Zou jij het interieur van deze caravanspecialist willen knuffelen?
Het is misschien wel de trekauto van de afgelopen 25 jaar, de Subaru Forester. De auto kwam in 1996 op de markt en verenigde een paar handige eigenschappen in één auto. Een hoge instap, vierwielaandrijving, hoge mate van betrouwbaarheid en een stoer uiterlijk. Dit alles zonder dat je met een terreinauto van 2.500 kilogram onderweg bent.
Inmiddels zijn we een aantal generaties verder (5 om precies te zijn). De huidige generatie Forester (‘SK’ voor intimi) loopt al mee sinds 2018. De hoogste tijd voor een facelift! De opfrisbeurt van de Japanse versie hebben we al de revue laten passeren. Nu hebben we details voor je van de Europese Subaru Forester.
Facelift
De auto komt niet vroeg genoeg, want het huidige model slaat voor geen meter aan. Jarenlang kon Subaru altijd wel een paar honderd exemplaren slijten aan caravan-liefhebbers en vouwwagen-fetisjisten. In 2020 waren het er amper 100 en in 2021 net iets meer dan 50 stuks. Aangezien we deze auto massaal als occasion willen kopen, moeten er wel meer nieuwe exemplaren verkocht worden.
Subaru heeft er wel werk van gemaakt. De caravanspecialist van weleer is nu een stukje strakker en moderner. Of het ook ‘mooier’ is, laten we even aan jullie trouwe lezers over. Nu is ‘mooi’ een lastig begrip en al helemaal geen garantie voor goede verkoopcijfers. De Forester is veiliger dan ooit, mede dankzij het EyeSight-systeem van de vierde generatie. Dat is de verzamelnaam voor alle veiligheidssystemen aan boord die rekening houden met het verkeer én de bestuurder.
Motor van de caravanspecialist
Qua techniek kunnen we kort zijn: er is maar één aandrijflijn. Dat is een 2.0 e-Boxer met 165 pk. Daarmee is de Forester iets minder een caravanspecialist dan voorheen. Want de hybride boxer mag namelijk maar 1.870 kilogram trekken, de versie met enkel en alleen de benzinemotor mag 2.000 kg trekken. Standaard krijg je een Lineairtronic automaat (CVT) met permanente vierwielaandrijving.
Ook het interieur is ietsje opgeknapt. Voor velen was dat altijd een struikelblok. Als je vanuit een strakke VW Tiguan, Mazda CX-5 of Ford Kuga komt, is het wel eventjes wennen. Overigens zijn dat soort auto’s precies de reden waarom je de Forester dus bijna niet meer ziet. In 1996 was het recept nog uniek, tegenwoordig is het de standaard voor bijna alle fabrikanten.
aziz zegt
Ik ben trouwens op zoek naar een leuke snorbrommer. Wat is mooier beter: een Vespa si of een tomosje?
kniesoor zegt
Een Vespa SI is best comfortabel, maar beslist niet geschikt om op te voeren, 9 van de 10 keer loopt de krukas uit z’n lager(s). Een Tomos is dan een betere keuze. Maar die vind ik dan weer beroerd zitten.
Vespa SI met een Tomos-blokje dan maar ?
aziz zegt
Ik wil hopelijk iets kant en klaar kopen. Het overbouwen vind ik te veel werk. Ik ben radeloos. Het mag absoluut geen scooter zijn ik wil het gevoel van op een snorFIETS behouden, Tja, dan blijven alleen de peugeot fox en puch over, De fox heeft een lange zadel dat vind ik weer niks en van de puch zijn de meeste gewone brommers met helm dus.
Bedankt voor je reactie.
milanomt zegt
@aziz: Een Gilera Citta met bananenzadel!
aziz zegt
Hahaha bananenzadel en wat kost zoiets?
lpgbarrel zegt
@aziz: gilera runner met yasuni terugloper was echt de bom in mijn tijd
aziz zegt
Jaaah de gilera runner daar hoor je de wildste verhalen over. Gaat wel hard zo´n ding denk ik.
Br zegt
Yamaha Aerox met metrakit terug loop uitlaat
70cc malossi
Whooooop
Pallas zegt
@aziz: Puch Maxi, comfortabel dan een Sí. Eenvoudig op te voeren, wel even stevige achterbrug monteren.
aziz zegt
Allemaal van die dikke wijven mee..
Kvgorp zegt
Dé trekauto? Landcruiser 100-200-(300) is veel beter.
mashell zegt
Interieur designer bij Subaru is de gemakkelijkste baan ter wereld, je doet gewoon wat Ford tien jaar eerder deed.
slowland zegt
Vergeet niet dat dit een auto voor voornamelijk de Amerikaanse markt is.
Als je de nieuwe amerikanen naast deze Forester zet (qua interieur) dan snap je het wel.
Waarom iets vernieuwen als het bewezen is dat het al 50 jaar prima werkt???
Dat zie je hier met alles
rijnounsdoor zegt
Leuk om te vermelden: je mag nu ook zwaaien naar het dashboard! 😉
560pk zegt
Subaru is qua design hard op weg het nieuwe Ssangyong te worden. Wat een banaan op wielen. Ik voorspel het hier en nu: deze gaat óók voor geen meter verkopen.
citrorob zegt
Mam, man, man, geen gezicht 1990 dit…