Alfa is op oorlogspad: de maker van de MiTo, de Guilietta en…erm..nou ja, die 2 modellen dus, gaat naast hun geweldige 4C nog een lichtgewichtje maken. Een iets goedkopere auto, die moet gaan concurreren met de maatstaf in het lichte roadster-segment, de Mazda MX-5. En als Alfa iets aankondigt, dan komt dat in minstens 0,2 procent van de gevallen volgens planning uit. Maak je borst maar nat dus!
Oh nee wacht, Alfa ging Europa links laten liggen, en zich focussen op de VS. Het zou dus kunnen dat je er iets langer op moet wachten. Maar hoe dan ook: het moet een Roadster worden die de Brera Spider opvolgt, en ongeveer 1.000 kg (MX-5 doet zo’n 1.100 kg) moet gaan wegen. Dat is 430 kg minder dan de laatste Brera Spider, dus dat klinkt totaal realistisch.
Onder de motorkap gaan we waarschijnlijk de vermaarde 1750 TBI (of zijn opvolger) terug vinden, maar dan wel een beetje teruggeschroefd naar zo’n 150 pk. Wanneer we de betaalbare open Alfa kunnen verwachten wordt niet vermeld, wellicht hebben ze lering getrokken uit de voortdurende geschuif met release dates. (via Auto Express)
Foto: Wikipedia, creative commons.
ferrari94tr zegt
ik hoop echt dat ie er komt. ook hoop ik dat ik dat alfa weer wibst gaat maken.
ALFA FOR LIFE
norge zegt
Gewoon een opvolger van de aloude 70/80 jaren spider maken .Maar wel op de kwaliteit letten he.
masterstig zegt
@norge: Precies, zal wel niet lukken, wél degelijke producten leveren….
jack_abarth zegt
Het lijkt me niet dat ze de 1750 gaan terugschroeven, dan zie ik eerder de 1,4 Multi-Air erin geplaatst worden.
StijnB zegt
schitterend geschreven stukje, er is niets beter dan sarcasme!
OT Een MX-5 die er ook nog eens echt goed uitziet, zou me bijna niets beter kunnen voorstellen. Come on Alfa!
sir_smokalot zegt
Ja, ik was een beetje aan het trollen. Maar ik moet een beetje tegenwicht bieden aan al die Alfa Romeo-fanboys op de redactie…
griffendahl zegt
@StijnB: Helemaal mee eens, als het ding dan ook gewoon RWD heeft. Gewoon een soort van MX5 (super concept in principe) maar dan wel dat er ook een designer naar gekeken heeft :)
kliko zegt
Zolang ze er maar een geluidje van een Alfa Romeo 8C Competizione instoppen vind ik alles prima. :lol:
Ik weet niet wat ze uit een eventueel 1,4 Multi-Air-blokje of een 1750 TBI gaan trekken.
Maar ik verwacht niet dat ’t even spannend/snel wordt als een MX-5. Die hebben toch een 1.8 of 2.0 motoren?
jack_abarth zegt
@kliko:
De mazda motoren zijn toch ongeblazen?
De huidige 1,4 MA doet 155-170pk, en de TBI 235pk.
kliko zegt
@jack_abarth:Goed punt ;)
Turbootje op laten schroeven dan? :)
Toch liever een ongeblazen 2.0 dan zo’n zwaar opgefokt 1.4 blokje denk ik.
pjotr zegt
Als hij dan maar op de Duettottanta lijkt…
bisazza zegt
De MX-5 is gebaseerd op de Spider… Alleen de handgrepen al van de meest succesvolle MX-5 1op1 kopie van de ‘echte’ Spiders. Heb altijd een te doen met 50 ers in een MX5
bisazza zegt
@LagoDiLugano: alhoewel de MX-5 wel altijd beter heeft gereden… Maar een oude Duetto… Kan geen MX5 tegen op!
bibendum zegt
@Bisazza: een MX5 is zeker geen 1 op 1 copy van de alfa spider, zelfs niet eens op gebaseerd op een spider..
MX 5 is gebaseerd op de MG B roadster, en mazda heeft het gat perfect opgevuld waar de Engelsen het hebben laten liggen in een markt waar pas veel andere autofabrikanten zich vele jaren laten (opnieuw) hebben laten durven zien.
Desalnietemin is rijden in een alfa spider (serie 4) en genot voor ogen en oren!
Maar uiteindelijk is het voor mij toch een MG B GT geworden.
Hupke zegt
@bibendum:
Niet veel last mee gehad met die MG B?
Ik wilde toen ik pas 18 geworden was 1tje kopen maar de (veel te eerlijke om een goede verkoper te zijn) eigenaar heeft me dat afgeraden.
Ik wil maar zeggen, mazda heeft het concept van de engelsen overgenomen (licht klein en open) maar heeft het ook doen werken. Die mx5jes zijn betrouwbaar, snel en goedkoop en vooral het zijn moderne masssaproductie wagens, die MG’s, triumphs,… stonden ver achter op gewone wagens.
SpiderIV zegt
@bibendum: neen uitgangspunt voor Mazda was de Lotus Elan!
norge zegt
@Bisazza: MX 5 is gebaseerd op de Lotus Elan.
slappehap zegt
Dus een goedkopere versie van de 4C, op hetzelfde platform, maar zonder dak en met een metalen i.p.v. een composiet body?
Kan het nooit winnen van de aanstaande MX-5 met Sinaï-look en de nieuwe G-Power 1.8 motor.
pjotr zegt
@slappehap: Smaken verschillen…
Hupke zegt
Alfa laat ons horen wat we allemaal heel graag willen horen, een alfa sportwagen die moet concurreren met de elise, een alfa sportwagen die moet concurreren met de mx5,…
Maar de laatste 20 jaar heeft alfa geen enkel interessant ding meer gebouwd. (en met ding bedoel ik het geheel pakket, enkel wat motoren telt niet)
SpiderIV zegt
@Hupke: stapt nu wel ff gemakkelijk over de 156 / GT heen om maar iets te noemen en de 166 werd ook redelijk de hemel ingeschreven. Die 156 was toch wel een alom geprezen rijdersauto.
Hupke zegt
@SpiderIV:
Die zagen er fraai uit maar daar is voor mij het verhaal ook mee afgelopen. Dat waren fiat’s met een alfa motor erin.
Ohja en wie bouwt er nu wagens op schaal?
Zo’n 156 is een kleine auto.
potver7 zegt
Leuk dat Smoke de Brera Spider als referentie gebruikt… Die staat op dezelfde basis als de 159, dus van GM afkomstig. Zelfs Alfa heeft al ruiterlijk toegegeven dat die wagens veel te zwaar waren.
Ga even ietsje verder terug in de tijd, en je vindt (bij FIAT weliswaar, maar da’s een pot nat) de Barchetta. Net iets meer dan 100 kg en toentertijd ook al een flinke concurrent voor de MX-5. Ze kunnen het dus echt wel!
fant zegt
@potver7: Maar de Barchetta is de lelijkste roadster die ooit op deze aarde heeft rondgereden… En had FWD…
Esprit_de_Flandre zegt
@fant: Smaken verschillen. Ik vond de Barcetta en Coupé prachtwagentjes. En nog steeds. Dat worden klassiekers…
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: BarcHetta, idiot…
fant zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik ga bijna over m’n nek als ik er eentje zie, maar ach, dat hebben anderen weer met mijn MX-5 :) Groet Barchetta rijders alsnog altijd vriendelijk, want ze hebben iig het goede auto-type gekocht :P
BaRa zegt
@potver7: Iets te kort door de bocht. Check eerst even dit: http://en.wikipedia.org/wiki/GM/Fiat_Premium_platform en hou er dan rekening mee dat Saab andere staalsoorten wilde gebruiken, die lichter en sterker waren. Maar daar wou Alfa niet aan, wegens duurder. Wat niet wegneemt dat de 159 een bloedmooie bak is. De Brera overigens ook (al vond ik het concept veel strakker).
dragspert zegt
En die zag er uit als een boot ondersteboven en had voorwiel aandrijving. Waardeloos vergelijk dus:)
fant zegt
@dragspert: oh, je was me voor. Boot ondersteboven is de perfecte omschrijving _o-
spotu2 zegt
Ja, elke echte autofanaat heeft ooit een alfa gehad. Ook al zijn er veel andere manieren om ver van huis te stranden.
SpiderIV zegt
@spotu2: eens met 1 aanvulling: heeft nog steeds minimaal 1 Alfa! ;-)
fant zegt
MX-5 killer, ja vast :D Dat hebben er wel meer geprobeerd.
willemseles zegt
Heb heel lang Alfa gereden en ook 4 jaar Miata. Geluid bijna hetzelfde en de achterwielaandrijvingfun eveneens.
Maar, MX-5’s/Miata’s zijn massaaal verkocht tot de NBFL’s, de modellen na 2001 totaal niet meer. Te duur en gecivelliseerd langzaam in beleving.Dat was toen en geen maatstaaf voor de toekomst meer.
Megakix zegt
Marchionne….trolololololo…blijft een marginaal bestuurdertje…(oeps, schrijf ik het alweer op AB.nl)…
bentley1969 zegt
MX-5 killer?
Voor alle duidelijkheid… de MX-5 is/was een succesvolle auto, maar een echte autoliefhebber koopt toch geen Mazda! Alfa is niet altijd succesvol maar Alfa is wel voor echte autoliefhebbers!
jon86 zegt
@bentley1969:
Helaas zijn er te weinig liefhebbers die ook echt over gaan tot de aanschaf van een (nieuwe) alfa
faithnomore zegt
@bentley1969: totaal niet mee akkoord, het tegendeel is waar. Alfa van vandaag zijn looks en image zonder sportiviteit, mx5 net omgekeerd
Esprit_de_Flandre zegt
@bentley1969: Een echte autoliefhebber houdt van elke auto, zelfs een Suzuki Alto.
Wat jij zegt zou dus willen zeggen dat een echte dierenliefhebber van honden houdt, maar alle katten een schop geeft…
fant zegt
@bentley1969: Echte autoliefhebber weet dat een merk er weinig toe doet… Een MX-5 rijdt zo verdomd geweldig dat ik er ook met plezier in zou rijden als het een Dacia of Trabant was… Niks mis met Mazda ook trouwens, toch een van de mooiere/betere Japanse merken. (in mijn ogen de beste, maar ik ben tikje fanboy)
topless zegt
Vroeger was een Alfa voor liefhebbers, nu zijn het opgeleukte FIAT’s. Geen auto voor liefhebbers, maar voor mensen die niet verder kijken dan het merkteken. De eigenschappen die Alfa’s bijzonder maakten zijn nu ver te zoeken. Het zou mooi zijn als Alfa weer zo’n spraakmakende auto’s als vroeger zou maken, maar dat zie ik niet gebeuren. Een mx-5 (maar ook bijvoorbeeld ook een S2000 of 370Z)is op alle fronten goed, een moderne Alfa alleen qua naam en soms styling. De Japanners bouwen tegenwoordig betere sport(ieve)auto’s dan Alfa, Jammer maar helaas.
heidekonijn zegt
Joh? Een MX5 concurrent? Nu al in de planning voor ooit eens te maken? Nu al? Welk GENIE is daar op gekomen, zo 21 jaar na de eerste MX5? Geweldig, aan dit tempo gaat Marchionne denken aan een 350z concurrent zo rond 2025, zo weten we wat op ons afkomt. Tenzij tegen die tijd Nissan Alfa heeft opgekocht natuurlijk.
Esprit_de_Flandre zegt
@heidekonijn: Yeey, the Return of Arna…
Esprit_de_Flandre zegt
@heidekonijn:
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: Of…
heidekonijn zegt
@Esprit_de_Flandre: Subliem. Je maakt er meer werk van dan Fiat zelf deed met de ‘nieuwe Thema’.
Esprit_de_Flandre zegt
@heidekonijn: Heb ik niet gemaakt hoor…
heidekonijn zegt
@Esprit_de_Flandre: je hebt op z’n minst de moeite gedaan ze te posten, en het paste perfect bij m’n post.
baasbas zegt
@Esprit_de_Flandre: Vergeten roest te photoshoppen… Verder top :-D
Hupke zegt
@baasbas:
Zolang hij in de showroom staat zit er zelfs geen roest op een alfa, het is pas als hij 5 min. buiten is geweest dat die dingen beginnen te roesten.
heidekonijn zegt
@Hupke: Heb je die ooit van je grootvader gehoord of zo?
Jammer zo’n debiele opmerking tegen te komen na al die photoshop creativiteit. Of zoals ze het in Turijn noemen, FGA Product Development Center.
Hupke zegt
@heidekonijn:
Creativiteit m’n hol. Wat badges vervangen dat is alles (no comment on hoe het gedaan is trouwens)
Een van m’n opa’s is trouwens ooit nog eens alfa verzamelaar (gestopt in de ’70s) geweest dus misschien houd je beter je mond.
heidekonijn zegt
@Hupke: creatiever dan jij alleszins. Ga nou maar fijn je pukkels uitknijpen.
sir_smokalot zegt
@heidekonijn: OK, 1-1, nu weer lief doen :)
Larick zegt
En hoe zit het dan met de 4C ontwikkeling? In feite kan hij op dat platform, maar dan zonder dak en minder lichtgewicht materialen. Lichtere motor er in en iets goedkoper in de markt zetten. Binnen no time 2 leuke auto’s die nog kosten delen ook.
Esprit_de_Flandre zegt
@Larick: Mja, meestal zijn die überlichte bakskes licht tot in de genen, en kan je daar niet zomaar veel lichtgewicht materiaal van afhalen. Maar het is een interessant idee…
spiderman zegt
Als Alfist hoop ik vurig op een nieuwe Spider, die een waardige opvolger mag worden van het geliefde model uit de periode 1966-1993. Maar zien is geloven. Voorlopig worden alle lanceringen van nieuwe modellen steeds verder uitgesteld en moet de 4C ons ondertussen koest houden door te staan glanzen op allerlei grote beurzen. Daar zal ook wel een open versie van komen dan (er was sprake van dat die geen Alfa maar Abarth als label zou krijgen).
SpiderIV zegt
@spiderman: hee spider-maat, voor die 4C spider kan je dan ongetwijfeld heel snel die Alfa-badge krijgen ;-)
Jazzie zegt
Klinkt goed, maar ik geloof het pas als ik het ding in het echt kan zien. Een Spider is zeker welkom en hoort ook gewoon bij Alfa.
Alfarobert zegt
Een echte autofanaat heeft niet alleen Alfa Romeo gereden.Die rijdt er nog in,haha.Andere merken komen om de paar maanden met nieuwe modellen.Bij Alfa Romeo duurt het jaren.Daar verliezen ze klanten mee.Voordeel is natuurlijk wel dat Als je een Alfa haalt je niet snel in een verouderd model rijdt.Jammer dat de JTS motoren van GM waren.Alfisten willen een Alfablok in hun Alfa en geen Opel natuurlijk.De toekomst geeft weer hoop,we wachten af.