Over het praktisch nut van het design zullen de meningen verdeeld zijn, maar de CLS Shooting Brake van Mercedes-Benz is wat mij betreft een lust voor het oog, met als summum de botergeile AMG-brulkikkers. Toch lijkt de komst van een tweede generatie in de kiem gesmoord.
De Shooting Brake deed zijn intrede bij de tweede generatie CLS. Over de toepasselijkheid van de term valt te soebatten, eigenlijk is het gewoon een Estate met een iets scherper aflopende lijn, maar het beestje moet een naam hebben en Marketing is King in autoland. Op een nieuwe SB lijkt nu keiharde euthanasie gepleegd te zijn.
Aanleiding voor het schrappen van het model zou een te geringe verkooppotentie in markten als China en de VS (waar ze alleen sedans lusten) zijn. Intern lag het design in grote lijnen al vast, en was men enthousiast over de schetsen, maar toen kwamen de pennenlikkende accountants, de stille krachten binnen de autoconcerns die een model kunnen maken of breken. Zij tikten een paar keer op de calculator, keken toen eens bedenkelijk door het gebied tussen de bril op het uiterste puntje van de neus en de zonneklep van hun accountantspet door, waarna het hoge (droge) woord er uit kwam: ‘nein’.
Dit is althans (de details zijn enigszins zelf geïnterpreteerd) de lezing van Car Magazine, dat zich beroept op bronnen binnen moederconcern Daimler. Of hun informatie juist is zullen we over een jaartje of 3 zien, als de CLS aan vernieuwing toe is. En liefhebbers van de Shooting Brake hebben tenminste de CLA nog.
uselessblogger zegt
dat zou jammer zijn! het is de mooiste break die momenteel verkocht wordt
roppp zegt
@uselessblogger: je bedoelt: de mooiste grafbak?
granlusso zegt
@roppp: Je bent in de war:
http://www.nieuwkoopuitvaartverzorging.nl/wp-content/uploads/2014/10/Zwarte-Mercedes-rouwauto.jpg
roppp zegt
@granlusso: hahaha, da’s een grafkist.
Dutchdriftking zegt
@uselessblogger: laten we eerlijk zijn, wanneer heb je voor het laatst er eentje gezien?
lambo4all zegt
@dutchdriftking: zeker in duitsland zie je ze veel rijden hoor! Hier niet al te vaak, maar dag geld ook voor de cls coupe.
uselessblogger zegt
@dutchdriftking: in belgië (regio brussel) waar ik woon zie ik ze best wel vaak. voor zover je een cls vaak tegenkomt uiteraard
135i zegt
@dutchdriftking: Zie bijna iedere dag een zwarte, weliswaar dezelfde maar blijft een prachtkans.
gregorius zegt
@dutchdriftking: elke dag meerdere. Maar goed dat is Zwitserland.
henkhupelschoten zegt
Zo’n zonde dit… Ik zie ze toch wel eens rondrijden. Het jammere is dat ze wel met zo’n idiote wagen komen als de gle coupe maar de mooiere wagens (en naar mijn mening betere wagens) verdwijnen, als ze slim waren geweest hadden ze de clc terug laten komen als 4 serie gran tourer en a5 sportback concurrent, niet op sportief gericht maar gewoon lekkere lijnen zoals we die van de s en s coupe bekend zijn.. Had er een shooting brake bij gemaakt en je was als merk helemaal onderscheidend van de andere 2..
jobberns zegt
@henkhupelschoten: 4 serie gran coupe* maar ik ben het compleet met je eens
granlusso zegt
@henkhupelschoten: De C-klasse, CLA en de E-klasse zitten daarvoor te dicht op elkaar. Dat overlapt elkaar nu al, laat staan met nog een limousine/vierdeurscoupé
MDA zegt
Dat zou echt jammer zijn… toch echt een van mijn favo autos van het moment.
medemblikker zegt
En de R-Klasse wordt gewoon nog gemaakt? Dat is nou ook niet een echte verkoop topper.
granlusso zegt
@medemblikker: Die wordt al een tijdje niet meer genaakt, om vergelijkbare redenen.
Carreza zegt
@granlusso: die wordt wel degelijk nog gemaakt. De productie is zelfs onlangs nog verhuisd. Voornamelijk in China wordt de R-Klasse nog goed verkocht.
Dimglor zegt
@medemblikker:
Voor zover ik weet hebben ze die al even afgeschoten…
Die wordt niet meer verkocht.
gerjan zegt
@medemblikker: toch vind de R klasse een mooie auto. Als je grote luxe goed rijdende auto wou moest je de R hebben. Maar zal in vergelijking met andere soort gelijke auto’s wel te duur zijn geweest. Koop mij liever een R klasse dan zo’n Renault espace ding of een citroen c8 ofzo.
pomoek zegt
@gerjan: Ja! een mede R-klasse fan! Ik vind dat echt een geweldige auto, maar ik denk dat wij de enige 2 zijn?
Carreza zegt
@pomoek: hier een derde, maar dan wel de pre-facelift versie.
granlusso zegt
@pomoek: Nope, ik ook! Als je een groot gezin hebt en veel knaken, is de R ideaal. Meer ruimte dan een ML of X5.
Overigens zie je dit soort auto’s steeds meer tegenwoordig, kijk naar de DS5 en de nieuwe Espace
purepet9000 zegt
@granlusso: DS5 kan je niet met die vergelijken.
dragspert zegt
@pomoek: Ik ben dan de 4e. Dan liever wel de facelift. Vind ik net wat mooier. Overigens ben ik volgens mij ook een van de weinige mensen die helemaal weg is van de GLK.
jack_abarth zegt
@dragspert:
Hier ook een GLK-fan, R-klasse is niet mijn smaak maar dat ligt meer aan het type auto.
MAB zegt
Ik vind het zo een vette bak, als ik moest kiezen dan word het een cls sb of rs;
granlusso zegt
Jammer dat ie in Europa niet genoeg gescoord heeft, had ik wel op gehoopt. Als je een ton voor een 535d neerlegt of een A6 3.0 TDI, dan is dit toch een veel sexier keuze?
knipperlichtje zegt
@granlusso: dat valt wel mee vind ik, de A6 Avant en 5 serie Touring zijn ook vooral op ‘lifestyle’ gericht, hoewel niet zo extreem als de CLS. De enige vierkante pakezel is de E Estate, wat verklaart waarom Mercedes ruimte had voor een CLS SB. Als je dan bedenkt dat het interieur van de CLS duidelijk minder is dan dat van de 5 en A6, dan snap ik wel waarom mensen alsnog naar Audi en BMW gaan.
lambo4all zegt
@knipperlichtje: het interieur van de cls duidelijk minder dan de a6?? In welke wereld leef jij?!
granlusso zegt
@knipperlichtje: Klopt, maar de lijnen van een CLS vind ik dan net wat spannender.
En het interieur van een A6/5-serie vind je mooier? Das jouw mening :D
http://image.motortrend.com/f/69881201/2015-Mercedes-Benz-CLS250-Bluetec-interior-view.jpg
gregorius zegt
@granlusso: Dit is dus de update versie van de CLS. Ze hadden een klein scherm; ver weg gestopt in het centrum vh dashboard.
Nu hebben ze nog steeds een klein scherm; maar gewoon een rand er omheen gestopt waar de ipad 1 “U” tegen zegt. IN YOUR FACE, maar nog steeds goed staren naar het kleine schermpje.
Verder is MB nog steeds niet van dat num-pad afgestapt; waarom?
MB doet overigens ook aan mooie leer-soorten op de CLS. Met van die leuke stiksels enzo. Kleine meerprijs maar (not); resultaat, grootste gedeelte van occasions heeft de ‘goedkope’ zwarte leer, zonder stiksels of motief. Je mag meer willen voor een auto van 100k.
Laatste opmerking: Leer op dashboard is prachtig. Wil iemand aanvullen hoeveel dat kost als optie op de CLS?
Dus ja: van buiten was de CLS een droom voor me. Van binnen werd het een afknapper. Relatie verbroken.
gregorius zegt
@knipperlichtje: Prachtig verwoord. Het interieur van de CLS (voor de ipad update) was precies de reden dat ik m niet gekocht hebt. Het is gewoon te basic voor zo’n dure auto. De 5 en A6 waren verder met de grote schermen en het strak trekken.
En wat had ik: A6 Avant, toen ook gekocht omdat het interieur me aanstond.
En nu dus een Infiniti FX gekocht. Grappig genoeg ook die coupe-lijn in de SUV, maar dan niet zo achterlijk als bij de X6.
hondar zegt
Alleen in westerse landen is de stationwagon zo populair. In veel landen in Azië en ook in de Verenigde Staten zag ik bijna alleen maar grote sedans. De 1 nog mooier dan de ander. Dat is je luxe paard. De meeste hebben er een werkpaard bij in de vorm van een pickup.
mercedesbenz63 zegt
Echt een Yacht! Prachtig ding. Jammer als die niet meer komt..
tandarts zegt
Bonentellers? Koffiebonen of bruinebonen?
pomoek zegt
enne, het is inderdaad géén echte shooting break maar een station (heb wel weer eens zin in een shooting break discussie).
trustmeiamanengineer zegt
Enige bak van Mercedes met een beetje stijl.
moveyourmind zegt
Wat een mooi dashboard, die met dat hout! Alleen al daarvoor zou ik hem willen hebben.
Rob zegt
Ah, die Mercedes met een ontzettend dikke/vette reet. Ik weet dat “dik” en “vet” over het algemeen een positieve beoordeling is hier, maar in dit geval niet! Absoluut niet.
Als sedan wel altijd een mooie wagen gevonden. Nog steeds. Eigenlijk de enige mooie Mercedes momenteel….
noodles zegt
Ergens logisch, een T-model koop je voor de ruimte en dat bood die niet nep SB te weinig.
Dus hoewel het een elegante verschijning was moesten ze kiezen.
Bij de A zijn ze wel zo wijs geweest om niet eerst met een T-model te komen maar gelijk met een lifestyle combi.
gregorius zegt
@noodles:
Voordeel van het T-model is dat je de achterbank zo naar beneden kan klappen en daarmee makkelijk je ski’s, snowboard of fiets erin kan mikken. Of dat je makkelijk naar de bouwmarkt kan. Of je nieuwe tv erin stoppen. Kerstboom.
Dan is de CLS SB nog steeds groot genoeg en de CLS-sedan een irritant ding.
Dutchdriftking zegt
Jammer, maar laten we eerlijk zijn, je ziet ze ook nooit!
mashell zegt
@dutchdriftking: ze zijn natuurlijk wel erg mooi maar ook erg duur.
stfu zegt
Tja, je maakt auto’s om te verkopen en geld op te verdienen, niet om die handjevol klanten te voorzien. Logische stap. Ik zie ‘m ook echt nooit. Huidige CLS sowieso vrij weinig, in tegenstelling tot de A7.
entail zegt
@stfu: dat zijn uiteindelijk wel de redenen ja. Maar een groot merk maakt ook zeker auto’s om nieuwe technologie in te stoppen, of zoals bij deze cls-sb om gewoon te shinen 8) Marketingtechnisch werkt het toch (onderbewust) wel mee als de leaserijder de showroom bij mercedes inloopt dat die cls-sb er überhaupt is.
jack_abarth zegt
@stfu:
Bedoel je deze?
https://a-a.d-cd.net/a38d7d4s-960.jpg
stfu zegt
@jack_abarth: flauw flauw. Als je het verschil niet (wil zien) ziet tussen een A5 en A7 ben je gewoon lui.
mercedesclk350 zegt
Ik zie best veel CLS’en, Shooting Brake ook wel maar minder. Ik vind ze geweldig mooi.
Pordon zegt
Zou erg jammer zijn… Is voor mij toch een auto die ik, mocht ik er ooit geld voor hebben, wel zo overwegen. Overigens, niet om te mierenneuken maar waarom niet een fotogalerij met foto’s van de facelift?
philipf zegt
Dat zou balen zijn!
flex01 zegt
Net een luier die achterkant
patbenz zegt
Prachtige auto de mooiste estate wat er op de markt is als je het mij vraagt
JagID3Merc zegt
Na Jaguar snapt Mercedes nu eindelijk dat dit soort gedrochten niet verkopen.
Vind het een walgelijk apparaat wat, wat mij betreft zo snel mogelijk in de shredder mag verdwijnen.
vos115 zegt
Hij komt helaas niet binnen mijn besteedbare range, maar wat vind ik dit een geweldige auto. Ik hoop dat de huidige eigenaren er een beetje zuinig op zijn, want het kan maar zo eens een begeerlijke occasion worden! En een Benz met 150.000KM is net ingereden…
lamborgfan zegt
Dit ding wordt GOUD waard!
henkhupelschoten zegt
@lamborgfan: http://media.schlijper.nl/normal/13/10/01/131001-05-kattengat-gouden-mercedes-cls.jpg is ie al
mrrallycross zegt
Haha de vorm is er best geschikt voor