Mensen, dit hebben we toch he-le-maal niet nodig, 400 pk in een diesel? Denk aan de kinderen!
De 3-turbo zescilinder diesel heeft BMW inmiddels in de 5-, 6- en 7 Serie en X5 en X6 gestopt. Deze kunnen nu allemaal bij Hartge langs voor een upgrade. Zij geven aan 15% meer vermogen en koppel uit de 3 liter diesel te kunnen halen. Per model verschillen de exacte waarden. Sowieso knal je de 400 pk voorbij. Absurd, voor een diesel.
Nu lijkt diesel inmiddels gewoon ‘het nieuwe benzine-rijden’. Benzine-motoren proberen nog iets aan efficiëntie te winnen met de hulp van turbo’s maar op den duur gaan ze het heel hard afleggen tegen de diesels. Op de paar atmosferische, hoogtoerige benzine-blokjes na dan. Een moderne diesel klinkt zeker net zo goed als een moderne turbo-benzine, rijdt zuiniger, en zelfs de fijnstof-uitstoot van diesels lijkt onder die van benzines te duiken in de toekomst. Daarmee zijn ze milieu-vriendelijker en in het geval van deze ‘Hartge BMW M50d’ ook een stuk sneller.
Een 3 liter 6-cilinder met 430 pk en 850 Nm koppel, dat zijn M3-waarden (binnenkort ook met 3 of 3,2 liter I6). Het koppel ligt uiteraard fors boven dat van de turbo-benzine. Diesel komt, hard, wen er aan.
SNDR zegt
Nice, en als de regering eindelijk de belastingboete eraf haalt, kan heel NL rustig aan de diesel.
phantom zegt
Ja weet ik wel, lagere co2 uitstoot enz, enz. Maar hoe zit het dan met de veel schadelijkere NOx uitstoot die diesels wel hebben?
jrk68 zegt
@phantom:
Zolang de overheden alleen naar CO2 kijken is dat toch geen probleem?
Ja ik weet ook dat de diesel het op dat punt aflegt tegen een benzine maar daar komt heus wel een oplossing voor als de politiek dat een issue gaat vinden.
Vergeet ook niet dat de fijnstof uitstoot bij benzine auto’s met directe injectie ook hoger is dan bij indirecte injectie.
Maar alles voor de CO2 want daar wordt je op afgerekend als fabrikant.
Arnoud zegt
@phantom: Weleens van ad-blue gehoord?
sjontheking zegt
Wat mij betreft blijft het nog steeds ’the fuel of the devil’!
RuVi zegt
Voor echt knalldn is benzine leuker, voor lekker rijden/reizen is diesel fijner.
Deze waarden zijn natuurlijk absurd. Ik heb een keer een a8 4.2tdi met 350pk en een touareg met dezelfde motor gereden en dat is ook echt top, lekker v8 diesel!
kogando zegt
Klinkt net zo goed? Haha, je bent zeker nooit op Le Mans geweest?
jrk68 zegt
@kogando:
Wat er bedoelt wordt is dat de echte screamers zolangzamerhand plaats moeten maken voor turbomotoren en die klinken al een stuk minder.
Ook draaien die veel minder toeren. De moderne turbo benzinemotoren draaien nog maar 1000 toeren meer dan deze BMW diesel.
Ik word daar ook niet vrolijk van maar het is de realiteit.
En voor je er over begint ik heb op de 24h van LeMans gewerkt in de begin jaren 90.
De tijd van de Mazda en de 3.5l V10’s en in 2004 met de diesels dus ik ken echt het verschil in geluid wel.
Maar ik weet niet of jij begin jaren 80 de turboF1 geluiden kan herinneren? Dat was ook geen auditief feestje.
mrs250 zegt
@jrk68: de tijd dat coureurs nog echt doof werden. Ben even zn naam kwijt, maar zn laatste race was begin 90’s op Le Mans, in een Mazda…
Geweldige tijd, op Le Mans en in de F1. De tijd dat constructeurs nog redelijke vrijheid hadden en veiligheid wel belangrijk was, maar niet alles dicteerde…
leonardus zegt
doe mij maar een diesel. die hoge koppel is het einde, alleen dat geluid bij een gemiddelde diesel klink nog een beetje werkbus achtig….maar hoe zit het met de levensduur van diesel t.o.v. benzine?
baap zegt
@leonardus: De levensduur van dieselblokken is over het algemeen langer dat dan van benzinemotoren.. dieselblokken krijgen minder op hun sodemietert (draaiend op lager toerental)!
renezzzz zegt
@baap: Heb je daar een bron/statistische onderbouwing van? Vroeger was het inderdaad zo… maar tegenwoordig heb ik m’n twijfels. Ik vraag me af of de huidige krachtige dieselmotor b.v. 2liter met 200pk zomaar zonder problemen 500k draait. Vooral t.o.v. b.v. een atmosferische 1.6 benzine.
baap zegt
@renezzzz: ik heb er geen onderbouwing voor, maar naar mijn inziens gaan de dieselblokken van tegenwoordig ook nog steeds langer mee dan het gemiddelde benzineblok! Als iemand mij van deze theorie kan afhelpen, of als ik larie praat.. gaarne?!
SimonMc zegt
@baap: Hahaha wat een grap. No offense, en zeker niet persoonlijk, maar tijden veranderen. De tijd dat diesels onverwoestbaar zijn, is al lang vervlogen. Die stelling dateert nog van de tijd dat men 2,5 liter diesels had, zonder turbo en met 70 pk.
Nu tegenwoordig wil men 200 pk uit een 2.0 liter blok, en schroeven ze er 37 turbo’s op.Je moet voor de lol maar eens opzoeken hoeveel druk zo’n turbo steekt op een diesel, en dan moet je dat maar eens vergelijken met hoeveel druk men op een turbo benzine steekt. Geen toeval dat men die dieselblokken zoveel dikker maakt.
Ook in “de goeie ouwe tijd” ,was er nog niets van roetfilters en dergelijke, die tegenwoordig ook serieuze schade aan de motor kunnen berokkenen.
Eerlijk is eerlijk, en tegenwoordig hoor ik heel veel problemen met diesels, en écht serieuze problemen die direct duizenden euro’s kosten. Er zijn zoveel dingen die mis kunnen gaan met dieselmotoren tegenwoordig, zoals injectoren die ook een smak geld kosten. En benzinemotoren zijn vaker uitgevoerd met meer beproefde, eenvoudigere techniek.
bartsmit zegt
@leonardus:
Levensduur SUCKS. Ga jij nog 10 jaar in een auto rijden dan?
CapsLock zegt
Dat zijn nou fijne waarden om mee te toeren. Ben het dus ook oneens met de intro. Natuurlijk hebben ‘we’ wel 400+pk nodig!
bsxc2 zegt
Ik snap niet dat ze de diesels niet gewoon laten liggen en dat ze verder gaan met LPG.
E34M5Touring zegt
Ongelofelijk dat koppel!!! Dat zo’n bak dat aankan. En het diff natuurlijk ook.
dutchiehd zegt
Ik ben sinds dat mn vader zijn laguna gt met 2 liter diesel heeft laten chippen naar 225pk en 500nm al onder de indruk van diesel motoren!
Dit vind ik helemaal geweldig!
civicfk3 zegt
Liever een 330i zonder turbo’s of diesel
dutchiehd zegt
@civicfk3: die heeft wel 200pk en 550nm minder :p, maar de E46 330i is wel een heerlijke auto!
SimonMc zegt
@civicfk3: Eindelijk iemand die nog helder is bij geest.
tooon zegt
@civicfk3: en gelijk heb je!
TDI-goeroe zegt
heerlijk met 180 op cc door Duitsland cruisen net onder de 3000 toeren!
NLBUURMAN zegt
het is dat er 850nm waardoor die 430 ineens zo klein lijkt…
Pordon zegt
Wat een feest met zoveel koppel. Mn vaders C320 CDI ‘chipped’ moet het met ‘maar’ 600Nm doen en dat rijdt al geweldig.
dutchiehd zegt
@pordon: mn vaders laguna GT (2 liter diesel) halen ze tegenwoordig al 500nm uit! En dat is al een feest..
robbertz zegt
Gooi deze maar bij mij in de achtertuin, kijk wel hoe ik hem daar weg krijg
SimonMc zegt
“Nu lijkt diesel inmiddels gewoon ‘het nieuwe benzine-rijden’. Benzine-motoren proberen nog iets aan efficiëntie te winnen met de hulp van turbo’s maar op den duur gaan ze het heel hard afleggen tegen de diesels.”
Sorry @Alwood, maar dat is klinklare onzin. Diesel zal nooit het nieuwe benzinerijden worden, en al zéker niet bij sportmodellen. Benzinemotoren proberen nog aan efficiënte te winnen met turbo’s?
Hetzelfde kan gezegd worden over diesel. Eerst waren er geen turbo’s op diesels, en nu komen ze al met 3 turbo’s. En bij diesels doen ze het omdat ze al tegen het plafond zitten met hun technologie, en het nog de enige manier is om vermogenswinst te behalen. Bij benzine aan de andere kant, doen ze het enkel om “de groenen” tevreden te stellen, en de CO2 uitstoot te doen dalen.
Vergeet ook niet dat er veel auto’s aan het komen zijn met 3 cilinder benzinemotoren + turbo, waar men bij diesels al 3 turbo’s op 6 cilinders begint te schroeven, ipv ook naar minder cilinders te gaan.
In mijn ogen zijn ze nu maar pas bezig met serieuze ontwikkelingen bij benzinemotoren, op vlak van verbruik en uitstoot en wie weet is dat omdat ze inzien dat dieseltechnologie tegen hun plafond zit qua inovaties.
Diesel komt, en hard? Ik durf het tegendeel beweren. Benzine zal terugslaan en heel hard. Hoe ik dat weet? Kijk maar naar Mercedes. Pionier op vlak van nieuwe technologieën, en zij zijn ondertussen al een aantal jaar bezig met hun Diesotto motor te optimaliseren. Wanneer deze er gaat komen ( en hij gaat er komen ), is er geen enkele reden meer om zo’n stinkdiesel te kopen.
Meer info :
http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/24/mercedes-benz-introduceert-revolutionaire-motor
Alwood zegt
@SimonMc: je geeft diesel-techniek hier echt te weinig eer.
Benzine is altijd wel vooruit gekomen maar inmiddels is het haast noodzakelijk diesel-techniek zoals directe injectie toe te passen om het efficient genoeg te maken.
Diesel is een (aantal) tientallen jaren nieuwere techniek en zit véél vernuftiger in elkaar. Puur technisch gezien. Het feit dat je geen ontsteking nodig hebt, super hoge compressie kan gebruiken, praktisch alles kan verbranden ware het niet dat injectoren tegenwoordig zo gevoelig zijn.
Diesotto, het zit in de naam, probeert het beste van beiden werelden te gebruiken. De naam zegt het al, daarin wordt (ook/juist) erg op dieseltechniek voortborduurt.
Ik noem het in de tekst ‘benzine’ maar dat slaat natuurlijk op de otto-motor. Die is passé. Gaskleppen, ontsteking, EGR, hopeloos verouderde technieken…
mrs250 zegt
@Alwood: het gaat er uiteindelijk om dat het stuk zegt dat de moderne diesels sneller zouden zijn dan de benzinemotoren, incl. de bijbehorende sensatie. Dat is gewoon niet waar. Op Le Mans ook, de prototypes met hun diesels zijn al lange tijd onverslaanbaar, maar vooral omdat ze een stuk zuiniger zijn dan de benzinemotoren. Op 24u maakt het natuurlijk nogal wat uit hoe vaak je moet tanken. Klinken doen die diesels niet, echt net een stofzuiger. Als je dan zo’n lekker overvierkante Lambo langs hoort komen, dan weet je weer hoe heerlijk zo’n atmosferische benzinemotor ook alweer klinkt…
Door de trage verbranding zullen diesels ook nooit echt veel meer toeren kunnen maken dan ze nu doen, dan wordt het verbrandingsproces simpelweg niet afgerond. Dan kan je wel weer met nog meer koppel en een hele lange versnellingsbak gaan werken, maar uiteindelijk moet de boel ook bij elkaar gehouden worden. Dus dan moet je alles nog zwaarder gaan maken (terwijl diesels toch al een stuk zwaarder zijn dan benzinemotoren, en het gewicht hoger hebben zitten). Word je ook niet blij van als het op performance aankomt.
In andere takken van autosport waar verbruik van ondergeschikt belang is, zoals de F1 en de rally speelt de diesel geen rol van betekenis. Dan kan je roepen dat het te streng gereguleerd is door de FIA en dat het misschien wel zou gebeuren als ze het toe zouden staan. Terecht.
Maar een tak van sport waar koppel een grote rol van betekenis speelt en waar teams eigenlijk nog enorm veel vrijheid hebben is bij de bergrallyes. En ook daar zie je maar weinig diesels.
Voor de straat hebben fabrikanten tot nu toe vooral aandacht besteed aan zuinige turbodiesels. Turbobenzinemotoren waren er zeker wel, maar vooral gericht op prestaties. Komende jaren zit daar ongetwijfeld nog veel rek in om het verbruik omlaag te kunnen krijgen. Niet naar dieselwaardes, maar wel op een manier dat ze uitstoot flink kunnen reduceren en tegelijkertijd het vermogen nog wat kunnen opschroeven, bij diesel is die ontwikkeling al geweest.
niex zegt
Ik mis nog steeds de tweetakten motorfietsen, maar helaas, de tijd staat nooit stil…
Zo ook diesels, die zijn enorm snel geworden en idd fijn om “gewoon” te rijden, lekker lui op koppel! Maar dat gaat zeker ten koste van levensduur; de turbo’s zijn heel kwetsbaar nog meer dan bij benzine. Maar ook dat wordt beter. Vroeger moest je een turbo als een vrouw behandelen, nl. eerst voorspel en daarna er niet zomaar afrollen maar nog effe knuffelen als je snapt wat ik bedoel :)
Maar voor een sportief motorkarakter, dwz vermogen dat opbouwt met de toeren ipv andersom, zodat je kan spelen met de auto, daar moet je mi dus geen supersleepbootkoppel voor te hebben.
Anders hadden sportmotors allang een dieselblok…
badsaying zegt
wrm heeft iedereen het hier over de auto van z’n vader? lolled
SimonMc zegt
@badsaying: 2 mensen = iedereen?
badsaying zegt
@SimonMc: uiteraard
jordy14 zegt
Zou dat bedrijf nou echt veel verkopen, wie heeft dat nodig. Een rijke zakenman die van diesels houd?
ronald zegt
Ik rij zelf in een 535d (f10) +/- 100.000 km per jaar
Niet getund maar gewoon standaard. Ik denk dat de gewoone 50d motor meer dan genoeg is in het dagelijks gebruik.
Ik ga in oktober weer voor een nieuwe kijken want dan staat er weer bijna 180.000 km op de teller.
Maar dan wordt het zeker een m550d.
Zeker om dat ik veel naar Zuid Duitsland rij lijkt mij dit een heerlijke reis auto.
kickass zegt
Niks mis mee. Alleen vind ik dat @dieselzuigt qua geluid…
ronny10 zegt
Hoop erop dat er meer M diesels komen zoals een 1 M !!!
Dat zou een hoop mensen intereseeren geloof me
Een diesel heeft meer koppel daar 2 turbos bij en uiteraard wat minder gewicht in de bmw ’s ….een supercar zou een m diesel kunnen zijn
Daarbij zuinig rijden suuuuuper