Look what the cat just dragged in…
De geruchten over een nieuwe Peugeot 308 GTi zoemden deze week al rond, en met deze foto’s in de hand wordt een snelle lancering van de heetste 308 van het moment alleen maar waarschijnlijker.
Een lid van Worldscoop kiekte deze compleet ongecamoufleerde 308 met dubbele uitlaat, dikke remmen, en sportieve velgjes gisteren op een Franse parkeerplaats achter een tankstation. Verwacht later deze maand officiële informatie van Peugeot (dat vandaag zijn 175-jarige koffiemolenjubileum viert, maar dat terzijde), rond de waarschijnlijke onthulling op het Goodwood Festival van Snelheid.
Naar verluidt gaat Peugeot niet mee in de Renault-Seat-Honda Ringtijdengekte, en wordt de 308 GTi geen keihard afgeveerde Ringraket, maar een model dat iets meer bruikbaarheid heeft voor alledag.
Jochempie zegt
Leuk, hoe meer snelle Peugjes hoe beter! Fikse schijven voor, zeg..
sir_smokalot zegt
Op 19 inch met 235 mm brede plakkers voor. Mooi speelgoed.
whatdoiknow zegt
@sir_smokalot:
Casper al uitgefapt?
Dutchdriftking zegt
@whatdoiknow: hahahaha baas!
toniominestrone zegt
@Jochempie: hoezo?
Jochempie zegt
@toniominestrone: Omdat ze vermakelijk zijn…
resulutionNL zegt
@Jochempie: Zijn (bijna) dezelfde Brembo klauwen als ik heb op mijn 106. Alleen staat er bij de 308 Peugeot Sport op en zijn het nieuwere klauwen. Mijne komen van een 406 V6 af. 288mm schijven, nou dit remt ook wel hoor!
[URL=http://s1159.photobucket.com/user/Resul_Acar/media/Peugeot%20106%20GTi%20SY%202003/IMG-20150405-WA0035.jpg.html][IMG]http://i1159.photobucket.com/albums/p622/Resul_Acar/Peugeot%20106%20GTi%20SY%202003/IMG-20150405-WA0035.jpg[/IMG][/URL]
ds3thp zegt
@VWTouran75: Hahaha, bijna dezelfde remmen??
Ten eerste zijn dit klauwen van Alcon en ten tweede zijn dit schijven van 380mm
Dus vergelijk dit maar niet met je 106 setup ;)
trustmeiamanengineer zegt
Mmm, ziet er goed uit!
XRI6 zegt
Mweh..
marikoelolo zegt
Die 508 ernaast is ook lekker zeg. Leuke Fransozen.
gtwillem zegt
Een van de misvattingen die vaak gedaan word door met name James May, is dat auto’s die hun ontwikkeling op de Nürburgring hebben ondergaan, automatisch kneiterhard zijn. Juist op de Nordschleife is het prettig om iets van ’travel’ in je veren en dempers te hebben, gezien de vele hobbels, verschillende soorten asfalt en met name de hoogte verschillen. Juist een plankhard onderstel is onhandig op de Ring. De Leon Cupra 280 is ook geen kneiterharde auto, mijn inziens.
Betreft de Peugeot: ziet er erg goed uit. De 308 is standaard best een aardig auto, maar dit toont een stuk beter. Een Focus ST is hiermee vergeleken een beetje kinderachtig, dit is een nette, volwassen en subtiel dikke auto. Beetje als een Golf GTi, maar dan met net dat beetje jeu.
Jochempie zegt
@gtwillem: Het verschil tussen een kinderachtige en een volwassen hot hatch is of er een trekhaak onder kan ;)
gtwillem zegt
@Jochempie: en kinderzitjes. En schoonmoederbox op het dak ;-).
blaze3027 zegt
@gtwillem: schoonmoederbox ahahhahah
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Precies, heel goed verwoord. Voor mensen die een Golf GTI willen maar geen Golf GTI zegmaar.
sr20det zegt
@dutchdriftking: mensen die een golf gti willen, maar geen petje dragen ;)
ds3thp zegt
@gtwillem: klopt helemaal. Vaak zijn de Nurburgring setups ook heerlijk op de normale weg doordat ze nog genoeg comfort hebben!
Ook één van de redenen dat de Öhlins setup van de Megane Trophy R helemaal niet harder is als het Cup Chassis
gtwillem zegt
@ds3thp: sterker nog: hij is zelfs soepeler. De R26-R is aanmerkelijk soepeler geveerd dan de R26 Cup.
En de meeste snelle auto’s halen de snelste tijden wanneer ze in ‘adaptive/automatic’ of ‘comfort’ staan. De Sport, Sport Plus en Race standen zijn vaak veel te hard en hebben last van te veel onderstuur en tricky overstuur net wanneer je het níet wil hebben.
Kijk naar de banden waar iedereen op de ‘Ring mee lijkt te rijden: de Toyo 888. Een band met veel grip, maar relatief flexibele wangen, waardoor je de auto goed kan zetten en er een vorm van incassseringsvermogen is.
mrrallycross zegt
Ziet er best nog goed uit, alleen nog een subtiele spoiler ofzo
TimD zegt
Toch maar een golf GTI…
whatdoiknow zegt
@TimD:
Prima, dan kies ik wel voor stijl.
De Peugeot dus, hoef ik ook geen contract met de olieboer af te sluiten.
awesome zegt
@whatdoiknow: nou ja, stijl…. Daar vind ik hem toch te saai voor.
De Golf ook hoor, daar niet van.
redbeams zegt
@timd: Die 3 puntjes erachter he…horen zeker de letters “oil” te staan
dirkiii zegt
Geen ring gedoe en camouflage gedoe. lekker hun eigen ding doen typisch frans.
toyotafortuner zegt
Ziet er best dik uit
desjonnies zegt
Leuke wagen gewoon leuk ding, bewijst maar weer eens dat Fransen gewoon hun eigen ding moeten doen !
Edge zegt
Dit ziet er prima uit. De basis-308 is al een hele mooie auto in dit segment, en deze uitvoering borduurt daar mooi op voort. Het heeft de uitstraling van een snelle auto, zonder meteen dat overdreveen ‘kijk mij eens stoer doen’-gevoel dat je bij andere hot hatches vaker wel hebt.
MaartenD zegt
word er niet warm of koud van, blijft een Peugeot en de 308 is helemaal een poging tot Duits design (poor mans A-klasse)
knipperlichtje zegt
@maarten020: je kunt hoogstens zeggen dat de velgen in de verte (vanaf de maan ongeveer) op de rotorvelgen van Audi lijken. En waarom zouden ze ook jatten, de 308 is op deze foto’s vele malen mooier dan de A-klasse.
MaartenD zegt
@knipperlichtje: velen malen mooier dan een a-klasse? waarschijnlijk sta je nog op de maan of je moet even langs bij hans anders
9000cse zegt
@maarten020:
Het is niets meer dan ’n kwestie van smaak of van vooroordelen. Ik vind de A-Klasse nou echt geen voorbeeld van mooi design. Veel te zware neus en een achterkant, die niet kan tippen aan de 308. Kortom: Overdesigned, onevenwichtig en te veraf van wat ik van ’n Mercedes verwacht. En wat je vooroordeel over Peugeot ook moge zijn, ik vind hem buitengewoon goed geslaagd.
MaartenD zegt
@9000cse: laten we het inderdaad maar bij smaak verschilt houden..mijns inziens is er na de 406 coupe niets moois meer uit de fabriek gerold.
desjonnies zegt
@maarten020:
Grappig hoe smaken verschillen, ik vind die A klasse echt een Wannabee-Mercedes, niets straalt Das Haus uit aan die auto (statig, degelijk ) en ik vind het persoonlijk een degradatie van Mercedes om zoiets te bouwen.
Hoe ik over de sedan denk van dat model, dat weet half Autoblog inmiddels wel !
mashell zegt
@desjonnies: Na de vorige A-klasses, de B-klasse en vooral de Vaneo kan ik niet anders zeggen dan dat Mercedes weer op de goede weg is. Ja het front van de A-klasse oogt wat zwaar en heeft te veel overgang en de achterkant is te veel Golf (blijkbaar moet dat want de 1 serie, 308 en nu zelfs Astra hebben zo’n onhandige dikke Golf C-stijl). De CLA vind ik ook maar een A-klasse met aanpak kont. Maar gek genoeg spreekt de CLA shooting brake me weer wel aan.
Dizono zegt
Deze doet de tijden van de 306 GTI herleven, me likes!
FB_100002177943068 zegt
gaap gaap
9000cse zegt
@bas_bzb:
Eindelijk wakker????
reset zegt
Geen ringraket, maar een snelle (luxere) cruiser. Iets wat men bij Kia al van te voren hadden gezien met de Ceed GT.
aft0570 zegt
Alsjeblieft, niet het nieuwe infotainmentsysteem van Peugeot er in zetten. Waar-de-loos! Verschillende keren 208 en 308 gereden maar ik kan er echt niet mee werken. Ook belangrijk: met zonnebril op, geen overbodige luxe deze dagen, is niets te lezen. Waardeloze helderheid van het scherm! Ook is minutenlang van de navigatie af moeten om even op het, zelden reagerende, touchscreen de airco hoger te zetten geen goede oplossing. Als je zoals ik iedere dag dat je werkt wat anders rijdt leer je VAG wel waarderen; iedere VW, Seat en skoda is hetzelfde
gtwillem zegt
@aft0570: daarom bestel ik al die onzin ook niet. Kan het niet niet werken. Voor noodgevallen gewoon een TomTom in de Soeb. Heb je nergens last van ;-)
rufctr01 zegt
@aft0570: je werkt zeker voor Pon. Nou, het olieverbruik en slechte kwaliteit ka ik niet waarderen van VAG. En je opgehemelde Vagjes laten hun interieurtjes bij Faurecia (Peugeot/Citroën) bouwen.
aft0570 zegt
@rufctr01: nee, werk als studentchauffeur voor allerlei leasemaatschappijen :) Daardoor rijdt ik eigenlijk alle auto’s die in Nederland veel geleased worden regelmatig, waaronder deze Peugeot. Met het interieur ben ik verder tevreden, de stoelen vind ik heerlijk en het dikke kleine stuur is erg fijn. Voor de rest vind ik VAG ook een saaie eenheidsworst maar hun touchscreen enzovoort werkt wel altijd.
knipperlichtje zegt
Ik vind de 308 in reguliere (14%)uitvoering zeker zonder xenon een beetje saai overkomen. Ik weet niet hoe ze het bij Peugeot geflikt hebben, maar deze vind ik juist verschrikkelijk mooi. Mag best bij mij op de oprit staan.
Tonnie zegt
Mooie wagen, en nu nog die 308R..
clarkson zegt
Ziet er goed uit. Maar het mag wel met wat meer schwung.
desjonnies zegt
Vind hem gewoon leuk, het hele 308 model vind ik meer spreken dan Opa Golf van de 84e generatie, kweenie zelfs de gewone heeft van die lekker gevulde wielkasten en toch weer iets Frans qua uitstraling.
Zoals ooit een Frans sprekende Belgische (ook wel Waalse genoemd) ooit over mijn MGB zei : Tres Sexy yes ?
ptothem zegt
En ‘echte’ uitlaatsierstukken!
norge zegt
And we have a winner!
Vind dit toch een heel leuk bakkie.
E34M5Touring zegt
Ik overweeg serieus een 308 GT diesel te nemen na de A3. Vind het een mooie auto. Helemaal op de 18inch wielen. Al staan deze ook lekker hoor. Denk dat het een leuk ding wordt. Niet zo puur performance wellicht maar wel een goeie allrounder.
Dutchdriftking zegt
Goeie concurrent voor de golf GTI dus. Z’n looks zijn in iedergeval meer dan prima.
soes750 zegt
Is dit niet stiekem een mule van de Audi A3.
rikus zegt
Prachtige auto, de 308. Helemaal in zo’n GTI trainingspak.
schellekens006 zegt
Golf GTI met Franse afwerking en altijd weer mindere prestaties, weer lekker laten staan.
whatdoiknow zegt
@schellekens006:
Knappe conclusie terwijl je de specs niet weet en er geen meter mee gereden hebt.
ds3thp zegt
Ik ben toch wel benieuwd hoeveel vermogen deze GTI gaat krijgen en of er nog wel een R komt.
Gezien het feit dat ze ook al de remmerij van de RCZ R hebben overgeplaatst zal ook het 270pk blok wel zijn weg hebben gevonden!
Dan heeft Peugeot (PSA) op dit moment niets sterkers in huis!
Trouwens best grote kans dat dan nu ook eindelijk die DS DS4 Racing er komt!!
wauzz zegt
Koekblik, Franse meuk..
mashell zegt
Als je ziet hoe een 208 GTI eruit ziet geloof ik er niet in dat dit de 308 GTI is. Zwarte wielen, 2 uitlaat eindstukken en aanpak dorpels op een standaard 308 maakt geen GTI. Peugeot kan veel beter.
lekbak zegt
Die Fransen zijn goed bezig. Nu nog de 108 nog als Gti en ik ben fan.
PeugeotGTI zegt
Zo jammer van dat gekke dashboard. Voor mij een dealbreaker. Jammer want hij smoelt best goed.
marklammers zegt
Ik heb per toeval een Aanvulling op het instructieboekje gehad van de 308 GTi!
-edit: thanks! we hebben het verwerkt in dit artikel–
marklammers zegt
@marklammers: twee versies dus: 250 en 270pk!