
Cue de X-Files muziek…
Met enige verbazing constateerden we vorig jaar dat Philip Morris International (PMI), het moederbedrijf achter rookwaar-merk Marlboro, hun sponsordeal met Ferrari een vervolg heeft gegeven. Dat lijkt in eerste instantie raar te zijn, daar sigaretten-reclames in de F1 al enkele jaren volledig in de ban gedaan zijn. De laatste race waar de naam Marlboro nog daadwerkelijk prijkte op de Ferrari, was de Grand Prix van Bahrein in 2008.
Enkele business-savy reaguurders gaven in de comments echter een soort van plausibele verklaring voor de deal. Naar verluidt treedt PMI op als een tussenpersoon: het koopt de real estate op de bolides van Ferrari op om deze vervolgens door te verpatsen aan andere bedrijven. Zou wellicht kunnen, hoewel we ons afvragen of PMI daar niet alsnog wat verlies op maakt. Immers zou Ferrari er waarschijnlijk niet al teveel moeite mee hebben om op eigen kracht wat sponsors te strikken.
Enfin, inmiddels is er wat meer naar buiten gekomen over de deal. Even los van bovenstaande verhaal over het doorverkopen van sponsorruimte, zou PMI ook haar extreem gezonde E-sigaret IQOS willen aanprijzen bij het F1-publiek via de Ferrari. Dit in een poging de wereld rookvrij te maken en rokers over te laten stappen naar een gezonder alternatief. Juist ja.
Gelukkig weten de slimmeriken die zich plegen te bewegen op Reddit wel beter. Zij prikken recht door de snode plannen van Ferrari en Marlboro heen. Stiekem heeft Ferrari namelijk gewoon weer een subliminale advertentie in de livery van de nieuwe auto verwerkt, zoals ze dat eerder ook deden met de ‘barcode-livery’. Hier, kijk maar, op het vleugeltje dat op de motorkap prijkt staat onmiskenbaar het logo van Marlboro:
Illuminati confirmed.
Dus Ferrari had in 1976 al Marlboro reclame
@phrank: oh snap! Dus het is…niet waar…
Illuminati not confirmed.
@phrank: of dit nu wel of geen reclamedingetje is, voor marlboro heeft het dus nu al gewerkt.
Hadden ze in 1976 dan ook al Marlboro contracten.??.. dacht het niet… elke Ferrari kenner weet dat deze vorm een knipoog is naar de succesvolle 312t2 uit 1976 waar deze vorm aan de zijkant het startnummer bevatte… Bij de SF71H is dit leeg vanwege het ontbreken van startnummers bij een presentatiewagen… Beetje ERG kortzichtig heren en compleet de plank misslaan heet dat
@jvdwinkel: cool, weer iets geleerd! Bedankt!
@jvdwinkel:misschien ben jij wel kortzichtig.. Je wilt niet welke marketing strategieën er zijn
@shadowbroker: tuurlijk, de meest onwaarschijnlijke, meest ingewikkelde en minst logische uitleg is altijd de waarheid. En als dit dan ook nog gevoed wordt door onwetendheid (over de geschiedenis van Ferrari) dan ben je inderdaad kortzichtig. Als het doel daadwerkelijk was om verborgen reclame te maken, dan hadden ze dat vignet natuurlijk beter 90 graden kunnen draaien, want dan heeft de subliminal message veel meer effect.
@vroaaar: Als je gewoon niet wilt accepteren op welke ‘gekke’ en ‘ rare’ manieren reclames gemaakt worden… Waarom zou het perse logisch moeten zijn?
@shadowbroker: de aanname dat dit subliminal messaging is, is zwak omdat dat alleen werkt als het beeld logisch is. Heb zelf op een lab op de TU Delft gewerkt waar veel onderzoek wordt gedaan naar visuele waarneming en onbewuste effecte daarvan op voorkeur en keuze die mensen maken, en ik kan je vertellen dat subliminal messaging gewoon heel slecht werkt als het beeld niet logisch in niet in 1 keer te herkennen is. Dus een wit vlakje zoals op de Ferrari, doet mensen (in de meeste gevallen) denken aan een pijl (voorwaards) en niet aan het (90 graden verdraaide) “huisje” van het Marlboro logo.
@jvdwinkel: 100% zeker dat het een verwijzing is naar Marlboro. Hier hoef je niet voor gestudeerd te hebben
@jvdwinkel: klopt als een bus, die kankerclub was toen nog lang niet in beeld: https://www.auto123.com/en/racing-news/f1-looking-at-niki-laudas-ferrari-and-james-hunts-mclaren-of-1976?artid=159769
Tsja, je moet het maar interessant vinden om te onderzoeken..
Ach ja alcohol is ook slecht, ik zie niks anders dan Heineken reclame. Hoewel roken minder populair is geworden laatste jaren, vind ik het nog altijd erg krom allemaal om reclame voor tabak te verbieden en drank niet. Wees dan ook zo consequent om het goed te doen.
@ghost: raar genoeg vind ik juist zulke bedrijven de sport de charme geven die het verdiend. Past er natuurlijk totaal niet bij maar toch…
@henkhupelschoten: nee ja helema al mee eens maar of helemaal niet of wel, niet die hypocrisie.
@henkhupelschoten: uitstoot van verbrandingsmotoren is toch ook slecht voor je longen? Logische combinatie dus ;)
@ghost: je kunt alcohol nuttigen zonder verslaafd te zijn of verslaafd te raken. Met tabak en nicotine ligt dat toch wel wat anders…
@coffeecup: jij dat zei mijn opa ook altijd, totdat hij zijn hele leven verzoop. Ik weet wel beter.
@ghost: dan hoort je opa bij dat groepje wat wel verslaafd is geworden. Ik ben geen verslaafde en drink zo nu en dan een wijntje. Toch klote voor je opa hopelijk maak jij niet dezelfde fout en laat je alcoholische versnaperingen links liggen
@coffeecup: je kunt ook gelegenheidsroker zijn. Ook kun je alcoholverslaafd zijn. Dus ja, die twee liggen volledig op 1 lijn.
@ghost: Dan wordt het tijd dat Red Bull ook uit de F1 wordt verbannen en we alleen nog maar elektrisch aangedreven bolides hebben, uiteraard opgewekt uit zon- en windenergie (door biologisch afbreekbare zonnepanelen en windturbines).
Over sluikreclame voor de tabaksindustrie gesproken:
https://images1.persgroep.net/rcs/GRaLOgQFkxG6sxT7hp0xhgD7Ljk/diocontent/101002390/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9
Krijg ineens ontzettend trek in een lekkere vette peuk!
@moveyourmind: Je krijgt door een sapjesproducent trek in een peuk?
@moveyourmind: je bedoelt “rauch” denk ik?
@alfablog: @jochempie: Mijn aan verslaafde hersens lezen: Rauch!
Maar ik kreeg al zin in een peuk toen ik dat suggestieve logo op de topicfoto zag…
Bijna alsof het een bevel is… Kan je nagaan wat voor zooi die sigaretten eigenlijk zijn…
@moveyourmind: * aan nicotine verslaafde
@moveyourmind: Ik zie hier om mij heen ook schoorstenen die flink aan t puffen zijn… Hmm ik heb zin in n sigaret
Ik kwam in een hotel laatst twee Italianen tegen in een sportief rood-wit outfit. Ondanks dat er geen reclame op stond, straalde er Marlboro af van de witte vlakken op het voor de rest rode outfit.
@marinepower: niks ergers dan volwassen mannen in een formule 1 vest.. nja misschien genocide
@cloverleaf: of een F1 pet?
@cloverleaf: Niets erger dan andere de maat nemen, lutser!
@toniominestrone: Niks erger inderdaad dan anderen de maat nemen. Op een volwassen vent in een F1-vest na dan…
Is cabaret he? Ik meen het allemaal niet zo.
@nicolasr: Waarschijnlijk satire.
@toniominestrone: Nee. Cabaret. Als het satire was, had ik het wel satire genoemd!
@toniominestrone: doe dat dan ook niet!?
Dat vlak is bedoeld voor het nummer van de coureur. En stond ook gewoon op de sharkfin van de SF70H. Komkommertijd?
De horror.
En dat klavertjevier is dan zeker een hakenkruis…
Oke. Dus door “ontzet” te zijn over eventuele sluipreclame, die niemand zou snappen als iedereen zn mond had gehouden, wordt er nu dus reclame gemaakt. Als dit het daadwerkelijk vooropgezette plan zou zijn dan is dat redelijk geniaal. Wat me, net zoals die “sluipreclame”, redelijk vergezocht lijkt.
Het feit dat de merknaam “Marlboro” zowel in het artikel als in de reacties eronder meermaals wordt genoemd, maakt dat de subliminale reclame dus gewoon werkt.
Sh*t, nu doe ik het zelf ook ?
Ik koppelde de vorm meteen aan Marlboro ja.Straks heeft.McLaren verstopte JPS symbolen en Red Bull camel verwijzingen in de stier
Wat zijn het toch een stel schavuiten bij Ferrari
Waarom staat het klavertje 4 Quadrifoglio er nog op? Alfa heeft nu toch Sauber als partner
De Ferrari ziet er wel weer beeldschoon uit..nu de successen nog
Ik wacht wel op de uitleg van @Edge.
@Jaapiyo: Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Marlboro ook de schoorsteen van Autoblog HQ laat roken
Het witte vlak staat toch al jaren voor Marlboro, sinds de letters er niet meer mogen staan. Eigenlijk oud nieuws dus voor de diehard fans. Iedereen onder de 20 en sinds Max ineens kenners zijn, zullen het wel niet weten.
Wat is nou de grap, dat er een gekantelt huisje op een Ferrari staat of dat autoblog beweert dat er slimmerikken op Reddit zitten.