Vroeger was het simpel. Maar nu heeft de Astra een mooier interieur dan de Golf, lijkt het!
De Opel Astra en Volkswagen Golf zijn al jarenlang elkaar aartsrivalen. Sinds 1991 (het jaar dat de Astra de Kadett verving) leggen de twee elkaar het het vuur aan de schenen. De Opel leverde veelal de meeste waar voor het geld, de Golf voelde een halve klasse hoger aan qua interieur. Niet ruimer (integendeel), maar juist iets volwassener en hoogwaardiger. Dat zag je ook terug in de restwaardes, waardoor de leaseprijzen van beide auto’s vaak gelijk waren.
Maar heeft de Golf nog altijd een mooier interieur dan de Astra? Wij vermoeden dat dieselgate er flink in heeft gehakt bij Volkswagen. De Golf 7.5 had een zeer verzorgd en hoogwaardig interieur met een prima infotainmentsysteem. Bij de Golf 8 is het op veel vlakken juist net iets minder dan zijn voorganger, met een oneervolle vermelding voor het infotainmentsysteem. De enige reden om ALLEEN touchscreen te verkiezen boven knoppen is geldbesparing. In de showroom lijkt het geweldig, maar in het verkeer is het minder. Je moet telkens naar voren bukken.
Typisch Duits
Dus heeft de Astra nu een beter interieur? Persoonlijk vind ondergetekende het erom spannen. In beide gevallen is het meer dan voldoende voor de klasse en typisch Duits. Maar Irmscher doet er een schepje bovenop in het voordeel van de Astra. Ze hebben een nieuw gamma aan onderdelen voor de Astra GSe, het nieuwe sportieve topmodel van de Astra-range.
Uiteraard hebben ze de bekende upgrades in de aanbieding voor je in de vorm van een bodykit met spoilers, splitters en nieuwe skirts. Het voordeel van zo’n kit is dat de auto optisch lager ligt.
Overigens heft Irmscher ook onderstel-upgrades in de aanbieding, dus je kan ook voor beide kiezen. Met een verenupgrade kun je de auto zo’n 25 mm lager leggen. Verder zijn er de nodige velgen, je kunt kiezen uit diverse modellen en afmetingen: 18 en 19 inch. Tenslotte zijn er de obligate stickers.
Heeft de Astra een mooier interieur?
Maar het meest bijzondere zijn de interieurupgrades. Ja kan namelijk een compleet nieuw interieur krijgen! Bij Irmscher hebben ze namelijk de sportstoelen (AGR-gekeurd!) opnieuw bekleed. Er is vooralsnog keuze uit twee soorten. Alles geheel in leder (zie het bruine interieur) of een leder-alcantara-combinatie (zwart met rood). In beide gevallen wordt de algehele kwaliteitsindruk flink verhoogd.
Je kan de Irmscher Astra GSe per direct samenstellen bij de Duitse tuner (helaas nog niet met een configurator). Je hoeft natuurlijk niet voor het hele pakket te kiezen. Er zijn drie stages (IS1, IS2 en IS3). Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om te cherrypicken, dus de onderdelen te kiezen die je zelf wil.
Meer lezen? Dit zijn de 12 gaafste Irmscher projecten door de jaren heen!
mp014 zegt
Ik vind die Astra zowel van binnen als van buiten zeer geslaagd! Zou die verkiezen boven de golf. Knap gedaan van Opel 👌🏻
gilettelubbers zegt
Ik vraag me af of de dieselgate hier de boosdoener van is. Ik lees juist dat veel automerken veel geld stoppen in de ontwikkeling van EV’s. Dat gaat ten koste van de doorontwikkeling van de huidige auto’s. Het interieur van de Golf is trouwens niet om aan te zien
blogie zegt
Dit was ook al zichtbaar op de polo. Heb er twee van de enerlaatste generatie gereden in zelfde uitvoering enkel het modeljaar was verschillend. Laatste modeljaar had al beduidend mindere materialen en ook bijvoorbeeld geen gasveer voor je motorkap. Kleine dingen maar bepalen wel de kwaliteitsbeleving.
Heb pas in een id4 van ca. €60k gereden maar dat interieur en infotainment kan echt niet. Wat een drama.
monsieurleloure zegt
@Blogie,
Nu ze eindelijk motoren kunnen bouwen die geen olie verbruikt is die gasveer voor de motorkap niet meer nodig (-:
tenaci zegt
🤣🤣🤣
Richmond zegt
De bodykit mogen ze houden, dat bruine interieur is echt sjiek. Dat zwart met rode is dan weer niks.
JanJansen zegt
Precies wat ik ook dacht. Bij die bodykit moet je wel een gratis petje krijgen.
mustang750supersnake zegt
blijft n opel he🤣
dromedaris zegt
Mooie wagen geworden. Beter dan die vorige generaties van eenzijdige gedrochten.
Gulli zegt
Jaren geleden op de beurs van Frankfurt (das war einmal) naar de toen nieuwe Astra gekeken. Ik vond de auto toen wel aardig (de coupe was wel dik) maar was nooit zo enthousiast over de auto. Op een bordje werd hoog opgegeven over hun AGR gecertificeerde stoelen dus ik ging er maar eens in zitten. Serieus de beste autostoelen waar ik ooit in heb gezeten. Ze zaten comfortabel, sloten goed aan, ook in de onderrug en onder de bovenbenen.
Desondanks wisten de stoelen alleen me niet te overtuigen om een Astra te nemen dus werd het een 1-serie.
karhengst zegt
Er zijn meerdere fabrikanten met goede stoelen, Volvo, Mercedes, BMW om er maar even drie te noemen, waar ik na 1000km rijden zonder een centje pijn uitstap.
Een certificering zegt altijd twee dingen:
1. Het gekeurde product voldoet aan de gestelde eisen
2. De fabrikant had het geld er voor over om zich vrijwillig te laten certificeren, om dit als marketinginstrument te kunnen gebruiken
moveyourmind zegt
Dat hoekige dashboard oogt wel heel erg cool, mooie verwijzing naar Opels uit een ver verleden,. En die combinatie met het weelderige interieur van die bruine maakt die herrinering aan vroeger alleen nog maar sterker.
De dikke Opels van toen, zoals de Monza en Senator hadden ook zo’n rechttoe rechtaan dashboard en verder een heel rijk aandoend interieur.
tenaci zegt
Na de overname door PSA zijn Opels überhaupt mooier dan Volkswagens
AudiRS zegt
Maar dan rijdt je wel in een… Opel. En ook nog een Franse ook. Pfff
joki zegt
Het gaat over de vergelijking en wij hebben hier een Volkswagen staan waarvan ik moet zeggen dat na bijna vijf jaar dit echt niet veel soeps meer is, het is dan nog een Arteon…
Interieur gedateerd, stoelen hebben nooit goed gezeten voor mij, wel voor mijn vrouw, ophanging is even straf als deze van een jacht… zwalpen a volonté, al drie maal in garage owv defecten, ik kan nog even doorgaan. Gelukkig is het een leasewagen die er in mei uit gaat. Volkswagen komt niet meer terug bij ons.
Ik denk niet dat Opel slechter is. Mijn ouders rijden met de laatste Corsa, benzine 120pk, en dat wagentje hangt 10 keer beter aan de weg, rijdt minder stug over richels maar je hebt nooit het gevoel te zwalpen. Die ophanging en eigenlijk de algemene indruk dat dat wagentje maakt tov de Arteon zijn gewoon beter. Het is erg dit te moeten vaststellen.
Dus om nu zomaar te repliceren met “Maar je rijdt dan wel in een…Opel…” bewijst…
AudiRS zegt
Ga dan maar in een Corsa rijden ipv je Arteon Trendline ;-)
kniesoor zegt
Even los van een vergelijking met de Golf : als je de digitale schermen in gedachten vervangt door traditionele instrumenten- en knoppenclusters is zo’n nieuw Astra interieur wel een enorm stuk mooier en sjieker dan dat van z’n naamgenoot van 20 jaar terug. Wat dat betreft zijn oto’s er de afgelopen decennia flink op vooruit gegaan 👌
drom zegt
Dat bruine interieur ziet er m.i. Erg goed uit. Maar wat zijn de prijzen? Toch wel belangrijk, zeker in deze klasse?
mashell zegt
Bah. Dat bruin ziet er uit alsof je wilt doorspoelen…
Eigenlijk vind ik het Golf en Astra interieur in de huidige generatie vooral “hetzelfde”.
Voor origineel of mooi moet je tegenwoordig bij de Franse merken zijn. Peugeot, DS en Renault doen dit beter.