Subaru denkt van wel, want ze halen hem hierheen.
Het hoge woord is eruit. De op Japan georiënteerde Levorg (ja, die naam is behoorlijk hels als je hem op z’n Nederlands uitspreekt) krijgt een Europese variant. De stationwagon werd eind 2013 al geïntroduceerd in Tokio, waarbij er twee motorvarianten op de optielijst werden gezet. Een 1.6 turbogeblazen vierpitter met 170 pk en 250 Nm, en een 2.0 die een niet misselijke 296 pk en 400 Nm koppel op zijn AWD-lijn afvuurt. Zowel de 1.6 als de 2.0 worden zijn verbonden met een Lineartronic bak, waarbij de 2.0 een sportmodus heeft.
Het is nog niet bekend met welke motorisering de Levorg naar Europa komt, maar de versie met bijna 300 pk kunnen we hier waarschijnlijk wel vergeten. Die sneuvelt simpelweg in de CO2-tax-berekening. Reken erop dat er wel een 2.0-liter dieselvariant bijkomt.
Op de autoshow van Genève zal de EU-approved Levorg debuteren, naast de nieuwe Outback en de Forester met Boxer Diesel Lineartronic. Later dit jaar komt de 4,69 meter lange Levorg in de showrooms te staan.
gtwillem zegt
Ik vind het uiteraard een schitterende auto, maar de kans dat het aanslaat in Nederland is klein.
Maar een Levorg 2.0 Boxer diesel lijkt me een leuke leasert.
tupperware zegt
@gtwillem:
Gelukkig voor Subaru is Europa groter dan de bekrompen postzegel die Nederland heet..
Het antwoord op de vraag luidt dus een volmondig JA..
gtwillem zegt
@tupperware: true. Ik heb meerdere Subaru’s gehad met veel plezier en naar tevredenheid. Ik vind ze zelf, zeker voor het geld, best bijzondere auto’s.
Alleen mijn collega’s en vrienden en andere aanverwanten vinden de gebruikte plastics niet mooi en de afwerking niet degelijk. En de bijtelling te hoog. Gelukkig rijden zij allemaal wel in top Leons/Octavia met astma aandrijving ;-)
stfu zegt
Voorheen nekte de CO2-uitstoot de auto, met deze nieuwe motor is er al iets meer kans. Maar ik denk dat de trouwe Subaru-rijder allang van het merk weggevlogen is of de doelgroep is nu te klein. Het dashboard is nog steeds 3x niks en verouderd en echt zoveel mooier dan de Legacy is ie nu oooook weer niet. Beetje het Honda Accord-verhaal: het is gewoon klaar. Sowieso dat segment.
gregorius zegt
Dit lijkt op formaat Impreza-station; klasse onder de Legacy, right?
alcantara zegt
Waarom zou die 2.0 300pk versie sneuvelen vanwege co2?
Genoeg auto’s op de Nederlandse automarkt die hetzelfde vermogen of meer leveren bij een grotere inhoud (dus nog meer co2)?
gtwillem zegt
@alcantara: het gaat vooral om het verbruik in de NEDC cyclus. Daarin zijn Subaru’s meestal geen toppers in.
De Outlander Toiletborstel uitvoering is daar aan de andere kant erg goed in.
We zijn op wintersport geweest, met een groep vrienden. In een Outlander PHEV, een A8 3.0 TDI en mijn Impreza. A8 liep 1 op 11 (en max 246 op de GPS), de Impreza 1 op 9 en de Outlander 1 op 6,4 (top van 170). In dit geval zie je dat de cijfers extreem ver uit elkaar liggen.
dutchneon zegt
@gtwillem: Whahaha, ja die outlander moet je niet harder als 140 mee willen. Alles daarboven tank je je sowieso helemaal suf…. waarom denk je dat dat ding bijna niet verkocht word in D.
Waren je verbruikswaarden gemiddelden over de hele rit of verbruik bij die snelheden? Want dan vind ik vooral het verbruik van de Impreza impressive, uitgaande van een dikke benzine Boxer dan….
gtwillem zegt
@dutchneon: verbruik over de hele rit van Arnhem tot Ischgl… De Subaru een paar keer in de begrenzer gereden, maar met moeite. Tot de 200 is ie zeer vlot, dan loopt ie gestaag door tot 235. En dan is het langzaam km/h per km/h erbij (de A8 was ongeveer even snel boven de 200, mede dankzij de ABT kuur.)
De Impreza STI is namelijk best een zuinige auto. Gewoon in Nederland haal ik met gemak 1 op 11. Als ik mijn best doe en de SI drive op Economy zet kun je gewoon 1 op 13 halen op snelwegritten. Mijn record op een tank is 1 op 14,4.
Moet ik er wel bij aantekenen dat als je het vermogen aanspreekt het de andere kant op gaat. Een dagje Nürburgring is gewoon 1 op 3 ;-)
mrrallycross zegt
Zou wel willen dat hij hier aanslaat, helaas zal de motor te veel CO2 uitstoten waardoor hij in Nederland niet te betalen zal zijn. Jammer.
marinepower zegt
Subaru, hou de eer aan je zelf en laat deze (opzich niet hele lelijke) auto mooi in Azië. De markt is hier al verzadigd met dergelijke station hokken. Kwalitatief zal er niets aan mankeren, maar Aziatische ontwerpen hebben hier weinig kans van slagen.
piquet1986 zegt
Subaru heeft t voor zichzelf vern*ukt, allemaal niets zeggende mueslibakken zijn het
Edge zegt
@piquet1986: Dat zijn Audi’s, VW’s en Toyota’s op enkele uitzonderingen ook gewoon.
jaapiyo zegt
@piquet1986: Dat zijn het juist niet (qua uitstoot) en daarom hebben ze geen kans. Nou ja, dat en de aziatische styling en dashboards uit de 90s.
gtwillem zegt
@piquet1986: nou zeg. Dacht ik een unieke auto te hebben ;-)
Search zegt
@piquet1986: Wedstrijdje met mijn mueslibak doen?
potver7 zegt
Dit wordt ongeveer net zo succesvol als de Impreza, zonder de WRX dan. Als ze er (letterlijk) een handjevol van verkopen, dan mogen ze blij zijn. In de Alpenlanden is doorgaans wat meer markt voor deze auto’s vanwege de AWD, maar verder zal het een model in de marge blijven.
En waarschijnlijk is dat ook precies de bedoeling, want als ze er teveel van gaan verkopen dan gaan de importheffingen omhoog.
bmwz3 zegt
Lijkt op een focus
willemseles zegt
Europa is meer dan alleen Nederland.
In Zwitserland en Oostenrijk zie je veel Subaru 4×4 modellen.
tupperware zegt
@willemseles:
Gelukkig nog iemand die de moeite heeft genomen om in iedergeval de kop te lezen alvorens zijn pen in de azijn te dopen..
willemseles zegt
@tupperware: de opmaak in de tussentijd misschien aangepast ?
gregorius zegt
Europa = niet alleen NL.
De mensen bij de Japanse merken zijn niet dom. Subaru houdt ene Subaru stijl aan waarbij zij zich veilig voelen. Waarschijnlijk hebben ze al lang berekent dat er matige verkopen zijn in Europa. Gedeeltelijk door te leveren motoren, gedeeltelijk door het uiterlijk van t model.
Wieweet hebben ze wel gevonden dat het ontwikkelen van een extra body, die er meer Duits-premium uitziet + inkopen/ontwikkelen van 1.6 muesli diesel een groter risico met zich meebrengt en men waarschijnlijk niet meer winst boeken als met deze optie.
jaapiyo zegt
@gregorius: Dat denk ik ook. Subaru (FHI) verkoopt ondertussen in de VS meer Subies dan Volkswagen Volkswagens dus ze focussen zich gewoon op die markt en de aziatische markt. En in jouw Wahl Heimat zullen ze er nog steeds wel een handjevol verkopen vanwege de 4WD, ook (juist) zonder muesli.
gregorius zegt
@jaapiyo: Rijden zat Legacy’s, Impreza’s, WRX-en en Outbacks rond hier ja.
Dutchdriftking zegt
Jammer maar helaas, dit soort auto`s verkopen niet in NL. D segment is hier voor de Duitsers. Erg jammer want het zou voor een leuke afwisseling zorgen.
Edge zegt
Dit is toch niks meer of minder dan een Impreza station? Waarom dan die nieuwe naam die ook nog eens niet lekker in de mond ligt?
jippie zegt
Lijkt wel een rijdende brievenbus.
joostvis zegt
Erg mooie wagen! Het zal lastig worden in Nederland, vooral als de leuke motortjes niet te krijgen zijn, maar ik gun het ze van harte!
sydney zegt
Tof ding, maar ik heb dan ook een zwak voor Subaru stasiewagens.
badboys zegt
Absoluut mooie wagen goede prestaties en des Subaru’s oersterk en rete betrouwbaar.
Dus zeker weten kan de Subaru WEL slagen in Europa.
phaeton zegt
Wow, die lichtunits lijken rechtstreeks van de V60 te komen. Geen mooie auto, de verhouding kloppen niet. Hij is te hoog/rond thv de B-stijl
frans1 zegt
In een ander kleurtje vind ik hem geslaagd.
http://cdn3.automobilesreview.com/img/subaru-levorg-concept/subaru-levorg-concept-04.jpg
badboys zegt
@frans1: Wat is er mis met een lekker kleurtje, als je het mij vraagt meer blauw, bordeaux, groen en geel op de weg i.p.v. wit/grijs of zwart die zie je toch heel vaak.
knipperlichtje zegt
@frans1: een witte Japanner schreeuwt ”hybride”. Haal een blauwe, dat schreeuwt ”Impreza”
autofanaat zegt
Mooie auto, ziet er erg goed uit. Het front lijkt wel een beetje op de volvo s60/v60.
knipperlichtje zegt
Mooi neusje, een impreza estate eigenlijk qua styling. Of het een succesnummer wordt durf ik niet te zeggen, maar hij heeft zeker in minder geasfalteerde gebieden met hellingen bestaansrecht.
flutterby zegt
Haal dat gat uit de motorkap, dat verkoopt niet in Europa (op mijn gekke tante na die een EcoSport gekocht heeft :/).
Helaas verbruiken Subaru’s nogal veel vanwege het gewicht en 4wd. Voor de rest prima auto’s!
laurent zegt
Het is toch niet hetzelfde als de Legacy van enkele jaren terug…
danmar zegt
Eind 2013 al geïntroduceerd en dan toch alleen maar renders? Of is dit de Europese variant en wijkt deze zeer veel af van de Japanse?
Denk dat deze er in het echt nog best dik uit kan zien. Vond ik ook met de Outback. Staat nog steeds op de lijst trouwens, voor als ik weer een excuus kan vinden een grotere auto te rijden.
theyoungsaablover zegt
Kopie vd Peugeot 508?
toyotafortuner zegt
Gewoon een hele mooie wagen, die we hier mondjesmaat zullen zien. Als ie leasesletvriendelijk zou zijn, zou het nog steeds mondjesmaat zijn. Omdat we hier enorme kleppen hebben voor onze leaseogen…
clarkson zegt
Zag hem eergister rijden. ziet er best uit in het egt!
Hupke zegt
Wat is het verschil tussen deze en de legacy? Behalve dat deze eruit ziet al een update van een legacy van enkele jaren terug (en dat is geen slecht ding, integendeel).
Ik zou de wagen overwegen, als de baas het betaald (maw. als het verbruik en onderhoud betaalbaar is voor de lease maatschappijen).
Esprit_de_Flandre zegt
Is mooi, maar kansloos, want Subaru.
Jammer…