Er wordt flink wat gevraagd voor deze ogenschijnlijk zo normale Honda Civic op Marktplaats.
Men kwam er pas achter hoe goed Japan bezig was in de jaren ’90, toen alles wat er gebouwd werd zeldzaam aan het worden was. En zo kan het gebeuren dat zelfs de meest normale auto’s ineens bijzonder worden. Er zijn drie opties: alle ‘normale’ auto’s zijn zo afgedankt dat ze gesloopt worden of niet meer te redden zijn, of een tunert heeft zich vergrepen aan de auto waardoor hij niet meer naar iedereens smaak is en alles wat nog wél origineel is gebleven, wordt zo zeldzaam dat verkopers dat ook door hebben. En dan kom je op de moeilijke vraag terecht: wanneer ga je te ver met dat soort stuntprijzen?
Honda Civic
Een perfect voorbeeld van wat we bedoelen is deze Honda Civic Sedan (EH). Eentje uit die laatste categorie. De staat is namelijk onverprutst én niet afgedankt. Dus duur. En dat blijkt. Voordat we je meenemen in de virtuele tour van deze Civic willen we de prijs die we al weggaven in de titel nogmaals benadrukken: 19.950 euro.
VTi
Eerst even de dingen die de prijs van een auto als deze Honda Civic opdrijven: het gaat om de EH-generatie, die al een tijdje gewild is. Het gaat om de sedan, die zeldzamer is dan de hatchback. En het belangrijkst: het gaat om de topversie. Voor ons dan. Voor de EG/EH was er nog geen Type R en de Si en SiR waren voor Japan bedoeld. Al leek onze topversie op de SiR, namelijk de VTi. Deze kreeg het B16A2-blok, een 1.6 liter grote viercilinder met dubbele nokkenas (DOHC) en Honda’s befaamde VTEC. Zonder turbo, dus goed voor 160 pk. Op 1.015 kg nog best wel een vlotte bak, 0 naar 100 kon als je je best doet in minder dan 8 seconden.
Handbak
Ook niet compleet onbelangrijk: schakelen in deze Honda Civic Sedan gaat met de hand. Gecombineerd met een ‘net gerestaureerde staat’ en ‘slechts’ 137.065 km op de teller. Tsja, dan heb je vrij snel één van de, dan wel de beste Civic EH van Nederland te pakken. Maar maakt dat hem gelijk 20.000 euro waard?
We moeten eerlijk zijn: roest, wat auto’s als deze het meeste teistert, lijkt deze Honda Civic weinig last (meer) van te hebben. Het onderhoud is perfect gedocumenteerd en deze blokken staan er bekend om dat ze met regelmatig onderhoud lekker blijven spinnen. Er is niks aan verprutst, al spotten we wel een naderhand geplaatste radio-unit. Oh ja, en ook al hebben wij er niet zo’n moeite mee: er zijn mensen die het importkenteken een afknapper vinden.
Kopen
Dus, zeg het maar. Is een auto als deze al collector’s item-waardig en net geen 20.000 euro waard, of zijn dit soort prijzen krankzinnig voor een Honda Civic uit ’94? Het is in ieder geval de enige VTi die we kunnen vinden en zeker de duurste Civic tot en met de EG/EH-generatie op Marktplaats. Koop dan?
W115 zegt
Als deze Civic de prijs waard is, missen wij 2 nullen op de salarisstroken.
kuip zegt
Nee, nog niet misschien.
martinus.tussengas zegt
Rijd je toch gewoon een oude auto met een import kentekenplaat.
Homer55 zegt
Mijn tante had eentje maar dan met de 1.5 zonder vtec met 90pk’tjes. Reed heel strak en als je hem een beetje op toeren houdt ging ie er best vandoor hoor. Miste wel koppel, met 3 man merkte je dat wel goed.
rikv99 zegt
Toen ik begon met lezen van deze advertentie dacht ik dat mij verteld ging worden dat dit een heel specifiek model zou zijn met minder dan 20k op de teller.
Niet dus. Absurde prijs.
kniesoor zegt
20K vragen voor een dertien-in-een-dozijn Civic met een importkenteken en een kleine 140K op de klok. Dat is – met alle respect – een beetje ambitieus. Ja, hij ziet er zo op de foto’s keurig gerestaureerd uit. Maar er de helft van de huidige vraagprijs voor krijgen lijkt me al een aardige uitdaging.
Richmond zegt
op gaspedaal staan er 12 te koop van bj 95-98 de goedkoopste kost 990 euro en de duurste 10.950
Een simpele 1.5 dxi hoe dan
tmenges zegt
wel gek eigenlijk dat iedereen enigzins denigrerend reageert. Als er een vento vr6 in deze staat te koop zou staan waren de reacties waarschijnlijk anders geweest terwijl de techniek in deze belegen ogende sedan minstens zo bijzonder is.
Richmond zegt
Voor elke auto uit deze periode en vergelijkbare staat en klasse is het teveel geld
m6d4s5 zegt
20k compleet met bruiloft toeter….
degrotemuis zegt
Misschien is deze het voor de liefhebber wel waard. De Civic hatch uit die tijd reed erg fijn en de eerste 1.6 VTEC in een CRX eind jaren 80, begin jaren 90 waren wel echt lekker toen, dus iemand met goede herinneringen aan zo’n auto zou het ervoor neer kunnen tellen, mits echt netjes gerestaureerd. Wel vreemd dat erbij staat dat het blok al gereviseerd is, die waren destijds toch redelijk foolproof.
Robert zegt
Roest achteraan de achterste wielkasten, net bij de aansluiting met de bumper. Zo’n beetje elke Honda uit de jaren negentig leed daaraan. En dat viel ‘keurig’ te restaureren, maar negen van de tien keer komt het binnen twee jaar terug. Of twee maanden, zoals ik zelf proefondervindelijk heb vastgesteld.
Daarbij is de Civic sedan qua looks zo wel als praktisch gebruiksgemak de minst aantrekkelijke van alle carrosserie varianten. Ergo: 20 mille vragen mag altijd, maar iemand vinden die dit ervoor over heeft, zie ik niet gebeuren.
Gele Koplamp zegt
In de advertentie: “deze maand geen €2500 maar €295 afleverkosten”. Juist ja…
Matc zegt
Deze maand vanaf 2500 geen 295 afleveringskosten.. Goed gelezen vriend
tortuga zegt
20000 voor een civic? Onaangepast? Welke gekke prijzen gaan ze nog uitvinden?
mashell zegt
Het is wat de gek er voor geeft, de handelaar hoopt op een gek met geld te veel.
Svda zegt
Niet echt een bijzondere civic ook al is het een VTI. Daarbij zitten er nog importplaten op waardoor er bij dit soort wagens minder waarde krijgt.
DaveB zegt
Blijven heerlijke blokjes die VTI’s
MaartenD zegt
Belachelijke prijs waarschijnlijk alleen gevraagd om aandacht te krijgen wat met dit artikel gelukt is dus hulde!
Pallas zegt
Wat is erg aan een importplaat?
ouwedibbes83 zegt
Bij een oudere, zeldzame auto wordt t gewaardeerd als t een origineel in Nederland geleverde auto is. Op die manier is vaak de kilometerstand en het onderhoud makkelijker te achterhalen. Daarnaast “klopt” het plaatje dan ook beter, het kenteken hoort bij de leeftijd van de auto.