De Smart ForTwo staat nou niet bepaald bekend om zijn prestaties. Tijd voor een verandering!
Als kleine stadsrakker maakt de topsnelheid natuurlijk geen fluit uit, zolang je je Smart ForTwo maar ergens makkelijk kunt parkeren. Met de geringe afmetingen (270 x 156 cm) is dit geen probleem. Helaas houdt het onderbemeten motortje het doorgaans na 100.000 kilometer wel voor gezien.
In plaats van het karretje naar de sloop te brengen, is er nog veel meer plezier uit te halen. Bouw ‘m om voor Dakar, prop er een zooi schaarsgeklede dames in voor een hete photoshoot / wereldrecord, of maak er een grappige dragster van.
Wat zal iedereen vreemd hebben opgekeken toen er een Smart met een Chevrolet big block aan de startlijn van No Limit Raceway in Morocco, IN verscheen. Deze dragster is zo fout en tegelijkertijd zo juist. Het geluid stookt met het uiterlijk, maar zodra het autootje zich richting de horizon katapulteert is er geen twijfel meer mogelijk: do want!
Bekijk de video van de 1/4 mijl race HIER op Autojunk.
bmwe46csl zegt
Wat klink het toch ook heerlijk als zo’n bigblock lekker onregelmatig stationair loopt!
norge zegt
prop er een paar schaarsgeklede dames in en ik wil hem wel hebben.
marussia zegt
Hebbuh!
Hupke zegt
Lolig dingetje, hebben hebben hebben!
Het heeft iets zo’n smartje. Er zou eens een kitcar moeten komen op smart basis want van die afgeschreven exemplaren kosten echt niets meer.
tupperware zegt
@Hupke:
Er is/was wel een kitcar op basis van de Roadster.
stephane8200 zegt
@tupperware: dat is de Michalak roadster, als ik me niet vergis. Zelf ook nog een paar smarts gehad: 4/2, roadster, Brabus roadster en nog een roadster coupe. Die Brabus roadster was echt een hele fijne auto.
jrk68 zegt
@stephane8200:
Yep, dat is een Michalak, vorig jaar zomer heb ik er nog eentje live gezien in Luzern.
Ik heb mijn Roadster nog steeds, inmiddels 165000km zonder motorische problemen. De elektra heeft me weleens in de steek gelaten, maar dat is heel normaal bij Duitse auto’s. Toch vergeef ik het hem, het blijft een autootje waar je elke keer weer met een smile uitstapt.
norge zegt
@tupperware: Grappig ding, had ik nou nog echt nooit van gehoord.
luxaeterna zegt
Stuk na 100.000km? In welke tijd leef jij nog?
Donstil zegt
@luxaeterna: haha idd, die problemen zijn gelukkig al wel een tijdje geleden.
tupperware zegt
lieve Maru, praat aub geen onzin,
In dit type (de 451) zit een motor van Mitsubishi en die houdt het probleemloos 2 ton vol, waarschijnlijk nog wel langer maar gezien de leeftijd van dit type ben ik hogere kilometerstanden nog niet tegengekomen.
house zegt
What the fuck! echt de gehele video zo bekeken : O_O
house zegt
PS heeft er iemand enig idee of de Smart CDI exemplaren die je op bijvoorbeeld autoscout24 tegenkomt een goed motorblok hebben?
Ik ben namelijk aan kijken voor Smart CDI voor erbij omdat ik jaarlijks 33000+ km’s rijd, zie ze staan voor 2000 euro +-
En iets zuinigers heb ik tot zover nog niet gevonden.
jrk68 zegt
@house:
Die CDI-tjes draaien redelijk probleemloos 2ton, een eventuele revisie kost ongeveer 1500 euro.
Nieuw waren ze niet populair omdat je destijds 50K per jaar moest rijden om het prijsverschil terug te verdienen.
Nu weet ik niet of je veel snelwegkilometers rijdt, maar als dat zo is hou dan wel rekening met de zijwindgevoeligheid. Met een stevige bries van zij rij je zomaar met het stuur een kwartslag gedraaid en dat levert best spannende momenten op als je een vrachtwagen inhaalt.
Het best op hun plek zijn ze natuurlijk in de stad en provinciale wegen.
Een chipkuurtje kan trouwens ook geen kwaad, dat scheelt in de tussen acceleraties.
house zegt
@jrk68: Hmm wel interessant voor mij dan, ik rijd dagelijks 127km waarvan 120 snelweg. Dat ze windgevoelig zijn kan ik me wel voorstellen maar zo windgevoelig? Zal ik rekening mee houden dan mocht ik tot aanschaf overgaan.
Chippen had ik ook al veel over gelezen en ook dat is inderdaad wel handig, zolang het blok betrouwbaar is wil ik em wel laten chippen.
Ik zou ook best voor andere auto’s willen kijken maar voor die prijs kan ik alleen maar Smart CDI vinden die dus rond 1 op 29 rijden kennelijk.
jrk68 zegt
@house:
Ik heb ooit 1 van de eerst gehad (1999) en die was erg zijwindgevoelig. Er zijn een aantal zaken die daar voor zorgen, 135 bandjes voor en 175 achter, een wielbasis van 1.85m, de aandrijving en de motor zitten achter en het koetsje is hoog, Je kan dat wel een beetje verbeteren door hem op bredere banden te zetten maar top wordt het nooit. Het concept (weinig gewicht voor) zorgt daar nu eenmaal voor.
Ik rij nu zelf met een Roadster en vorig jaar reed ik met die westerstorm in de kop van NH, zelfs die werd best tricky, al was dat wel windkracht 10.
Ik heb ook een maand met het nieuwere type (451) gereden en die is wat dat betreft een stukje beter. Die rijdt ook comfortabeler en voelt meer als een echte auto aan. De 450 is net een skelter.
house zegt
@jrk68: Ik heb ongeveer 1 maand een Suzuki Alto van 2002 gereden als werkauto, nou geloof me dat is pas een skelter. Zo een Alto is echt spartaans en daar zat echt niets maar dan ook niets op.
Alleen airbags maar die zaten er ook alleen maar op wegens de wettelijke verplichting voor zover ik begrepen heb.
Dus schaf ik een Smart aan dan denk ik dat dat een stuk beter zal zijn dan die Alto.
Als ik een CDI aanschaf en bredere banden erop zet, heb ik waarschijnlijk wel een hoger verbruik maar hoeveel hoger is de vraag.
stefan1985 zegt
Hebb0n??
epimetheus zegt
Heb al wel eens eerder een opgefokte smart gezien op het welbekende interwebs!
De “Smart Diablo”, ook een smart fortwo, maar dit maal met een Hayabusa blok op de plek waar normaal de bijrijdersstoel moet zitten.
https://www.youtube.com/results?search_query=smart+diablo&page=&utm_source=opensearch
potver7 zegt
Stuk na 100.000 km?
http://schlijper.nl/portfolio/Smart/140113-24-burgemeester-stramanweg-smart-fortwo.photo
Let wel, deze man heeft er eentje uit januari 2000, dus van de allereerste modelserie…
jrk68 zegt
@potver7:
Mijn eerste, (64-DD-ZV) uit 1999 kwam ik laatst nog tegen, die rijdt nog steeds in 010 rondt.
Toen wij hem weg deden stond er 60K op, maar of het torretje inmiddels gereviseerd is weet ik niet, ik heb de huidige eigenaar niet gesproken.
Ik vermoed echter van wel.
Ik zal even wat licht scheppen over de problemen met die eerste serie motoren van Smart.
Het probleem zat hem namelijk in de verkeerde manier van honen van de cilinders en de plaatsing van de carterventilatie. In het kort komt het erop neer dat de Turbo hard zuigt aan die ventilatie en dus olie uit het carter zuigt en die vervolgens weer de cilinders in blaast.
Door het verkeerd hoonpatroon was de smering ook niet optimaal waardoor je “ovale” cilinders kreeg.
Deze 2 fouten zorgde er uiteindelijk voor dat je een hoog olieverbruik krijgt en uiteindelijk verbrande uitlaatkleppen door de koolafzetting daarop. Dit soort problemen worden bij een complete revisie verholpen met als gevolg dat ook die 600cc motor na revisie een normale levensverwachting heeft.