Het trekken of duwen van een knop blijft terrein winnen van de traditionele hendel. Betekent dit dat we er over enkele jaren geen old school handrem meer hebben?
Het beeld kennen we allemaal wel. De hoofdrolspeler rijdt in een dik getunede Toyota Supra A80(-achtige auto) op een bochtige bergweg, trekt aan de handrem en weet zo de achterwielen uit te laten breken. Met de juiste controle over de rechtervoet en de twee handen, kan de bestuurder deze Supra zo heerlijk een bocht in laten driften. Het publiek gaat helemaal los, onze held krijgt wat boze blikken van de concurrentie en dames in amper verhullende kleding vliegen de bestuurder later om de oren.
In het hoofd van veel (voornamelijk mannelijke) autoliefhebbers, is dit het beeld dat tevoorschijn komt als ze aan de handrem denken. Dat ze de hendel in de praktijk eigenlijk vooral gebruiken voor hellingen en parkeren, doet er even niet toe. Het romantische beeld is wat telt.
Maar zoals we weten, staat die handrem de laatste jaren onder druk. Steeds meer auto’s worden immers met een elektrische handrem geleverd. Met een enkele duw of trek aan een knop blokkeert je auto automatisch de achterremmen. Een stuk makkelijker en luxer dan een handrem, uiteraard. Maar je kan daarmee niet het achterwerk uit laten breken en zo het romantische beeld van de eerste alinea uitoefenen.
Kennelijk zijn de meeste autoverkopers niet zo geïnteresseerd in dat romantische beeld. Volgens het Britse CarGurus is tegenwoordig slechts 24 procent van alle auto’s uitgerust met zo’n old school handrem. Een jaar geleden was dat nog 30 procent. De BMW 1 Serie, 3 Serie, Peugeot 208 en Nissan Juke hebben in het afgelopen jaar die traditionele handrem laten vallen, volgens het onderzoek.
Slechts één mainstream autofabrikant heeft nog een old school handrem op alle auto’s in het gamma, namelijk Dacia. Voor de rest hebben alle autofabrikanten minimaal één auto die een elektrische handrem heeft. Of een handrem die je met de voet bedient. Dacia geeft ook meteen aan wat voor soort auto’s nog wel met de handrem worden geleverd: goedkope bakken. Oh, en sportievere auto’s. De BMW M2 en Mazda MX-5 hebben bijvoorbeeld nog wel de traditionele handrem.
Overigens keek CarGurus voor dit onderzoek alleen naar autofabrikanten die auto’s bouwen voor de massamarkt. Een merk als Ferrari is hier bijvoorbeeld niet in meegenomen. Maar het is wel duidelijk dat dit geen goed nieuws is voor de toekomst van de traditionele handrem. Niet iedereen zal de hendel gaan missen, maar het is wel weer een (iconisch?) onderdeel van het interieur dat is vervangen door een knopje.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Wat is überhaupt het voordeel van een elektrische handrem? Lijkt me duurder om te fabriceren en is gevoeliger voor storingen. Lees toch regelmatig verhalen van de ANWB over (vooral Franse auto’s) waarvan de elektrische handrem defect is en de auto dus niet meer van z’n plek wil.
transaxleman zegt
Je hoeft geen plek meer te maken voor handremkabels. Je hoeft geen gaten in je bodemplaat te voorzien voor die kabels (beter voor geluid in de auto). Je hoeft geen handrem meer te stellen in je productieproces.
Kwestie van draadje aansluiten op de remklauw en klaar. Kabelboom zit er toch al voor de wielsensoren en remblokindicators. Inleren gaat automatisch.
Daar komt bij, als je een modulair platform ontwikkelt dan hoef je 0 rekening te houden met een handremkabel ontwerp voor alle varianten.
En in het interieur hoef je geen grote mechanische hevel te plaatsen, een knopje past overal en dus in elk design.
En de auto heeft opeens zelf controle over de handrem. Dus een heuvelstart is extreem simpel, dat regelt de auto zelf.
En in Nederland is dat niet zo spannend gezien het hier zo plat is, maar in de rest van de wereld is dit een hele fijne functie.
SimonMc zegt
Er moet wel ergens een elektromotor geplaatst worden, die de kabels aantrekt.
wimof zegt
De kabels zijn gewoon de (zeer dikke) in de remklauwen ingebouwde motoren aansturen.
SimonMc zegt
Daar heb ik niks van begrepen, sorry…
mashell zegt
@F36GC: er is een praktisch voordeel, de elektrische handrem kan voorkomen dat de auto rolt als je de start stop automaat gebruikt.
En ergens voelt zo’n hefboom inmiddels ook wel een beetje primitief.
wimof zegt
Ook bij de Audi A6 2004, voor Audi de eerste exemplaar, brak de, anderzijds zeer degelijk bevestigde, kabel bij zijn steun af.
Soms moet je er van zeer dichtbij ( voor mij sinds 1974 ) de toch logische constructie zo de mist te zien ingaan.
trolle zegt
@F36GC: hoeveel Duitse wagens die ik al gehad heb op mijn werk die plots niet meer vooruit willen is fenomenaal. Tevens ook alleen nog maar Duitse merken gehad met dat probleem
Homer55 zegt
Mis het niet.. Wellicht ook doordat je het bij Mercedes met je voet bedient. Met automaat nooit gebruikt eigenlijk
Met mn Micra was het wel fun.
wimof zegt
Ook de zo logische motorzwengel moest het ooit afleggen.
lekbak zegt
@wimof: ik verkies nog geregeld de zwengel boven de startmotor. Dan is het nog leuk om een motor te starten.
SimonMc zegt
Mja, maar ik heb nog nooit iemand gehoord die een klap tegen zijn schenen kreeg van een handrem.
rob5nismo zegt
Mijn schoonouders rijden een auto met elektrische handrem maar dat geeft alleen maar problemen en ellende
vaakbenjetebang zegt
Schoonouders, inderdaad een onprettig concept.
evdw zegt
De electronische handrem van mijn Model 3 werkt ook zelfs zonder knop. Volledig automatisch gaat de auto op de rem zodra je tot stilstand komt. Werkt erg comfortabel en voorlopig ook zonder storingen.
Arie Jan zegt
@evdw: Misschien had een handrem het interieur wat spannender gemaakt dan alleen een iPad met een stuurwiel.
evdw zegt
Tsja ik zou niet weten waarom een interieur spannend zou moeten zijn en al helemaal niet dat dit met een handrem knop of hendel zou moeten lukken.
mashell zegt
@evdw: knoppen en hendels geven iemand een gevoel van controle.
Yzord zegt
@evdw: Nou misschien omdat je 100% van de tijd tegen een treurig inteieur aankijkt? Ik snap wel dat er een autopilot op zit. Je valt al in slaap van alleen het interieur al ?
mustang750supersnake zegt
geef mij maar de oude hendel…..heb je ook lekker zelf nog de controle….zelfde als startknop…
Dutchdriftking zegt
Tja, het enige wat je nodig hebt is een chiptuner welke de beveiliging van de elektrische handrem wil omzeilen. Dan kan je op een besneeuwde parkeerplaats nog steeds schitterende drifts maken. Overigens is een puur mechanische rem best prettig wanneer je elektrische storingen hebt…….
tge2 zegt
Ik koop toch amper nieuwe auto’s meer. Saaie zooi.