![Heeft deze politiebrigade de vetste achtervolgingsauto?](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/Honda-Civic-Type-R-veleg.jpg)
Wij willen hem wel hebben.
De politie van het Australische New South Wales heeft deze week een fijn cadeau gekregen. Dankzij een nieuwe samenwerking met Honda Australia kan een stel agenten rekenen op een heuse Civic Type R. Hiermee hebben ze een machtige machine tot hun beschikking gekregen.
De agenten die in de krachtige Honda Civic rond mogen gaan rijden, zullen het tuig van de richel echter niet gaan achtervolgen. Wie een blik werpt op de auto, zal hebben gezien dat de Type R namelijk niet is voorzien van alarmlichten en een sirene. Zelfs een radio waarmee de agenten kunnen communiceren met hun collega’s ontbreekt.
Het is enigszins zonde dat de Civic Type R niet ingezet zal worden om rappe overtreders te achtervolgen, want de Honda heeft een 320 pk sterk tweeliter VTEC-blok. Ondanks zijn relatief kleine vierpitter kan de auto nog behoorlijke snelheden behalen. Met enig gemak snelt de auto naar boven de 280 km/u. Daarbij kan hij in de bochten ook goed meekomen, zo weet @casperh. (video)
Hoewel de politie de Civic Type R dus prima kan gebruiken als achtervolgingsauto, zal hij worden ingezet voor promotionele doeleinden. De NSW Police wil de Honda naar eigen zeggen gebruiken als ijsbreker bij mensen die nog niet persoonlijk met een agent hebben gesproken. Uhu! De politie van New South Wales zal de auto de komende twaalf maanden naar allerlei verschillende evenementen brengen.
Lekker hoor!!
Not a Crown Vic..
@mopar70: Nee ..
Een Ci Vic ..
@willeme: Good one
Cool! Alhoewel de duitse politie rojdt snelle BMW 3s nog leuker
@wahltiroler: Australische politie rijdt ook met holden’s met v8. Toch nog net wat leuker dan een bmw lijkt mij…
@peug206: Vooral als er wat stuk is inderdaad :)
Een retorische vraag :)
Yaaaaas!
Wanneer komt er een Autoblog review van deze CTR?
Nice!
Ik ben een Honda fanaat, en ik weet dat deze Type R geweldig rijdt. Maar er is voor mij denk ik geen enkele livery die kan verhullen hoe lelijk hij is.
@suzikubelona: De reet van Kim Kardashian is nog mooier dan dit gedrocht. Het zal fantastisch rijden, maar Jezus wat lelijk.
@e90320d208pk: De reet van Kim Kardashian… Ik ben blij dat ik al gegeten heb!
@suzikubelona: Sorry, hoop dat je je eten wat binnen hebt kunnen houden, maar wel een aardig vergelijk dacht ik zo. Wat hebben die Jappen gedacht toen ze dit op de markt brachten?
@e90320d208pk: Waarschijnlijk ontworpen door iemand die de reet van Kim wel aantrekkelijk vond? Ze hebben daar wss geen smaakpolitie.
@suzikubelona: Wij sinds het vertrek van Rob Geus bij SBS ook niet meer.
@e90320d208pk: Smaken verschillen. Gelukkig.
@utregcity: Gelukkig wel ??
@suzikubelona: Ja, het ergste is dat Honda beweert dat het functioneel ontworpen is; alles met een reden….
Toen ik hem voor het eerst in het echt zag staan kwam ik er echter achter dat het grootste deel van de luchtroosters hartstikke nep is. Zo triest, van die grote zwarte kunststof vlakken.
Die rijd je niet gauw los met je Holden ute..
@jochempie: Wel als er een 6.0 V8 onder de kap huist ben ik bang. ?
@e90320d208pk: V8 romantiek… valt tegen in de praktijk. Die 6.0 V8 ute heeft maximaal 370pk en weegt een halve ton meer, dus wegrijden? Don’t think so mate.
@Onehp: 6.0 was er tot 435 pk, volgens mij. Met de LSA heb je 585 paarden. Gewicht scheelt niet zo heel veel met die Civic. Eenmaal boven de 100 denk ik dat je met zo’n Maloo wel weg kan rijden bij zo’n Civic. Het enige probleem krijg je met bochten, met name het aan remmen. De V8 in de Maloo klinkt in elk geval een stuk heroïscher :-).
@willeme: 435pk is al supercharged. LSA is al helemaal special. En opgegeven kerb weight is dan 1780kg, ofwel 400kg meer dan de Type R en dat is in mijn boekje méér dan een beetje ;)
En als de ute ook echt als pick up gebruikt wordt, met open achterdek, dan is de aerodynamica ook niet schitterend…
@onehp: Volgens mij is de 307 kW versie (415 pk?) nog gewoon atmosferisch. Er is een speciale uitvoering met 435 pk (uitlaatje, intake), ook zonder supercharger. Die Civic pak je in een rechte lijn daar wel mee. Al helemaal omdat het alleen in rechte lijn gaat in Australië ;-). Op hogere snelheid, in een rechte lijn, heb je niet zo veel meer aan een (relatief) lager gewicht. Alhoewel het natuurlijk suggestief autogeklets in de ruimt is ;-).
@willeme: Er zijn (te)veel versies van de Ute en Maloo… Maar de oefening is leuk, voor de R8 Maloo topspeed van 277km/h gevonden, iets trager dus met open bak…
Normaal zegt men (ik) dat men ongeveer dubbel de pk/gewicht moet hebben om vlot weg te rijden van een andere auto, als de wegligging en bestuurder ongeveer gelijk is…
Voor die laatste, een anecdote van de enige keer dat ik gestopt ben, toen dicht bij mij thuis na een korte combinatie van 4 haakse bochten na elkaar onder een verkeerswisselaar. Had juist een veel heftigere rit gedaan en reed in mijn doen rustig de combo. Hield me aan de snelheid +10% op de teller, politie reed achter me en had op winterbanden enorme moeite om me bij te houden en moesten op het rechte stuk erna zwaar op het gas om me bij te komen. Blauwe lichten, lap. Na schelden van hun kant (ging erg snel… voor hun)… mocht ik uiteindelijk verder met een waarschuwing. Niet veel later verkocht ik de BMW en rij sindsdien wat discretere wagens zonder problemen…
@e90320d208pk: Gaat de 6.0 nog niet lukken. Met de 6.2 misschien net.
@e90320d208pk: ik ben bang van niet, die luie zesliter weegt niet op tegen die hitsige tweeliter.
Nee maar wel veruit de lelijkste.
Man wat een miskleun.
Wel een lekker autotje hoor
Top is 272km/h…
Kijk hier gaat een preventieve werking van uit! Hier wil je niet mee geconfronteerd worden. Wat is deze generatie Civic ongelooflijk lelijk…
Vroeger, begin jaren 90 tot rond 2000, ware civic’s veel minder snel maar wel veel mooier. Op een bepaald moment heeft Honda de bal volledig misgeslagen op het vlak van design en ze hebben dit tot nu toe niet meer goed gekregen.
Waare schoonheid zit van binnen.
Zat auto’s die er niet uitzien, en rijden als de beste.
Honda Civic
Mini
Porsche 911
Een F1 bolide