Veel bruter dan de Hartge H50 M3 gaat het niet worden.
Een jaartje of vijftien geleden leefden we in het automobiele walhalla, zonder het door te hebben eigenlijk. Het kon allemaal niet op. Alle motoren waren groot, hoogtoerig en vaak atmosferisch. Kijk maar naar de Duitse drie.
V10
Audi en BMW zochten het in de hogere toerenregionen, Mercedes ging voor volvette kubieke centimeters. Het resultaat was een tijd met hele bijzonder acht- en tiencilinder motoren. In het geval bij BMW Motorsport kon je de M3 krijgen met de 4.0 V8 en de M5 met een een heuse V10. Spätzle!
Hartge
De voormalige BMW tuner Hartge combineerde die twee met de Hartge H50 M3. Dit was in feite een BMW M3 met een motor uit de M5. Nu klopt dit niet helemaal. De eerste H50’s werden gebouwd toen de M3 er nog niet eens was. Je kon de Hartge H50 krijgen als sedan, coupé en Touring. Met name die laatste lijkt ons erg cool, maar hebben we nooit in het echt of digitaal mogen aanschouwen. De Hartge H50 sedan is al een keer voorbij gekomen.
Hartge H50 M3
Voor vandaag richten we ons op de Hartge H50 M3. Dit model komt uit 2010. Dat betekent dat de basis in dit geval een M3 Coupe (E92) is. Hartge had namelijk nogal moeite met de eerste serie H50’s. De elektronica van de S85-V10 en de E90 was dermate afwijkend dat het leek alsof het twee verschillende automerken waren. Bij de M3 zou dit een stuk beter overeen moeten komen.
550 pk
Deze Hartge H50 M3 is zilvergrijs van kleur en ziet er eigenlijk uit als een licht aangepaste M3. De kenmerkende Hartge-velgen verklappen het wellicht een beetje, alhoewel dit setje destijds een gangbare modificatie was voor de E92 M3. Het meeste werk is natuurlijk gaan zitten in de engine-swap. De S65B40 met 420 pk mocht vertrekken en de S85B50 mocht erin. Voordat deze gemonteerd werd, kreeg deze eerst een kuurtje zodat het vermogen steeg van 507 naar 550 pk.
Eigen chassisnummer
Omdat de modificaties onderhuids dusdanig ingrijpend zijn, heeft de auto een nieuw chassisnummer. Het is dan ook een echte Hartge H50, geen BMW M3 meer. Heel erg cool. De verdere H50-modificaties (splitter, spoiler, uitlaten, remmen) zijn relatief subtiel gedaan door Hartge.
Transmissie
Hetzelfde geldt voor de aanpassingen in het interieur. We zien daar een Hartge sportstuurwiel, pedalen en een mattenset. Maar nergens verraadt de auto dat ‘ie een 550 pk sterke V10 onder de kap heeft. Dat maakt ‘m meteen bijzonder cool. Een ding is niet duidelijk en dat is de transmissie. Er staat handgeschakeld in de advertentie, maar dat klopt sowieso. De meeste H50’s hebben de SMG-bak. De M3 kon je destijds met de DCT-automaat met dubbele koppeling krijgen, maar de pook lijkt identiek te zijn van de M5, dus met een SMG-transmissie. Die SMG was niet al te best, terwijl de DCT juist erg goed is.
Prijs
Dan komen we op de prijs. De eigenaar wil er 65.500 euro voor hebben. Aanvankelijk lijkt dat veel voor een aangepaste BMW M3. Maar als je zo redeneert mis je het punt. Vergeet niet dat de conversie in totaal zo’n 300.000 euro kostte, voor belastingen! Ook is het een one-of-a-kind van een type auto dat we waarschijnlijk nooit meer terug gaan zien. Sowieso niet van Hartge, want die bestaan helaas niet meer. Kopen? De advertentie van de Hartge H50 M3 check je hier!
Weten waar je op moet letten bij aanschaf? Check dan ons M3 E92 aankoopadvies!
Robert zegt
Wat. Een. Beest. En tegelijkertijd toch nog heel subtiel, qua uiterlijke aanpassingen. My kind of tuning. En voor een auto die bijna als een one-off te beschouwen is, is die vraagprijs nog best beschaafd.
alfapeter zegt
Jammer dat het geen witte stationwagen is.
bpc zegt
Wow van afschrijving gesproken.
Als ik de eerste eigenaar was geweest zou ik hem gewoon bijhouden daarvoor
rolov zegt
Verkoop je een auto zet je hem op een grasveldje…. zeker dit beest . Ik snap dat echt nooit .
dirkv zegt
@rolov: En dan zijn ze ook nog vergeten banden om de velgen te leggen.
rolov zegt
@dirkv: kan mij ook niet voorstellen dat het lekker rijdt idd
caspert79 zegt
Meer dan 3 ton betalen voor zo’n conversie, dan ben je toch echt van het padje.
EnthousiaST220 zegt
Is de pook niet ook identiek aan die van de m-dct?
techniekmeneer zegt
Hiermee ben je echt dé man bij de sisha lounge.
kareljansen zegt
Die 300.000 euro is een typefout hoop ik? Gaaf ding wel!
shibby zegt
Je zou maar net een E91 525d hebben gekocht… :p
phaeton zegt
@shibby: Dat zou wel bijzonder zijn :-)
autospotter2punt0 zegt
@shibby: een e91 525d?? Die zijn niet te koop
acakoning zegt
Een ding is niet duidelijk en dat is de transmissie. Er staat handgeschakeld in de advertentie, maar dat klopt sowieso NIET.
SpeedGeek zegt
Ik irriteer me daar ook onwijs aan. Natuurlijk kan je ‘handmatig’ schakelen met je flippers maar dat maakt het nog geen handgeschakelde bak verdomme.
OT: Origineel stuurtje er in, originele 18″ Motorsport wielen er onder, Hartge emblemen vervangen voor BMW emblemen en de achterklep spoiler in kleur maken en dan is de auto legendarisch.
Poulusma zegt
Dat is echt typisch Willeme, die laat zijn artikelen nooit nakijken en kwakt alles zonder terug te lezen online…
sjouveur zegt
Linker voorscherm sluit niet helemaal lekker aan, schade gehad?
shibby zegt
@sjouveur: kan ook met aanpassingen van het motorruim te maken hebben, maar ziet er idd wat scheef uit
evdw zegt
Lijkt maar zo.
lincoln zegt
Eigenlijk te goedkoop ..
Zelfs voor een 10 jaar oud gebakkie ..
Motorblok overbouwen is altijd alleen heel “makkelijk” voor mensen die zelfs te dom zijn om hun band op te pompen ..
Wat kost een Hagelnieuwe Corvette C8 ook alweer ??
RobUSA zegt
@lincoln: Hier aangezien ze AB veels te weinig aandacht aan deze aardverschuiving geven :
https://www.youtube.com/watch?v=J6POFNah1ncln
Poulusma zegt
Wat is die nieuwe Corvette toch een raar gebakje geworden heh. Heb hem nog niet in het echt mogen aanschouwen, hoop dat hij wel beter overkomt als op de foto’s en video’s maar ben er bang voor.
maldini zegt
En jij gelooft deze “test” hahhaha ik kan er alleen om lachen
poes zegt
Gaaf ding. Sowieso alles van Hartge is tof. Of beter gezegd; het was tof. Jammer dat het bedrijf niet meer bestaat.
Overigens staat deze Nederlandse M3/M5 echt al maanden te koop (op Mobile.de). Blijkbaar toch geen beestje waar je makkelijk vanaf komt.
E550 zegt
Leuk die velgen, in 2010. Maar dit soort aftermarket velgen verouderen zo gigantisch snel. Nu oogt de auto goedkoop en lijkt het alsof de auto een schade verleden heeft gehad.
pindakoning zegt
Is dit niet weer dezelfde verkoper die die M Roadster heel lang te koop had staan?
mwti zegt
Ik denk dat de verkoopprijs eerder op €6500,- zal uitkomen.
RobUSA zegt
300.000 betalen voor een vermogenswinst van 130 PK en hem daarmee ook nog eens zwaarder maken in de neus ?
Had dan de V8 wat opgepept/boort voor 6.000 imo.
kareljansen zegt
@RobUSA: Zag net een Duitste rijtest waar men het had over 168k voor de hele auto. Zal wel niet helemaal kloppen dit..
willeme zegt
@kareljansen: prijs was voor de sedan, van nog voor de E92 M3 kwam. Ze hebben dus wat goedkoper weten aan te bieden :-)
bimmerfan zegt
Deze sjonnie velgen der onder weg setje csl looks er onder, normaal stuurtje der in en de logo’s vervangen door bmw emblemen. dan mag hij best bij mij in de garage komen staan.
evogt3 zegt
De dikste occasion van Nederland?!? No f…… way.
2wheeler zegt
Dit motorblok wil je toch eigenlijk helemaal niet? iirc was het echt een rot blok, doe mij de V8 maar.
kevdutchie zegt
@2wheeler: inderdaad! Die klinkt nog beter ook.
trust zegt
Hoe zit het nou met die transmissie, of is het een typ fout?
none zegt
Ja dat is gaar met zoveel modellen maken, dat je de m3 niet gewoon alle pk’s geeft die uit een motor kunnen komen. Maar je dat moet afregelen, anders verkoop je een ander model niet.
Dat is nog het mooie van Ferrari en Aston Martin, daar krijg je (lijkt me) gewoon het maximum, wat ze op dat moment technisch kunnen leveren.
squixs zegt
Doordat de auteur zich niet écht verdiept heeft in de auto in kwestie is dit artikel is niet helemaal correct.
De basis auto is/was geen E92 M3, maar een E92 325i. Dit kan je o.a. zien aan het interieur (flippers, stuur, middenconsole), maar ook aan het chassisnummer, hetgeen overigens een aparte alinea in het artikel heeft.
De auto heeft daarom ook nooit een DCT versnellingsbak gehad, aangezien dit geen optie is op een 325i. De standaard auto is geleverd met een handbak, dus ligt nu voor de hand dat de SMG bak uit de M5 erin is gemonteerd.
Zie: https://www.mdecoder.com/decode/ps92691
maldini zegt
+veel, betaal je bakken met geld voor een ombouw krijg je geen m3 stoelen, jammer..
Robbyrood zegt
Spätzle???? Wat heeft dat er mee te maken? Das een soort pasta…?
SPITZE!! Ken ik wel!!
Sorry maar als je duitse woorden wil gebruiken…doe dan “So ein Biest” of “Der Hammer” of “Einmalig”
davelepeef zegt
@Nieuwendijk: sowieso
Dutchdriftking zegt
Het is niet persé heel mooi, maar wel gaaf natuurlijk. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een M5 touring met supercharger.