Wij berichtten al over een wat gekke tweedeling in de specificaties van de Tesla Model 3 Performance: wat is nou de waarheid?
Afgelopen week werd de Tesla Model 3 Performance onthuld. Eindelijk: de snelste versie van de Tesla Model 3 die we gaan krijgen. Zoals het gaat bij Tesla ging de onthulling iets anders dan bij de meeste merken. Geen persbericht in onze mailbox, maar doorgestuurde WhatsAppjes, Twitter X-berichten, de Amerikaanse website en de configurator. Die laatste twee zijn dan de meest officiële bronnen en dat leverde een probleem op.
Tegen spreken
Het zit zo: de Nederlandse configurator zegt dat de Tesla Model 3 Performance 462 pk heeft en naar 100 sprint in 3,1 seconden. Terwijl de Amerikaanse website het heeft over 510 brake horsepower (517 Duitse pferdestärke, de units die wij ook gebruiken) en een sprinttijd van 2,9 seconden. Wij gingen er voor het gemak vanuit dat de Amerikaanse website het bij het juist eind had, aangezien de Nederlandse specs ten eerste lijken op de oude Performance en ten tweede het vermogen erg laten lijken op die van de Long Range, waardoor je weinig meerwaarde hebt.
Beide
Wat blijkt: beide is juist. TeslaNewswire op X legt het uit: er wordt een Model 3 Performance in Fremont in de VS gebouwd, en in Shanghai in China. De versie die in de VS wordt gebouwd heeft de specs zoals vermeld op de Amerikaanse website, de Chinese versie heeft ‘onze’ specs. Oftewel, wij krijgen de in China gebouwde Model 3 Performances. Het verschil is dus 517 versus 462 pk, 741 versus 723 Nm, 2,9 seconden naar 96 km/u versus 3,1 seconden naar 100 (ook een kleine discrepantie dus in het vergelijken van 60 mijlen per uur en 100 kilometer per uur) en zelfs de accu moet het ontgelden: de Amerikaanse versie gebruikt een 82 kWh pakket van Panasonic, de Chinese versie een 79 kWh groot LG-pakket. Gek genoeg zegt Tesla in de VS dat de Model 3 Performance 296 mijlen (476 kilometer) ver komt en de Chinese versie doet 528 km, met een kleiner accupakket. Wellicht dus dat de Chinese versie softwarematig beperkt is om ietsje efficiënter te zijn.
Kortom: het mysterie is opgelost. Er zijn twee verschillende versies van de Tesla Model 3 Performance en wij krijgen de ‘mindere’ versie. Importeren dan maar?
Met dank aan Martin voor de tip!
HzR zegt
Kun je die US motor niet als crate motor bestellen en gewoon swappen? ;-)
fanboy zegt
@HzR: Nou, dikke kans dat het dezelfde motor is, en dat alleen de aansturing anders is, eventueel ook omdat de accu’s het net iets prettiger vinden om minder belast te worden. Maar dat laatste zou wel mee kunnen vallen, het zou ook meer om de range tests kunnen zijn.
Flutterbear zegt
De beperking zit waarschijnlijk in de accu. Misschien als je die los besteld.
scrmeagle zegt
Blijft een hok wielen
audirs3 zegt
ik heb toch liever die 10% meer range
Flutterbear zegt
Ruil je RS3 dan maar in.
wimof zegt
SAE en DIN al jaar en dag een feit ( vermoedelijk tellen ze bij uncle Sam de aandrijving er niet bij en alle andere “accessoires”)
DeWitteCondor zegt
En dan de vraag, waarom 2 specs?
Richmond zegt
Doelgroep op basis van marktonderzoek lijkt mij. Of voor de prijs
Redrum zegt
Echt niet. Zoals beschreven in het artikel: verschil in batterij die dus wss minder output/ontlading levert.
Flutterbear zegt
Tesla en marktonderzoek? Hahahaha
audirs3 zegt
ik denk dat het te maken heeft met verschillende batterijen, en het vermogen dat ze kunnen leveren.
Zo hebben bijvoorbeeld de electromotoren van de nieuwe Macan meer vermogen dan ze daadwerkelijk kunnen leveren, ze worden beperkt door de maximale ontlading van de accucellen
Flutterbear zegt
Dat is bij meeste EVs het geval, zeker bij dual motors waarbij vaak wanneer de ene piekt de ander toch de grip niet heeft.
mashell zegt
Inderdaad erg vreemd dat Tesla het niet voor elkaar krijgt in twee fabrieken identieke wagens te bouwen. Hun logistiek is zo veel simpeler dan van de andere fabrikanten.
pyrat zegt
En heeft de performance dan minder pk dan de Long Range? Die heeft toch 498 pk? Maar is wel 1,3 s langzamer naar de 100.
degrotemuis zegt
Is dat zo, heeft de Model 3 AWD/LR zoveel vermogen? Op de Tesla site staat geen vermogen, voor RWD of AWD. Bij de Performance wordt nu 460 pk vermeld op de Nederlandse site, maar de andere 2 versies vermelden niets hierover.
Richmond zegt
dat is wel bijzonder dat je performance model minder krachtig is dan je niet performance model
Flutterbear zegt
In 2019 was de LR en performance tussen de 80 en 120 net zo snel. Alleen vanaf stilstand was de performance sneller.
Wolflow zegt
Fijn om te weten dat we hier Chinese en geen Amerikaanse rotzooi krijgen.
In beide gevallen blijft het een electrisch hok met het interieue van een Lada voorzien van een Android tablet inclusief echt leder van de kunstkoe en de kwaliteit van een Zastava
Flutterbear zegt
Geen enkele reviewer is het met je eens, zelfs van Android tablets niet.
Trojan zegt
Ga een keer in de nieuwe Model 3 (Highland) zitten en geef ons dan nog een keer je eerlijke mening. Ik heb zelf een 2019 exemplaar maar die Highland was (ook tot mijn verbazing) wel even een ander verhaal qua look/feel/materiaal.
RutgerK zegt
De oude LR AWD heeft pk 440 en 495Nm. Met de powerboorst kreeg je daar plusminus 40 pk bij en ging de 0-100 naar 3,9 sec.
Die 0,8 seconden verschil met minder pk’s lijkt mij hoe dan ook lastig..
ghost zegt
De golf GTi onder de EV’s
Tony EV zegt
Heeft de chinees dan een LFP accu???
rubeng zegt
Op mijn officiële aanvraag tot inschrijving die ik van Tesla ontving voor mijn Long Range, staat dat hij 366kw heeft, dus 498pk. Toch wel heel merkwaardig dat de Performance dan een lager vermogen heeft.
verdebosco zegt
De Performance is misschien wel een haastklus. De teruglopende inkomsten compenseren en als het testen helemaal afgerond is dan softwarematig meer toedienen aan de Performance. Het is toch vreemd dat de Performance het aflegt tegen een EV6 GT of een Ioniq 5N?