De Britten maken hun order-aantal bekend van de loodzware crossover. Spoiler alert: ze hebben het druk de komende maanden.
Als je principes houdt, blijf je impopulair doch legendarisch onder een schare volgers. Voor lange tijd was Lotus het tofste merk wereldwijd eigenlijk. Een soort Britse Porsche, maar dan puristischer en iets minder fout.
@Wouter, toevallig een Porsche-eigenaar, pareert door te zeggen dat Porsches breder inzetbaar zijn en beter gebouwd, maar dat is bouw een Lotus minder relevant. Een Lotus is om te zorgen dat elke kilometer de mondhoeken richting de oren staan, permanent. That’s it. Dat zorgt alleen niet altijd voor de beste verkoopcijfers.
Loodzware crossover is immens populair
De laatste jaren gaat het niet al te best qua verkopen met de Britse sportwagenbouwer. In 2021 verkocht Lotus 1.710 exemplaren van drie modellen: Elise, Exige en Evora. Petrolheads wilden snel nog eventjes een van die laatste edities bemachtigen. In 2020 lag dat aantal op 1.378. Zo rond de 1.500 exemplaren op jaarbasis was jarenlang prima. Om eventjes een idee te geven, Porsche verkocht in 2022 al 2.276 auto’s in Nederland.
Een jaar later – 2022 – was een ramp voor Lotus. De drie modellen liepen op hun einde en de Emira moest nog op gang komen. Toen werden er 576 stuks verkocht. Dus dan vragen we ons af, heeft de praktische Lotus Eletre SUV zin gehad? Want die auto staat haaks op waar Lotus voor staat. Nou, je voelt ‘m aankomen waarschijnlijk: de auto is immens populair.
Aantal orders
Lotus heeft namelijk 17.000 orders op zak van de auto die onder regie van de onlangs overleden Peter Horbury is ontworpen. ! 17.000! Daar deden ze normaal 10 jaar over, nu hebben ze in een paar maanden tijd al zoveel orders. Betekent dit dat ze het druk hebben in, Hethel? Nou, nee. De Lotus Eletre schroeft Geely in elkaar in een fabriek in Wuhan en wordt online verkocht. Je de loodzare crossover (een van de zwaarste auto’s van Nederland) ophalen bij een van de drie Lotus centra, waaronder Van der Kooi in Houten. Overigens moeten we daarbij wel vermelden dat de Porsche Cayenne door Volkswagen in Bratislava gebouwd wordt.
Kortom, het lijkt erop dat er nu nóg een automerk is dat enorm opleeft dankzij de crossover. Porsche was een van de eerste met de Cayenne, en nu ook Aston Martin (DBX), Lamborghini, (Urus), Maserati (Levante) en zelfs Ferrari (Purosangue) over de brug zijn, is het alleen wachten op McLaren totdat ze ook met een dergelijke auto komen. Moeten we rouwig zijn om het succes? Nee, natuurlijk niet. In zijn soort is de Eletre een tof apparaat. Daarbij, als Lotus dankzij de Eletre auto’s als de Emira en Evija kan maken, vinden wij het prima!
hotze zegt
Porsche verkocht in 2022 2.276 auto’s?
Zijn dat er niet meer dan 300.000?
willeme zegt
@hotze: Alleen in Nederland!
hotze zegt
Ah, dat verklaart een hoop. Vreemd, op de telefoon zie ik ” in Nederland” er niet bij staan,
willeme zegt
@hotze: dat komt omdat ik het erbij hebt gezet NA jouw comment ;-). In de app komt de update er een paar minuutjes later als het goed is.
hotze zegt
Ok, dat verklaart het dan, thanx!
jaapiyo zegt
De Emira is erg gaaf maar Lotus is wel een trojaans paard geworden. Via dit merk krijgen we nu stiekem Chineazy crossovers in de maag gesplitst.
hotze zegt
Ze hebben hun ziel min of meer verkocht, maar anders was het wellicht einde oefening?
Hopelijk houden ze de benzinebranders nog een tijdje aan en gaan ze niet volledig over op elektrisch/zwaar.
Of zoiets bouwen als de Fisker Ronin is ook niet verkeerd.
MaartenD zegt
Leuk voor Lotus maar ik vind het met name pijnlijk hoeveel mensen geen smaak hebben…
Johanneke zegt
Maar wel geld schijnbaar. Ik heb zelf echt ontzettend veel smaak qua auto’s (bron: mijn ego) maar koop enkel 2ehands zooi. Heeft een autofabrikant helemaal niks aan. Beetje scheef eh, ik vind de kopers van deze auto’s sukkels maar ja ze kopen iig wel nieuwe auto’s.
O plaat zegt
Precies, mijn buurman met een yaris van 37000 euro snapt niet dat ik 20000 over heb voor een 8j oude occasie.
1ercoupe zegt
Ik heb de Eletre op Goodwood gezien en het is echt een ontzettend goed en mooi afgewerkte auto. Ik begrijp dat dit haaks op Lotus staat maar anders was er weer een iconisch merk overleden. En eerlijk: ik vind hem wel mooi.