De nieuwe Hayabusa komt even orde op zaken stellen in het Autobahn-storm segment.
Auto’s en motoren. Het blijft vaak toch een dingetje. Tegenwoordig zien we in Nederland best veel motormuizen. Soms noodgedwongen, een leuke auto rijden in Nederland met een beetje sensaties is hoogst illegaal én onbetaalbaar. Een motorfiets biedt meer sensaties waar petrolheads ook naar hunkeren en dat voor een scherpere prijs.
Er zijn voldoende autofabrikanten die ook motorfietsenbouwen of er een link mee hebben. Het is vaak hilarisch om te zien hoeveel het imago scheelt. Bij Honda’s zijn de verschillen niet erg groot, alhoewel een Honda Jazz en Honda Goldwing ver van elkaar afstaan. Een BMW-automobilist is een ernstig verwaande yup met geldingsdrang, terwijl een BMW motorfiets-rijders heel erg braaf en degelijk zijn. Ook bij Suzuki ligt het ver uit elkaar.
Nieuwe Hayabusa
Qua auto’s is het vaak erg verstandig en eenvoudig. Denk aan de Ignis, Swift en S-Cross: prima auto’s die je je buren zal aanraden. Als het om motorfietsen gaat is Suzuki een ander uiterste met deze nieuwe Hayabusa als ultiem uithangbord. De GSX1300R geldt als een van de snelste motorfietsen ter wereld. In tegenstelling tot de GSX750R of GSX1000R is de GSX1300R voornamelijk bedoeld om zo hoog mogelijke snelheden mee te rijden.
Maar de oplettende lezer zal gezien hebben dat we het hebben over de ‘nieuwe’ Suzuki Hayabusa. Is deze er dan al? Suzuki doet het meestal rustig aan met zijn vlaggenschip en ook voor deze hebben de Japanners hun tijd genomen. Het gaat echter niet om een facelift, maar om een compleet nieuwe generatie, de derde om precies te zijn. De laatste vernieuwing was 14 jaar geleden in 2007. Groot nieuws dus!
Techniek
Qua techniek is het nog een beetje gissen. Er gaan sterke geruchten dat de Hayabusa voor het eerst een turbocompressor of supercharger gaat krijgen. In de tuningindustrie (ja, Hayabusa’s worden ook getuned) zien we turbo’s voorbij komen terwijl de Kawasaki Ninja H2 een mechanische compressor aan boord heeft.
Voordeeltje: Suzuki heeft de tijd nu iets meer mee, gek genoeg. Destijds werd de Hayabusa bijkans verboden omdat deze te snel was. Tegenwoordig zijn er veel meer motoren met 200 of meer. Reken er maar op dat Suzuki zegt dat de topsnelheid 299 km/u is, maar dat de ‘Busa aanzienlijk sneller zal gaan.
Dit zijn de bewegende beelden van de Suzuki Slechtvalk:
Meer lezen? Dit is de special met alles dat je moet weten over de Suzuki Hayabusa!
Dutchdriftking zegt
Een nieuwe Hayabusa is altijd gaaf. Het is geen mooie motor (persoonlijk vind ik hem zelfs erg lelijk) maar hij is heel erg gaaf. 200pk op de motor (of nog veel meer) is natuurlijk idioot, maar met de huidige techniek kan de gemiddelde idioot het ook nog gebruiken.
Mijn motor heeft nog geen 100pk, en in de eerste drie versnellingen kan je eigenlijk niet vol gas zonder op het achterwiel er vandoor te gaan. Ik ben geen top coureur en probeer dit te voorkomen, resultaat is dus dat ik echt niet meer vermogen nodig heb. Laatst reedt ik echter op een 2020 fiets met alle systemen aan en dik 150pk, ik kon meteen in de eerste versnelling vol op het gas, zonder er op het achterwiel vandoor te gaan. Overigens wel een stuk minder beleving….
Als de nieuwe Hayabusa 250pk heeft, maar dit is goed te beteugelen dan heb je er daadwerkelijk wat aan. Of je het ook nodig hebt is een ander verhaal.
dalmore zegt
Mooi verteld! Precies de rede dat ik niet zomaar iemand op mijn 1000 2-cil uit 2001 laat rijden. De meeste zijn de computers gewend terwijl ik alle controle zelf uit de pols moet halen. Hij is niet super snel vergeleken met de moderne motoren maar de beleving! Wauw! Blijft spannend :)
soes750 zegt
@dalmore: idem, mijn GSX R750 uit 2000 heeft ook standaard 140PK+. Dat rijdt toch echt even anders dan de laatste modellen vol elektronica. Is nog echt werken op zo’n machine.
degrotemuis zegt
@soes750 Klopt. Hoe tijden veranderen. Ik vond de 2000 GSX-R750 van een maatje juist erg gemakkelijk rijden en veel vertrouwen geven. Snel maar beheersbaar, nooit eng of gevaarlijk. Samen met de ZX-9R uit die tijd sneller dan een 600 zonder de hachelijke momenten waar bijvoorbeeld een R1 op kon trakteren als je nog niet zo ervaren was. En de eerste keer dat ik die GSX reed, was een paar weken na het halen van het rijbewijs. Ik zou alleen van echt werken echt nadenken willen maken. Fysiek doe je ongeveer hetzelfde, maar zonder elektronisch vangnet moet je zelf je quickshifter, abs, asr, wheelie control, Launch Control en slechtweer standjes zijn.
nore zegt
Ah, Aprilia?
dalmore zegt
Yess
rijnooit zegt
@dalmore: TL, VTR of RSV?
dalmore zegt
RSV :)
specialveloce zegt
@dalmore: Super dik, die staat op mijn lijsje tussen de tuono, vtr sp1, 1098. Nu zit ik op een dayona 600.
geen1234 zegt
Maar het leukste aan motorrijden, is op je achterwiel rijden!!!
xytras zegt
Ik heb maar een pk of 51 en bij vollegas ga ik in 1 en 2 ook spontaan omhoog.
Het kost meer moeite om deftig te vertrekken aan volle acceleratie, maar dat is net ‘kunnen motorrijden’, het leren kennen van je motor en ermee leren omgaan en dat is net het leuke er aan.
Tegenwoordig kan je in wezen een aap op een 200pkmotor zetten, de computer regelt het toch (iig tot aan de 1ste bocht :p).
Heb de Hayabusa altijd al spuuglelijk gevonden en dat is er idd niet op verbeterd, maar een levende legende is het natuurlijk wel.
sabrerator zegt
@dutchdriftking:
Voor beleving: mijn Triumph Daytona 900 uit 1993.
Zelfs geen ABS. En geen injectie. Maar met een ziel. Iets wat die moderne dingen niet meer hebben.
Ja, ik hoor onvoorwaardelijk tot het “vroeger was alles beter”-kamp.
porsche928 zegt
Mooier moderner uiterlijk. I approve 🥳
xxoodd zegt
Qua looks vind ik die Hayabusa’s helemaal niks, maar je kan niet ontkennen dat het technische hoogstandjes zijn!
Off-topic: Hebben gebruikers hier (naast autoblog) nog leuke tips voor Nederlandse site over motoren?
StijnB zegt
Belgische, maar Nederlandstalig:
http://www.maxxmoto.be/
Robert zegt
Ben ik benieuwd hoe lang het duurt voordat we de eerste motorblokken gaan terugzien in allerlei kitcars en andere ombouw projecten.
Zoiets als dit: https://youtu.be/i2NChLb7mQg
suheyl zegt
Blijft een lelijke fiets, een humpback…
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik begin misschien oud te worden, maar echt hard rijden op de motor vind ik behoorlijk spannend. Mijn Tiger 1200 met 140 pk haalt 220 geloof ik. Heb een keertje (in Duitsland) een lang stuk 200 gereden, maar ik was daarna echt gesloopt. Ik voelde me zo enorm kwetsbaar en de snelheidsbeleving was indrukwekkend. Het voelde alsof ik 400 reed.
Dus zo’n Haya is niks voor mij.
arta zegt
@F36GC: eens, maar het type motorfiets doet wel veel.
Met een XJR1300 en de KTM1290 super adventure was snel rijden een stuk spannender dan op de een 1000 super sport.
rrk147 zegt
@F36GC: herkenbaar, ik vond 180 km/u op m’n Shadow 1100 al hard. Zonder windscherm, vergt het stevige nekspieren.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ja, dan moet je ’t sap uit je stuur knijpen om overeind te blijven
giel zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Gilletti zegt
Ik ben best een motor fan maar van zo’n plastic raket wordt ik totaal niet hebberig.
vacano zegt
Prachtige techniek maar ik ben meer voor een Naked Bike en supersnel hoeft echt niet want ik ben in staat om het er eens uit te persen maar kan het mij ook niet veroorloven om mijn rijbewijs kwijt te zijn en dat ben je hier in de States sneller kwijt dan je denkt
kniesoor zegt
Mooie techniek, afgrijselijke verpakking. Neem aan, dat dat laatste een gevalletje ‘form follows function’ is. Dus vooruit dan maar.
W115 zegt
Flinke verbetering qua looks
ghost zegt
Japan he, waar elke wagen Max 180km/u gaat op papier, en Suzuki dus zal zeggen 299km/u op papier 😂
hassani zegt
Nieuwe Ghostrider filmpjes jeej
dutckk9 zegt
Spuug lelijke fiets maar wel met hele mooie techniek maar wat moet je met een fiets die 300+ loopt. Ooit eens 275 gereden op de teller (gelukkig op lege snelweg) en toen dacht ik, stel er steekt een konijn over. Maar vind je hem mooi, kopen dan.
clubbtraxx zegt
Nog lelijker als de vorige Hayabusa, dat is ook een prestatie op zich! Maarja ze moeten wat om de performance crown proberen terug te pakken van de Kawa H2R (400km/h), weliswaar was die fiets niet helemaal straat legaal maar knap is het evengoed. En ik vond mijn 300+ ZX-12R al rap ;-)