







Een guilty pleasure voor de prijs van een aangeklede Portofino.
Net een facelift te ver, dat is altijd de gedachte geweest van ondergetekende en voormalig collega @Dizono. De Ferrari 512M is een beetje als de Melanie Griffith onder de supercars. In het begin (Testarossa) was het een schoonheid, de eerste facelift (512 TR) was eigenlijk best geslaagd, maar met de 512M ging Ferrari net even te ver. De 512M is maar heel even in productie geweest, van 1994 tot 1996. Het was vooral een model om het gat met de 512 TR en de 550 Maranello tijdelijk te overbruggen.
Het is een vrij zeldzame auto, zelfs naar Ferrari begrippen. Er zijn namelijk maar 426 exemplaren met het stuur links gebouwd en 75 met het stuur aan de verkeerde kant. Dat betekent dat de prijs zeker niet mals zal zijn en dat klopt ook. Deze Ferrari 512M moet namelijk 299.500 euro kosten. Daarmee kost een 512M ongeveer het dubbele ten opzichte van een Ferrari 512 TR en drie keer zoveel als een Testarossa (rijtest). Dan heb je een Testarossa zónder klapkoplampen, maar wel met de achterlichten van de F355.
Een voordeel is dat de 512M verder is doorontwikkeld, bij een exclusieve Italiaanse fabrikant uit die periode geen sinecure. Ook heb je net even wat meer vermogen en koppel tot je beschikking. De platte V12 levert namelijk nu 440 pk (bij 6.750 tpm) en 500 Nm (bij 5.500 tpm). Dankzij dat vermogen kan de 512M in 4,8 seconden accelereren, mits je goed overweg kan met de handgeschakelde vijfbak. De topsnelheid van 315 km/u stelt tegenwoordig niet meer zoveel voor, maar destijds was dit best een snelle auto.
Mocht je het uiterlijk niets vinden, zijn er toch een paar redenen om een 512M aan de collectie toe te voegen. Het is namelijk de laatste ‘gewone’ productie-Ferrari met een twaalfcilinder middenmotor. Mocht je de kleur niet zo mooi vinden, de aanbieder heeft ook een rood exemplaar te koop staan. Blijkbaar worden 512M’s in Nederland in tweevoud aangeboden. De rode heeft meer kilometers gelopen: 32.000, nog steeds niets natuurlijk. Desalniettemin kost de rode bijna 50 mille minder. Kun je mooi uitgeven aan goodies van Cargraphic.
Zo op foto 6 vind ik hem eigenlijk best te pruimen.
@Dizono: die rode kleur staat em wel
Ah, de 512M, m’n minst favoriete Ferrari van de afgelopen 30 jaar. Ik pas.
Voor de voorkant? Ik denk het wel. Voor de achterkant? Jazeker! Voor de zijkant? Nee… laat dan maar zitten.
Ik ga liever voor die rode 85er Testarossa die VDM ook aanbiedt. Wel een lekker aanbod hebben ze
Inderdaad, die 512tr was de mooiere versie van een Testarossa. Deze 512m is het altijd het lelijke eendje geweest.
Inderdaad een facelift te ver. Wat mij betreft is de 512 tr precies goed
@maarten020: jammer genoeg vinden wel meer mensen dat. Heb er naar gekeken en te duur bevonden.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Kopen, Testarossa bumpers en achterlichten erop en je hebt de beste look met de beste prestaties.
Zal wel op wat langen tenen gaan staan, maar waarom hebben alle ferrari’s toch zo’n mega lange front overhang. Enzo, laferrari, f40 en dus ook deze en de testarossa wielen nagenoeg onder de a-stijl. Dat ziet er toch niet uit?
@airc: Zo blijft de draaicirkel lekker kort ;)
Voor ongeveer dat geld heb je ook een 458 Speciale. Geen moeilijke keuze.
@tvklarenbosch: Of een huis.
@alcantara: is waar, maar als je deze auto overweegt zoek je geen huis van 3 ton.
@alcantara: maar geen groot huis en zeker geen goede / toplocatie.
@audir8v10: ‘als ik een Ferrari had zou ik toch voornamelijk buiten de deur zijn’ ~ om jezelf in het zweet te werken voor de servicekosten…
@davelepeef: ja haha, 3 hoog achter wonen om oliebeurtje te kunnen betalen ?
Geel is niet mijn kleur, zelfs niet voor een Ferrari. Daarnaast vind ik deze velgen echt afschuwelijk en voor dit geld kun je een mooiere wagen uitzoeken dan een 512m.
De 206 onder de Ferrari’s
@f40racer: 206 plus*
@f40racer: want?
Wat een gedrocht vergeleken met een Testarossa…
Eigenlijk zijn alleen de velgen gaaf.
Doe mij maar een gele F355 berlinetta
Jaaa ik wil hem! Gewoon net even wat anders, Tubi systeem eronder en rijden
Doe maar 1 van die Alfa’s uit het andere topic. Iets teveel spruitjes dit, ga liever voor een echte belezza en dat is voor mij nooit Ferrari.
Vanaf de voorkant gezien mis ik alleen nog 2 ogen op de voorruit.
De voorkant is lelijk, dan liever een Testarossa.
Erg mooie auto, maar in het geel vind ik hem toch minder knap. Een F355 in het geel vind ik een stuk mooier. In het rood is zo’n ding eigenlijk het mooist.
Liever de TR met 1 spiegel zoals die van Miami Vice.
Ik moest toch twee keer kijken naar de foto van de tellerbak, dacht die is goed gebruikt met 118000 km.
Lelijke auto. 15 jaar geleden stond er in Aerdenhout eentje (bleek later een omgebouwde Testarossa te zijn), ik dacht altijd dat het een of andere kitcar was.
Liever een 512TR dan.
Ik vind het mooi. Wellicht niet in deze kleur, maar toch. Mooi.