Het is niet een alledaagse Aston Martin Vantage, maar praat dat een prijskaartje van 1,75 miljoen euro goed?
Aston Martin heeft stappen gemaakt de laatste tijd. Het modellengamma is flink uitgebreid en ook qua labels en andere ongein is het ineens een wirwar van namen, versies en dergelijken.
AMR
Het label, of officieel gezien merk, van Aston Martin dat een beetje in stilte kwam: AMR. Op zich leuk dat er nu supersnelle en sportieve auto’s zijn van het merk, maar het wordt wel een beetje onduidelijk. Is het nou een merk? Is het een typenaam? Wat willen ze bereiken aangezien één van de eerste AMR-modellen de vierdeurs Rapide is (niet echt een racewagen)? Sommige van die vragen blijven een mysterie.
Aston Martin Vantage AMR Pro
Antwoorden hebben we echter wel in het andere begin van AMR. Dat is namelijk de Aston Martin Vantage AMR Pro. Deze auto liet er weinig twijfel over bestaan wat het doel was. Het is namelijk een rasechte racer. Lichtgewicht opbouw, gestript interieur, grote vleugel en andere aerodynamica: het is tot op het heden de heftigste Vantage die er ooit gebouwd is en het dichtste wat je gaat komen bij de racewagens van Aston Martin.
Wat moet je ermee?
Je moest er wel snel bij zijn. Aston Martin bracht de Vantage AMR Pro uit in een oplage van zeven stuks. Yep, zo weinig. Dat ging een goed bedragje kosten en het is zo’n typische ‘wat moet je ermee’-auto. Je mag er namelijk niet mee de weg op en ook racen kan niet. Je moet er dus zelf een circuit voor hebben waar je hem mag uitlaten. Duur speelgoed, dus.
Aston Martin Vantage AMR Pro occasion
Mocht je nou een plek hebben voor een Aston Martin Vantage AMR Pro, dan is er goed nieuws. Eén van de zeven staat namelijk te koop in het Verenigd Koninkrijk. Er is nog niet heel veel mee gereden: 320 mijlen, zo’n 500 kilometer. Verder is ‘ie compleet origineel en natuurlijk in de bekende kleuren: donkergroen (bijna grijs) met felgroene accenten. Ook krijg je zoals gezegd een gigantische spoiler en splitterset erbij.
Klinkt dat nou leuk? Dan mag je het astronomische bedrag van 1.500.000 pond (zo’n 1.765.000 euro) overmaken naar GVE London in het Verenigd Koninkrijk. Zij verkopen deze one of seven Aston Martin Vantage AMR Pro. Privécircuit niet inbegrepen. Durf jij het aan?
ablogjunk zegt
Waarom mag er niet mee racen? Ik neem aan dat je hiermee hetzelfde mag als bijvoorbeeld een gestripte bmw zonder kenteken op een willekeurige circuitdagje?
okdoei zegt
@ablogjunk: inderdaad. Zijn genoeg “vrije klasses” waar je zo in mee kunt doen. Je wint dan als het goed is ook met 2 vingers in de neus maar dat is een andere discussie…
B00G1E zegt
Is het niet goedkoper om een echte AM racer te kopen dan?
polpol33 zegt
Dure strijkplank
MaartenD zegt
Wat een belachelijk bedrag
bietje zegt
Wow… die kleur
meneerdemeneer zegt
Als ik aan Aston Martin denk dan denk ik vooral luxe, en snelle bolides om in stijl van Londen naar Monaco te zoeven.
Geen hardcore sportwagen.
Maar goed, wat verkoopt moet je maken.
ericd zegt
Wie kan zich niet de TopGear aflevering herinneren waarin James May koos om in een Vantage racer in Zuid-Europa rond te toeren terwijl de Hammond en Clarkson reden in resp. een 911 en een Gallardo. Daar kreeg May dus spijt van.
hotze zegt
Kan het me zeker herinneren, een klassieker in de TopGear-reeks. Was leuk bedacht die Aston Martin maar dat had natuurlijk een Ferrari moeten zijn. Als ik me goed herinner was de 430 Scuderia al uit, anders had het de 360 Challange Stradale moeten zijn, waardiger tegenstanders dan de Aston Martin.
On topic-zonde van de centen deze race-AM. Zou lekker een 918 scoren en dan heb je nog een zakcentje voor iets fraaiers erbij dan dit AM-gevaarte.
Flutterbi zegt
De doelgroep die dit koopt interesseert het geen klap wat hij kost. Of hij het waard is, is in het luxe/premium segment altijd een discussie.
MarcoM zegt
Het is net als met een schilderij, gewoon mooi om naar te kijken vanuit je luie stoel met een glas Whiskey en een fijne sigaar.
deepep zegt
Dit zijn hele competitieve auto’s die o. a. Le Mans meedere keren heeft gewonnen in hun klasse van porsche, ferrari en corvette…