Het blijft leuk.
Een van de leukste auto’s om te rijden is een rappe doch compacte old-school auto. Stap voor de lol in een Peugeot 106 GTI of Renault Clio 16v en je maakt de hele dag kirrende geluiden. Dankzij het gebrek aan overtollige kilo’s is de snelheidsbeleving veel groter.
Ook kun je zo’n auto fatsoenlijk op zijn staart trappen, zonder direct achter de tralies te belanden. Kortom, rappe old-school auto’s zijn leuk. Helaas zijn ze vaak oud en behoorlijk afgeleefd, waardoor de meeste mensen begrijpelijkerwijs bedanken. Dan zijn er nog een paar liefhebbers die een 205 GTI kopen voor het geld waar je ook 3 gebruikte Alfa 159’s voor kunt aanschaffen. De laatste andere optie is om een nieuwe auto met oude techniek op de kop te tikken.
Zo hadden we aan het begin van de maand de vernieuwde Renault Sandero R.S.. Of wat te denken van de Fiat Cronos HGT? Een auto die ook in dat rijtje past is de Lada Granta Drive Active. Ook dat is een sportieve moderne auto met een ouderwetse twist. Omdat je waarschijnlijk alweer vergeten bent wat een Lada Granta is, check de afbeelding boven deze alinea en aanschouw deze nobele Russische creatie.
De Granta Drive Active is er met een 1.6 16v met 106 pk die je naar keuze kunt uitrusten met een handbak of een automaat. Wel geeft Lada aan dat ze een speciale sportknop op de automaat hebben met een ‘speciaal dynamisch algoritme’. Hoe briljant is dat? De auto is speciaal gecreëerd voor ‘fans van een energetische rijstijl’.
De Granta Drive Active is voorzien van een sportonderstel, sportstoelen en diverse sportieve details zoals unieke bumpers, velgen en ‘X-Graphics’. Om het geheel af te maken krijg je ook een subtiele spoiler op de bips van je Granta. Mocht je de Granta Drive Active nog iets te braaf vinden, Lada heeft ook nog de hete Kalina NFR in de aanbieding.
robert110 zegt
Ik mis de tennisbal op de trekhaak.
Benny_Weisz zegt
@robert110:
Laat die tennisbal maar zitten, waar is de dashcam???
lompey zegt
@robert110: waar zie je een trekhaak dan?
kees66 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
quotama zegt
1.6 16v met 106pk… echt snel gaat dat nooit aanvoelen. Die 106pk krijg je pas op 5-6000 toeren.
saxoke zegt
@quotama: maar omdat je “hard moet werken” en omdat er waarschijnlijk een onbestaande aanwezigheid is van geluidsisolatie gaat dit licht gewichtje toch snel aanvoelen. Ik heb een Saxo VTS met dieselblok gehad, een dikke 58pk op pakweg 850kg, alles behalve snel, maar door t aangepaste onderstel (schroefsetje) en de goeie bandjes leek 130 rijden sneller dan 230 in een moderne auto.
marinepower zegt
@saxoke: net als met karten, je gaat wellicht maar 50 km/h, maar de afstand tov wegdek en boardings, het stuiter gevoel, het snorrende Honda grasmaaierblokje doet je vermoeden dat je Hamilton kan bij blijven.
Voor het gevoel rij je in een Hyundai Atos of Fiat Panda huurauto op elk Canarisch of mediterraan eiland altijd als een coureur.
koffiekopje zegt
@saxoke: De 1.5D van PSA leverde vaker 65 pk dan 58, en meer dan 100 Nm kwam ook vaak zat voor. Best een pittig blokje voor een atmosferische diesel, en relatief leuk om te rijden omdat ze – integenstelling tot alle turbodiesel van nu – harder begonnen te trekken boven de 3000 tpm. Doortrekken tot 5K had ook gewoon zin, want dan kwam het maximumvermogen er pas uit.
Daarnaast liepen ze probleemloos 500.000 km (in tegenstelling tot de oudere 1.4D met natte cilinderbussen). Beste was wel om dit blok in een AX te hebben – die was dan nog vlot te noemen (door het nóg lagere gewicht).
peug206 zegt
@quotama: ik heb een 1.6 16v zonder turbo, die trekt vanaf 3000toeren harder dan de 2.0t mercedes met 190pk. Verschil is dat mijn 206 950kg weegt en de mercedes 1500kg. Durf rustig te stellen dat ik met de 206 behoorlijk vlotter kan rijden dan de mercedes ooit zou kunnen.
ruben_vandenberg zegt
@peug206: mooi, ik zie jou bij hetzelfde verkeerslicht wel weer…vlot rijden heeft totaal geen nut
peug206 zegt
@ruben_vandenberg: denk ik niet, ze hebben hier voornamelijk rotondes en buitenwegen. Niet echt waar de benz in excelleert dus..
koffiekopje zegt
@peug206: Juist wel. Koppel bij lage toerentallen helpt nogal. Ik heb precies hetzelfde motortje in m’n 206 gehad – klonk prima, draaide graag toeren en voelde ontzettend rap… maar de buurman met z’n V8-Benz haalde me net boven stationair toerental in.
tjorque zegt
@ruben_vandenberg: op het hypothetische circuit zijn geen hypothetische stoplichten ?
Dus met je hypothetisch snelle auto ben je wel de snelste ?
Stefje zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Kartmans zegt
Dik!
jarnobakker zegt
De meeste lol heb ik gehad met een Ford fiesta ui 1993 . Het ding had een top van 130( blok zoop olie als een malle en tikte als een gek). Op de snelweg was dat altijd een super ervaring.
edward330d zegt
Als ie twintig jaar geleden op de markt zou zijn gekomen was het misschien best een interessante auto geweest.
lekbak zegt
Het belangrijkste staat er niet bij: wat weegt dit?
Het lijkt me onmogelijk voor een sedan van dit formaat om minder dan 900kg te zijn, dan is het eigenlijk al te zwaar voor een 1.6 atmosferisch om echt leuk te zijn.
cossiekiller zegt
De versies met handbak gaan binnen 10 jaar weg voor een veelvoud van de nieuwprijs!!
mpgc zegt
Old school en ongeveer het zelfde vermogen maar daar houdt de vergelijking wel ongeveer mee op ?
j4cks0n zegt
De Fiat Chronos linkt naar de “Renault”.