Teveel vermogen, bestaat dat? Kun je werkelijk teveel vermogen hebben? Natuurlijk kan dat. Mensen van mijn generatie (jonge dertigers) herinneren zich vast de zwaar opgefokte Puch brommers nog wel, die door teveel vermogen helemaal krom getrokken waren. Voor auto’s geldt natuurlijk ook dat de uitrusting aan moet sluiten bij de hoeveelheid vermogen.
De verhouding zou bij de Mazda 3 MPS een beetje zoek zijn, althans als je het aan Mark Phelan van de Detroit Free Press vraagt. Hij ging met de ruim 260 pk sterke Mazda 3 MPS op pad voor een rij-impressie, maar had liever gezien dat de Japanners bij 220 pk waren gestopt met het krachtvoer. Ondanks dat de 3 MPS zwaarder is uitgerust dan de gewone Mazda 3, met o.a. grotere remmen en 18 inch velgen, blijkt het lastig te zijn om het gepeperde autootje in de hand te houden. Met name het bochtenwerk bij hogere snelheden zou erg listig zijn.
Ik ben benieuwd of er lezers zijn die ervaring hebben met de Mazda 3 MPS en of die de mening delen dat Mazda is uitgeschoten met de peekaatjes, of moet meneer Phelan back to the drivingschool?
Alwood zegt
die amerikanen zijn gewoon snel bang als ze in een auto zitten! :)
en om heel eerlijk te zijn vind ik 250pk wel genoeg in een auto… 200 eigenlijk al… meer is natuurlijk altijd leuker maar verbruikt vaak ook weer meer :P Klinkt een beetje suf allemaal maar ik zie mezelf niet snel eigenaar zijn van een pk monster! Doe mij liever een wendbaar klein autotje met achterwielaandrijving en 100pk, heb je ook veel meer aan.
MartijnGizmo zegt
Teveel vermogen? Contradictie!
Je moet er alleen wel op een andere manier mee omgaan natuurlijk. Ook in een auto met 150pk kun je in iedere bocht de banden aan het krijsen krijgen als het moet.
Stephan zegt
Lees de laatste GTO magazine. Daarin zeggen ze dat goed waar voor zijn geld is en remt als de beste van alle geteste hothatches!
Rick dos zegt
Ik roep het al langer. De hele PK-race slaat werkelijk nergens meer op. Een BMW M5 zit nu op de 507 PK. De volgende generatie moet daar natuurlijk overheen. En wanneer houdt het op dan?
lincoln zegt
dit ding is ongekend populair in de states….. dus moet er af en toe even anti-reclame voor komen… zo werkt dat nou eenmaal.
Boss zegt
Waarschijnlijk moet ie terug naar de “driving school” inderdaad. Maar aan de andere kant, wat moet je met zoveel in je Mazda 3?
DB9 zegt
nee joh.. pump it up !!!..
maar als het maar een goede handling heeft. dan kan zoveel pk best wel.
auto-freak zegt
Zo’n mazda kan een RS4 eruit rijden, let maar op…
@rick dos; inderdaad, het gaat wel ver ja, cker als je je bedenkt dat in heel europa (op een paar stukjes in duitsland na) niet harder mag dan 120 / 130 km/h. Het is wel leuk… tuurlijk, maar toch
Marc zegt
Nou ik vind die Mazda wel meevallen.. maar net als dat Rick Dos zegt.. Waar houdt het op? Om het heel dramatisch te stellen.. De olievoorraad raakt op en wij staan te schreeuwen om meer en meer pk’s wat betekend dat er meer en meer benzine wordt geschonken..
Om voorop te stellen ik ben stapel verliefd op mn broer zn Impreza WRX … Ook 1 die benzine wel lust..
w0o0dy zegt
ik geloof dat Autovisie eind vorig jaar een soort shoot-out heeft gedaan met een aantal van de snelste auto’s om te bepalen welke nou de beste was. In de klasse van de Hot hatches gingen er na de slalom en het rondje op circuit Niederhein twee auto’s door voor het vervolg op de Ring…. de MPS zette bijna een even snelle tijd neer op de slalom als de RS4……. dan kun je niet aankomen met de opmerking dat dit ding teveel vermogen heeft…. dan heb jij als “kenner” gewoon niet genoeg talent en rij-ervaring. De professionele rallyrijder vond de auto erg goed…. en die man heeft wel de skills om een oordeel te kunnen geven dat ergens op slaat, deze amerikaan duidelijk niet.
V-power zegt
In Japan was er ook eens een afspraak van maximaal 280 pk..
Zolang er mensen zijn die auto’s met veel Pk’s kopen (Rick dos BMW 335i (306pk)) zal de auto industrie ze blijven onwikkelen.
Rick dos zegt
@V-power
ROFLOL! :D
Ik heb er niet om gevraagd ze gaven het me erbij……Go figure! ;)
V-power zegt
@ Rick dos
Heb jij je BOV al geïnstalleerd?
Check filmpje. :-)
http://www.youtube.com/watch?v=4v3AAe7NSAs
2XMX zegt
De meeste hitsige voorwielaandrijvers blinken niet uit in handling. Zo’n hot hatch is gewoon bedoeld als gezinswagen met flinke sprintcapaciteiten.
En als de 3 MPS ” slechts” 200 pk zou hebben, dan zou men weer zeggen dat het jammer is dat hij minder vermogen heeft dan het onderstel kan hebben….
Wil je echt tekeer gaan, neem dan de 6 MPS met dezelfde motor en vierwielaandrijving. Wie Jeremy Clarkson ermee heeft zien rijden in Top Gear weet wat ik bedoel….
Kriz zegt
Bij een voorwiel-aangedreven auto gaat het natuurlijk meer om de hoeveelheid koppel en hoe snel dat hoge koppel vrijkomt, daardoor slaan immers de wielen door. Het vermogen is het meer een uithoudingsvermogen (koppel * toerental).
Ik heb gereden in een 3 MPS en door het slipdifferentieel en leuke elektronica is er heel erg leuk mee te rijden, dit is met een Volvo s40 T4 (die oude met 200pk/300NM) wel anders, met die zou je het stuur het liefst met z’n tweeën vast houden bij vol optrekken. Nee Mazda heeft goed werk geleverd en zoveel koppel op de voorwielen (380 NM!) houd het tenminste spannend.
ruud zegt
je hoeft toch niet altijd vol gas te geven
Over te veel vermogen gesproken
een R1 heeft bijna 190 pk ongeveer en die weegt nog geen 200 kilo
te veel vermogen lijkt me daarom een beetje overdreven
Rick dos zegt
@V-power
Nee, nog niet…….hmmmmm……. ;)
Jan zegt
Ik kom weer aan met Top Gear Magazine, maar daar kwam de Stig tot dezelfde conclusie als genoemde journalist. De auto heeft teveel vermogen en kan het niet kwijt. Hetzelfde wordt gezegd van de Vauxhall Astra VXR (is dat de UK tegenhanger van de Astra OPC?).
Marwin zegt
Ik ben van mening dat er 3 dingen op deze wereld zijn waar je nooit genoeg van kan hebben, dat is: PK, Geld & S**
CSL zegt
Je hebt nooit genoeg vermogen.
Ook al heeft de auto 260pk, dat betekend toch niet dat je ‘m op zijn maximal moet gaan rijden. Dus gewoon chippen naar 290pk en lekker toeren.
vinox zegt
Ik denk dat mr. Phelan niet kan rijden. Heel eerlijk? Een goeie chauffeur houdt naar mijn mening elke auto in bedwang. Kijk maar naar ons aller Tommeke Boonen en zijn Murcielago, of Eddie Griffin en die Enzo. Uitzondering op de regel is wel de Stig die de Koenigsegg ff gras laat happen. Of misschien ook niet. Het heeft misschien wel iets te maken met het zoeken van de maximum capaciteiten van de auto, weet je wel, grenzen verleggen en zo.
Een ding is zeker, zo lang de wagen in zijn geheel (rijgedrag, carrosserie, motor etc) geen last ondervind van te veel pk’s (en dat is volgens mij echt zeldzaam deze dag met alle beschikbare apparatuur), mag er echt geen probleem zijn vind ik.
Ejay zegt
Vermogen zegt in zichzelf niet veel. Het gaat erom hoe het vermogen op de weg gezet word. Het probleem met teveel vermogen op de voorwielen is dat bij harde acceleratie de neus omhoog gedrukt word wat de druk op de banden doet afnemen wat weer ten koste gaat van de grip. Wat ik hoor is dat Mazda er erg goed in geslaagd is om de boel goed op de weg te brengen. Iets wat ik persoonlijk niet kan zeggen van bijv. de Toyota Verso met de 136 pk D4D waarmee bij hard optrekken de banden nog gillen bij het schakelen van 2 naar 3 bij 60 km/u. Ligt net aan het onderstel/differentieel/electronica hoe het in zijn werk gaat.
Teveel vermogen is dat bij de geringste aanraking van het gaspedaal het voertuig onbestuurbaar word.
@ ruud, R1 heeft achterwielaandrijving net als bijna alle motoren (er zijn enkele 2wd motoren. Naar ik meen de Yamaha’s van de Parijs-Dakar Rally van vorig jaar) Dit maakt het een stuk eenvoudiger, alhoewel bij teveel gas je ook achterover ligt.
david usa zegt
Heb er zelf mee gereden, het is echt een kanon maar je kunt er ook ‘normaal en fatsoenlijk’ mee rijden. Maar hij gaat wel echt gruwelijk hard!
tarzan zegt
Ik vind dat cijferkwijlen ook een beetje overdone. De M5 geeft op papier 507 pk maar is dat aan de krukas of werkelijk aan de achterwielen? Ik geloof het eerste. Verder is het zon zware wagen dat die extra pks alleen leuk zijn op een stukje rechte snelweg. Talloze tests hebben uitgewezen dat 507 eigenlijk teveel is voor het 5-serie chassis.
Wat betreft Mazda ben ik het ook eens dat 260 pk teveel van het goede is. In de test op topgear vond men het sturen erg vaag. Persoonlijk ben ik ook niet kapot van de kwaliteit van een Mazda.
Wasmand zegt
Tja Tarzan, een Mazda is kwalitatief beter dan om het even welke europese auto (betrouwbaarder!), dus met die kwaliteit zal het wel goed zitten. Waarom zou 260 pk teveel zijn als de Leon cupra dit getal ook benadert?
SnelheidsDuivel zegt
Persoonlijk heb ik het geluk gehad om een paar keer met deze auto te mogen rijden, doordat ik werkzaam ben bij een multimerk dealer die ook Mazda verkoopt. Hoewel ik in het begin niet zo’n Mazda fan was, ben ik dit wel geworden na het rijden met diverse Mazda modellen (waaronder GT-M, MPS 3, MPS 6, MX-5 en RX-8).
Ik ben van mening dat het vermogen van de Mazda3 MPS perfect controleerbaar is, alleen moet je even wennen aan het sperdifferentieel bij het betere bochtenwerk. De MPS sleept je gewoon door de bocht, in plaats van met een rokend binnenwiel door de bocht te gaan. Daarnaast is de auto behoorlijk foolproof, je moet echt heel erg je best doen om de achterkant te laten uitbreken. Ook op hoge snelheden is de auto niet nerveus en goed controleerbaar.
Stephan zegt
Hij heeft wel teveel, want koppel is begrenst in de eerste 2 versnellingen.
MurcieBoy zegt
niet gek met zoveel pk op de voorwielen
Greg zegt
Op basis van de specs zou ik zeggen zoveel kW/Nm op de voorwielen is too much.. maar de techneuten van Mazda hebben zoveel meer verstand van zaken dan, ik dus waarschijnlijk is die auto gewoon perfect in balans.
tarzan zegt
Met kwaliteit bedoel ik het hoge gehalte aan plastic troep in het interieur. Betrouwbaar zijn ze wel maar ook de onderdelen zijn mij iets te duur voor al dat plastic.
roderick zegt
Je moet gewoon geen mazda rijden probleem opgelost. En trouwens het aantal pk maakt niet zo veel uit gaat altijd nog om pk/gewicht verhouding.
trevor zegt
Te veel?? 260 pk? Vind ik best mee vallen… De autos’ van tegenwoordig zijn ook steeds zwaarder.. Mijn oude Maserati Racing had rond de 300pk en woog toch behoorlijk wat kilo’s minder…. En dan natuurlijk al die nwe techniek ASR/ESP/ABS enz enz die alles in de gaten houden… nee ik vind die 260 pk echt wel meevallen… Of ze in NL nodig zijn?? Nee maar leuk is het wel!! En dat is waar het toch vaak om draait…
mgs013 zegt
pk’s zijn als drugs een keer dat je gewoon bent aan een aantal wil je gewoon weer meer om dezelfde kick en thrill te krijgen als tevoren.
phantom zegt
Ik heb deze auto een heel weekend mee gehad en het is echt een geweldige auto. Hij blijft maar gaan en gaan.
In duitsland op een leeg stukje snelweg hebben we constant 220 tot 260 gereden en hij had na 260 nog fut zat over om 275 te halen. In bochten is hij soms een beetje zoekerig maar dat heeft elke voorwielaandrijver met een beetje veel vermogen, kortom echt een geweldige auto!
phantom zegt
Dus, teveel vermogen? : NOPE
Euphoric zegt
@Phantom
Ik neem aan dat dit tacho kilometers zijn of is er bij de desbetreffende 3 reeds software aanpassingen doorgevoerd. Lijkt mij vrij ongeloofwaardig dat er fut genoeg over is om tot 275 kmh te gaan zonder aanpassingen. Het is wel een fantastisch blok, maar desalniettemin zodra je dit ook nog eens gaat kietelen zal het vermogen amper nog op de weg te houden zijn. Het sperdifferentieel zal zijn werk zeker goed doen, maar feit blijft dat je voor meer pk’s toch gewoon naar achter- of vierwielaandrijving moet gaan.
De 3 MPS wint het op pk/prijs verhoudingen van de meeste concurrenten, maar is bij mijn nieuwe autokeuze gewoon duidelijk afgevallen vanwege de looks en idd het niet al te denderende interieur.
Voor minder geld heb je geloof ik al de Ford ST, toch heel wat blitser en overal goed komend uit de tests.
Indien je iets meer te besteden hebt dan zou ik toch richting Volkswagen R32 gaan en indien de buidel nog meer toelaat de Audi S3.
v8x zegt
Deze wagen heeft natuurlijk 1 belangrijk voordeel wat alle andere concurrenten niet hebben: sperdifferentieel. Hierdoor zal de wagen altijd grip hebben en net daardoor “anders” sturen dan een wagen zonder sper. Het is duidelijk dat je den sper moet leren gebruiken anders kom je inderdaad tot deze conclusie.
Robin zegt
@Rick Dos
Zoals iedereen ben ik het ook met je eens. De pk oorlog wordt te gek en is ook niet nodig. Kijk naar oude porsches, deze hadden in vergelijking met veel auto’s nu niet zo heel veel vermogen maar waren toch erg snel. Willen ze sneller auto’s dan zullen ze het naar mijn mening moeten zoeken in een andere hoek dan die van het vermogen. Vooral het gewicht omlaag brengen wordt dan van belang. Neem een lotus, licht relatief bescheiden vermogen voor een sportwagen maar wel erg snel. Naast de snelheid gaat ook het weggedrag en het verbruik er op vooruit. Het zal alleen een grotere uitdaging zijn voor autofabrikanten.
phantom zegt
@ Euphoric
Kleine correctie het was 270 km/h op de teller, of dat in het echt ook zo is weet ik niet maar de teller zal hooguit een paar km/h afwijken. In het echt ziet hij er stukken beter uit, het interieur is misschien wel net zo strak afgewerkt als dat van een golf en het heeft geweldige sportstoelen. Je moet hem uiteraard wel zien in het rood, in die andere kleuren valt hij niet op.
Citrofiel zegt
@ Rick dos; Jaja! Betrapt! Zeggen tegen de pk-race te zijn, maar ondertussen wel een 335i rijden, waar een 325i ook al volstaat! Hypocriet? Zeker! :P
Rick dos zegt
@Robin
Precies.Ik denk dat ze met deze trend op een doodlopende weg zitten.
@Citrofiel
Nee, ik heb de 335i aangeschaft, omdat ie mooiere uitlaten heeft en 335i rolt ook lekkerder van je tong……..;) :)
Maar zoals reeds eerder gezegd: ik had er niet om gevraagd! :)
Frank zegt
ik verkoop ze zelf en ze zijn idd vrij rap maar door die lsd op de voorwielen is hij best wel in de hand te houden. alleen even stevig vasthouden als je vol gas geeft in z’n tweede versnelling
w0o0dy zegt
@rick dos: tijdje geleden een 335i voluit horen gaan op de snelweg (vanaf ongeveer 130) en het geluid vond ik erg goed…. misschien zelfs wel fraaier dan van de nieuwe M3.
On-topic…. de 3 Mps heeft volgens een professioneel rallyrijder een uitzonderlijk goed weggedrag en dan zal een journalistje of wat mensen hier het beter weten?
Rick dos zegt
@w0o0dy
Toen ik hem net had ben ik er mee naar Spanje gereden. In de tunnels die ik tegenkwam had ik het raam open gedaan. Een heerlijke diepe grom die eruit komt. En zo verdomd snel dat ding. Wat me trouwens wel opviel was dat ik de turbo niet hoorde……maar dat kan ook aan mij gelegen hebben…….
Citrofiel zegt
@ Rick dos; Dan nog kon je een 325i kopen, er andere uitlaten en 335i badges op zetten ;) , dan heb je de dingen waar jij blijkbaar een 335i voor koopt, én ben je tenminste niet hypocriet. :P
Kom op zeg, natuurlijk geef jij wel om de pk’s…
Jan zegt
@W0o0dy: The Stig is toch wel een aardige rijder? Die vond hem teveel vermogen hebben, of beter dat de auto het vermogen niet weg kreeg…
Rick dos zegt
@Citrofiel
Nee, echt niet. Ik keek natuurlijk wel naar de prestaties en in dat opzicht sluit het één het ander niet uit, maar de PK´s stonden helemaal onderaan het spec.lijstje voor mij.
De reden dat ik voor de 335i ging was wellicht wat oppervlakkeriger dan dat ik wil toegeven. Ik boer de laatste jaren nogal goed, dat is niet altijd zo geweest, maar aangezien het nu in mijn mogelijkheden ligt om het beste wat BMW in deze modelserie te bieden heeft te kunnen veroorloven. Ben ik er ook voor gegaan. En als het dan kan, waarom dan ook niet?
Citrofiel zegt
@ Rick dos; Ach, vooruit dan maar… ;)
Citrofiel zegt
@ Rick dos; Is dat Transparent Houses jouw business dan? En ik begrijp het wel hoor, als ik zo veel geld zou hebben, zou ik ook liever een C6 2.7 HDiF V6 24V kopen dan een 2.2 HDiF 173 pk. Terwijl ik echt niet om snelheid geef… (oke, het is wel een beetje leuk… :P Maar alleen af en toe)
lincoln zegt
eind van de dag spreek je toch de peekaas niet aan….of althans voor 99% van de tijd dat je rijdt…. voor normaal verkeer heb je aan 75 pk echt genoeg.
(geen rancune want ik heb in mijn garage heeeeel wat pk,s)
Rick dos zegt
@Citrofiel
Phew! I am of the hook! ;)
Transparent houses is alleen maar om aan te geven dat de huizen transparant zijn, dus met veel licht inval. Het geheel maakt deel uit van ons project Alte&art. Het bedrijf, waar ik samen met mijn zwager en zakenpartner mede-eigenaar van ben, heet Puntal. Als je interesse hebt om te zien waar we ons mee bezighouden of hielden dan moet je eens op Puntal drukken. Dan kom je op onze feitelijke site. Als je dan vervolgens op promociones drukt dan zie je de projecten die we hebben gebouwd of nog aan het bouwen zijn.
Alleen als je interesse hebt natuurlijk, hè? ;)
Ahura zegt
In bijna elke test komt de MPS er juist ontzettend goed uit. Maar één negatieve test en je kan het rondop op het internet vinden
Mazda weet (i.t.t Opel) gewoon hoe ze sportieve en snelle auto’s moeten bouwen. Daar hebben ze ook jaren ervaring mee
Hoezo is het interieur van de 3 plastiekerig? Slaat écht nergens op. Het is een mooi zwart dashboard met alu op de middenconsole dat lang niet zo cheap oogt als bij de Mazda6 voor de facelift. Iedereen die met ons meerijdt (we hebben een Mazda3 2.0 Active) is altijd zeer positief over het interieur. In alle testen in bladen ook. Goedkoop oogt het absoluut niet
Chief_S5 zegt
Ik ben benieuwd of er lezers zijn die ervaring hebben met de Mazda 3 MPS en of die de mening delen dat Mazda is uitgeschoten met de peekaatjes, of moet meneer Phelan back to the drivingschool? Nou ik weet het wel, op naar de rijschool!
Citrofiel zegt
@ Rick dos; Natuurlijk heb ik interesse, ik heb interesse voor alles wat Rick dos doet! ;) Oke. Vanwaar dat rare taaltje. Ik snap er niets van! Is Spanje (is het wel Spaans?) jullie markt? En ik zie dat idd niet alles zo tranparant is, dit is niet bepaald transparant te noemen: Maar oke, leuk dat je goed boert en veel plezier met je 335i (zal zonder moeite lukken!).
Citrofiel zegt
Met “dit” bedoelde ik Residencial Punto Oeste…
Jack zegt
Ik denk dat dit een samenzwering van de banden fabrikanten met Mazda is…
Proefritje van 10 minuten en met 2 uur zou ik door de voorbanden heen zijn… Rij zelf een Impreza WRX uit 2004, dus een deel zal aan mijn zware rechter voet liggen…
bart zegt
heb er onlangs een uitgebreide proefrit in gemaakt van 3 uur en ben tot de conclusie gekomen dat de 260 pk prima gaan ondanks de aandrijving op slechts de voorwielen. Rijden zelf een rx8 maar de power van de mps doet je versteld staan en wel zodanig dat inruil wel degelijk een optie is. De rx is veel opvallender maar geeft helaas veel mensen het idee dat ze je zo nodig moeten uitdagen tot een wedstrijd. De mps is vele malen onopvallender maar met de 380nm koppel makkelijker te rijden dan de rx die, om optimaal van het vermogen gebruik te moeten maken steeds erg hoog in de toeren moet worden gehouden.
Chipo zegt
Ja,ja.. best leuk he, babbelen over iets wat je niet hebt.. Nou ik dus niet !!
IK RIJ EEN 3 MPS !?!?!
“mijn” auto heeft 0,0 problemen om het vermogen op de weg over te brengen, als het nat is heeft er iets meer problemen mee, maar dat heeft een golf met 200 pk ook !!
Interieur? Super compleet, maar het is inderdaad geen duitser… teveeel hard plastic, maarja wel een besparing van dik €. 5000,00 t.o.v. een super complete OPC/ST/GTI/CUPRA en zelf wel €. 10.000 t.o.v. een R32/130/S3.. Kijk als een auto in deze klasse “zo goedkoop is” dan zal er ergens op bespaard moeten worden…
Maar om uit eigen ervaring te spreken, heb gereden met de OPC… ontzettend nerveus, leuk voor te gassen… maar normaal rijden…ho maar..
Golf GTI & Cupra, ontzettend fijn rijdende auto’s en top afgewerkt… maar het blijven van die “jongens” auto’s en ontzettend duur…
De ST heb ik zelf niet gereden, maar ik ben persoonlijk geen Ford liefhebber, maar hij heeft wel een heerlijk geluid !!!
Kort om, rij eerst eens met auto’s voor dat jullie een mening hebben !!!!!!!!!!!!!!!
Mairsil zegt
@Alwood
Doe mij liever een wendbaar klein autotje met achterwielaandrijving en 100pk, heb je ook veel meer aan.
Mij ook. Bestaan er uberhaupt nog nieuwe betaalbare achterwiel aandrijvers, of zit je dan meteen op een vrij dure 1-serie of een MX-5?
@auto-freak
als je je bedenkt dat in heel europa (op een paar stukjes in duitsland na) niet harder mag dan 120 / 130 km/h.
Nou, er ligt zo’n 12000 km autobahn in Duitsland, waarvan maar 35% een snelheidsbeperking heeft. Dat is toch nog bijna 8000 km onbeperkt doorraggen.
Adri H zegt
Ook hier een owner van een MPS 3. Geweldige wagen, geen problemen met de power, je moet dat gewoon wat in de hand (voet?) houden. Zeer goede wegligging, steeds krachtig, vooral de hernemingen zijn fenomenaal. Een redelijke understatement car (alhoewel de mijne een rode is.) wat ik wel goed vind zo.
A.
Jack zegt
@ Chipo
Je vergeet voor het gemak de Subaru Impreza WRX mee te nemen. Zelfde harde plastic, maar alles er op en er aan. Heel veel tractie en behoorlijk wat vermogen (230 PK/320 nm) voor minder dan de MPS.
Als je dan overstap in de MPS met nat weer ben je hopeloos verloren.
Jack.
bart zegt
jack,
heb je wel eens met nat weer in de mps gereden? ikke een uurtje of 2 en geloof me als ik zeg dat hij goed onder controle te houden is. tuurlijk is een 4 wiel aangedreven impreza beter qua wegligging met nat weer maar met de mps is mede dankzij het sperdifferentieel helemaal niets mis.
bart zegt
verder is overigens de wrx iets van 1000 euro goedkoper met een mindere standaarduitrusting. De sprint tot 100 km/h is een tikkie sneller volgens de fabrieksopgave maar het scheelt practisch niets (geen wonder dankzij de awd). De wrx is mijn inziens een totaal andere auto en zeker geen understatement.
Jack zegt
@ Bart
Het was droog weer tijdens mijn proefrit van 15 minuten. Meer ellende / banden slijtage wilde ik de Mazda dealer niet aan doen.
Knappe elektronica en een sperdiff, maar te veel is te veel…
Impreza doet 75 nm per wiel. MPS 190 nm per wiel.
Dat blok is gemaakt en hoort thuis in de te dure (voor mijn budget) Mazda 6.
Mijn keus gaat overigens waarschijnlijk vallen op de GTI met DSG. Mooie techniek, en het wachten blijft op één auto met 4-wiel aandrijving, een fraai interieur, bescheiden uiterlijk en een mooie DSG bak.
MazdaFreak zegt
“een besparing van dik €. 5000,00 t.o.v. een super complete OPC/ST/GTI/CUPRA en zelf wel €. 10.000 t.o.v. een R32/130/S3..”
Nou voor 5000 euro kan je een prachtige custom made bodykit laten maken en binnen heel wat styling van maken. Misschien beetje tuning? hahah wordt het 300 pk… maar wel jammer dat ze er geen 4drive van hebben gemaakt met dubbele uitlaat… misschien de nieuwe 3MPS ;-)
Niek zegt
4wd zit er niet in om gewicht te besparen ;-)
Windhoos zegt
@Woody, een RS4 is geen hatchback………………………….
jester zegt
roderick schrijft,
24 April 2007 om 11:19
Je moet gewoon geen mazda rijden probleem opgelost. En trouwens het aantal pk maakt niet zo veel uit gaat altijd nog om pk/gewicht verhouding.
jaa grappig dat je dit segt alsof deze auto zo’n zware jongen is nee dus en die pk’s zijn er 260 MET TURBO! dus die verhouding is er denk ik ofniet?
en wat is mis met mazda? wat is jou merk dan?
bart zegt
er is niks mis met deze mazda :-) We rijden er sinds twee weken in en een fijnere auto ben ik nog niet tegengekomen
bbs wheels zegt
hoi hoi
En of de 3mps te veel vermogen heeft. Deze carosserrie hoor je gewoon schreeuwen om het rustiger aan te doen. Domme japanners moeten eerst
eens een testje doen voordat ze hem op de weg zetten. Diverse klanten klagen. Allemaal bijgeluiden ui het onderstel, puur ontstaan uit verkrachting.
Ander nadeel is dat, wanneer je de bocht uitkomt, er eenongevoelig stuurgevoel overblijft. Dan is het altijd spannnend.Zonde
MazdaFreak zegt
Die “domme” Japanners hebben in 2007 vele auto-prijzen weten te bemachtigen en vele “records” staan ook op Japanse auto’s…
De nieuwe Impreza’s en Evolutions….nieuwe MPS versies zitten er ook aan te komen… Infinity’s komen nu ook eindelijk naar Nederland…het wordt alleen maar beter en de markt wordt steeds meer Japans :P
hihihhiihi zegt
nou hoe meer pk’s hoe leuker en sneller !
-edit: iets minder uitroeptekens aub!-