Vorige week werd bekend dat Opel de productie van de Astra verhuist naar Groot Brittanië, een beslissing waar ze in Duitsland niet blij mee zijn. Vanmiddag komt er echter een bericht naar buiten dat de Britten Opel illegale subsidies zouden hebben aangeboden om GM over de streep te trekken.
De verhuizing naar Ellesmere Port zou moeten plaatsvinden in 2015 en kwam als een grote tegenslag binnen bij de fabriek van Opel in Russelsheim, waar op dit moment de Astra en Insignia van de band rollen. Wolfgang Schaefer-Klug -een hoge pief bij Opel in Russelsheim- schijnt nu uitspraken gedaan te hebben die impliceren dat de UK hebben vals gespeeld.
De Britse overheid zou beloftes hebben gedaan die in strijd zijn met de regels van de Europese Unie. Beloftes die volgens Wolfgang een serieuze impact gehad zouden hebben op de besluitvorming van GM inzake de verhuizing van de productie. Schaefer-Klug verklaart daarnaast dat het in Russelsheim 219 euro goedkoper zou zijn om een auto te bouwen dan in de fabriek in Ellesmere Port, dus kostenbesparing kan volgens hem geen reden zijn geweest voor de verhuizing.
Opel reageert daarop dat Groot Brittanië een aantal bestaande mechanismen heeft om industrie te ondersteunen en dat het daar voordeel van zou hebben. De strijd lijkt nog niet gestreden, maar of dit het verlies lijdende Opel goed doet is nog maar de vraag. To be continued? Ongetwijfeld.
Bartol zegt
als die beschuldigingen kloppen…. lang leve Europa!
baasbas zegt
@Bartol: Kan je die toelichten?
Bartol zegt
@baasbas: welja: “De Britse overheid zou beloftes hebben gedaan die in strijd zijn met de regels van de Europese Unie. Beloftes die volgens Wolfgang een serieuze impact gehad zouden hebben op de besluitvorming van GM inzake de verhuizing van de productie.”
Ik weet ook niet of die Wolfgang nu raaskalt of niet. Feit is dat , ALS dit klopt, dit toch wel een schoolvoorbeeld is van hoe EU-lidstaten tegen elkaar worden uitgespeeld door multinationals. Enfin: uiteindelijk is voor hen slechts één koe heilig: nl. winst.
Relief zegt
@Bartol:
Het spijt me, maar je kletst uit je nek.
Zonder de EU zou de Britse overheid met gemak multinationals kunnen aantrekken zonder dat ze hierop worden aangesproken. Dankzij de EU kunnen ze dit soort dingen niet flikken.
lincoln zegt
@Relief:
nou .. en dan worden ze aangesproken .. en dan ??
Jipp zegt
@lincoln: Europese hof zal dan of een boete opleggen aan het VK of de subsidies verbieden en over laten gaan tot terugbetaling om zo de concurrentie tussen landen weg te halen. Als je dit niet weet stem je Wilders en snap je het hele verhaal niet. Daardoor ben je tegen iets waar je eigenlijk, wanneer je het begrijpt, niet tegen wil zijn.
lincoln zegt
@Jipp:
ik zal je effe wakker schudden suffertje ..
gerommel met subsidies hebben nog NOOIT consequenties gehad in Europa ..
als je scholing zou hebben gehad ..
of ooit te maken hebben gehad met nationaal/internationaal recht ..
dan had jij dat ook geweten ..
ipv dat domme tokkie gelul ..
Jipp zegt
@lincoln: dat denk je, ik heb er genoeg scholing in gehad dus je kan doen alsof je overal iets van af weet maar dit is Wilders taal en slaat dus nergens op.
lincoln zegt
@Jipp:
nee .. dat weet ik ..
ambtenaartjes die een Audi op afbetaling kopen zijn dommer dan stront ..
Bartol zegt
@Relief: altijd voorzichtig zijn met het gebruik van krachttermen in forma. Je weet immers nooit hoe dit overkomt.
Enfin: bedrijven als GM hebben lak aan de EU en denken alleen aan eigen zak. Het zal ze daarbij worst wezen als daarbij 2 EU-lidstaten daardoor tegenover elkaar worden uitgespeeld.
Denk maar eens terug aan de sluiting van Antwerpen, 2 jaar geleden.
Lees ook eens de reactie van gunsofbrixton hieronder.
Esprit_de_Flandre zegt
@Bartol: Je bedoelt dat Antwerps fabriekje waar Vlaanderen zich even heeft laten nemen langs achter…
Heel dit zaakje stinkt. Opel bedoel ik dan…
Junior540 zegt
Welke uitspraken dan? Behalve de lagere kostprijs
Raddraaier zegt
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Betteridge%27s_Law_of_Headlines
“Any headline which ends in a question mark can be answered by the word ‘no'”.
Esprit_de_Flandre zegt
@Raddraaier: Leuk. Iets om over na te denken?
lincoln zegt
Merkel had ook nog wat beloftes in te lossen dacht ik zo ..
en die liggen ook in de trant van subsidie/corruptie ..
potver7 zegt
@lincoln: die dame is zo koelbloedig, ik betwijfel of die zo diep zou gaan. who knows…
gunsofbrixton zegt
In de tijd van de Antwerpse fabriek heeft Duitsland GM omgekocht, laat dat duidelijk zijn…! Want opel antwerpen was een betere fabriek dan 1 van de verouderde in Duitsland.. Maar de duitsers dachten natuurlijk alleen aan hun eigen fabrieken, goed of niet.. Zo zal Opel niet kunnen overleven vrees ik, met zo’n ingesteldheid
potver7 zegt
@gunsofbrixton: Kun je dat onderbouwen? Waarom was de Antwerpse fabriek beter? En op welk gebied was/waren de Duitse fabriek/en verouderd?
Je verhaal is nogal rammelend.
Als er één ding geldt in het bedrijfsleven, en vooral bij grote bedrijven als GM: je moet jezelf kunnen verkopen. Blijkbaar hebben de Duitse fabrieken dat beter gedaan dan die in Antwerpen. Ze hadden natuurlijk het voordeel dat ze in Duitsland stonden, maar toch… Blijkbaar was het (plublicitair, financieel, marketingtechnisch, who knows…) aantrekkelijker om de Antwerpse fabriek te sluiten.
Believe me – been there (andere sector, maar toch)
JanJansen zegt
Als de NL overheid zich ook eens zo vol trots zou inspannen voor NedCar. Of hoe zeg je dat netjes?
lincoln zegt
@JanJansen:
in GB hangt de hele auto-industrie sinds 1980 aan het subsidie infuus ..
op 1 fabrikantje na ..
je raad het waarschijnlijk al .. Morgan ..
potver7 zegt
@lincoln: en Bristol dan? en Caterham?
Esprit_de_Flandre zegt
@potver7: Bristol is nagenoeg dood. Overgenomen, en de nieuwe baas heeft elektro-plannen. Zo’n plannen zijn meestal niet zeer serieus te nemen…
mashell zegt
Bij het eerdere artikel riep ik al om ingrijpen door de EU, dat ik dus nog maar een keer ;) GM is gewoon een scrupuleus bedrijf, nadat ze verzuimd hebben Saab terug te kopen en nu dit gedoe. Uit protest koop dit jaar geen Opel (deed ik toch al niet maar dat hoeft GM niet te weten)!
potver7 zegt
@mashell: scrupuleus bedrijf? Je bedoelt scrupuloos toch? Als ze scrupules hadden, was het wellicht toch anders gelopen…
Esprit_de_Flandre zegt
@potver7: Scrupuloos bestaat niet. Zonder scrupules dus…
speedie zegt
Verhuizen is één ding en wat met de toeleveranciers ? Mogen die ook hun boeken sluiten of wordt alles verscheept naar Engeland om daarna verwerkt terug verscheept te worden naar europa en elders. Misschien dat de loonkost in Engeland kleiner is maar al dat vervoer gaat ook extra kosten meebrengen. Misschien dat subsidies een rol hebben gespeeld maar ook dat blijft niet duren. Kortom, foute beslissing en uitstel van executie.
Esprit_de_Flandre zegt
@speedie: In the UK hebben ze ook leveranciers. De Astra wordt er nu ook al gebouwd, ze gaan er gewoon meer bouwen. De toeleveranciers gaan dus ook hun productie moeten opdrijven…