Je herinnert je de Porsche 914 vast, maar kun je ze eigenlijk nog betalen anno 2023?
De Porsche 914 uit 1969 heeft onder Porsche-aficionado’s de bijnaam ‘Volksporsche’. Dat slaat niet alleen op de simpele en goedkope natuur van de 914, die aan de onderkant van het gamma werd gezet, ook omdat het daadwerkelijk een project is tussen Volkswagen en Porsche. Volkswagen zocht namelijk een opvolger voor de Type 34 Karmann Ghia coupé op exact hetzelfde moment dat Porsche de viercilinder 911 genaamd 912 uit wilde faseren. De twee zagen een samenwerking wel zitten en dat werd dus de Porsche 914 of VW-Porsche 914.
Porsche 914
De auto was beschikbaar als 914/4 met viercilinder of 914/6 met zescilinder, zo je wil. De viercilinder modellen werden door Karmann gebouwd en de zescilinders door Porsche zelf. Aanvankelijk was het idee om de 914/4 onder de naam Volkswagen te verkopen en de 914/6 als Porsche, maar Porsche vond dit een marketingnachtmerrie en overtuigde VW om de auto hoofdzakelijk als Porsche in de markt te zetten. Desalniettemin sloeg het concept wel aan en zijn er grofweg 120.000 exemplaren gebouwd, waarvan meer dan 115.000 de 914/4 waren. Misschien dat Porsche die bui al zag hangen en VW niet alle eer wilde geven. Geinig detail: er is een Porsche 914/8 met de achtcilinder racemotor van een Porsche 908 achterin. Die kwam niet verder dan een prototype.
Klassieker?
De bijzonder ontworpen koets, compacte proporties en simpele layout maken van de 914 niet een typische Porsche, wat met de VW-roots ook wel logisch is. Wel is het een mooi stukje in de Porsche-geschiedenis. En die Porsche-geschiedenis levert anno 2023 wel een nadeel op voor de Porsche-gek die nog een klassieker wil: alles wordt zo duur. Wij stuitten echter op een 914 uit 1970 die voor wat het is helemaal niet zo duur lijkt. Is het een auto met klassiekerstatus of niet?
Ja en nee. Het Marktplaats-aanbod is schaars: twee 914/4-exemplaren moeten meer dan 22.000 euro kosten en de enige 914/6, die ook nog eens flink verbouwd is, moet 90.000 euro opleveren. Dat maakt deze originele oranje 914/4 wel de lachende derde met zijn prijs van 7.000 euro. Dat is schappelijk voor een oude Porsche. Wat koop je dan?
Vijf-metercheck
Welnu, je koopt een auto die in ieder geval de vijf-metercheck met vlag en wimpel haalt. Als je er vanaf vijf meter afstand naar kijkt, is ‘ie in prima staat. Het koetswerk lijkt dan ook hoofdzakelijk vrij van grote corrosieplekken en schades.
Toch moet je ook wel eens dichter bij komen dan vijf meter en dan heeft deze Porsche 914 wel wat plekjes. De lak is niet helemaal glimmend oranje meer, er zitten het en der wel kleine plekjes en de algehele toestand oogt, nou ja, alsof de auto uit 1970 komt en gewoon gebruikt is. Let wel dat deze auto gewoon zo goed als een massaproduct is.
Tender loving care
Open je de voorklep, dan wordt duidelijk dat roest toch wel deze Porsche 914 in zijn greep heeft gekregen. De verkoper zegt dan ook dat de auto op een paar plekken serieus laswerk nodig heeft. Ook het interieur is aardig versleten en mag wat tender loving care krijgen. Ergens zonde, anderzijds is dit nou eenmaal wat er gebeurt met oude auto’s.
Wel wordt duidelijk dat deze 914/4 uit 1970 zijn originele motor heeft die het voor zover bekend gewoon doet. De viercilinder Porsche 914 levert dankzij de 1.7 liter grote Volkswagen Flat-4 een heuse 80 pk, tenminste, toen ‘ie nieuw was. Een strepentrekker was de 914 voor Porsche standaarden nooit, maar dat was dan ook niet het doel.
Kopen
Om even de vraag te beantwoorden: kun je de 914 nog betalen? Nou, deze wel. Maar dan moet je er nog wel wat dingen aan vervangen. Een 914 in echt goede staat is helaas aan het klimmen, helemaal als je een zescilinder wil. Dit exemplaar kun je nog redden voor 7.000 euro op Marktplaats. Sla je slag!
jaapiyo zegt
Natuurlijk is het een klassiekert. Leuk karretje, apart verhaal met Volkswagen en Porsche. De transaxles zijn ook al bijna ekte ekte klassiekers (al zeg ik het zelf).
vopo zegt
Tuurlijk is een vopo een klassieker. Al zullen jullie van mij waarschijnlijk geen andere reactie verwachten.
rogerzz zegt
Die BMW van 16k zou ik dus wel aandurven, deze 914 voor 7k niet. De gaten zie je al zitten, onderdelen zullen slecht beschikbaar zijn, alle stuur/ophangings-rubbers zullen wel compleet verdroogd zijn, echt een gebed zonder eind. Het voorschot is al flink verroest met zichtbare gaten, ik heb het idee dat je een drempel te hard kan nemen en de schokdempers door de carrosserie komen. Ben erg benieuwd als je deze op de brug zet wat je aantreft aan de onderkant.
Dubbel gevoel verder, het is toch een oud ding. Met 4(?) versnellingen, 80pk, waarschijnlijk de carrosserie-flex van een natte schoenendoos is het ook niet echt episch sturen. Wel leuk om te hebben en te zien, weegt niks en je hebt toch een Porsche waarvoor altijd liefhebbers zijn. Mogelijk is het dan gewoon een kwestie van investeren en is het nog relatief rendabel. Maar ik sla even over.
Aon zegt
Porsche 914. Mijn broer heeft er een gekregen voor zijn rijbewijs. maar haalde zijn rijbewijs niet, dus werd de Pork in de verkoop gezet. Was ook een rode. Ik vind het nog steeds een leuk ding echt retro.
kniesoor zegt
Kijkend naar de volledig rode achterlichtglaasjes en de sidelights op de voorschermen is dit een import uit de VS (waar deze otootjes behoorlijk goed verkocht zijn). Als het er één uit Californië is, is de kans groot, dat het met de roest – ook aan de onderzijde – wel meevalt. Als je alles moet láten doen (kostbaar vanwege de vele arbeidsuren, die er in gestoken moeten worden) heeft het waarschijnlijk niet veel zin om er aan te beginnen. Als je het nodige zelf kan is het misschien wel een leuk project.
Richmond zegt
Luister de autoblog podcast, zelfs Nicolas zegt dat je moet stoppen met otoo te zeggen.
hanse1one zegt
Van de 914/8 eigenlijk de 914/S zijn er twee prototypes gebouwd. Een oranje voor Ferdinand Piech en een zilveren voor Ferdinand Porsche
spidermann zegt
Vopo heeft in Duitsland een dubbele betekenis. Yes VolkswagenPorsche maar OOK vopo kort voor “Volkspolizei” het vreselijke regime uit de vreselijke Ostzone (aka de zogenaamde DDR).
Richmond zegt
Mijn pa heeft, voordat ik er was helaas, nog eentje gehad. Heeft hij een paar keer mee van Nederland naar Spanje mee gereden
Frankypanky zegt
Er zullen vast wel liefhebbers voor zijn. Die zijn er (tot mijn nog steeds grote verbazing) ook voor een Pinto-based Ford Mustang II.
Maar dit lijkt mij al een zeer moeilijk project. Vrijwel alle plaatwerk is niet verkrijgbaar of anders tegen torenhoge prijzen. Motoronderdelen komen van Volkswagen, dus dat zit meestal wel goed.
Maar mijn ding is het niet. En deze 914 staat niet voor niets te koop. Restauratie zal een bom duiten kosten, zelfs als je bijna alles zelf doet …
MarcoM zegt
Laat maar, absoluut geen auto met een waarde zoalsde 911. Dat heb je ook bij sommige Ferrari’s, Mercedessen etc. Ze zijn dan wel oud, maar vallen gewoon niet op, of slecht imago.