Zijn we niet stiekem al gewend geraakt aan de grote nieren?
Ook al gaan er vaak concept cars en marktonderzoeken aan vooraf, een auto wordt niet altijd met gejuich ontvangen. BMW kan er over meepraten. In 2001 was de nieuwe 7 Serie het mikpunt van kritiek. De naam van hoofdontwerper Chris Bangle werd onlosmakelijk verbonden aan de kont van deze auto. Een treurig lot als auto-ontwerper.
In 2020 herhaalde de geschiedenis zich, toen de grille van de M3 en M4 een storm van kritiek kreeg. Iets wat BMW ongetwijfeld had zien aankomen. Maar dat neemt niet weg dat de Pig Nose minstens zo controversieel is als de Bangle Butt.
Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en hebben we dus alle tijd gehad om te wennen aan de grote nieren. Veel mensen zullen inmiddels ook wel een keer een M3 of M4 in levende lijve gezien hebben. En daar zullen ongetwijfeld mensen bij zitten die schoorvoetend toegeven dat het toch wel meevalt.
Toch rekent de Britse tuner Evolve Automotive er op dat er nog steeds behoefte is aan een andere grille. Zij presenteren nu namelijk een oplossing voor dit ‘probleem’. Inderdaad, een aftermarket bumper met kleinere nieren. Daar hebben we al vaker renders van gezien, maar Evolve Automotive wil deze bumper ook daadwerkelijk gaan aanbieden.
In de YouTube-video waarin de bumper gepresenteerd wordt zegt de mede-oprichter van het bedrijf trouwens dat hij zelf ook gewend is geraakt aan de grote nieren. Daarmee lijkt hij een beetje zijn eigen product af te vallen. Hij presenteert de nieuwe bumper echter niet als een ‘oplossing’, maar als een ‘alternatief’. Hij wil dus duidelijk niet BMW afkraken.
Er is niks mis met een alternatief, maar het probleem is wel dat de rest van het design niet is afgestemd op een kleinere grille. Met kleinere nieren lijken de koplampen bijvoorbeeld weer veel te groot. Als je één probleem oplost ontstaan er dus weer andere problemen. Een design achteraf verbeteren is nog niet zo simpel.
Robert zegt
Dit is geen verbetering. Dat gapende gat onderin de bumper is minstens zo onbeholpen lomp als twee nieren van het formaat klapdeur.
MrHyde zegt
Helaas kan het nog niet vergeleken worden:
Als er nu op de persfoto’s een kentekenplaat zou zitten, kan pas het vergelijk gemaakt worden.
ggj1987 zegt
Ik vind het erg mooi staan! Vooral bij die grijze M3 staat het goed. Combinatie velgen en lak is mooi gedaan
skid zegt
Ik vind het een keurig alternatief. De koplampen in relatie tot de grille lijken mij niet overdreven groot.
Een kentekenplaat om het…eh…plaatje compleet te maken zou nog een mooie aanvulling zijn in de fotoserie.
tjorque zegt
Gewend aan de grote nieren?
Nope, neen, nein, non, no,…
En ook niet aan het dikkiedik (in de hoogte) gamma.
Never will.
Edge zegt
Ik ben het met RRRobert eens dat het grote gapende gat dat nu overblijft ook geen succes is. Daar is vast iets mooiers op te verzinnen. Maar die kleinere nieren an sich passen goed op de auto.
bpc zegt
Nee de nieren wennen niet, deze generatie blijft de lelijkste M3 ooit
sparks zegt
Ja, absoluut noodzakelijk. Al vind ik deze ook niet de mooiste.
potjak zegt
Dit is afschuwelijk. Liever het origineel.
por100 zegt
Ik vind hem alsnog lelijk, maarrrrrr … wel ietsje beter dan het origineel.
Als geld geen rol speelt, nou ….
… dan zou ik een gtam of een b3 kope .
(ooo--V--ooo) zegt
Na het zien van deze plaatjes valt me vooral op hoe vreemd de rest van de auto er ook uitziet. Dan leiden die mislukte nieren toch genoeg af.
z4coupe30si zegt
@(ooo–V–ooo): dacht precies hetzelfde!
erics zegt
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding
shalomleon zegt
,ou toch wat zijn, dat je een auto koopt omdat je hem “mooi” vindt. En hem dan een volledige feestlift moet geven om het er normaal (er) uit te laten zien. Ik kan in ieder geval niet wennen aan die nieren. Valt mij op dat als ik er 1 in tegenover gestelde richting zie naderen een beetje in de lach schiet. Het blijven gewoon konijnentanden
chrisvis zegt
Smaak is subjectief maar persoonlijk vind ik de nieuwe BMW s afschuwelijk(vooral de grille), daar waar ik bij de nieuwste Mercedessen de achterlichten nogal “aziatisch” vond in het begin, vindt ik het idd beter worden/went het naarmate je ze meer ziet rijden. Helaas kan dat van BMW niet gezegd worden. Ze lijken wel een ontwerper van Peugeot in huis gehaald te hebben, die dachten ook in het begin vh millenium dat zo een grote grille wel lekker stoer was. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ze daar nu (zowel interieur als exterieur) het licht gezien hebben. Het vertaald zich wel in de prijs maar het zou met niet storen als ik voor de kinderen een 208 of 308 van de laatste generatie op de oprit heb staan …
smex zegt
Dit is wel een stuk beter. Ik kan niet wennen aan die achterlijk lelijke grote nieren.
melcon zegt
Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en hebben we dus alle tijd gehad om te wennen aan de grote nieren.
-Nee gaat nooit wennen.
Veel mensen zullen inmiddels ook wel een keer een M3 of M4 in levende lijve gezien hebben.
-Jup gezien…
En daar zullen ongetwijfeld mensen bij zitten die schoorvoetend toegeven dat het toch wel meevalt.
-Zeer onwaarschijnlijk, wellicht in een parallel universum.
Met kleinere nieren lijken de koplampen bijvoorbeeld weer veel te groot.
-De kleinere nieren leggen vooral bloot dat het design in zijn geheel niet klopt, de grote nieren zijn bedacht om dat te verhullen.
petroldrinker zegt
In mijn ogen….. JA, blijf de nieuwe M3/M4 ontiegelijk lelijk vinden met die hazentanden
marcomanta zegt
Over the top, nee niet mijn smaak, de rest van de auto wel trouwens.
HZW zegt
Nee, de neus van de M3/M4 is fantastisch, het is de grootste Design stap vooruit, om van de oubollige neus design van huidige BMW’s af te komen.
En gelijk een grote moderne knipoog naar het Design van het verleden.
mashell zegt
Dit oogt wat karakterloos en nietszeggend, dus ja ik denk dat ik al aan de grotere neusgaten gewend ben geraakt.
wjeurs zegt
Om die nieren te fixen moet er ook een andere motorkap op. Die diepe sleuf ziet er ook niet uit icm de kleine nieren
HZW zegt
Wat ik veel storender vind aan de nieuwe M3 dan de neus, is de beroerde Design overgang van de achterschermen naar achter deuren, dat ziet er echt niet uit, lijkt wel of de achterkant er aan geplakt is.
kniesoor zegt
Aangenomen, dat het geen negatief effect op koeling en/of aanvoer voldoende lucht naar het inlaattraject en remmen heeft, vind ik dit beslist een verbetering. Ben nog steeds niet gewend aan de standaard neus van de G80/82. En vraag me af of het daar ooit van gaat komen . . .
willeme zegt
Persoonlijk vind ik de nieren iets te veel ‘anders zijn om het anders zijn’, ondanks dat het voor de koeling wel degelijk een functie heeft. Maar hier wordt dat alsnog geregeld. Zoals hierboven in de comments staat, ik zou het wel willen zien met een gele kentekenplaat.
Voor een 4 Serie of M3 zou ik dit zeker overwegen. Het origineel kun je bewaren en altijd meegeven aan de volgende koper.
lexis zegt
Laat ons eerlijk zijn deze versie van de m4/m3 koop je niet voor de verfijnde looks. Daar gaat dit aftermarket spoilertje niet veel kunnen aan veranderen. Dan smoelde de f80 toch stukken beter .
Er is nog altijd de Alpina, die zelfde vermogen biedt in toch enigzins mooie koets. Als je geld hebt eigenlijk altijd voor de alpina gaan of je wilt percé de coupé
piebepost zegt
Ik zie ze onderhand regelmatig, die varkenssnuiten. Geloof niet dat ik er ooit aan kan wennen.