Dan heb je wel een ware klassieker in huis.
Het is een raadsel hoe bepaalde auto’s in de vergetelheid geraken. De legendarische Le Mans-racers waaraan menig autosportfan nog regelmatig terugdenkt, werden in een vrij recent verleden in beperkte oplage omgebouwd tot straatauto. We juichen dan ook om het feit dat de FIA binnen enkele jaren hetzelfde gaat doen met de LMP1-klasse.
Enfin, Jaguar Sport was één van de bedrijven die haar raceauto’s homologeerde, zodat ook haar klanten vanuit eerste hand van het geweld konden genieten. De XJR-15 is hiervan de manifestatie.
Het is niet helemaal duidelijk hoeveel exemplaren Jaguar nu daadwerkelijk heeft geproduceerd, maar volgens verschillende berichten ligt het ergens tussen de 50 en 53 stuks. Dat kleine aantal auto’s maakt de auto niet minder zeldzaam, of minder extreem. Het is een verwaarloosbaar verschil, dat we liever negeren om ons volledig te kunnen richten op de uiterst indrukwekkende XJR-15.
Hoewel autofabrikanten haar hypercars tegenwoordig het liefst uitrusten met allerlei luxe opties die het gewicht van de auto niet enorm de lucht in doen schieten, is de XJR-15 praktisch een raceauto voor de straat. Daarmee bedoelen we dat hij gemaakt is met één doel voor ogen: sturen. De ingenieurs hebben klaarblijkelijk rekening gehouden met het duidelijke gebrek aan comfort waarmee de bestuurder en inzittende te maken zullen krijgen. Het meest opvallende voorbeeld hiervan, hangt over de kop van de stoelen.
Jawel, wil je met je bijrijder communiceren, dan zul je dat moeten doen middels een intercomsysteem. De XJR-15 is zó luidruchtig, dat praten zonder een headset met microfoon een onmogelijke opgave is. De reden hiervoor vinden we vlak achter de stoelen. De XJR-15 heeft namelijk ‘dezelfde’ V12 waarover de Le Mans-winnende XJR-9, waarop de auto is gebaseerd. In de straatauto produceerde de twaalfcilinder 450 pk en 570 Nm koppel, dat, zoals @willeme eerder al schreef, al laag in de toeren beschikbaar was. Reken daarbij het lage gewicht van slechts 1.062 kg en een versnellingsbak met bijzonder korte verhoudingen, en het is niet lastig te begrijpen waarom de XJR-15 een angstaanjagende machine is.
Het spreekt voor zich dat de Jaguar XJR-15 een klassieker pur sang is. Dit alles heeft de huidige eigenaar er echter niet van weerhouden zijn roofkat, die ongetwijfeld in waarde zal blijven stijgen, te bewaren. Naar verluidt wil de eigenaar zijn collectie verkleinen, dus wijst hij zijn begeerde bolide de deur. Zonde, want naast het feit dat de XJR-15 van zichzelf al een enorm zeldzame auto is, heeft dit exemplaar ook nog eens amper kilometers achter de rug. De garagekoningin, met chassisnummer 043, heeft in haar leven slechts 52 mijlen aan asfalt mogen proeven. Verbaast het je dat de verkoper er 995.000 euro voor vraagt?
Met dank aan iedereen voor de tips!
gove zegt
nee
rhellema zegt
@gove: ik heb geen 1 miljoen over voor deze Jaguar, ik zou hem wel kopen voor dat geld!
gove zegt
@rhellema: waarom om in de schuur te zetten? koop dan een 8c,
om mee te rijden? nee want a. kun je niet mee rijden b. kun je niet parkeren c. bouwfucker met zn busje let niet op en klapt op je achter bumper-v12 kapot-weg miljoen,
als investering- mischien
rhellema zegt
@gove: ik neem aan dat je bouwvakker bedoelt, maar zodra hij achteruit tegen de Jag aan rijdt dan is het voor zijn verzekering om mij schadeloos te stellen dus daar maak ik me geen zorgen over. Ik zou ook gewoon lekker gaan rijden en als ik de auto ergens wil parkeren is er altijd wel een ruimte te vinden maar geloof maar niet dat ik het centrum van Amsterdam in duik, dan weet ik wel iets uitdagender te vinden waar de auto veel meer tot zijn recht komt.
fisto zegt
Leuk onderwerp, maar een matig geschreven artikel. De zinnen over het gewicht van hypercars en het gebrek aan comfort zijn tenenkrommend. Lees een artikel nog eens door voordat je het post zou ik zeggen.
JanJansen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
stephane8200 zegt
@JanJansen: de artikelen volgen de reacties of is het nu andersom?
De XJR-15 is echt een vergeten supercar. Weet niet hoe hij rijdt als hij echt onder handen genomen wordt. XJR-9 lijkt me een goede basis.
densk zegt
Een auto die ik compleet vergeten was.. Laatst kwam er ook al 1 voorbij in een artikel. Wel meteen weer goede herinneringen aan nfs hot pursuit. Maar een miljoen? Nee dat zou ik er zeker niet voor over hebben. Voor dat geld zijn er genoeg andere keuzes te maken.
e36thuglife zegt
Als je een millie vraagt voor je waggi dan kun je hem beter eerst wassen.
dieselkameel zegt
@e36thuglife: Je doet je naam eer aan knul
flashevan zegt
@e36thuglife: barnfind ?
room850 zegt
@e36thuglife: inderdaad, groene aanslag op paravan, enzv
subaru555 zegt
Geen echte bekende klassieker, wel een interessant stuk historie. Geen echte pedigree (ondanks eigen race-serie) en bijna parallelle ontwikkeling van de XJ220 en deze van TWR. Deze eerdere Jag is, qua V12, natuurlijk de auto die de XJ220 had moeten worden.
occasiefapper zegt
“Heb je een miljoen?” Nee.
“Heb je een miljoen over?” Yes, please. Take my money! Wat een apparaat is dit zeg…
e36thuglife zegt
Mooi kippengaas ziet er profi uit vriend.
torsen zegt
Gezien mijn collectie voorlopig nog niets bevat zou ik voor dit bedrag eerst een F40 op de kop tikken.
Technisch gezien is de XJR-15 geweldig maar qua vormgeving is hij net even te lief.
Alsof ze een Mazda MX-5 pyjama over een supercar getrokken hebben.
Misschien zou ik zelfs nog de XJ220 voorrang geven boven deze.
kilum zegt
Nou, nee. Zelfs al had ik het geld dan zou ik liever een Ferrari F40 kopen. Die kost ook ongeveer 1 miljoen.
cossiekiller zegt
Ideaal om samen met mijn vrouw ritjes te maken! Ik zet m’n koptelefoon wel uit.
Rohrl-fan zegt
Kleine (detail)opmerking…
Strikt genomen is dit geen Jaguar, maar een Jaguarsport. Was een joint-venture van Jaguar & TWR.
Zalige machine trouwens wel!
ericc zegt
Op foto 4 zie ik een zeer slecht afgewerkte rooster voor de ventilator zitten. Jaguar niet waardig. Jammer.
2wheeler zegt
@ericc: dit is geen XJ he…
jorden zegt
Als ik me niet vergis was deze auto zo impopulair omdat, het echt geen doen was op de openbare weg en wonderschoon is tie ook weer niet.
flashevan zegt
@jorden: in die tijd was geen een supercar populair
allesmetturbo zegt
Gaaf ding! En maar iets over de 1000kg, geniaal
2wheeler zegt
Gaaf ding he! Ik vind dit leuker dan een F40, veel meer hardcore. Maar de kentekens zou ik niet nodig hebben, op de openbare weg lijkt het me een rampending.
davelepeef zegt
@2wheeler: wat is hier meer hardcore aan eigenlijk?
Robert zegt
Het zou Munsterhuis hebben gesierd als ze hun beste detailer een dagje aan het werk hadden gezet op deze auto.
Verder verbaast het me niks, dat men zo’n auto enkel nog koopt als beleggingsobject; als er maar 52 mijl op de teller staat geeft dat wel aan dat het ding a) té hardcore is om mee te rijden en b) eigenlijk niet te verzekeren is voor deelname aan het verkeer. Want zóu je deze auto total loss rijden, dan vergoedt het geld misschien veel, maar daarmee heb je de auto eigenlijk nog niet terug. En zeker niet z’n ‘beleggingswaarde’.
ikleesookoverautos zegt
@RRRobert: detailer = poetser. Net als een Interieurverzorgster gewoon een schoonmaakster is.
peug206 zegt
@ikleesookoverautos: haha… ik zou mn vriendin niet met een polijstmachine op de auto loslaten, een detailer ecjter wel.
pomoek zegt
Prachtige auto. Maar waarom is er niet mee gereden? Ik begrijp het knaken verhaal wel maar kom op zeg, gebruiken dat ding! Ik wacht wel tot de volgende eigenaar er +100.000 km op heeft gezet en deze auto voor een prikkie te koop is….
koekwaus zegt
@pomoek: na de eerste drempels ben je er snel klaar mee denk ik
pomoek zegt
@koekwaus: heb je wel een punt. Ik zag hier een paar dagen geleden dat ze een de la ferrari aan het uitladen waren. Moest over een paar aanrijplaten een stoepje over worden gereden. Die moet je waarschijnlijk standaard op je passagier stoel vervoeren…
luciano_borello zegt
Nou, ze hadden hem wel even mogen poetsen voor de fotoshoot. Of was de stagiar ziek?
ghost zegt
Die oordoppen heb je ook echt nodig bij deze auto. Ik heb deze als klein jongetje in actie mogen zien op zandvoort, dikke 20 jaar geleden inmiddels. Enige wat ik nog weet is dat ik geen doppen op had en nu ws een gehoorschade eraan over heb gehouden.
autospotterkerkrade zegt
Wat is er misgegaan in deze wereld dat de McLaren f1 de “beste auto ooit is” (?)
jaso013 zegt
Ff kijken…. nee ik heb daar precies 1134,56 voor over. Na de 26ste is dat iets meer.
schreute01 zegt
Nee dus. Stuur zit aan de verkeerde kant en de wagen is niet mooi. Dit moest ik toch ff kwijt als Jaguarfan.