Niet alleen jij (de gewone consument) staan wel een voor de vraag welke motor je het liefst onder je motorkap hebt. Ook (kleinere) automerken staan voor die lastige keuze. Het ontwikkelen van een motor is namelijk kneiterduur en je moet er héél veel verkopen om dat terug te verdienen. Ook Suzuki stond voor de keus: Gaan we een Fiat diesel of gaan we toch voor een Volkswagen diesel? Het werd uiteindelijk een Fiat diesel. Tot grote woede van Volkswagen.
Op dit moment gebruikt Suzuki al een 2.0 diesel van Fiat in onder andere de SX4 en in India bouwen ze een 1.3 JTD motor van Fiat in licentie. Dus wat dat betreft is het heel logisch dat Suzuki er voor kiest om vanaf 2013 een 1.6 JTD motor in een nieuw model te leggen. Een “probleem” in dit geval is alleen dat Volkswagen sinds december 2009 voor 19,9% eigenaar is van Suzuki en die Duitsers willen eisen dus dat Suzuki hun dieselmotoren gaat gebruiken. Ze zijn zelfs zo boos in Wolfsburg dat er een persbericht de deur uit werd gegooid:
Volkswagen stated in Wolfsburg on Sunday that the company is serving notice of an infringement by Suzuki of the cooperation agreement concluded in December 2009.
The notice concerning the infringement relates to the supply of diesel engines produced by another manufacturer to Suzuki. Volkswagen takes the view that this contradicts the terms of the cooperation agreement. Suzuki has now been given a period of several weeks to remedy the infringement.
Blijkbaar zit Suzuki niet zo te wachten op Volkswagen dieselmotoren en geven ze de voorkeur aan de dieseltorretjes van Fiat Powertrain Technologies. De baas van Suzuki (Osamu Suzuki) had eerder namelijk al aangegeven dat Volkswagen eigenlijk niks van waarde had voor Suzuki:
“We learnt about Volkswagen’s technologies, but we did not find any one of them interesting enough to adopt immediately.”
En:
“If we are short of any technology, we have an option to ask other companies with which we benefit from technological exchanges.”
Suzuki vind het dus helemaal geen probleem dat Volkswagen een aandeel heeft in Suzuki, maar ze zitten er niet op te wachten dat die Duitsers een beetje de baas gaan spelen. Sinds VW eind 2009 een belang heeft genomen van 19.9% in Suzuki (en Suzuki een belang van 2,5% in VW) is er qua samenwerking eigenlijk weinig gebeurd. Er wordt voornamelijk ruzie gemaakt. Zo schoot het ook helemaal in het verkeerde keelgat bij Suzuki dat Volkswagen in hun jaarverslag schreef dat ze aanmerkelijke invloed hadden op financiele en operationele beslissingen die genomen werden bij Suzuki. En daar zijn die trotse Japanners dus niet van gediend.
Recent zei de Martin Winterkorn (CEO Volkswagen) nog het volgende over de situatie mbt Suzuki:
“The crux of the matter is the cooperation between two very different cultures. At the moment, we have taken a timeout. Nonetheless, we will hold onto our shares”
Voor die aandelen heeft Volkswagen destijds overigens $2,5 miljard betaald. De kans dat Suzuki de komende weken inderdaad hun overeenkomst met Fiat gaat ontbinden lijkt mij niet heel groot. Ik zie het eerder gebeuren dat Volkswagen en Suzuki uit elkaar gaan en Fiat de nieuwe partner van Suzuki wordt.
En mocht je je misschien afvragen waarom Volkswagen interesse heeft in Suzuki. Dat is heel simpel: Suzuki is heel groot in India. Afgelopen boekjaar verkochten ze daar 1,13 miljoen auto’s en Volkswagen slechts 53.300. (via: autonews.com)
UPDATE 12-09-2011 // Persbericht van Suzuki
Suzuki made a Timely Disclosure regarding the Partnership with Volkswagen AG
Suzuki hereby announces that its board of directors has officially determined today dissolution of the comprehensive partnership and the cross-shareholding relationship with Volkswagen AG. On 9th December, 2009, Suzuki concluded the Framework Agreement with Volkswagen AG and both companies have made various discussions for about two years; however, Suzuki has come to the above determination for the following reasons.
Het volledige persbericht kan je HIER lezen.
roy1263 zegt
Volkswagen natuurlijk. liever een mercedes maar dat is buiten het budget…
pim95 zegt
@roy1263:
Je moet Audi diesel nemen die is nog beter dan MB Diesels! Lekker TDi-tje! Jammer dat dat dan weet geen keuze is!
mout zegt
@pim95: Nee man! Skoda diesels ftw!
(of had je zelf ook door dat die merken ze uit dezelfde VAG schappen rapen?)
jonathan zegt
@mout: zelfs de kleine 2.0 tdi-tjes in audis zijn niet dezelfde als in vw, pech he ;)
mout zegt
@jonathan: Zou je daar een bron bij kunnen geven? Op Wikipedia lijken alle TDI’s te staan (http://bit.ly/pO6u5Q), en daar kom ik tot welgeteld 2 types (143 en 170 pk), die ik elk kan terugvinden bij VW en Audi. Bovendien is er naar mijn beste weten geen ander verschil (binnen een bepaalde cilinderinhoud) dan chip en beademing.
gschoots zegt
@roy1263: Vergeet niet de fantastische Seat diesels!
melcon zegt
@gschoots: fabelachtig inderdaad, zeker in vergelijking met de rest van VAG. Ow wacht, dat zijn dezelfde :P
lincoln zegt
whahahahahahahah mega epic face palm wtf fail voor VAG ..
Tommy2 zegt
Volkswagen. Ken die motoren ook beter dan Fiat-motoren.
zakar36 zegt
Volkswagen. Al is het tegenwoordig bijna over al het zelfde.
RickB zegt
Volkswagen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Interessant ‘kijkje in de keuken’ dit! Zo zie je maar hoeveel de autobranche politiek is geworden… Dat is natuurlijk een gevolg van alle platformdeling, motorendeals, etc. Ook het India-verhaal is mooi. Vrijwel iedereen (ik ook) dacht, wat moet VW nou met Suzuki. Zo zie je maar… Ben benieuwd hoe het afloopt!
Esprit_de_Flandre zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: ‘Politiek’ zou ik het niet noemen. Dit is pure commercie, volkomen normaal dus.
VW wil gewoon die 1.13 miljoen motoren bouwen, want dat is goed voor de kassa. En als ze daarmee WereldDominantieRivaal Fiat een hak kunnen zetten, nog beter!
Suzuki van hun kant wil gewoon betrouwbare motoren, want dat is goed voor de verkoop. En blijkbaar zijn ze zeer tevreden over die van Fiat.
xilver zegt
VW motor… die dingen blijven gewoon werken.
topless zegt
In geen van beide merken heb ik veel vertrouwen. Maar aangezien VW de illusie heeft een kwaliteitsmerk te zijn en daarom meer geld vraagt voor onderdelen, toch maar FIAT.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Moet altijd weer hieraan denken:
Wat betreft India zal het VW dan om Maruti gaan dus.
En Maruti is dus een hele grote speler met meer dan een miljoen verkopen! Wie had dat gedacht!
mout zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Sterk punt. In India wonen meer mensen dan in heel Europa, en daar is Maruti (o.a. met de oude Suzuki Alto) echt heel groot. Tel daarbij op dat het het enige Aziatische land is waar een flink deel van de personenauto’s op diesel rijdt, en dat het ongeveer de snelst groeiende markt is… Bovendien is Fiat goed in kleine motoren voor lichte wagens.
Wat zou jij in je A-segmenter willen leggen: de 1.4TDI 3-cilinder (o.a. Fox), of de 1.3JTD 4-cilinder? Een wereld van verschil in loopcultuur.
Esprit_de_Flandre zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Idd Maruti. Maar die is enkel te bereiken via Suzuki (54%) of de Indiase overheid. Aangezien Suzuki niet meer wil meewerken, kan VW altijd nog India opkopen…
mercedescl65amg zegt
VAG is echt bezig met de auto te leveren van elke persoon en niet het volk! Met Bugatti, Lamborghini, Audi, Volkswagen, Seat, Skoda, Porsche en waarschijnlijk andere merken zoals Bentley enz enz nemen ze de wereld over. Dit was een stap om het groeiende oosten te veroveren die voorlopig tegen is gewerkt. Maar geen vrees. VAG zal met een plan komen!
the-budel-guy zegt
VW motor die dingen zijn top op die 1.4 TSI na daar zijn nogal snel en vaak probleemen mee hoorde ik
zakar36 zegt
@the-budel-guy:
Vandaar ook Welke DIESELmotor heb je liever :P. Maar ik begrijp je hebt wel gelijk.
dotternetta zegt
Ik ben de gebrekkige 1.9 TDI’s met te kleine olie-kanalen nog niet vergeten. De sloperijen staan er vol mee. Dus bij gebrek aan beter..Fiat
autobart zegt
@dotternetta: 1.9 TDI’s Slecht? Donder op, de meesten rijden daar probleemloos 400000 ton mee, dat jij nou een fiat lover bent…
joosthoeve zegt
@autobart: 400.000 ton probleemloos? Godnondeju, die moet ik ook hebben!
thijsie zegt
@joosthoeve: ja, dat vind ik ook wel interessant!
speedlimit zegt
@autobart:
400.000 ton…wow heb je daar bewijzen van.
4 ton ok maar 400.000 ton lijkt wel van n andere planeet.
autobart zegt
@autobart: oeps, 400000 km moet het natuurlijk zijn… Ach ja, fouten maken is menselijk hé!
dotternetta zegt
@autobart: Fiat lover, nee dank je! Ik blijf bij Japans. Je moet eens naar een autodemontagebedrijf gaan en vragen of ze een Golf 4 1.9 TDI blokje voor je hebben, dan lachen ze je uit, want die gaan allemaal kapot. Krukaslagers draaien droog door verkeerde oliekanalen.
mashell zegt
Niet zo netjes van Suzuki om terwijl VW grootaandeelhouder is en zij een belang hebben in VW toch bij Fiat in te kopen. Terwijl de motoren sterk vergelijkbaar zijn. Misschien moet iemand van VW ze bij Suzuki eens vertellen dat ze echt geen pompverstuivers meer gebruiken?
robbie zegt
@mashell: misschien wil Suzuki wel gewoon het beste hebben?
En het feit dat VW een minderheidsbelang heeft mag natuurlijk niet automatisch betekenen dat ze alles voor het zeggen hebben.
w0o0dy zegt
@mashell: misschien moet iemand de mensen van VW vertellen dat je weinig te vertellen hebt over een club waarvan je minder dan 20% van de aandelen houdt?
En zeg er dan meteen bij dat een Fiat 1.6 Multijet 16v diesel met 120pk en 300Nm bij 3000 toeren tegen een lagere kostprijs begrijpelijk de voorkeur zal genieten van iedereen met half a brain.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@w0o0dy: Ook nog een goed punt, dat percentage aandelen. Maarrrr VW heeft het over een agreement die gebroken wordt. Die 20% kan VW zomaar genomen hebben om motoren te kunnen leveren, en dat kunnen ze hebben laten opnemen in een overeenkomst… It’s all politics!
w0o0dy zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: tuurlijk is het dat en bovendien natuurlijk ook een keiharde “slap in the face” van VW.
Maar ja, als ze controle hadden willen hebben hadden ze 50,5% moeten kopen….
Esprit_de_Flandre zegt
@w0o0dy: Misschien kunnen ze Suzuki nog een hak zetten door nu keihard op de Indiase markt tegen Suzuki in te gaan. Ik zie ze het nog doen ook. Een paar eenvoudige, goedkope VW’s ontwikkelen en een agressieve promotie. Maar dat kost tijd en geld natuurlijk…
nibor zegt
Opvallend om te zien dat bijna iedereen hier zonder te twijfelen voor Volkswagen kiest, terwijl Fiat motoren, zeker de diesels, in ieder geval niet voor Volkswagen motoren onder doen hoor. Sterker nog, ik durf te wedden dan zo’n Fiat diesel op elk punt beter is dan zijn er-op-los-nagelende Volkswagen concurent.
dondeboer zegt
@RRenault: mee eens. De 1.3jtd is zoveel fijner dan de lawaaiige, onderin koppelloze 1.2 3pitter van vag… En zeker niet minder betrouwbaar.
Tommy2 zegt
@dondeboer: Driecilinders zuigen zowiezo. Die 1.2 TDI is ook een grasmaaimotortje. Maar die 1.9 TDI’s heb je nooit wat mee, lopen probleemloos een half miljoen mits je ze goed onderhoud uiteraard.
dondeboer zegt
@Tommy2: Klopt, zijn betrouwbare blokken. Maar dat geldt ook voor de 1.9jtd van Fiat. De 1.6jtd van Fiat waar het nu om gaat heb ik helaas nog niet mee gereden, maar 120pk uit een 1.6’je, dat is niet slecht.
The360box zegt
Volkswagen moet niet zo janken, Suzuki moet alsnog betalen voor dei VW blikken en ik denk dat Fiat wel odner de prijs zit en wat ze al zeiden, ze geven er geen reet om dat VW aandelen heeft want datzou wel gek wordenl per definitie als je aandeelhouder bent dat je dan onderdelen MOET kopen, moet niet gekker worden.
RickS zegt
Volkswagen natuurlijk! de 2.0 tdi in de golf van m’n moeder heeft inmiddels bijna de 585.000 op de teller staan!
The_12oach zegt
hmmm, ik zeg toch echt Fiat, de Alfa JTDm motoren zijn echt briljant de Eco Mito van me vader rijdt echt voortreffelijk stuk beter als dat eco ding van VW. Hoe maak je auto rijden echt asociaal saai.
En de 2.0 nu ook regelmatig onder me poepert en dat is een genot zelfs in de “slapste” uitvoering. Altijd gevoel van vermogen geen slappe hap. En laatst een oude 1.9JTD uit een 146 met een gekke 400,000+ op de teller met originele turbo en blok was kurkdroog.
autobart zegt
@The_12oach: Kurkdroog omdat het zoveel olie verbruikte zeker…
The_12oach zegt
@autobart: Geen druppel olie verbruik en net zo snel als toen ie de fabriek uitkwam. Reed voortreffelijk. Wel 1 van de zeldzame want alle diesels zweten op den duur. Goed onderhoud doet ook een hoop.
OT: Maja waar komt de Commonrail vandaan?! Fiat groep idd. En wie maakt er gebruik van nu? Allemaal.
autobart zegt
@The_12oach: Uiteraard, beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen!
speedlimit zegt
FIAT natuurlijk…alleen al omdat ze de common rail techniek ism bosch hebben uitgevonden.
De arrogantie van vag valt nu niet in hun voordeel uit.
mechanic zegt
Fiat, anytime. Uitvinders van de common rail, en later de multi-air, zonder dit soort zaken hadden de dieselmotoren nog steeds 80 pk uit een 2 litertje gehad.
KaCh1ng zegt
@mechanic: ahja , want andere bouwers zitten te slapen? eerst op markt brenge betekent niet dat je de beste bent, de eerste fiat motors waren ook de slechtste
vincenzo zegt
@KaCh1ng: ja joh, vag is echt geweldig, de beste gewoon. Katsjing zo op je kin..de waarheid.
mechanic zegt
@KaCh1ng: Het is niet alleen als eerste op de markt brengen, het is bedacht en ontwikkeld bij Fiat. Dus voorsprong in kennis, en als het slecht zou zijn zou niet elke dieselmotor nu ongeveer common rail zijn toch?
jonathan zegt
@mechanic:
Fiat had inderdaad de eerste concepten in hun autos steken, maar de uitvinders waren ze niet..
gaat zo:
uitvinders(stel zwitsers)->prototypen(fiat)->productie(bosch)
als het je echt interesseert kan je wikipedia is nalezen
Esprit_de_Flandre zegt
@jonathan @mechanic: Fiat was zelfs niet de eerste.
“The first successful usage in production vehicle began in Japan by the mid-1990s.”
Ging daarbij om de Hino Ranger.
integraturbo zegt
Die duitsers moeten eens ophouden met dat dominante gedrag.
w0o0dy zegt
http://www.amt.nl/Nieuws/Fiat-1.6-MultiJet-diesel-krachtig-downsizen.htm
lincoln zegt
hallo .. VAG en Fiat hebben toch beide geweldige diesels ..
of kom ik van een andere planeet ??
w0o0dy zegt
@lincoln: ehm nee, die VAG meuk is ruw, zwaar en wisselvallig.
lincoln zegt
@w0o0dy:
heb zelf zeer goede ervaring met Fiat JTD ..
aangezien VAG er 10X zoveel verkoopt ..
en Le Mans domineren met diesel ..
dacht ik wel dat ze minimaal net zo goed zouden zijn ..
w0o0dy zegt
@lincoln: ervaring met beiden, maar laten we zeggen dat de top van hun kunnen wellicht top is, maar de bread and butter diesels zijn echt geen top. Wel tamelijk robuust, dat wel. Je moet volgens mij echt een complete randdebiel zijn EN constant als een randdebiel ermee rijden voordat je het de soep in laat draaien…. dat wel.
mout zegt
@lincoln: Ze hebben beide geweldige diesels. Da’s waar. Maar VW moet daarvoor wel de door Fiat uitgevonden techniek inkopen (commonrail).
En in dit geval gaat het om de allerkleinste diesels. En de 1.3 van Fiat speelt toch echt een divisie hoger dan de 1.4 van VW. En als Fiat over een jaartje met een Twinair komt, maken ze minstens zo’n grote stap als toen de commonrails kwamen.
lincoln zegt
@mout:
wie wat uitgevonden heeft maakt niet uit ..
en zeker voor Suzuki niet .. die willen gewoon goed spul ..
en VAG zal voor de toekomst toch ook nog wel wat monkeys up hun sleeve hebben ..
maar mooi he .. de 1.9 JTD verbruikt echt geen enkele druppel olie ..
mout zegt
@lincoln: Ik word wel nieuwsgierig waar jij die JTD in had hangen. We hebben al beide die ‘system Porsche’ in een donker hoekje van ons geheugen staan. Jij had die JTD toch hoop ik netjes in een 156 of Stilo zitten, en niet (zoals ik) in een Multivlaai?
lincoln zegt
@mout:
die multipla die komt ook nog wel ..
da,s gewoon een gaaf ding ..
kan die naast mijn Doblo staan ..
desjonnies zegt
@lincoln:
Ik ben dus niet gek.
Heb altijd al een zwak gehad voor die Multipla.
wel de series I he met die gekke hoge mistlampen.
beetec zegt
FIAT! zwaar onderschatte motorenbouwer.
Volkswagen heeft de naam, Fiat de motoren.
dondeboer zegt
@beetec: hear hear!
The_12oach zegt
@beetec: +1
KaCh1ng zegt
VW , fiat motors zijn goedkoper logisch dat suzuki ervoor gaat
autobart zegt
@KaCh1ng: Achja, helft van de Swift’s die ik ooit heb zien rijden zijn van uitzendbureau’s en diene nvoor het vervoer van polen, dus so what? Wat maakt het hun nou weer uit! :P
joosthoeve zegt
Is er ook een duidelijke reden naar buiten gebracht van Suzuki waarom ze de motoren van Fiat gebruik ipv Volkswagen? Ben daar namelijk wel benieuwd naar.
mout zegt
@joosthoeve: Nee, niet gegeven. Maar ik kan er wel eentje bedenken, die binnenkort gaat spelen. De nieuwe multi-air techniek is eerst in 1 of 2 bestaande benzine-motoren toegepast. De verse 2-cilinder benzine is ervoor ontworpen. Maar de techniek is even geschikt voor diesels, en ongetwijfeld weet Suzuki het eerder dan wij als Fiat het gaat toepassen in diesels.
joosthoeve zegt
@mout: Ja, dat zou best een kunnen! Maar er zijn natuurlijk meerdere redenen te bedenken, maar ik ben eigenlijk vooral geïnteresseerd in de reden van Suzuki zelf. Wellicht is het jouw verklaring, wellicht prijs, wellicht betrouwbaarheid, maar waarom een bedrijf iets doet is juist zo interessant:P
Esprit_de_Flandre zegt
@joosthoeve: Misschien eens vragen aan Suzuki…
norge zegt
Zeer begrijpelijk van Suzuki , ze willen immers kwaliteit en duurzaamheid inovatie en zuinigheid. En dat krijg je in dit geval alleen maar van Fiat.
autobart zegt
@norge: VAG-hater… Wie wil er nou goedkope zooi van fiat?
norge zegt
@autobart: dat vergat ik nog, naast wat ik eerder zei , het is nog goedkoper ook :)
mout zegt
Fiat! Man, wat was die 1.9JTD in mijn vorige auto een top-blok! Ook met 200.000 en meer geen genagel (moet je eens een BMW of Merc horen na een paar ton…). Maakt met plezier toeren, hangt gretig aan het pedaal, geen turbo-gat, klinkt zelfs bijna sportief bij hoger toerental, lekker zuinig, en gebruikt geen druppel olie.
In de jaren dat ik die Fiat reed (2006-2009), hadden verschillende mensen in mijn omgeving revisies nodig van hun VW diesels.
Of: probeer maar eens een test of review te vinden die kritiek heeft op een JTD (of het moet zijn dat de 1.3 wel eens wat zwak is voor zijn toepassing – maar daar heb je in lichte Suzuki’s geen last van).
lincoln zegt
Suzuki is misschien wel de meest betrouwbare autofabrikant van vandaag ..
die gaan niet over 1 nacht ijs ..
gaan niet janken over 10 dollar meer of minder voor een blok ..
die willen ook garantie bieden aan hun klanten ..
kunnen hun naam niet besmeuren ..
Suzuki maakt gewoon de verstandigste keuze .. no doubt ..
ederooij zegt
Ik begrijp VW wel. Het verband dat ze hebben gesloten, had als doel techniek, onderdelen en marktkennis te delen. Als Suzuki dit simpelweg naast zich neerlegt, gaat er iets goed fout. Wil niet zeggen dat Suzuki de foute partij is, VW kan net zo goed de prijs enorm hoog houden of zo.
Feit is wel dat deze investering voor VW tot nu toe niets oplevert.
O.T. ik heb alleen met de 1.9 van VW ervaring. Moet zeggen dat dat een heerlijke machine was. Maar aangezien mijn voorkeur op het moment bij Italiaanse auto’s ligt zou het nu een Fiat-torretje worden
joosthoeve zegt
@ederooij: Kan je wel van een verband spreken als men alleen aandelen van een bedrijf koopt en geen dergelijke afspraken maakt? Ik denk persoonlijk dat VW er klakkeloos vanuit is gegaan dat Suzuki hun onderdelen zouden kopen als VW een aandeel in Suzuki had.. Nu blijkt het tegenovergestelde waar te zijn.. Hadden ze maar duidelijke afspraken moeten maken!
Esprit_de_Flandre zegt
@joosthoeve: Op dit niveau van zaken doen (miljardendeals) gaat men nooit ergens ‘klakkeloos’ van uit. Dit soort dingen wordt in contracten gegoten, en dat zijn er dan, niet van 2 A4’tjes, maar dossiers van 200 blz.
Daarnaast spreekt VW ook van “an infringement by Suzuki of the cooperation agreement concluded in December 2009.” Er was dus een overeenkomst om samen te werken. Vraag is nu hoe bindend die is, en hoeveel manoeuvreerruimte er is. Waarschijnlijk kan Suzuki wel beslissen Fiat-motoren te gebruiken, zonder dat de overeenkomst wordt overtreden. Maar leuk is het niet voor VW…
Punk zegt
geef mij maar een heerlijke BMW zesinlijnmotor!
speedie zegt
Vag zal in ieder gaval meer dieselmotoren afleveren dan Fiat. Daarbij hebben ze zowel Common rail als pompverstuivers onder de knie. Er wordt door Bosch trouwens gewerkt aan nieuw type pompverstuiver die de voordelen van beide systemen zou hebben. Feit is dat Suzuki, zaols vele andere Japanse merken, autoriteir worden geleid en men inbreng van anderen schuwt. Dat is ook de reden waarom Suzuki nooit geen wereldspeler van formaat is geworden. Men kan het kultuurverschillen noemen maar het is eerder bekrompenheid. Voor Vag speelt Suzuki maar een bijrol en is gemakkelijk een andere parner te vinden en dan blijven ze maar zitten met die Fiat motoren
robbie zegt
@speedie: onder de knie? Dat kopen ze gewoon in hoor.
desjonnies zegt
@speedie:
enig idee hoe groot FIAT in Zuid Amerika is?
Of Noord Afrika?
Of Zuid Europa?
De wereld houdt echt niet op bij de Nederlandse grens
Esprit_de_Flandre zegt
@speedie: Suzuki is wel de grootste in India, momenteel nog steeds de tweede grootste mensenmassa ter wereld. Suzuki is geen wereldspeler omdat het bij kleine auto’s blijft…
SimonMc zegt
Mmmzzz, moeilijke keuze.
Degene die elke personenwagen als een bestelwagen deed klinken ( met de fiets ging ik zowaar uit de weg om de bestelwagen achter me langs te laten, bleek het een golf 1.9 SDI te zijn…),
of degene die de diesel praktisch heeft uitgevonden…
Ahja, Duitsers hebben wel ervaring in ideeën opdringen, dus ze zullen hun zin wel krijgen.
vincenzo zegt
Ahhh zelfs bij de motoren kiezen de kleuters nog voor vag. Zou maar eens de geschiedenis nalezen jongens en meisjes. Waarom denk je dat die pon geen gegevens verstrekt over vag? Allemaal rommel…FPT is al jaren leading, als je dat nog ontkent…tsja.
Dickie zegt
Ben fan van duitse auto’s maar denk dat ik in dit geval toch voor een fiat diesel ga.
heb zelf een t5 2.5tdi nu 115.000 gelopen maar wat een ellende met dat ding. rijd verder goed is ook de enigste reden dat hij er nog is…..
waxweazel zegt
Uiteraard FIAT !
Je moet wel heel erg DOM zijn (of Hollander uiteraard …) om een VAG diesel van het stenen tijdperk te kiezen ! Zelfs hun zogenaamde “nieuwe technologische” commonrail diesels staan mijlen ver achter elke ander autofabrikant ter wereld (!). En kom niet zeggen dat die VAG-diesels zo mooi lopen of gelijk wat. Tegen gelijk welke hedendaagse diesel van Fiat, Merdeces of zelfs nog veel minder tegen een Renault diesel kunnen die pruts dieseltjes van VAG echt niet op. Niet op beschaafdheid, loopcultuur, kracht, koppel en zeker verre van hun zogenaamde betrouwbaarheid !
meneersander zegt
Suzuki dind’t want to use Vw’s engines. The Germans are not pleased.
floryn zegt
Ik weet een ding. De VAG-motoren en in het bijzonder de diesels hebben een vervelend geluid. Daarnaast is FIAT nog steeds een goed motorenbouwer. Slim van Suzuki. Liever een goed product dan een tevreden directeur…
BaRa zegt
Puur omwille van mijn sympathie voor underdogs: Fiat.
griffen zegt
Heb een hoop gezeik gehad van de toen dertijds nieuwe T4 2.5 TDI.
Rij nu al weer 2 jaar bedrijfs, met een JTD, heeft me nooit in de steek gelaten.
Kan ook toeval zijn he ;)
bigcar zegt
alles beter dan fiat: Fiasco In Auto Techniek,
‘k ga voor vag
speedlimit zegt
@bigcar:
Dan wel techniek (common rail) die anderen ook gebruiken ;)
T-Spark zegt
@bigcar: Jij bent een schoolvoorbeeld van marketing die werkt. Heb je ooit achter het stuur van een auto gezeten? En dan bedoel ik niet, pappa liet me op de parkeerplaats rijden. Laat staan in zowel VAG als FGA diesels? Na mijn ervaring met beiden moet ik zeggen dat VAG diesels absoluut niet rottig zijn, maar in vergelijk met FGA diesels delven ze duidelijk het onderspit!
TDI-goeroe zegt
TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. :D
jonathan zegt
Raar dat niemand opmerkt dat het hier gewoon om grootte-orde gaat.
Fiat maakt kleine motoren, net zoals suzuki nodig heeft.
VW is meer gericht op middelgrote motoren, en zijn submerken grote motoren, daar heeft suzuki natuurlijk geen interesse in.
Maar nee, jouw merk is super en de rest is kut -.-
doe zo voort
Jorrit zegt
Een Grande Punto met een 1.3 belastingvrij, daar zeg ik geen nee tegen. :D
In mijn vriendenkring rijdt men zowel met tdi als met jtd, maar ik ken alleen van de VAG-diesels rampverhalen. Maar wat voor mij nog meer de doorslag geeft is het feit dat ik al op jonge leeftijd geïndoctrineerd ben met Italiaanse automobielpropaganda. :)
Darahan zegt
4 of 3 cilinders.. Voor wegenbelastingvrij moet je de Fiat hebben. Voor de andere motoren gaat mijn voorkeur toch uit naar VW, heb ik iets meer vertrouwen in..
pikes83 zegt
wat maakt het nou uit het zijn alle twee perfecte diesels.
Sm0keGun zegt
een vuile ,luide isuzu motor , lijkt misschien ouderwets maar die krijg je bijna niet stuk
desjonnies zegt
Nutteloze en zinloze fan-boy discussie.
Wapenfeiten zijn dat VW ivm het vervuilend karakter van de TDI pompverstuivers een ander systeem heeft moeten introduceren.
Heb wel praktisch probleemloos 4 ton+ gedraaid met een TDI 130 pk Passat.
Daarna nog prettiger gereden met een C6 HDi
en nu een 1.9 JTDm.
We gaan het zien want hij heeft pas 80000 achter zijn hoeven.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@desjonnies: Ja, vreemd is dat toch… Leest niemand verder dan de kop?? Van de 90 reacties zijn er 4 a 5 inhoudelijk…
desjonnies zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Spannende dag voor SAAB trouwens, het schijnt dat er plotsklaps een paar Zweedse overheids medewerkers wreed wakker zijn gechud………….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@desjonnies: ja ik las het! Zal een keer tijd worden… Ben benieuwd, spannende ontwikkeling weer.
kungfupanda zegt
Zie een hechte samenwerking tussen Fiat en Suzuki wel zitten. Hebben ze zowaar een monopoly positie in de kleine wagen markt. Suzuki en Fiat verkopen beiden als een dolle in die markt.
Alex_79 zegt
Inmiddels is het bericht naar buiten gebracht dat de “samenwerking” (voor zover je het zo kon noemen) is stopgezet. Pastte ook niet bij elkaar vond ik:
http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Autowereld/article/detail/2902420/2011/09/12/Suzuki-stopt-samenwerking-met-Volkswagen.dhtml
Truttenschudder zegt
Achja, in de regel geven Duitsers eerder op dan Japanners, dus verwacht inderdaad geen omslag bij Suzuki.
Buiten het feit dat ik vind dat Suzuki in z’n recht staat, vind ik de dieselmotoren van VAG gewoon niet je-van-het. Met zo veel geld voor ontwikkeling vind ik dat er gewoon meer uit die blokjes gepeuterd kan en moet worden.
stationcar zegt
Wat dieselmotoren betreft kunnen ze beter kiezen voor Fiat dan voor VAG, simpel. Gewoon het betere spul voor een gunstiger prijs.
pier zegt
Ik ga voor Fiat. Qua loopcultuur mooier dan de tdi’s van Volkswagen. En kwalitatief goede blokken. Mijn vader heeft een 2.4 tds gehad en die was destijds echt vlot, hield van toeren en had zo’n heerlijke 5 cilinder roffel. Superblok.
baasbas zegt
Haha go Suzuki! :D
VW heeft het wel over een agreement. En wij weten uiteraard niet wat er contractueel op papier staat… Maar ik vind het wel van ballen getuigen om als persbericht: “We learnt about Volkswagen’s technologies, but we did not find any one of them interesting enough to adopt immediately.” naar buiten te brengen…
bobb zegt
Duits, Italiaans of Frans het blijft een diesel, zoveel verschil zit er niet in. Typisch blijft dat VW en Suzuki aandeeltjes zijn gaan ruilen, merken en culturen die erg ver van elkaar liggen.
baasbas zegt
@bobb: Dat zijn ze nu met je eens en hebben de samenwerking beëindigd… Had ze even een mailtje gestuurd, dan had het ze een hoop tijd en geld gescheeld denk ik?
bobb zegt
@baasbas: Lijkt me niet zo eenvoudig aangezien de aandelen van VW zijn gestegen en die van Suzuki zijn gedaald.
KoFFiE zegt
Puur objectief bekeken heeft VAG momenteel te weinig ervaring met common-rail. Ze zijn pas net aan hun 2de generatie TDI’s met commonrail, eindelijk van die verouderde pompverstuivers vanaf. Fiat darentegen maakt al bijna 20 jaar common-rail diesels, en investeert enorm veel in nieuwe motortechnologie.
Ik wil niet zeggen dat VW motoren slecht zijn, maar qua technologie op diesel loopt Fiat nu eenmaal voorop, en al een hele tijd. Het is echt al even geleden dat de TDI een topmotor was vanuit technologisch standpunt bekeken. En betrouwbaarheid? Eerlijk gezegd, de motor zelf lijkt mij al jaren het meest betrouwbare in een wagen… Wat er meestal misgaat is alles errond. Pompjes, koppeling, riempjes, electronica, … Maar motoren? Zelden dat daar echt problemen mee zijn, tenzij echt design-problemen zoals bij de 160+pk 1.4 TSI motoren, dat een problemenkindje lijkt te zijn, wat zeker laat zien dat VAG niet onfeilbaar is.
Lijkt me dus een vrij logische stap van Suzuki, zeker omdat ze reeds ervaringen hebben met die motoren – en blijkbaar was deze toch niet negatief?
GOD zegt
Fiat heeft op dit moment gewoon betere motoren als die van VW. Dat kan morgen anders zijn maar vandaag is het zo, dus logisch van Suzuki.
robbie zegt
UPDATE 12-09-2011 // Persbericht van Suzuki
Het volledige persbericht kan je HIER lezen.
mout zegt
@robbie: Ik kom op 2 doorslaggevende argumenten:
1) Suzuki richt zich op Kei-markt en Indiase (volume-) markt. D.w.z. erg kleine, eenvoudige en lichte wagentjes. Wagentjes waarnaast een Up groot is. Voorbeeld van een Kei: Daihatsu Coopen. Voorbeeld Indiase markt: Oude Suzuki Alto heeft daar groot marktaandeel. Daarom denk ik dat het waar is als Suzuki niet veel nuttige kennis in de VW-schappen kan vinden. 2.0TDI is leuk, maar niet voor hen. Chromen randjes om prachtig oplichtende schakelaars in je dashboard met perfecte pasvorm zijn prachtig, maar niet om met een Tata Nano te concurreren.
2) VW denkt anders over aandelendeal dan Suzuki. VW zegt: 20% vd aandelen. We zijn grootaandeelhouder daar! Suzuki zegt: onze 2% VW aandelen kostten evenveel als hun 20% Suzuki. Het is wat ons betreft een garantie dat je de ander geen schade wilt toebrengen.
lowlow zegt
“Suzuki vind het dus helemaal geen probleem …”
vindt aub
dennisr zegt
ik wil een motor die goed werkt.. als Fiat die kan bieden vind ik het ook best.. maarja verder zou ik nooit een fiat kopen en ik betwijfel of VW zelf Fiat motoren gaat gebruiken.. dus dan word het uiteindelijk Volkswagen :lol:
AudiQuatro zegt
Ik weet niet of VAG ze kan dwingen, maar hun reactie is natuurlijk heel logisch. Ik moet als VAG liefhebber wel zeggen dat Fiat`s 1.3 diesel meer dan rap is!( voor een 1.3 dan he)
brekkenbats zegt
FIAT!!!!
VW is nog maar net van de pompverstuivers af. VW dieselblokken starten met warme motor uiterst belabbert, en de 5 cilinder tdi is een complete ramp!
Well done Suzuki, Well done!
Pasta versus Mie is een voortreffelijke combinatie.
Esprit_de_Flandre zegt
Oei, das tegenslag voor VW. Als ze de grootste willen worden, dan kunnen ze Suzuki goed gebruiken. Misschien hadden ze beter even op hun tanden gebeten, en een mooi dieseltje voor de volgende generatie Suzuki’s in elkaar gestoken…
bigman zegt
D’as duidelijk. VAG – voorsprong door techniek.
sjonniek zegt
@bigman: welke techniek? ow die 1.9/2.0 techniek die al 30 jaar oud is en pas sinds 2 jaar iets geupdate is?
LPJ zegt
@sjonniek: volgens mij was bigman sarcastisch. Moet wel, voorsprong door techniek roepen terwijl ze juist Fiat-techniek gaan toepassen in hun diesels… zou anders op niet veel slaan he.
mrdjm zegt
Als je de geschiedenis bekijkt, dan is Fiat altijd al de betere motoren bouwer geweest. Verreweg de meeste innovatie van betekenis.
Binnen het VAG concern was dit Audi, maar hun merk status gaat eigenlijk hard achteruit dankzij het gegeneraliseerde design en techniek die niet meer binnen Audi ontwikkeld wordt. Als het al gebeurd is het VW of in ieder geval VAG dat weer met de eer strijkt. Iets wat Opel ook al tijden dwars zal zitten….
Anyways, doe mij bij keus maar een JTD. Suzuki, ben het dus helemaal met jullie eens!
Bimmervag zegt
FIAT natuurlijk…VW – Völlig Wertlos!
TuttiAlfisti zegt
Als je de geschiedenis bekijkt van formule 1 wereldkampioenschappen sinds 1950 tot 2010, dan zijn de Italianen 19 keer wereldkampioen geweest. Dus 1/3 van de zeges!!! Dat kan alleen met betrouwbaardere techniek dan de concurentie. En Ferrari is van Fiat, dus de ervaringen zitten verwerkt in alle motoren van de Fiat stal.
En Alfa Romeo is 2 maal wereldkampioen geweest. Volkswagen nog nooit. Laat Volkswagen zich dus eerst maar eens bewijzen in de Formule 1 of ze betrouwbaarder zijn dan de concurentie.
TuttiAlfisti zegt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_wereldkampioenen_Formule_1
johang zegt
Uiteraard een Fiat. De pompverstuivertechniek van VW is achterhaald en dat is te merken in de motorkarakteristiek. Dat meneer Piech niet voor de licentierechten van commonrailtechniek wil betalen getuigd van bekrompenheid wat VW kenmerkt.