Het kan zomaar.
Het overgrote deel van de Grand Prix van Monaco hijgde Max Verstappen in de nek van zijn rivaal Lewis Hamilton. De 33-jarige Brit had naar eigen zeggen grote moeite grip te vinden op zijn bijna 70 ronden oude softbanden, maar kreeg het toch voor elkaar de Nederlander achter zich te houden. In zijn Mercedes schoot hij op de belangrijkste punten op het stratencircuit weg bij Max en zo kon hij zijn derde overwinning in het prinsendom claimen.
Hoewel er veel is geschreven over de kracht van de Mercedes-motor in het tweede turbotijdperk, lijkt Verstappen de race in Monaco niet per definitie te hebben verloren omdat zijn Honda-motor zoveel zwakker is – de Japanse krachtbron heeft dan minder pk’s, het verschil is tegenwoordig betrekkelijk klein.
Nee, in plaats daarvan kan Max Verstappen zichzelf wel eens in de eigen voet hebben geschoten, door tijdens zijn pitstop de verkeerde motorstand te hebben geselecteerd. Bij het inrijden van de pitstraat moest Verstappen zijn Red Bull in ‘Torque 12’ zetten, bij het uitrijden had de Honda teruggezet moeten worden naar ‘Torque 6’. In ieder andere situatie had Verstappen deze relatief eenvoudige taak uitgevoerd, maar het liep net even anders.
Toen Verstappen na zijn pitstop groen licht kreeg om te vertrekken, kwam hij immers terecht in het vaarwater van Valtteri Bottas. De twee raakten elkaar en in het tumult vergat Max zijn Red Bull in de juiste motorstand te zetten. Direct na het contact kwam zijn team namelijk op de radio om uit te vinden of er schade was gereden.
Het vergeten te selecteren van de juiste motorstand bleek nare gevolgen te hebben. Eenmaal op de baan kon de motor namelijk niet uit die modus worden gehaald, aldus Honda-baas Toyoharu Tanabe tegenover Motorsport. En aangezien Verstappen niet nog eens naar binnen hoefde te komen voor nieuw rubber, moest hij ruim 60 ronden met het probleem om zien te gaan. Zelfs na enkele aanpassingen aan het stuur wist het team het probleem niet op te lossen. Hierdoor had de Nederlander een aanzienlijk gedeelte van de wedstrijd te kampen met een ietwat onvoorspelbaar gaspedaal. Met name uit de langzamere bochten kreeg Verstappen flink wat ‘lag’ van zijn motor te verduren.
Was Verstappen deze kleine handeling niet vergeten, dan had hij een aangenamere en sneller accelererende auto onder zijn billen gehad, waar hij Lewis Hamilton mogelijk wél mee had kunnen inhalen.
Rick-dos zegt
Verstappen was dus duidelijk niet aan het opletten toen hij de pit verliet.
Als hij had opgelet en rechts had gekeken ipv links had hij ook Bottas kunnen opmerken en een botsing kunnen voorkomen…
Kooooooom maar kommaarkommaarkommaar…..
karaya zegt
@rick-dos: In een Formule 1 auto heb je niet zo’n goed uitzicht.
Rick-dos zegt
@karaya: Niet zoveel als in een Golfje maar meer dan genoeg om Bottas rechts van je op te merken…
acizane80 zegt
@Rick-dos: en jij bent 10 jaar f1 piloot geweest? Ik heb meerdere artikels gelezen waarop mensen met voldoende ervaring zeggen dat max bottas niet kon zien tot het te laat was. De schuld is van de team die andere wagens in de gaten moet houden en vervolgens max had moeten inlichten.
Rick-dos zegt
@acizane80: Voldoende ervaring is niet genoeg….
duckmefaddy zegt
@Rick-dos: het woord voldoende zegt voldoende, anders was het onvoldoende, zo doende…
Rick-dos zegt
@duckmefaddy: Als ik vroeger met een 5.5 thuis kwam van school dan zei ik ook tegen mijn ouders dat ik een voldoende had. Helaas vonden zij dat niet voldoende.
healey zegt
@rick-dos: En het was nog wel het hoogste cijfer dat je ooit hebt gehaald.
Rick-dos zegt
@healey: zeeeeehg #doeslief
pa045 zegt
@Rick-dos: arme jonguh..
scorpion80 zegt
@acizane80: Meerdere artikelen, het team. Namen beginnen met een hoofdletter. En nu opnieuw.
Calimero zegt
@scorpion80: coureur i.p.v. piloot.
Iemand die een racewagen/ F1 auto bestuurd is een coureur en geen piloot. Die zit meestal wat hoger in de atmosfeer.
hiostu zegt
@rick-dos: https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/000/842/755/493.jpg
Rick-dos zegt
@hiostu: Hij doet ff voor hoe je rechts van je kunt kijken met een helm op.
verplicht zegt
@Rick-dos: De woorden van Max zelf: “Het was gewoon ongelukkig. Ik wist niet dat er iemand naast me zat. Ik werd weggestuurd en reed weg. We wisten dat het krap zou worden, maar we zaten ervoor. Het is alleen jammer dat we elkaar raakten, maar dat was omdat ik hem niet kon zien.”
Of ga je nu zeggen dat ie zit te liegen?
Rick-dos zegt
@verplicht: Nee, klopt. Hij kon hem niet zien omdat hij naar links zat te kijken. Had ie naar rechts gekeken dan had ie hem gezien.
verplicht zegt
@Rick-dos: hahaha, je bent in iedergeval wel volhardend ?
Rick-dos zegt
@verplicht: ;)
beetec zegt
@Rick-dos: toch heb je een punt. Ook met een helm op kun je je hoofd iets naar rechts draaien om te kijken of het vrij is. Normaal gesproken misscchien niet nodig maar hij wist nu dat Bottas en Vettel heel dicht in de buurt moesten zitten.
Rick-dos zegt
@beetec: https://media.giphy.com/media/1Z02vuppxP1Pa/giphy.gif
Gulli zegt
@Rick-dos: je vergeet #onstlajackplooij
Gulli zegt
en dan ook nog juist geschreven
Rick-dos zegt
@gulli: #ontslaJackPlooij
michelvaillant zegt
@Rick-dos: #ontslajackplooij, zie het al geruime tijd voorbij komen en het de # is vrij duidelijk. Nu ben ik benieuwd wie zouden we graag wél willen horen in de pits? Oftewel, wat is jullie alternatief op Jack de Pitspoes?
dracae zegt
@rick-dos: Dat is dus nonsense, we praten hier over het team, niet de coureur. De rijders maken ook genoeg fouten.,. alleen deze keer niet.
Rick-dos zegt
@dracae: Het team kan niet naar rechts kijken voor hem. Dat moet hij zelf doen.
dracae zegt
@rick-dos: Rick.. je bent regelmatig slimmer dan dit.. Het is aan het team om te bepalen wanneer de coureur gaat, Die kijkt alleen maar naar de lollypop. Eenmaal onderweg heeft die coureur een enorme dode hoek, en daar zat Botas in.
Maar goed.. je hebt tenminste een ietsie pietsie om over te zeuren na een hele reeks totaal foutloze races.. dus ik snap dat je zat te springen..
Rick-dos zegt
@dracae: Als hij naar links zat te kijken terwijl hij wegreed dan had hij rechts inderdaad een enorme dodenhoek.
dracae zegt
@rick-dos: Tja… iemand hier heeft zeker een enorme ‘dode hoek’….. toch Rick?
sollie1984 zegt
@Rick-dos: hahahaha naar rechts kijken met een HANS. Het is goed met je!
Rick-dos zegt
@sollie1984: En toch hoor je coureurs zeggen dat ze zagen dat iemand naast ze zat. Rarara hoe kan dat…
Jetlag zegt
@sollie1984: Hèhè, eindelijk iemand die dat ook inziet…
Men vergeet dat je met HANS maar ca 30 graden opzij kunt kijken.
mrmk210 zegt
@rick-dos: volgens mijn had je je punt gisteren wel gemaakt… maar volgens mijn bestaat er ook zo iets als vertrouwen op de lollypop man. Net als jij neem ik aan vertrouwd op de stoplicht..
Rick-dos zegt
@mrmk210: Als ik van een verkeerslicht vertrek die op groen staat dan let ik op wat er links en rechts van mij gebeurd. Zo voorkom je mogelijk een ongeluk.
lekkaah zegt
@Rick-dos: lol
pa045 zegt
@Rick-dos: haha. Right..
emping zegt
@Rick-dos: je bent de hashtag vergeten #onstlajackplooij
Rick-dos zegt
@emping: Mijn excuses. Ik had het hierboven al gerectificeerd. ;)
VeniVidiVici zegt
@Rick-dos: Ach ja, ALS m’n tante een pik had gehad DAN was het m’n oom.
Rick-dos zegt
@venividivici: Denk eerder een transgender. Jack Plooij is offended.
VeniVidiVici zegt
@Rick-dos: Mwah nee, dan was m’n tante mentaal ziek geweest.
vetnek zegt
@rick-dos: Ga je nu echt weer onder een ander artikel je discussie aanhalen…?
Rick-dos zegt
@vetnek: Ik niet. Dat doen anderen. Als iedereen het nou gewoon eens met mij is dan is er ook geen discussie.
dsdh zegt
@Rick-dos: ik denk reageer ook ff op je voor de statistieken eind van het jaar
Rick-dos zegt
@dsdh: Hahaha! ;)
fmgarcia zegt
@Rick-dos: wacht wacht wachtmaaaaaaarafafafafaf
Rick-dos zegt
@fmgarcia: Wacht maar af…
fmgarcia zegt
@Rick-dos: Heb ook meer geloof dan 4 dagen geleden;)
notsobig zegt
@Rick-dos: Hoeveel pit-crew mannetjes staat er rondom je wagen als je in de pit staat? Hoe goed is je zicht dan? Daarom is het de taak van de pit-crew om voor de coureur te kijken en aan te geven wanneer hij kan. Als ik SkySports goed begreep zijn er in de pit-lane zelfs gele markings aangebracht, waar de crew aan kan zien of er genoeg ruimte is voor de naderende auto om ervoor te komen…
karaya zegt
Als die stand er 100 pk bij tovert misschien.
circlestorm69 zegt
“Eenmaal op de baan kon de motor namelijk niet uit die modus worden gehaald”…..volgens mij hoorde ik Olav Mol zeggen dat hij op een gegeven moment (10-15 ronden voor het einde?) de auto in een andere modus had gezet. Was dat dan wat anders, aangezien het niet al rijdend kon zoals hierboven genoemd?
Rick-dos zegt
@circlestorm69: Ja. De stand waar hier naar verwezen wordt heeft met een mapping te maken die de karakteristiek van de motor verandert. Waar jij naar verwijst is een vermogens boost.
dwfc zegt
Et sic in …. Als iemand de deur toe op slot draait zoals LH in Monaco kan je het vergeten.Vind dat Max zeer professioneel heeft gereden. Ik dacht zelfs, durft hij de ster nu niet aanvallen daar het misschien weldra zijn volgende werkgever is ?
vaakbenjetebang zegt
Denk dat het hem niet de overwinning gekost heeft. Zelfs als hij de andere setting had kunnen kiezen en daarmee Hamilton had kunnen inhalen (wat ik nauwelijks kan geloven), dan had hij nog die 5 seconden in moeten leveren. En Hamilton ook nog op 5 seconden rijden? Mwoah. Onwaarschijnlijk.
Turbo S zegt
@vaakbenjetebang: dat inhalen acht ik ook onwaarschijnlijk met andere setting. Die 5 seconden waren het probleem niet geweest want Lewis reed beroerde rondetijden. Kwam op een gegeven moment geen steek dichterbij achterblijvers en Bottas kon zich ook makkelijk 5 seconden terug laten vallen om een poging voor de snelste ronde te doen en vervolgens weer heel makkelijk aan te sluiten.
vaakbenjetebang zegt
@mercedesbenze350cdi: Zou best kunnen hoor, dat Verstappen dan 5 seconden weg had kunnen rijden. Hamilton ging inderdaad niet hard meer, maar kon zich dat nu veroorloven omdat Verstappen toch niet echt kon inhalen. Wellicht had hij echt nog wel een betere pace kunnen rijden als het had gemoten (lees: om binnen 5 seconden van Verstappen te blijven als die er voor had gezeten), maar dat zullen we nooit weten helaas.
gregorius zegt
@vaakbenjetebang: welke race heb jij gezien dan? Hamilton had grote problemen met zijn banden. Hij reed zeker 1 seconden, soms zelfs 2 seconden, per ronde, onder de pace die normaal gebruikelijk zou zijn geweest. Had Max er lang gekunt ergens, dan zat ie binnen 5 ronden er al 5 seconden voor.
Maar Max kon er niet langs; niemand kan langs niemand als ze aan het opletten zijn op Monaco. Alleen in het achterveld zie je nog wel eens dat iemand de deur open laat en dat mensen het dan maar proberen; want weinig te verliezen.
alcantara zegt
Hij reed rond in de Renault Modus
pomoek zegt
Tja. Vorig jaar hield Ricciardo ook het hele veld achter zich met een brakke motor. Het helpt natuurlijk niet maar inhalen is in Monaco per definitie al erg lastig.
ericd zegt
Weer wat geleerd.
gebruikersnaam3 zegt
Dat geloof ik niet. Max verstappen, koning van de F1, trots van Nederland, prins van het inhalen, meester van de wagenbeheersing eindbaas van de scherpe zinsnedes… die heeft een fout gemaakt. Dat kan toch niet?!
Ik zeg dat Honda hem probeert te wippen tov sato. Die werd gisteren toch mooi derde in die andere grootse race. Das toch een plekje beter dan onze fantastische monogaske Nederbelg…
Ik bedoel maar. #ontslamaxverstappen.
chills zegt
@gebruikersnaam3: ja, maar draai het nou eens om.
harrie zegt
Het was een koppeling setting die vergeten was na de pitstop, geen motorsetting.
Met een andere motorsetting hebben ze dat lag probleem grotendeels kunnen omzeilen.
Dutchdriftking zegt
Het zou wel heel lullig zijn als dit de reden is. Aan de andere kant, dan zet je boel in een trage bocht toch even in vrij om naar de juiste setting te gaan?
moondustfocus zegt
Als Redbull had opgelet na de pitstop, had Max gewoon 3e in de race gebleven en hij zo ook finishen. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb er wel van genoten hoe Max de druk wist te leggen op Lewis.
moondustfocus zegt
@moondustfocus: hij zou zo finishen, een kleine edit knop kan wel handig zijn
Robert zegt
Als ik zie welke rondetijden Gasly reed na z’n tweede pitstop, had Max rond de 55ste ronde misschien die vijf seconden straf moeten pakken bij een eveneens uit te voeren tweede pitstop; dan had hij daarna én met softs weer de baan op gekund én die motorsetting kunnen aanpassen. Hij zou sowieso weer als vierde de baan op gereden zijn en dan mogelijk nog weer de druk op Bottas hebben kunnen opvoeren.
gregorius zegt
@rrrobert: dan had ie nog achter Bottas gezeten; kom je ook niet voorbij.
Stel dat Lewis toch een foutje had gemaakt, zeker omdat zn bandjes al op waren; had Max met gemak 1-2 seconden per ronde uit kunnen lopen. Lewis zou ook Vettel verdedigen; dus die zou er ook niet zo makkelijk voorbij kunnen.
Dus: 4e en misschien 1e. Of 4e en heel misschien 3e +1 punt afpakken van Gasly en bij Max stoppen.
ozzytrk zegt
Max is gewoon een prutser.
jules713 zegt
@ozzytrk: zeg het ze…!
aquila2003 zegt
Dit lijkt me echt heel sterk.
brammetjedeb zegt
En waar had hij in moeten halen dan?