle automerken de meeste korting op nieuwe auto’s moet geven om ze überhaupt te kunnen verkopen, en dat geldt ook voor de nieuwe modellen. Afgelopen mei kwam dat neer op gemiddeld 12,8% korting op de catalogusprijs. In Engeland is het bij Vauxhall nog erger, daar werden (worden?) kortingen gegeven tot meer dan 25%.
Porco zegt
Opel naar Fiat , Alfa naar VW en SEAT naar de vuilbak …
Bmwben zegt
@bozewolf
Iedereen doet altijd net alsof alleen bij Mercedes, BMW enz. de opties erg duur zijn. Kleed een Astra maar eens aan met wat opties en je zult zien dat die in vergelijking ongeveer hetzelfde percentage van de aanschafprijs gaan bedragen.
OT: ik dacht juist dat Opel met de huidige modellen weer flink in de lift zou zitten!
pedro zegt
geen opel is geen GM
cadillacs technologie komt van opel
chevrolets ook
en andere merken ook
dus ze kunnen eingelijk niet van opel af
opel is een goed merk en ik zeg zelfs beter dan vw ! je krijgt tenminste waar voor je geld zoals bij toyota enz…
maar GM maakte opel bewust kapot
ik geloof er niet in dat opel tegen 2012 weer winstgevend is maar ik wil dat zeker wel .
zover ziet het er niet goed uit maar ik denk dat binnen de 3 jaar vw in de problemen gaat zitten vanwege bugatti bentley lambo enz … ze willen de grootste worden zoals gm en kijk wat er is gebeurt ;)
crisis het is gewoon alledaags !
six-trey zegt
@pedro:
GM maakte Opel ook groot
Lucb zegt
Dat komt wel goed. Vooral met de Insignia, Astra, Meriva, Ampera en ik denk dat we binnenkort ook een nieuwe Zafira kunnen verwachten.
INSIDEMAN zegt
Het verlies bij opel is puur boekhoudkundig.
Ze maken verlies voor de duitse overheid en belasting technisch is het ook nog aantrekkelijk.
Alle patenten en octrooien liggen bij Opel ze kunnen niet zonder Opel, anders hadden ze het wel verkocht.
Er zijn meer bedrijven die op papier verlies maken.
tim zegt
Ik vind winst niet zo relevant, een merk kan de boekhouding behoorlijk beinvloeden. Ik weet niet welke investeringen en afschrijvingen geboekt zijn. Daarnaast vind ik de diesel van een insignia een zeer irritant turbo geluid maken. Dus weer terug naar de Mondeo gegaan, daar hoor ik geen turbo geluiden.