We blikken terug op de goede oude tijd met de Hartge H1.
De huidige BMW 1 Serie is een prima auto. Als je een goed rijdende, degelijk gebouwde en prettige daily zoekt voor een behapbaar leasebedrag, is het zeker de moeite waard om even een proefritje te maken. Het gemis van achterwielaandrijving is iets voor de puristen die toch geen nieuwe 1 Serie gingen kopen. Niet onaardig bedoeld, maar BMW is in eerste instantie een bedrijf en wil gewoon geld verdienen. In deze klasse is achterwielaandrijving niet zo’n USP als ze hadden gehoopt.
Qua prestaties zit het wel snor. Zo konden we zelf ondervinden met de BMW M135i rijtest en de 128ti roadtrip. Voor 99% van de Hot Hatch-klanten is dat alles wat je nodig hebt. Wat wel jammer is, is de tuningspotentie van het platform. De 2.0 viercilinder is de grootste motor en daar kun je weliswaar 350 pk uit halen met een paar eenvoudige modificaties, maar het blijft een 2.0. En omdat die viercilinder overdwars geplaatst is, kun je niets groters monteren.
Hartge H1
Dat was dus vroeger wel anders. De eerste BMW 1 Serie (E87) was namelijk in technisch opzicht een kleine E90. Veel onderdelen kwamen overeen. Als je de motorkap open deed in zo’n vroege 1 Serie, zag je dat er enorm veel ruimte was.
Een zes-in-lijn (die later zou verschijnen in de 130i) paste. Dus waarom geen V8? Dat dachten de dames en heren van Hartge ook en dus kwamen ze met de Hartge H1.
En als je dan toch een V8 monteert, waarom dan niet een hele dikke V8? De kosten om het in te bouwen zijn vaak hoger dan de prijs voor het motorblok. Dus was de basis de S62, een 4.9 liter V8 uit de BMW M5 en Z8. We zeggen basis, want bij Hartge vonden ze de motor nog nicht gut genug.
De koppen werden bewerkt en er kwamen (nog) wildere nokkenassen. Het resultaat was 450 pk, 50 meer dan de gewone M5 levert. Het koppel is 510 Nm, tien meer dan normaal.
Aanpassingen
De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak van Getrag. Uiteraard had de Hartge H1 alleen maar achterwielaandrijving. Om de krachten goed kwijt te kunnen werd Hartges sperdifferentieel gebruikt.
Dat was een zwaar gemodificeerd E46 M3 diff dat Hartge gebruikte op al hun knotsgekke producten met veel vermogen. Het klinkt gek, maar een dikke V8 in een 1 Serie lepelen is op zich het probleem niet. Dat kost tijd en geld. Maar zorgen dat het totaalpakket gewoon klopt, vereist kunde en visie.
Gelukkig maakte Hartge er een coherent geheel van. Het achterste subframe werd vervangen door een sterker exemplaar. De Hartge H1 lag 30 millimeter dichter op de weg dankzij op maat gemaakte ophanging met Bilstein dempers en Eibach-veren. Een schroefset waarbij je de hardheid en demping kon regelen was optioneel leverbaar.
Daar bleef het niet bij, want voor en achter monteerde Hartge dikkere anti-rollbars. De 19” velgen zijn schitterend en relatief licht. Ze moesten wel groot zijn, want achter de wielen ging een enorme remmenset schuilt. Wat te denken van remschijven van 380 millimeter en enorme remklauwen met acht zuigers?
Meer dan 300 km/u…
Het mooie was dat ze er een echt pareltje van hebben gemaakt. Dus een eindproduct dat gewoon werkt. Ook het interieur is niet meer standaard. De Recaro schaalstoelen zijn bekleed met alcantara en velours, er zijn aluminium pedalen en natuurlijk moest er een andere snelheidsmeter komen.
Deze liep nu tot 320 km/u. Dat is eigenlijk ook wel nodig, want de topsnelheid van de Hartge H1 bedraagt namelijk 300 km/u. Van 0-100 km/u accelereren duurt 4,6 seconden.
Kortom, de Hartge H1 was een bijzonder apparaat. Eentje waarbij de tuners nog meer deden dan een simpel chipje, turbo upgrade en kek wrapje. Dat zorgde wel voor een hoge prijs. De vraagprijs was namelijk hoger dan die van de BMW M5, je weet wel dat (toen) nieuwe model met de epische V10.
We weten dat het demo-exemplaar is gebouwd door Hartge en getest door diverse media. Voor lange tijd was de demo Hartge H1 de enige de gebouwd is. Of ze er later nog een paar gebouwd hebben: geen idee. Hartge bestaat inmiddels niet meer (de inboedel is overgenomen door Dähler uit Zwitserland). Gelukkig hebben we de foto’s nog. En een filmpje van Motorvision met een piepjonge Tim Schrick:
Meer lezen? Check hier de BMW 1 Serie (E87) special!
revstars-net zegt
Karige uitvoering van de 1 serie met nog draaihendels voor de achterste ramen.. Ook geen Xenon’s. Of zou het allemaal voor de gewichtsbesparing zijn?
-edit: klopt: die twee Duitsers lijken erg vele op elkaar ;-) –
willeme zegt
@revstars-net:
De H1 is ongeveer 200 kg zwaarder dan de 1 Serie die als basis diende. Daar gaan die opties geen verschil in maken. Xenon was in 2005 zeker geen standaardfeature in deze klasse. Sterker nog, zelfs op de E90 en E60 was het niet standaard. Qua raamslingers: ik denk dat niemand dat iets uitmaakte. Het ging in dit geval om de hardware en performance, niet zozeer de uitrusting ;-)
setz zegt
Je kunt er ook goed een S65 inlepelen voor dezelfde PK’s, ik zie bijv. dat GNG Motorsport dat gewoon in NL voor je kan regelen.
poes zegt
@setz: de vraag is wat je liever hebt. Een hoogtoerige V8 (prachtig blok natuurlijk) of ee and lazy dik 5-liter blok die ook nog weleens een aardige top end heeft. Ik denk wel dat de 4-liter een stuk minder weegt. Dat blok was toch ook al lichter dan de 3.2 uit de E46 M3?
setz zegt
Net opgezocht, de S54 is de zwaarste (!), daarna de S65 (4.0, 15kg lichter) en daarna de S62 (4.9, 44kg lichter dan de 4.0). Misschien heeft Hartge toch de juiste keuze gemaakt!
Who_carez zegt
Ik hou wel van zo’n gekke creaties. Zo was er ook eens een e46 compact met een M3 motor of een Mercedes C sport coupe met 6.3 liter AMG motor die je bij bepaalde tuners kon bestellen. Droom auto’s toen ik nog een tiener was :-)
poes zegt
Hartge, man, wat maakte die tent destijds gave BMW’s. Uiteindelijk alsnog op de fles gegaan ofzo? Zonde hoor.
Jantje_555 zegt
Had ook wel leuk geweest in een E81 (3 deurs) of E82 (2deurs) maar deze 5 deurs is wel meer sleeper.
Cuprafan123 zegt
@Willeme is hartge in 2019 failliet gegaan of zijn ze gewoon gestopt omdat ze financieel binnen zijn? Ben ik oprecht benieuwd naar… :)
roberto zegt
Rare bumpers.. voorkant van die dubbele nieren, ziet er maar vreemd uit. De velgen blijven nog wel steeds gaaf!
Eigenlijk een model wat leuk oud wordt, een E87 met M-pakket blijf ik een leuke auto vinden.