• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Heeft de Tesla Model 3 Performance nou 462 of 517 pk?

Auteur: Loek, gepost 25 april 2024 om 18:58 – 26 Reacties

Wij berichtten al over een wat gekke tweedeling in de specificaties van de Tesla Model 3 Performance: wat is nou de waarheid?

Afgelopen week werd de Tesla Model 3 Performance onthuld. Eindelijk: de snelste versie van de Tesla Model 3 die we gaan krijgen. Zoals het gaat bij Tesla ging de onthulling iets anders dan bij de meeste merken. Geen persbericht in onze mailbox, maar doorgestuurde WhatsAppjes, Twitter X-berichten, de Amerikaanse website en de configurator. Die laatste twee zijn dan de meest officiële bronnen en dat leverde een probleem op.

Tegen spreken

Het zit zo: de Nederlandse configurator zegt dat de Tesla Model 3 Performance 462 pk heeft en naar 100 sprint in 3,1 seconden. Terwijl de Amerikaanse website het heeft over 510 brake horsepower (517 Duitse pferdestärke, de units die wij ook gebruiken) en een sprinttijd van 2,9 seconden. Wij gingen er voor het gemak vanuit dat de Amerikaanse website het bij het juist eind had, aangezien de Nederlandse specs ten eerste lijken op de oude Performance en ten tweede het vermogen erg laten lijken op die van de Long Range, waardoor je weinig meerwaarde hebt.

Beide

Wat blijkt: beide is juist. TeslaNewswire op X legt het uit: er wordt een Model 3 Performance in Fremont in de VS gebouwd, en in Shanghai in China. De versie die in de VS wordt gebouwd heeft de specs zoals vermeld op de Amerikaanse website, de Chinese versie heeft ‘onze’ specs. Oftewel, wij krijgen de in China gebouwde Model 3 Performances. Het verschil is dus 517 versus 462 pk, 741 versus 723 Nm, 2,9 seconden naar 96 km/u versus 3,1 seconden naar 100 (ook een kleine discrepantie dus in het vergelijken van 60 mijlen per uur en 100 kilometer per uur) en zelfs de accu moet het ontgelden: de Amerikaanse versie gebruikt een 82 kWh pakket van Panasonic, de Chinese versie een 79 kWh groot LG-pakket. Gek genoeg zegt Tesla in de VS dat de Model 3 Performance 296 mijlen (476 kilometer) ver komt en de Chinese versie doet 528 km, met een kleiner accupakket. Wellicht dus dat de Chinese versie softwarematig beperkt is om ietsje efficiënter te zijn.

Kortom: het mysterie is opgelost. Er zijn twee verschillende versies van de Tesla Model 3 Performance en wij krijgen de ‘mindere’ versie. Importeren dan maar?

Met dank aan Martin voor de tip!

Ook interessant!

  • Officieel en NL prijs: 462 pk Tesla Model 3 Performance
  • Model 3 Performance
    Tesla Model 3 Performance: nu nog sterker!
  • Tesla Model 3 Plaid - spyshots
  • Video: Tesla Model 3 zit vast in cement

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

model-3, performance, Tesla

Vorig bericht: « “Adrian Newey vertrekt binnenkort bij Red Bull”
Volgend bericht: Dit gaat er veranderen aan jouw kentekenbewijs »

Lees Interacties

Reacties

  1. HzR zegt

    25 april 2024 om 19:14

    Kun je die US motor niet als crate motor bestellen en gewoon swappen? ;-)

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      25 april 2024 om 20:16

      @HzR: Nou, dikke kans dat het dezelfde motor is, en dat alleen de aansturing anders is, eventueel ook omdat de accu’s het net iets prettiger vinden om minder belast te worden. Maar dat laatste zou wel mee kunnen vallen, het zou ook meer om de range tests kunnen zijn.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      26 april 2024 om 07:44

      De beperking zit waarschijnlijk in de accu. Misschien als je die los besteld.

      Login om te reageren
  2. scrmeagle zegt

    25 april 2024 om 19:29

    Blijft een hok wielen

    Login om te reageren
  3. audirs3 zegt

    25 april 2024 om 19:47

    ik heb toch liever die 10% meer range

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      26 april 2024 om 07:44

      Ruil je RS3 dan maar in.

      Login om te reageren
  4. wimof zegt

    25 april 2024 om 20:19

    SAE en DIN al jaar en dag een feit ( vermoedelijk tellen ze bij uncle Sam de aandrijving er niet bij en alle andere “accessoires”)

    Login om te reageren
  5. DeWitteCondor zegt

    25 april 2024 om 20:31

    En dan de vraag, waarom 2 specs?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      25 april 2024 om 21:39

      Doelgroep op basis van marktonderzoek lijkt mij. Of voor de prijs

      Login om te reageren
      • Redrum zegt

        26 april 2024 om 07:40

        Echt niet. Zoals beschreven in het artikel: verschil in batterij die dus wss minder output/ontlading levert.

        Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        26 april 2024 om 07:54

        Tesla en marktonderzoek? Hahahaha

        Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      25 april 2024 om 22:11

      ik denk dat het te maken heeft met verschillende batterijen, en het vermogen dat ze kunnen leveren.
      Zo hebben bijvoorbeeld de electromotoren van de nieuwe Macan meer vermogen dan ze daadwerkelijk kunnen leveren, ze worden beperkt door de maximale ontlading van de accucellen

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        26 april 2024 om 07:55

        Dat is bij meeste EVs het geval, zeker bij dual motors waarbij vaak wanneer de ene piekt de ander toch de grip niet heeft.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 april 2024 om 13:11

      Inderdaad erg vreemd dat Tesla het niet voor elkaar krijgt in twee fabrieken identieke wagens te bouwen. Hun logistiek is zo veel simpeler dan van de andere fabrikanten.

      Login om te reageren
  6. pyrat zegt

    25 april 2024 om 21:30

    En heeft de performance dan minder pk dan de Long Range? Die heeft toch 498 pk? Maar is wel 1,3 s langzamer naar de 100.

    Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      25 april 2024 om 21:41

      Is dat zo, heeft de Model 3 AWD/LR zoveel vermogen? Op de Tesla site staat geen vermogen, voor RWD of AWD. Bij de Performance wordt nu 460 pk vermeld op de Nederlandse site, maar de andere 2 versies vermelden niets hierover.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      25 april 2024 om 21:42

      dat is wel bijzonder dat je performance model minder krachtig is dan je niet performance model

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      26 april 2024 om 07:56

      In 2019 was de LR en performance tussen de 80 en 120 net zo snel. Alleen vanaf stilstand was de performance sneller.

      Login om te reageren
  7. Wolflow zegt

    25 april 2024 om 22:02

    Fijn om te weten dat we hier Chinese en geen Amerikaanse rotzooi krijgen.
    In beide gevallen blijft het een electrisch hok met het interieue van een Lada voorzien van een Android tablet inclusief echt leder van de kunstkoe en de kwaliteit van een Zastava

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      26 april 2024 om 07:57

      Geen enkele reviewer is het met je eens, zelfs van Android tablets niet.

      Login om te reageren
    • Trojan zegt

      26 april 2024 om 10:57

      Ga een keer in de nieuwe Model 3 (Highland) zitten en geef ons dan nog een keer je eerlijke mening. Ik heb zelf een 2019 exemplaar maar die Highland was (ook tot mijn verbazing) wel even een ander verhaal qua look/feel/materiaal.

      Login om te reageren
  8. RutgerK zegt

    26 april 2024 om 00:04

    De oude LR AWD heeft pk 440 en 495Nm. Met de powerboorst kreeg je daar plusminus 40 pk bij en ging de 0-100 naar 3,9 sec.

    Die 0,8 seconden verschil met minder pk’s lijkt mij hoe dan ook lastig..

    Login om te reageren
  9. ghost zegt

    26 april 2024 om 00:33

    De golf GTi onder de EV’s

    Login om te reageren
  10. Tony EV zegt

    26 april 2024 om 05:47

    Heeft de chinees dan een LFP accu???

    Login om te reageren
  11. rubeng zegt

    26 april 2024 om 09:25

    Op mijn officiële aanvraag tot inschrijving die ik van Tesla ontving voor mijn Long Range, staat dat hij 366kw heeft, dus 498pk. Toch wel heel merkwaardig dat de Performance dan een lager vermogen heeft.

    Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      26 april 2024 om 11:35

      De Performance is misschien wel een haastklus. De teruglopende inkomsten compenseren en als het testen helemaal afgerond is dan softwarematig meer toedienen aan de Performance. Het is toch vreemd dat de Performance het aflegt tegen een EV6 GT of een Ioniq 5N?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North