Rare vraag, eigenlijk. Dit was namelijk jarenlang een verkoopknaller.
Het is voor iedereen een gegeven: de crossover gaat het straatbeeld compleet overnemen. Over niet al te lange tijd zal het grootste gedeelte van het wagenpark bestaan uit hogere, zwaardere en minder fraaie auto’s. Daar kunnen we heel veel van vinden, maar het is nu eenmaal een zojuist verzonnen, maar niet ondenkbare waarheid. Voor sommige merken is dat ideaal. Denk bijvoorbeeld aan Land Rover en Jeep: die merken hebben enkel terreinwagen-achtige auto’s in hun modelgamma. Ook voor veel Aziatische merken maakt het niet zoveel uit: die hadden immers toch altijd al veel dan dit soort auto’s in de aanbieding.
Voor een merk als Renault is het wel lastiger. Het merk heeft op dit moment 3 crossovers in het programma: de Captur (bah!), Kadjar (meh…) en de Koleos (who cares?). De Kadjar is eigenlijk een licht aangepaste Nissan Qashqai en de Koleos is stiekem een Nissan X-Trail. Ondanks de minimale inspanningen zijn het zeer populaire auto’s. Het zijn immers auto’s voor zeer avontuurlijke mensen met een dynamische levensstijl die zich enorm aangetrokken voelen tot het onbekende. Lees: de auto is bedoeld voor Hans en Trudie, die een matchend regenpak hebben en af en toe het verrassingsmenu bij Van der Valk in Tiel bestellen. Omdat ze elke zomer met de vouwwagen naar Zuid-Frankrijk rijden, hebben ze een crossover nodig.
Het is puur en alleen de uitstraling waar men voor gaat, zo lijkt het. Vaak schuilen mensen achter het feit dat een crossover ‘zo praktisch’ is en dat je ‘zo lekker hoog zit’. Als dat daadwerkelijk de prioriteiten zijn heeft Renault véél betere modellen in de showroom staan. Met de Scénic veroorzaakte Renault destijds een ware aardverschuiving. Dat is met de nieuwe Scénic niet meer het geval. Sterker nog, in AutoCar laat Renault baas Theierry Bollore weten dat de toekomst van de Scénic allerminst zeker is. Dat de groei van crossovers zo groot is, werd verwacht. Straks heeft Renault alleen maar crossovers in het aanbod en blijkt er tóch vraag te zijn naar een MPV. Het lijkt een simpele rekensom te zijn: de crossover is goedkoper om te ontwikkelen en verkoopt beter.
Het grote probleem zit ‘m namelijk in de verkoopcijfers. Renault verkoopt nu op jaarbasis zo’n 105.000 exemplaren van de Renault Scénic. Dat lijkt niet verkeerd, maar vergeet niet dat er in 2004 bijna 320.000 stuks van de Scénic verkocht werden. Het is niet dat er binnenkort een stijgende lijn wordt verwacht. Een ander probleem schijnt de ‘premium’ concurrentie te zijn. Het moment dát er gekozen wordt voor een MPV, gaat men liever voor een prestigieuze badge. Denk aan auto’s als de BMW 2 Serie Active Tourer/Gran Tourer en de Mercedes-Benz B-Klasse.
Kortom, Renault lijkt er nog niet helemaal over uit te zijn wat ze gaan doen. Dan is het nu het woord aan u, waarde lezer. Wat denkt u? Heeft de Midi-MPV nog wel bestaansrecht? Zou u er zelf eentje overwegen? Of moeten we niet zo zeuren en de kwaliteiten van de crossover omarmen? Laat het weten, in de comments!
mashell zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
BrutaalAapje zegt
Stoppen met zeuren. Wees blij dat niet iedereen van de zelfde auto houdt. Daarom heb je keuze. En als iemand een crossover een toffe bak vindt, dan is het een toffe bak. Net zoals er lui zijn die Andre Hazes en/of rap gaaf vinden. Dan is dat gave muziek.
“Open your mind. Even just a little… just try it. Less stress. You live longer.”
ghengiskhan zegt
@BrutaalAapje: omdat iemand iets vindt is dat nog niet meteen zo. Meneer Rutte vindt de afschaffing van de dividendbelasting een goed idee, dat betekent niet dat het ook daadwerkelijk een goed idee is.
Inderdaad, niet stressen maar wel iets verder om je heen kijken.
tjongejongejonge zegt
-EDIT: lees even de huisregels na. Anders wordt uw account verwijderd.-
apos zegt
@ghengiskhan: afschaffing vd dividendbelasting is wel een goed ding
gove zegt
@ghengiskhan: is zeker wel een goed idee
lekkaah zegt
@BrutaalAapje: LiefAapje*
reactief zegt
@brutaalaapje: Maar voor de diversiteit op de weg is het toch jammer als alles crossover wordt.
OT: Ik kan er niet om treuren. Zal nooit een Scenic kopen, maar ook nooit een Captur/Kadjar.
Maar ik vind het wel fantastisch om al die slimme opbergvakken etc. te zien in zo’n MPV. Terwijl zo’n Captur alleen een plastic stoere show is en feitelijk niets of amper toevoegt t.o.v. een Clio.
fmgarcia zegt
@BrutaalAapje: Maar feit blijft wel dat op dit platform auto liefhebbers rondstruinen. Met alle respect zijn dit imo geen auto’s waar je over droomt. Het zijn praktische vervoersmiddelen die vragen om belachelijk gemaakt te worden door ons. Voor serieuze en informatieve teksten ben je op de verkeerde website.
GTR zegt
Ik geloof wel dat er nog leven is voor deze auto’s. Als ik nu denk om erin te rijden word ik er niet blij van. Echter heb ik nu geen kinderen en mijn dame heeft wel vaker laten vallen dat ze tig kinderen wil… Tsja nu maak ik best irrationele keuzes als het gaat om auto’s. Ik kan mij zondermeer voorstellen dat dat anders wordt wanneer mijn gezinssamenstelling verandert. Dan kan ik nog altijd een irrationele keuze maken voor er naast. Zo’n Scenic is daarin ideaal. Comfortabel, ruim en je kan er wat koters + bagage in proppen. Wat dat betreft lekker praktisch. Uiteraard ook nog andere keuzes, daar niet van.
chriscross zegt
@GTR: met een vrouw en kind lukt het zonder mpv ook wel, in mijn Octavia heb ik ook voldoende ruimte. Ik denk gewoon dat we meer eisen stellen tegenwoordig. Vroeger ging een gezin ook met een volgepakte Kadet richting de Alpen, tegenwoordig schijnt dat niet meer te kunnen.
mashell zegt
@chriscross: ik denk ook dat de Kadett dat niet meer aankan…
GTR zegt
@chriscross: jij bevestigd mijn laatste zin. Er zijn zat keuzes. Maar dat neemt niet weg dat de MPV overdadig is. Bovendien, kijken we naar de estates/stations/st’s, dan is de Octavia, Superb, Passat (en ongetwijfeld nog wat vergeten) de titanen waar je nog bakken aan ruimte hebt. Je hoeft die ruimte niet te zoeken in een 3 serie, V60 of andere soortgelijke auto’s.
Uiteindelijk vind ik die verschillende soorten alleen maar prima joh. Wij als autoliefhebbers hebben een passionele mening, maar het zorgt wel voor wat afwisseling op de weg. Er zullen mensen blijven gaan voor MPV, voor de Crossover, voor de stations etc. Totdat de fabrikanten gaan schrappen. Dat gaat waarschijnlijk wel gebeuren. Ik ben het namelijk met je eens dat we steeds meer eisen stellen. Het op vakantie gaan met een volle Kadet schaar ik daar echter niet onder, dat heeft meer te maken met de welvaart waar men tegenwoordig in leeft. Wij kunnen ons tegenwoordig wat meer luxe permitteren. Bovendien is een Kadet hedendaags een Astra en daarnaast waren die Kadet stations ook containers.
kle500 zegt
@GTR: laat ik nu met vrouw en 2 koters in zon scenic rondrijden, uit succesjaar 2004 nota bene, maar ik vind het echt ideaal. Mijn schoonouders rijden in een nwe quashqai, en ik verbaas me er elke keer weer over hoe weinig ruimte daar in verhouding in zit.
maxidyne zegt
Lekker kleurtje op de linker! Gelukkig hoef ik geen MPV, geen kinderen dus geld voor leuke wagens.
tjongejongejonge zegt
-EDIT: lees even de huisregels na. Anders wordt uw account verwijderd.-
potver7 zegt
Gewoin wachten tot die SUV-hype weer overwaait. Want ook dát gaat ooit gebeuren.
tjorque zegt
@potver7: ik hoop het met je mee!
baklava zegt
Wanneer komt er weer een nieuwe avantime?
joostie zegt
@baklava: Graag morgen!
moveyourmind zegt
Toch jammer,
De mooiste generatie Scenic ooit, een auto die in een kleur als hierboven één en al joi de vivre uitstraalt, maar tegelijk een serieuze reiswagen is. En net een tikje praktischer als een vergelijkbare SUV.
Maar begrijpelijk is het wel dat hij het af moet leggen tegen de SUV. De Scenic is toch vooral een gezinswagen en een groot gedeelte van de kopers van een nieuwe auto zijn allang uit de kinderen.
mashell zegt
@moveyourmind: dat wel. Maar ook in “leaselanden” zoals Nederland en België is er de SUV trend. Terwijl de grijze hoofden ook in een MPV hun geliefde hoge instap en hoge zit hebben. Zouden de senioren dan echt de SUV’s stoerder vinden of zich daarin tussen de agressieve Audi’s, BMW’s, Golfjes, V40’s en Octavia’s veiliger voelen?
stfu zegt
Ik vind de Scenic erg mooi, voor zo’n type MPV. Maar de markt is een beetje dood ja. Een grote MPV is ook helemaal klaar. Maar als de markt vraagt om SUV’s/crossovers, dan bouw je die. Simpel. Kan AB wel over moeilijk doen, maar zo is het nu eenmaal.
crosske zegt
Vergelijken met 2004 is zoals appelen met peren vergelijken. Je had immers geen Captur of Kadjar of Koleos in het gamma Renault. Maar ook geen Dacia Sandero, Duster, Lodgy of Dokker. Dus natuurlijk werden er meer verkocht. #logischdenken
robert110 zegt
Ach een beetje plastic hier en daar, een setje veerspacers en de Scenic is een crossover.
tjorque zegt
@robert110: een praktische crossover!
kle500 zegt
@robert110: https://goo.gl/images/rRWvrW waren ze hun tijd ver vooruit. En nog 4wd ook!
henrie zegt
-EDIT: is gefixt, dank u!-
Verder interesseert het me vrij weinig dat MPV’s uitsterven en/of dat crossovers populair zijn. Waar vraag naar is, wordt gebouwd. Zo simpel is het…
alassad zegt
Ik had m graag gekocht (geleased), zo’n Scenic. Maar dat verschrikkelijke R-link systeem.. echt renault, dat wordt je dood nog…
mashell zegt
@alassad: je moet altijd eerst een proefrit maken in een Peugeot 308. Daarna is dat R-link eigenlijk best wel goed.
simon73 zegt
Als autoliefhebber ben ik heel tevreden over mijn SUV, Nissan X-trail t31 4×4. Ideaal voor het gezin incl 2 golden retrievers ( blijft er nog ruimte over)
Met zijn trekgewicht van 2 ton trekt hij het gemak een autoambulance met mijn Clio coupe erop.
Ook heeft hij bodemvrijheid genoeg om onverharde paden in het bos te pakken in in de winter door de sneeuw te ploegen.
ikleesookoverautos zegt
@simon73: Clio coupe? Dacht dat die er alleen als hatchback/station was geleverd?
madmarky zegt
En toch zie ik de nieuwe Scenic nog best veel rijden, met z’n rare 20″ fietswielen.
desjonnies zegt
Alles is cyclisch, over 5 jaar is de stationwagen of de hatchback weer in.
lekkaah zegt
@desjonnies: zo ist, net als veel andere dingen int leven
Esprit_de_Flandre zegt
De meest logische vorm voor een autonome auto is de MPV. En zelfs minder knap dan dat die nu is, maar als een echt “busje”. Ik denk dat we veel meer busjes gaan zien in die toekomst waar autobezit minder belangrijk wordt en zo’n dingen gewoon met de foon worden opgeroepen om je van A naar B te brengen…
Maar niet wanhopen, B kan gerust een klein lokaal circuitje zijn waar je voor een nikkel een paar rondjes doet met een Westfield-achtig speeltje…
tjorque zegt
Wij hadden een scenic II 1.6 16v. Best ok auto, nooit echt problemen mee gehad. Weggedaan omdat ik meer poWer wilde en omdat de aircopomp versleten was en nog wat andere normale dingen (schokdemper, achterbanden, kapotte koplamp, mocht het je interesseren).
Als er een hetere scenic zou geweest zijn met een 1.6 tce dan had ik hem overwogen. Was hij onmiddellijk beschikbaar geweest, dan had ik hem mogelijk zelfs gekocht.
Maar neen met een 1.2 tce trek je me niet over de streep.
krissie zegt
… het is vrij normaal dat bepaalde carrosserievarianten komen, en ook weer gaan. zie daarvoor de 3-deurs hatchback, de sedan (b/c, en zelfs het d segment is tegenwoordig lastig als je een sedan wilt) en de coupe (de betaalbare, zoals opel, renault en vw die leverden, allemaal van de markt want niemand wil het) die zijn allemaal recentelijk min of meer de nek om gedraait…
850t5restate zegt
Tsja, vroeger vond ik de scenic zo ongeveer het ergste dat de autoindustrie te bieden had. Echter, de huidige generatie vind ik dus een erg mooi ontworpen auto. Nog nooit in gereden of in gezeten dus geen idee hoe het verder zou bevallen. Maar als ik nu in de markt was voor een dergelijke auto werd het eerder een MPV dan een crossover. Gelukkig heb ik een E61 525xd en is het lekker ver van m’n bed show?
karhengst zegt
@850t5restate: Precies dit. Zeker voor een MPV een fraaie wagen, laat dat maar aan de Fransen over. De C4 is ook al zo lekker gedaan.
Daarentegen denk ik bij Cross-overs vooral “waren het maar cross-overs, door een monstertruck…”
ruud_boers zegt
Het is duidelijk het gaat alleen om de buitenkant dus.na verschillende volvo gereden te hebben nu een koleos.
En wat blijkt wat een geweldige auto.
En dan moet ik mij hier even laten beledigen !
Wat een waardeloos eigengereid stuk schrijfwerk.
Het zit vol van eigen mening en afkeur.
Bah.
En inderdaad alleen maar zeuren.
birdnerd84 zegt
Probleem bij de Scenic is dat ie helemaal niet zo praktisch is. De klaptafeltjes achter zijn zo raar ontworpen dat je er in gesloten toestand nogal snel tegenaan zit met je knieën.
desjonnies zegt
Eerlijk gezgd wil ik liever gezien worden in één van die bovenstaande Senics dan zo een Annie ‘k wil wel maar kannie BMW, die Senics zien er speels en fruitig uit die BMW vind ik maar een stuk chagrijn op wielen.
lambowambo zegt
Ik ben momenteel nog kinderloos (en wens dat nog even te blijven) dus voorlopig überhaupt niet in de markt voor dit caliber auto, maar ik moet zeggen dat ik ook de voorkeur geef aan een station of een cross-over dan een MPV. Ik denk dat dit zo’n beetje de laatste categorie auto is die ik zelf zal aanschaffen. Nooit mooi gevonden en voor het praktische oogpunt zijn er andere opties.
simon73 zegt
@ikleesookoverautos ,
Dit is een 1991 Clio 16v coupe(cup). Dit is de allereerste serie van de Clio 16v in 1991. Coupes zijn de auto’s die zijn bestemd voor circuit of rally. Er zijn er ook en paar als straatauto geleverd, net als ervoor de R5 Alpine coupe en de R5GTT coupe. Totaal zijn er een kleine 700 coupes gebouwd