Is de meest unieke McLaren die er al vroeg bij was, de X-1, met recht vergeten of hebben we het er niet genoeg over?
In het prille begin van een automerk is het maar de vraag wat je gaat doen om jezelf in de kijker te spelen. Je wil immers dat je gekozen wordt door mensen om te kopen. Wat dat betreft heeft McLaren Automotive, toen het vanaf 2011 straatauto’s ging verkopen, een ietwat valse start gehad. Niet elk automerk start met een CV waar onder meer een decennialang succesvol F1-team, de snelste auto ter wereld en een prestigeproject met Mercedes op staat. Toch moest de McLaren MP4-12C in 2011 niet alleen een belofte zijn, maar echt zijn beloftes waarmaken.
De start
Je automerk is niks zonder mensen die je bedrijf willen laten groeien en belangrijker: je producten kopen. Dat doe je door iets neer te zetten wat men wil hebben. En ook al was de MP4-12C niet de beste McLaren ooit gebouwd, des tijds wist hij furore te maken. Sneller dan de toenmalige benchmark in de klasse, de Ferrari 458, die op zijn beurt ook de richtlijnen weer aangescherpt had. Indrukwekkende engineering en natuurlijk die legendarische McLaren-naam. Ultieme precisie. En een hypermodern hoofdkwartier in Woking om te laten zien dat je bloedserieus bent. Kortom: de ingrediënten van de MP4-12C klopten wel en de 650S en 675LT die eruit voortvloeiden hebben McLaren gemaakt tot wat het heden ten dage is.
One-off
Michael Jackson zong het al eens: keep the faith. Je moet vertrouwen winnen. Mensen moeten zo verbluft zijn door je product dat ze een gok durven te nemen. Niemand nam zo’n grote gok als één McLaren-koper. Die overigens tot en met vandaag de dag anoniem is gebleven. Dat is namelijk de man die in 2012 de McLaren X-1 tot leven bracht. Dat deed McLaren, maar op basis van de visie van één koper en met de eis dat dit de enige X-1 ooit bleef.
McLaren X-1
Van de man in kwestie weten we weinig, behalve dat hij zijn klassiekers kent en naar alle waarschijnlijkheid vermogend is. Dat laatste omdat het een uniek project voor het prille begin van McLaren was. De persoon in kwestie wist het toen nog hagelnieuwe McLaren Special Operations (MSO) te vinden en vroeg wat het zou kosten om een one-off te bouwen. Waarschijnlijk veel geld, maar zoals gezegd, dat is geen issue. De beste persoon had namelijk al een McLaren F1, een SLR McLaren en later de nieuwe MP4-12C. Een fan van het merk dus, voor én tijdens de oprichting van McLaren Automotive.
Design
Ook wist de persoon in kwestie al een tijdje dat hij dit wilde, nog voordat de MP4-12C op de markt kwam. Al drie jaar lang werd er binnen McLaren een hele reeks designs ingediend om de klant te bedienen met zijn wens. Die wens omvatte dus dat het een volledig op maat gemaakt design zou worden en dat het een hommage moest worden aan een paar van zijn favoriete auto’s. Dit waren onder meer ontwerpen van Facel Vega, de Buick Electra, de Mercedes-Benz 540K en de Citroën SM. Die laatste is bijvoorbeeld de reden dat de achterwielen achter een soort aerodynamische afdekplaat zaten die open en dicht konden.
De invloeden van bijvoorbeeld de Facel Vega zien we heel erg op de achtersteven terwijl de vouwen aan de zijkant weer aan de Buick Electra doen denken. Dit design is het resultaat van drie jaar ontwerpen indienen en keuzes maken van de cliënt, die uiteindelijk koos voor dit ontwerp van Hong Yeo. Dat is de man in onderstaande foto en dus niet de tot vandaag de dag anoniem gebleven koper.
Oog voor detail
Wat de McLaren X-1 verder bijzonder maakt is hoe veel moeite McLaren kon en eigenlijk moest doen voor het ding. Het koetswerk is op de spiegels en ‘greenhouse’ na volledig uniek voor de X-1. Al het aluminium is zorgvuldig uit één groot stuk gefreesd. De lak is een eigenlijk vrij basale diepzwarte lak, maar dat zorgt er juist voor dat oneffenheden veel meer opvallen. Dat moest dus met uiterste zorg gedaan worden.
Techniek
Technisch is de auto gesneden koek. De McLaren X-1 komt uit de lanceerperiode van de MP4-12C, dus daar komt de basis (monocoque) en de aandrijflijn vandaan. Het is dus een 600 pk sterke 3.8 liter V8 met twee turbo’s. Het leeggewicht is vrijwel identiek aan de 12C waardoor ook de X-1 naar 100 sprint in 3,2 seconden. De X-1 heeft zelfs net als de 12C een actieve achterspoiler.
Tijdloos
Naast leuk leesvoer op de zondagochtend willen we de McLaren X-1 nogmaals aan je presenteren om een andere reden. Is dit inmiddels bijna twaalf jaar oude design niet ongelofelijk tijdloos? Het ziet eruit alsof dit uit dezelfde periode komt als de meest recente Rolls-Royce few-offs terwijl dat echt wel tien jaar scheelt. Ook zien we veel designelementen die later terugkomen op McLarens en andere modellen. De voorkant doet erg denken aan de Sabre, terwijl McLaren meent dat dit het begin was van koplampen die gevormd waren naar het McLaren-logo (wat later terugkwam op de P1 en 650S). De achterkant met de grote flying buttress-achtige C-stijlen en een vlakke achterruit zagen we later terug op de 570S. En de boemerang-vormige achterlichten met zulke scherpe lijnen doen erg denken aan de W Motors Lykan Hypersport.
Van onschatbare waarde
Zoveel als McLaren in 2012 kon loslaten over de X-1, zo veel weten we eigenlijk nog steeds. De koper heeft de auto tot en met de dag van vandaag gehouden, daar hij nog nooit is aangeboden op een veiling. Hij zal dus ergens tussen miljoenen en ‘van onschatbare waarde’ kosten. Waar de auto zich precies bevindt is ook onduidelijk. In zijn 12-jarige leven is de X-1 één keer gespot bij de Bahreinse GP (op Bahreinse platen), maar ook nog een keer in Engeland op Britse platen. Die laatste kan echter een testrit zijn van McLaren zelf, dus is het aannemelijk dat de X-1 ergens vertoeft op het Arabische schiereiland. Maar dan ergens binnen.
enricoleerdam zegt
Best wel lelijk.
MaartenD zegt
Heeft de McLaren X-1 de tand des tijds doorstaan? NEE
maxidyne zegt
Zijprofiel deed mij direct denken aan een moderne interpretatie van de Citroën CX.
Pallas zegt
Inderdaad, zie je wel vaker. Aflopende daklijn+afgedekte achterwielen= oude Citroën
pignon zegt
Vooral bijzonder. En hoezeer ik het design van Facel Vega en de Citroën SM waardeer, hier komt dat naar mijn idee niet helemaal tot zijn recht
Edge zegt
Altijd al een gaaf ding gevonden. Het oogt als een kruising tussen een gewone supercar en een Batmobile en was daarom in mijn ogen uitermate geschikt geweest als de Daily Driver van Bruce Wayne in The Dark Knight Rises
jjcp zegt
De tand des tijds goed doorstaan? Ja, vind hem nog net zo lelijk als toen ie net uitkwam.
tenaci zegt
Waanzinnig mooi ontwerp en die 12 jaar zie je er niet aan af. Ik vond hem toen mooi en nu zo mogelijk nog mooier!
rob5nismo zegt
Gelukkig was ik dit lelijke ding vergeten.
Bedankt voor het opfrissen van mijn geheugen
jayhovah zegt
@Loek : (Jon) Bon Jovi zong Keep the Faith en niet onze albino-neger Michael Jackson
bietje zegt
Andere generatie.
Jorrit zegt
Michael Jackson heeft zijn nummer “Keep the Faith” uitgebracht in 1991. Jon kwam in 1992 pas met zijn nummer en gelijknamige album op de proppen.
j4cks0n zegt
Check check dubbel check.
https://youtu.be/vIEiP7kzGjI?si=4kn7OuosQa79uwFO
rollingstoned zegt
@Loek “Michael Jackson zong het al eens: keep the faith. Je moet vertrouwen winnen.”
“Keep the faith” betekent dat je ergens in blijft geloven of iets (of iemand) blijft vertrouwen.
Vertrouwen winnen is “earning trust (or faith)”.
joki zegt
Zou ik graag eens echt zien alvorens me een mening te vormen over het uiterlijk. Anderszijds vind ik de laatste creatie van bvb Ferrari ook maar lelijke wagens, ik weet zelfs de types niet meet omdat ze me niet meer interesseren, denk aan die afschuwelijke rode met blauwe plaat op de neus geplakt… Zelfs de supercars van nu zijn minstens evel lelijk, om over al die “super”-SUV’s nog te zwijgen…
Ik vraag me wel af hoe je anoniem blijft als je een wagen hebt waarvan maar één gemaakt is. Die wordt toch op de openbare weg “gespot”, als je op circuit wil rijden heb je minstens gesloten transport nodig en mag niemand een foto nemen, dus een privé-circuit? Of in de living zetten… eeuwige zonde is het.
srbb zegt
Kleine correctie: de lak is niet een basale diepzwarte kleur, maar een heel donker paars, geïnspireerd op aubergine. Ook daar is over nagedacht ;)