Valt je iets op aan deze foto of zie je eigenlijk niets geks? We kunnen ons bij dat laatste iets voorstellen, want de fabrieksteams in de 24 uur van Le Mans lijken dezelfde ontwerper in te huren.
Peter Leung gooide de LMP1-bolides van Porsche, Audi en Toyota in de blender en kwam met bovenstaande mash-up. Daaruit kunnen we maar één conclusie trekken: qua uiterlijk verschillen de auto’s nauwelijks van elkaar. Sterker nog: zonder bestickering zal een leek behoorlijk goed moeten kijken om de drie merken uit elkaar te kunnen houden. Daar gaat alleen Nissan straks verandering in brengen.
Zijn ze dan ook even snel? Dat gaat wat te ver, want onderhuids verschillen de racewagens natuurlijk wel degelijk van elkaar. Zo gebruikt Toyota een 3.4-liter V8, rijdt Porsche met een tweeliter viercilinder en doet Audi het al een tijdje met een V6 TDI. Daar houdt het natuurlijk niet mee op, want over de verschillen tussen de LMP1-auto’s vulden Robert van den Oever en Maarten van der Pas al eens een pagina voor ons.
Tonnie zegt
Nou met zo’n achterspoiler zul je niet veel downforce en stabiliteit meer hebben
SvenB zegt
Prototype auto’s die volgens hetzelfde reglement rijden lijken al snel op elkaar.
Tegenwoordig hebben ze alleen allemaal een dak. Dus nu valt het meer op.
gertjan2012 zegt
@SvenB: precies, een reglement en elke fabrikant zoekt daar het maximaal haalbare in uit. Voor een leek lijken alle F1 autos ook op elkaar
trustmeiamanengineer zegt
Nogal wiedes, aangezien het ontwerp door het strikte reglement en aerodynamica wordt bepaald.
dameister zegt
Moest toch ff twee keer kijken naar de foto. Maarja wie kijkt Le Mans voor het uiterlijk van de wagens? De F1 auto’s zien er toch ook hetzelfde uit en kijk hoe populair het is. (Oke het word saai maar kom op)
JamesBond007 zegt
Gelukkig komt deze er binnenkort aan :) :
Edge zegt
@JamesBond007: Maar dat is dan ook geen LMP1 auto. Het is een straatauto die naar race-spec omgebouwd kan worden en doet mee via Garage 056, dat speciale gridslot voor vernieuwende, speciale of baanbrekende projecten.
tupperware zegt
@Edge:
Echter, dat ding valt niet onder het garage 56 reglement. Garage 56 is bedoelt voor revolutionaire technologie en niet om buiten de reglementen om een GT te laten deelnemen die voor de 24 uur op de nurburgring bedoelt is.
Verder vind ik het een beetje een flauw artikel, uiterlijk wordt gedicteerd door de windtunnel, echter geen ander reglement biedt constructeurs zoveel vrijheid als het huidige LMP HY reglement.
jpoers zegt
@JamesBond007: uhm. Afgezien van een bredere cockpit zie ik verder ook niet veel verschillen.
mrrallycross zegt
Waarschijnlijk gewoon luie ontwerper, mwa zij hebben het zo nou dan zal het bij ons ook wel lukken
Mielie zegt
Niet verassend gezien de strikte (technische) regelgeving binnen de LMP1. Daarom ben ik des te meer benieuwd naar de Mazda.
Mielie zegt
@Mielie: fijn als comments niet laden in de app…dan zegt iedereen hetzelfde :-/
carmasterr zegt
@Mielie:
Welke Mazda?
motiondrive zegt
Ja… en die man heet: windtunnel
norge zegt
Ach, de meeste mensen houden van auto,s die op elkaar lijken—Kijk maar naar wat het meest verkocht wordt…
Donstil zegt
@norge: Audi’s worden niet het meest verkocht toch?
SimonMc zegt
@Donstil: In België rijden er nochtans vrij veel rond.
stfu zegt
En F1 auto’s lijken ook al op elkaar!!!111 Stop de persen!!!
stfu zegt
En ach. Een Audi herken je doorgaans aan de LED verlichting, dat is niet veel anders dan bij de Audi bij LeMans
g40freak zegt
Ik denk dat de invloed van de windtunnel en de regelementen al voor een heel groot deel dicteren hoe de auto er uit komt te zien?
MaartenD zegt
Tja…dat kan je ook over de formule 1 auto’s zeggen, allemaal 1 pot nat
xj40 zegt
Ok
victornator95 zegt
De nissan tri-wing, dat was pas een geval apart! Misschien komt de vorm die ze nu allemaal aanhouden wel het beste uit de windtunnel
gtwillem zegt
De regels schrijven voor hoe zo’n auto mag zijn. De engineers gaan dan binnen die reglementen de snelste auto ontwerpen. Nogal wiedes dat ze op elkaar lijken!!!
Bij Formule 1 auto’s heb je toch ook altijd de kleuren en bestickering nodig om te zien naar welke auto je zit te kijken?
Dat is overigens wel altijd een van de redenen geweest waarom ik de DTM, WTCC en WRC altijd leuke klasses vind: je herkent de auto’s wat makkelijker ;-) Bring on the DeltaWing!
stamp zegt
Geen reactie? Oh wacht. App.
rob5nismo zegt
@stamp: zelfde probleem
rufctr01 zegt
F1 auto’s lijken ook op elkaar