De meest extreme McLaren voor de straat tot nu toe.
We wisten al dat McLaren bezig was met het maken van nieuwe snoepjes. Aan de ene kant is daar de BP23, waar je met zijn drieën in kan zitten. Maar nog meer zin hadden we eigenlijk in de P15. Weinig gewicht, enkele een ouderwetse verbrandingsmotor onder de kap, achterwielaandrijving…Yes please.
Gisteren lekten er al wat plaatjes uit via Instagram, maar vandaag heeft McLaren het doek officieel van de auto afgetrokken. De auto heeft een 4.0 liter grote V8 met 800 pk en 800 Nm. het gewicht bedraagt slechts 1.198 kilo. Daarmee is het de lichtste McLaren ooit sinds de F1.
McLaren beloofde al dat de auto een ‘brutal design’ zou krijgen. En dat is ook wel enigszins zo. Mooi is wellicht anders, maar misschien moeten we de schoonheid zoeken in het feit dat de vorm volledig in het teken staat van de functie. De Britten hebben er alles aan gedaan om de bestuurder het betere racegevoel mee te geven. Zo komt laagfrequent geluid van de motor op een speciale manier de cockpit in zodat je ‘elke verandering van toerental’ hoort. Noice.
Tenslotte is er nog de naam. Niet P15 dus, maar ‘Senna’. Die plak je natuurlijk niet zomaar op een willekeurige auto. Maar volgens Ayrton’s neefje Bruno is de verwijzing naar zijn legendarische oom gerechtvaardigd:
Our family is extremely proud of the naming of the new Ultimate Series McLaren Senna. This is the first project that really connects with Ayrton’s racing spirit and performance. The McLaren Senna honours my uncle because it is so utterly dedicated to delivering a circuit experience that allows a driver to be the best they can possibly be. There is an absolute, seamless connection between car and driver and this pure engagement, these sensory cues that a driver responds to and relies upon, ensure an experience so focused and immersive that you are left in awe of the depths of excellence the McLaren Senna possesses.
Zelf ervaren of Bruno gelijk heeft, zal voorbehouden blijven aan een select gezelschap. Er worden slechts 500 Senna’s gebouwd. Ondanks de prijs van 750.000 Pond zijn ze al allemaal uitverkocht. De FOMO was kennelijk real, want de laatste ging gisteren van de hand voor twee miljoen Pond.
UPDATE: meer info een foto’s in dit artikel!
basv zegt
Het lijkt wel een 720s met een gumpert bumperpakket. Ik houd er niet zo van.
jaapiyo zegt
@basv: in 010 noemen ze dat een Gumpert bumpert. Badummmm…
str8six zegt
En profil doet ie me op een of andere manier denken aan een Noble GTR. Vind ‘m wel gaaf, vooral de voorkant. Maar dan toch maar een P1.
kraakensmaak zegt
Dit is gewoon een omgebouwde 720s. Niks speciaals.
fmgarcia zegt
@kraakensmaak: Heb jij al een 720s in real-life gezien? Dacht ook dat het een Chinese neef van de 650 was, maar mega indrukwekkend en best wel mooi. Ben benieuwd hoeveel sneller deze zal zijn dan de P1. Een echte hypercar blijft specialer dan spoilertje plakken en opvoeren!
pomoek zegt
Bizar ding met die ruitjes op kniehoogte. Ben niet helemaal overtuigd van de midden console. Is deze nou gebaseerd op de 720?
ThomasBol zegt
@pomoek: nee, Renault Clio
fmgarcia zegt
@thomasbol: Hahaha het lijkt ook nog zo!!
alfapeter zegt
@pomoek: In het vervolg wel altijd een broek dragen wanneer je gaat rijden.
Orichy zegt
@alfapeter: Waarom?
notsobig zegt
Na de F1 de eerste McLaren die ik echt mooi vind!
Loek zegt
Ik zie er vooral veel SCG003 in, maar die had toch met die doorlopende spoiler een iets beter design. Iemand die ik ken heeft de spoiler eraf gefotoshopt; dan ziet het er al iets minder erg uit. Het is een beetje heul extreem maar het begint al een klein beetje te wennen. En de naam vind ik apart. Na 7 jaar alles met codenamen aan te geven ineens een “echte” naam.
aquila2003 zegt
Leuke specs, maar dit moet toch wel de afzichtelijkste creatie van mclaren tot nu toe zijn. Nondejuu vanuit elke hoek lelijk.
justsomebody zegt
Eyecandy !
Stylez zegt
@justsomebody: Raadpleeg uw oogarts, u heeft waarschijnlijk een ernstige oogafwijking.
justsomebody zegt
@stylez: tsja, over smaak valt te twisten, maar toch bedankt voor deze zeer intelligente en doordachte opmerking, je zult er vast alle hersencapaciteit voor nodig gehad hebben om dit ingetypt te krijgen.
Stylez zegt
@justsomebody: kom eens van die kast af aub.
viezefreddyw zegt
Is dit het Lego model van de 720S?
dunhozzie zegt
Eerlijk gezegd kan ik hem alleen verschrikkelijk lelijk vinden. Geef me dan maar de auto waar Senna echt aan gewerkt heeft
Loek zegt
@dunhozzie: de Honda Sennsx?
dunhozzie zegt
@720s: lol ja die
lincoln zegt
@dunhozzie:
Senna was een goeie monteur .. echt een talentje ..
Heb een broodrooster waar die aan gewerkt heeft ..
kjeld zegt
Het lijkt wel een Honda NSX uit 1989 met veel moderne looks erbij.. I like, en echt Senna dus.
888natan zegt
Ik weet het allemaal niet meer..
trustmeiamanengineer zegt
Beetje misbruik van de naam wat mij betreft, voor zo’n “ouderwetse” hypercar. Qua looks ben ik ook nog niet overtuigt. De 720S kan ik nog wel waarderen, maar dit ding is echt geen “looker” hoor… En dan ook nog die prijs, icm met de behoorlijk grote oplage, Ouderwetse techniek, meest hardcore straatauto, ik weet het niet.
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer:
Senna is dood .. kan niet meer zeiken om geld ..
Hey Max ..
bk4life zegt
Mooie buitenkant, maar voor dat geld mochten ze wel ff wat meer doen aan de binnenkant.
hamerhaai zegt
Zal vast lekker rijden met 20 mph door Londen.
Orichy zegt
@hamerhaai: Net als elk andere McLaren, is dit ook prima te besturen door Londen, deze auto’s zijn gewoon top gebouwd, met verschillende rijhoogte’s.
Maar hiermee hoor je op het circuit te scheuren. Het is maar goed dat die achterspoiler zo hoog zit, want anders stond hij waarschijnlijk binnen de kortste keren in de hends, door de uitlaat (vlammen).
Mooi niet, bijzonder bizar wel.
Naam is even wennen, maar na de uitleg gelezen te hebben, oké.
phaeton zegt
Wat een hok. Next.
fastforward zegt
Mooi ding. De zijruiiten zijn van de F1. Gebouwd voor time attack.
jeroen13 zegt
@fastforward: een F1 auto heeft geen ruiten, dus daar komen de ruiten in ieder geval niet van vandaag ;)
jeroen13 zegt
@jeroen13: vandaan*
2wheeler zegt
@jeroen13: McLaren F1…
2wheeler zegt
@2wheeler: ik heb je” ;)” gemist. Nevermind :p
baklava zegt
Gevalletje function over form. Niet mijn smaak, zal wel bruut zijn.
easygoingmartin zegt
@baklava: funcfion over form?? Met zo’n overhang voor hoef je het laagste drempeltje nog niet te proberen
racerx zegt
@easygoingmartin: Ik heb dan ook het idee dat de ‘function’ van deze auto niet ligt in het doorkruisen van woonerven…
gwnbmw zegt
lijkt op een gepimpte ultimate…
berlinetta zegt
Het lukt mij toch echt niet om die moderne Mac’s mooi te vinden. Ook deze weer. Ik vind de 720s al erg lelijk, maar dit is weer de overtreffende trap daarvan. En dat interieur… Bah. Het zal vast fantastisch rijden, maar dat doet de mooiere concurrentie ook.
sntial zegt
Die startknop op het plafond is echt onnozel.
HzR zegt
De proporties kloppen voor geen meter, maar het zal wel veel downforce genereren. Wat betreft het uiterlijk draait Senna zich waarschijnlijk in z’n graf om, maar hopelijk maakt de rijervaring het weer goed.
MaartenD zegt
Lekker uitmelken die Senna
sameshitdifferentday zegt
Ja heel mooi… het sneeuwt buiten, ik ga een rondje rijden. Doei!
silverscope zegt
Net een goedkope kitcar
Dizono zegt
Eigenlijk heel lelijk, maar ik vind hem ook onvoorstelbaar gaaf. De eerste McLaren sinds de F1 waar ik weer warm van wordt.
ricksmits zegt
@Dizono: stoeprand in de gaten houden bij het inparkeren
jasperh zegt
Ik vind het heel erg bruut! Hebben die ruitjes onderin de deuren ook nog een functie?
jeroenwz zegt
Wel erg wennen. Ik vond de 720S ook erg lelijk toen hij net uitkwam. Maar inmiddels vind ‘m toch wel erg mooi. Dus ik blijf vooralsnog neutraal. Afwachten.
maartencox zegt
Toen de 720S uitkwam vond iedereen het een lelijk hok, nu heeft auto zich qua performance bewezen en is het ineens een mooie auto, zelfde gaat voor deze auto straks ook op. Ik vind het in ieder geval een geweldige machine!
berlinetta zegt
@maartencox: Ik hoor in ieder geval niet bij die groep. Blijf het een lelijk merk vinden.
harrie zegt
Recept bij McLaren is wel bekend ondertussen.
Zelfde carbon chassis en motor, wat andere body paneeltjes erop en hoppa weer een nieuw model. Oja en er natuurlijk ff een gelimiteerde uitgave van maken, dan kan je de hoofdprijs voor vragen voor de honderdduizendste superspeciale gelimiteerde ‘klassieker in spe’.
Er trappen nog 500 ‘investeerders’ in ook want die denken allemaal flink te cashen over 10 jaar met hun ‘altijd binnen gestaan’ actiemodelletje. Slim van McLaren want die lopen binnen op dat soort onnozele figuren.
.
Maar waarom, o waarom moet dat ding zo godsgruwelijk lelijk zijn?
bfvo zegt
@harrie: oh, wat klinkt dit afgunstig…
harrie zegt
@bfvo: Ik beschrijf het businessmodel van McLaren, wat is daar afgunstig aan?
Als de fabrikant meer Limited Editions dan reguliere modellen verkoopt mag je je afvragen of het wel zo’n goede investering is.
Want 90% van deze hokken wordt verkocht met dat doel.
Oja mark my words, er komen ook nog een paar honderd roadsters van dit ‘gelimiteerde’ model.
dberkwood zegt
Ik vind ‘m gaaf voor wat betreft het concept van de auto. McLaren wilde het allerbeste circuitmonster creëren dat toegestaan is op de openbare weg. De Senna zal ongetwijfeld fenomenaal sturen (hoe kan het ook anders als je de auto deze naam geeft?). Maar het design vind ik verschrikkelijk. Er is geen enkele kant van het exterieur die ik er mooi uit vind zien. Het is een aerodynamisch meesterwerk maar er is geen enkele kant (op de bovenstaande persfoto’s ten minste) die goed oogt met zo veel vreemde vormen bij elkaar. Ik zou sowieso voor de P1 gaan; veel mooier vind ik en ongetwijfeld bijna net zo spectaculair.
sracert zegt
Wanstaltig lelijk, totaal overbodig apparaat. NSX Senna edition graag.
E550 zegt
Vanaf de voorkant en zijkant echt onbegrijpelijk lelijk.
mashell zegt
@e550: wat er dan niet onbeschrijflijk lelijk aan de achterkant?
bmwfreak038 zegt
De McLaren #metoo
lovecars zegt
Pff ik vind hem echt niet mooi.