Na maanden waarin het slecht leek te gaan met de Nederlandse autofabrikant, is er nu ineens goed nieuws. Volgend jaar gaat Spyker meer auto’s bouwen.
Spyker lijkt een beetje een verhaal te zijn van vallen en opstaan. Al wordt er meer omgevallen dan dat er wordt opgestaan. Rond de eeuwwisseling brachten ze hun eerste supercar op de markt, de C8. Een prachtige bolide met een lekkere Audi-V8, al ging het bij deze auto meer om het ontwerp dan de specs.
Sindsdien is het echter nogal matig gegaan met het bedrijf. Van geldproblemen tot faillissementen, jammer genoeg was het nieuws voornamelijk negatief. Deze week was Spyker nog in het nieuws, vanwege de administratieve puinhoop bij het failliete Spyker Services. Al is Victor Muller het niet per se met die bewoording eens.
Vandaag kunnen we echter weer eens goed nieuws melden. Spyker gaat namelijk nog meer auto’s bouwen. Daarvoor heeft Muller een overeenkomst afgesloten met de Russische zakenman Boris Rotenberg en Michail Pessis. Volgens de overeenkomst gaan de drie partijen nieuwe Spykers samen bouwen. Voor zover bekend werd de Spyker C8 Preliator in beperkte oplage in Engeland gemaakt, het lijkt erop dat de productie uit dat land gaat verhuizen.
Naast de Preliator, gaan ze twee andere, bekende auto’s maken. De ene is de Spyker B6 Venator, een kleinere sportauto met een V6. De tweede auto is ook meteen de meest opvallende. De Spyker D8 Peking-to-Paris gaat namelijk ein-de-lijk in productie. Het persbericht geeft verder totaal geen details over de productie van deze auto’s. Het is dan ook onduidelijk in wat voor configuratie ze de auto’s gaan bouwen. Eerder hadden ze het nog over een hybride D8 met een Koenigsegg-motor. Ook is het ontwerp van de D8 inmiddels ruim tien jaar oud. Niet dat het ontwerp daarmee meteen lelijk is of ouderwets aanvoelt, maar het is maar de vraag of rijke mensen wel zo’n oude auto nieuw willen aanschaffen.
Volgens het persbericht komt er in Duitsland een nieuwe fabriek ‘waar ook de 265 eerder gebouwde Spyker-auto’s terecht kunnen voor hun onderhoud’. Door die bewoording lijkt het erop alsof de nieuwe Spykers daar gefabriceerd gaan worden, al is dat niet geheel duidelijk. Ook komt er in 2021 een Spyker Flagship Store in Monaco en moeten er later meerdere komen. Tot slot wil Spyker gaan racen ‘en een sterke speler worden in motorsports’.
Met andere woorden: het lijkt erop alsof de twee zakenmannen een flinke investering in Spyker hebben gedaan. Is dit dan eindelijk de redding die Spyker nodig had? Of is het slechts een kwestie van tijd voordat de autofabrikant weer omvalt? In 2021 moeten we de eerste resultaten zien, dan gaat de Skyper C8 Preliator in productie. Later moeten we de B6 en de D8 op de weg kunnen zien.
kniesoor zegt
Zijn er uberhaupt nog mensen, die met een Spyker gezien willen worden ? De naam is ondertussen zo ongeveer synoniem met ‘mislukking’.
babayaga zegt
Och och och, ja dolgraag. De perfecte 21st century delorean voor de multi-multi-multi-miljonair-danwel-billionaire. Perfecte toy.
madvillain zegt
Ik kan de garage niet inlopen of ik schaam me kapot voor die mislukte wagen…
Gelukkig heeft ie zijn satijnen hoes er overheen.
flow82 zegt
Ha! Russisch roulette!
Jochen zegt
@flow82: ik dacht meer aan de Russische gebroeders Grimm
mobieler zegt
Geen elektrische variant?
kennone zegt
@mobieler: hoop het niet!
bernoulli zegt
Nóóit een spyker in een stopcontact steken. Levensgevaarlijk!
karaya zegt
Zal niet raar opkijken als Spyker volgend jaar de Koninklijke Shell overneemt.
lekkerlinksrijden zegt
@karaya: eerst Unilever
superman zegt
@lekkerlinksrijden: Eerst amazon daarna coca cola daarna apple misschien als ze zin hebben bmw , mercedes ………..
tvklarenbosch zegt
Hé een luchtkasteel!!
Dutchdriftking zegt
Haha die sukkels zijn er weer in getrapt. Victor heeft weer gratis geld.
mpgc zegt
@dutchdriftking: mmm, ik weet niet of Victor er goed aan doet een stel Russen met connecties een poot uit te draaien ?
mp014 zegt
@mpgc: precies! Ik lees dit en denk….. dat wordt zijn dood. Kan me niet voorstellen dat dit goed afloopt, niet voor Spyker en niet voor Müller.
mustang750supersnake zegt
@mp014: hmmm…idd ja….zaken doen met verkeerde mensen…..kan Uwe gemballa over meepraten…..
_Eend_ zegt
Als het fout loopt, nouja, eigenlijk wanneer het fout loopt zou ik als ik Müller was even een tijdje geen thee drinken.. En ook andere drankjes in plastic bekertjes even laten staan. Je weet nooit of die bekertjes zijn besmet met “Industriele chemicaliën”
ghini zegt
Lees dit: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Boris_Romanovich_Rotenberg
giel zegt
Ah, een Russische oliebaas én vriendje van Poetin. Ik ben heel benieuwd waar dit toe gaat leiden, of lijden….
MaartenD zegt
@ghini: hij heeft iig genoegen roebels op zijn rekening staan
cabriohater zegt
“nog meer” heb de laatste 10 jaar geen nieuwe productie spyker gezien. Wel heel veel ongeloofwaardige verhalen zoals de 911 killer.
9000cse zegt
Is het nu alweer 1 april?
moveyourmind zegt
Hebben die Russen slim gedaan.
Die auto’s interesseert ze natuurlijk niks, maar die Gouden Koets, die uiteraard dealeronderhouden wordt, is binnenkort weer toe aan een grote beurt. Kunnen die Russen mooi de Nederlandse overheid een poot uitdraaien. Die hebben hun geld zo weer terugverdiend.
utregcity zegt
Spykers op laag water zoeken zeker…? ?
transaxleman zegt
Ah meneer Muller heeft weer wat gebakken lucht gevonden om zijn luchtkasteel mee te vullen, die loopt namelijk langzaam leeg.
Eerst zien dan geloven.
tenaci zegt
Goh, hij zou het toch eens flikken zeg. De manier waarop is niet chique, maar ik heb altijd van die auto’s gehouden.
Als er meer Preliator op de weg komen en ook de Venator echt komt dan zou dat wel heel gaaf zijn.
cocoloco zegt
Inmiddels meer fabrieken weten te betrekken dan auto’s gebouwd voor m’n gevoel.
Ik hoop van harte voor Mr. Muller dat hij niet zo zal eindigen als Mr. Gemballa die met de verkeerde mensen in zee ging.
Maar ja hoop dat het ze lukt, het Nederlandse tintje is er in Duitsland natuurlijk wel af(en was dat in Engeland ook)
Robert zegt
Geld van een stelletje Russische oligarchen. Nou, dan komt het he-le-maal goed met je business. Weet Muller eigenlijk wel hoe de Russische maffia omgaat met verraders en oplichters? Een vergiftiging met radioactief polonium is dan nog een ‘milde’ straf; niet zelden eindigen de ‘gestraften’ met de eigen testikels tussen de kaken in een greppel…
ericd zegt
Moet “gaat meer auto’s bouwen” niet zijn “gaat WEER auto’s bouwen”? De auto’s hebben veel unieke details, maar overall is het design wat oubollig. De Venator is zelfs ronduit lelijk.
flyingduckman zegt
Wow gaan ze een auto bouwen! of beloven ze er misschien 3 te bouwen???
stationcar zegt
Goed ja, oké, cool.
Ik denk nog even terug aan dat artikel over het bedrijfspand waar ze gevestigd waren in Nederland, dat was een garagebox ergens achteraf.
Ik denk ook niet dat er überhaupt personeel bij Spyker werkt, alleen Muller met een illegale Photoshop op z’n computer, zit lekker thuis wat plaatjes in elkaar te shoppen. Komt helemaal goed joh, dit.
Even je ingebeelde fabriek naar Duitsland verplaatsen, floep floep, klaar, even een memorandum of understanding in Word typen, een mooi persberichtje versturen en hotseflots, drie nieuwe modellen geregeld.
Wat doen andere fabrikanten toch moeilijk hé?
rob5nismo zegt
Ik denk dat ik eerder een spijker in mijn band heb dan dat ze een nieuw model maken
wijsneus zegt
@hayte Er staat een typo in de titel. Meer = weer.
bbfix zegt
Ein-de-lijk, met de nadruk op LIJK. Vrij vertaald van Urbanus. Hij zou weleens gelijk kunnen krijgen… Mizzzter Viejktor? We dzoe not know anybody with such a name..
Nemus zegt
Ik dacht dat dit een repost was van een paar jaar geleden, niet?
Is dit echt?
Jezus Christus ??♂️
mustang750supersnake zegt
das niet moeilijk….hoeven maar 1 wagen te maken???
Stefje zegt
Tsja, het product is goed. Echter valt het management tegen. Ik had er vertrouwen in tot ik las dat ze willen gaan racen.
En voor alle doemdenkers; Victor heeft eerder Russen bedondert zonder het met de dood te bekopen…
ericc zegt
TVR is ook overgenomen door een Rus enkele jaren geleden. Ging bankroet, dan een beloofde herstart in Oostenrijk met GM-motoren. Nooit gebeurd en nu is er een model maar ligt de productie stil in GB! Zelfde verhaal?
ericd zegt
Muller is met ‘Spyker de volgende fase’ inmiddels ook de boer op in de buitenlandse media:
https://www.carscoops.com/2020/08/spyker-returns-from-the-dead-with-fresh-partnership-new-models-coming-next-year/
Mocht het een rentree worden, dan kon de timing niet slechter zijn nu er een economische crisis gaande is die inmiddels ook gevestigde merken als McLaren en Aston heeft getroffen.