We vrezen het ergste…
Als we het even simpel zeggen: er zijn twee Porsches. Eén fenomenaal sportwagenmerk uit Zuffenhausen met een rijke historie, en een in 2002 opgericht automerk dat zich vooral richt op grote auto’s een ‘sportief karakter’ meegeven. Want laten we eerlijk zijn: een Panamera of Cayenne is gaaf, maar een Porsche die twee ton weegt en een dieselmotor voorin heeft liggen? Ferdinand draait zich om in zijn graf.
Volgens Porsche komen de twee verschillende merken samen in de nieuwe Cayenne Coupé. Althans, zo vindt Porsche. Je kunt op die auto namelijk allerlei opties krijgen die doen lijken alsof de auto een racemonster is. Wat te denken van het Sport Chrono-pakket, waarmee het panoramadak ingeruild wordt voor een dak van koolstofvezel. Waarom dat nu interessant is? Er bestaat een schoon vermoeden dat een extra sportieve Cayenne Coupé in de startblokken staat, bovendien registreert Porsche de naam ‘GT5’ in het US Patent and Trademark Office.
Die naam valt in lijn met de GT-namen van Porsche. GT1 was de heftigste, maar prijkte niet meer op een 911 sinds 1999. GT2 is de heftigste 911 die in zijn huidige vorm zo’n 700 pk peutert uit een turboversie van de flat six, de GT3 levert 200 pk in met een atmosferisch blok. De naam GT4 wordt bewaard voor de baby-911, de (718) Cayman. Wat allemaal wél overeenkomt: het zijn gestripte racemonsters. Echter, onder de Cayman is niet heel veel ruimte meer. Zou dit betekenen dat de Porsche Cayenne Coupé een raceversie krijgt?
Car and Driver meldde al een tijdje geleden dat de SUV’s uitgezonderd werden van het GT-label. Als het de marketing uitkomt, dan zijn automerken echter geneigd naar vreemde beslissingen. Dat er een hete Cayenne Coupé komt lijkt sowieso het geval. In de eerder gelinkte Instagram-post staat dat Porsche Motorsport een flink aandeel heeft gehad in de 4.0 liter V8 die 641 pk levert in de Lamborghini Urus. De extra hete Cayenne Coupé zal misschien wel wat te maken hebben met die motor. Of hij Cayenne GT5 gaat heten, dat moeten we afwachten.
lincoln zegt
Ferdinand kan het niet verrotten wat voor een logo er op een Volkswagen zit ..
Die misplaatste drukte is louter voor simpele stervelingen ..
ghost zegt
@lincoln: voor de minder gefortuneerde kansenparels is er altijd nog shownieuws en RTL boulevard.
lincoln zegt
@ghost:
Onzin .. die hebben het heel druk met Alpina geen BMW te vinden ..
autopetje zegt
@lincoln: sterk! Zijn dat dezelfde die de 159 de beste auto ooit vinden ?
galverink zegt
Als je ziet hoeveel Mercedessen de AMG-behandeling krijgen, dan is dit ook wel te begrijpen.
schoen85 zegt
Wanneer stoppen we nu eens met dit soort onzin. Net alsof we olifanten willen laten sprinten…
mperformance zegt
@schoen85: Wees blij, dan is er weer budget voor de ontwikkeling van speeltjes zoals de 918
standeman zegt
911 for the win
humpyourdog zegt
Wel aan de krappe kant, die kofferbakopening.
eklasse zegt
@humpyourdog: dat is de brievenbus voor het CJIB
humpyourdog zegt
@eklasse: mooooiii haha
harrie zegt
Taycan GT5 met extra luide zoem.
gokartmozart zegt
Porsche leeft nog en is succesvoller dan ooit. Voor Puristen een gruwel voor Poseurs een droom. Het feit dat je nog 911 jes kan kopen hebben we aan de rest te danken. Porsche is een veilige keuze en eigenlijk minder exclusief dan vroeger.
lincoln zegt
@gokartmozart:
Puristen en poseurs ..
Dat is appels en appels vergelijken ..
willeme zegt
Groot gelijk. Volgens mij kunnen ze er bij de sport-divisie er echt wel iets bijzonders van maken. Waarom niet?
Panamera, Cayenne en Macan zijn verdoemd indrukwekkende auto’s. Daarbij heb je het gewoon nodig om te overleven.
Je kan een purist zijn met principes en constant bijna failliet gaan. Nu heb je én toffe sportwagens en als mevrouw het perse winst een fijne daily. Dikke prima toch?
hotze zegt
@willeme: ja prima hoor, de Porschepijp moet ook roken. “Verdoemd”, heb je Russische roots? Herinner me een Rus in een Klepzeiker-strip: “Vodka, verdoemski”.
wopfe zegt
Ik vind de volgende anekdote mooi: tot en met de bouw van de 928, ontwierpen de ingenieurs een Porsche en die brachten vervolgens marketing/ sales op de hoogte wat de kosten waren. Direct daarna vertelde marketing /sales wat de Porsche mocht kosten en wat ze dachten dat de klant wilde hebben.
Benny_Weisz zegt
Een echte Porsche heeft slechts twee portieren! Punt.
harrie zegt
@bennyweisz:
Het zou me niks verbazen als er nog een tweedeurs Cayenne aankomt. En dan natuurlijk een Weissach actiemodelletje met extra snelle stickers en een plaatje met ingegraveerd nummer. Want heritage en racing pedigree.
lincoln zegt
@harrie:
Livery zal je bedoelen ..
Of hipster stickers .. mag ook ..
sanderp zegt
Ferdinand draait zich om…
sr20det zegt
@sanderp: Ferdinand zou trots zijn dat zijn merk niet allang ten onder zou zijn zonder deze melkkoeien
moveyourmind zegt
Het mag dan wel geen echte Porsche zijn, maar dat waren de KdF- en Kübelwagen ook niet, en de Maus en de Ratte evenmin…
Zolang het geld maar binnenkomt.
karaya zegt
@moveyourmind: Die tanks van ome Ferdinand waren niet zo best.
moveyourmind zegt
@karaya: Hooguit een beetje te zwaar… En een klein beetje ondergemotoriseerd.
ozzytrk zegt
Ga nou eens niet kloten met die vormen van auto’s man. Tesla model X vorm. Urus en audi Q8 vorm nu porsche erbij
ericc zegt
Porsche houdt rekening met al z’n klanten. GT2 / GT3 / GT4 voor de puristen, de 911 4/4S/turob voor de GT-rijder, Cayenne, Macan voor de huisvader/-moeder en Panamera voor de zakenman/-vrouw. Toch leuk dat ieder bij z’n lievelingsmerk kan shoppen.
Cayman/Boxster voor de iets minder gefortuneerde man/vrouw.
Laat maar komen die Cayenne GT5 coupé. Goed voor Knokke en PC-hoofdstraat (of zoiets)