Hartge heeft er weer een pakketje ‘echte’ tuning. Extra power met behoud van de flexibiliteit van het blokje.
Ok, kort gezegd krijg je bij Hartge gewoon minder vermogen. Power blijft steken op 401pk bij 5850 tpm. Pak je vervolgens de grafiekjes erbij dan heeft Hartge het wel heel net gedaan. Zo krijg je ook 530Nm koppel bij 2950 tpm (standaard 450Nm). Opvoeren zonder er een piekerig zenuwachtig blokje van te maken. Of dat TechTec ook lukt is sterk de vraag.
Met de jaren ervaring van Hartge verwachten we natuurlijk ook niets anders dan degelijke tuning. Bovendien zijn ze van die afgrijselijke hoge nieren afgestapt. De uiterlijke tuning beperkt zich nu tot heel schappelijke 18″ wielen en achterspoilers. De 1M kan volgens Hartge 3 cm omlaag. Natuurlijk is er een nieuwe RVS uitlaat gemonteerd.
De tuning moet zelfs het verbruik een halve liter per 100km doen dalen. Sprinten van 0-100km/u doen ze niet meer aan, van 0-200km/u duurt in de Hartge 1M 11,34 14,21 seconden (-2,9 s).
UPDATE 16-03 – Hartge had een foutje gemaakt, zo melden ze ons in een reactie op vragen naar aanleiding deze comment. De juiste acceleratiewaarden staan hierboven vermeld:
It was a mistake from our side and we are very happy you dropped us the hint.
Lower bottom of the performance sheet was a mix and does not belong to the 1 M at all.
jrmpower24 zegt
heel erg bruut!
1M <3
meneersander zegt
Dus eigenlijk een hele degelijke auto? Hier houden voetballers niet van!
kraakensmaak zegt
@meneersander: voetballers kunnen niet schakelen dus die laten dit links liggen, rijden kunnen ze ook niet dus eigenlijk zouden ze elke auto links moeten laten liggen…
skinnybmw zegt
Eindelijk weer eens iets moois van Hartge…lekker subtiel, behalve die afzichtelijke dakspoiler…zonder dat helemaal goed! (Zoals op die laatste foto)
cossie300 zegt
Heerlijke auto , maar dan liefst in het oranje .
Jochempie zegt
Bedoel je dat Hartge het uiterlijk eigenlijk ongemoeid heeft gelaten? Ze beginnen het te snappen!
alcantara zegt
Die lelijke Hartge embleempjes doen wel afbreuk aan het geheel, alsof je een nep-Bimmer bij de Aldi hebt gekocht. Verder zie ik liever originele 1M velgen, maar ik zou het sowieso niet over m’n hartge verkrijgen om een ///M te gaan modden, mede omdat een standaard 1M voor mij al een onbereikbare droom is. Ben al tevreden met mijn 123d E81, wie het kleine niet eert…
jzaero zegt
@alcantara: waar is je 3 serie coupe eigenlijk heen?
bozewolf zegt
Ik ben nooit fan geweest van het uiterlijk v/d 1-serie, maar in minicoupe vorm lijkt het nog het meest op een te heet gewassen 3-serie. Het kan erger, denk ik dan. Beetje wijd uitkloppen en je hebt wel een gemeen uitziend bastaardhondje.
Rijgedrag schijnt ook niet onaardig te zijn.
vale46 zegt
@bozewolf: maar het is wel geen echte ‘drivers car’. Op dat vlak ben je beter af met porsche.
Maar de 1M is idd geen slechte. Diff van een M3 & een lekker opgepepte 6 in lijn :)
norge zegt
De leukste BMW die er is ,zou ik er in passen?
highperformance zegt
@norge: voorstoel eruit en op de achterbank… kan niet met die Caddy hè? ;-)
speedlimit zegt
Het wachten is op kaasboerins fanboy reactie…wow cool gaaf deze moet je hebben dat lukt alleen bij een bmw :)
Yeelen zegt
@speedlimit: @kaasboerin een fanboy? Dan heb je nog niet van @Punk , @bmwmaaktrijdengeweldig en @audisucks gehoord zeker?
speedlimit zegt
@Yeelen:
Er is altijd 1 fanboy die er meer uitspringt dan de ander…en niet te vergeten onze @rechercheur aka @parkeerwacht ;)
bohica zegt
@Yeelen:
Ik ben ook een Fanboy maar met iets objectievere mening.
kaasboerin zegt
@speedlimit: Jouw teksten bestaat louter uit stront.. Waaruit baseer jij dat ik ‘fanboy’ ben? Ik sta overal voor open.. Moet jij het weer verkloten. Kom maar op met dat bewijs.
speedlimit zegt
@kaasboerin:
Mijn teksten bestaan dus louter uit stront…klopt als n bus zodra t over jou gaat ;)
Bij t rs5 topic is t meteen m3 blabla.
Komt @bassie met z’n reactie…is t: maar jij had toch n rs3…had je dan niet beter voor een 1m + handbak kunnen gaan.
Jouw fanboy reacties zijn wel duidelijk.
kaasboerin zegt
@speedlimit: Vertel het hele verhaal dan.. Hij zei dat hij liever een M had vandaar mijn reactie. Je probeert me gewoon zwart te maken op een sneue manier, je bent een slappeling, doe wat aan je houding.
speedlimit zegt
@kaasboerin:
Iedereen kan t nalezen in t rs5 topic en daarmee maak je jezelf dus al belachelijk.
Probeer eens n keer begrijpend te lezen en zet die roze bmw bril af ;)
Larrs zegt
Leuke auto, maar ik wacht nog wel even op de Subaru BRZ. Niet dat ik beide kan betalen, maar toch. :P
Alpinaa zegt
Wow cool gaaf deze moet je hebben dat lukt alleen bij bmw. :P
michelyman zegt
Dit noem ik tunen, motor aanpakken en uiterlijk lekker met rust laten. 1M is kwa uiterlijk perfect vind ik.
vale46 zegt
@michelyman: perfect? Ik blijft het een M3 vinden die door een vrachtwagen is geramt lang achter en daarbij een stukje korter is geworden.
Maar ze hebben er goed aan gedaan het uiterlijk te laten voor wat het is.
Uitlaat is altijd +1
akrapovic zegt
Lekker, die dakspoiler eraf slopen en zet maar voor de deur, heerlijke auto die 1m!!
Ruf zegt
Vooral gaaf voor op café: ” de mijne heeft dik 400 pk !”
De keuze van Hartge om 0-100km niet te vermelden, vind ik niet onlogisch. Die dikke 60 paardjes meer, zal je vooral vanaf de 3de versnelling voelen. In z’n één en twee lijkt het me moeilijk om die extra pk’s op het asfalt te krijgen …
Rhyo zegt
0 – 200 km/u in 11 sec? Dit kan natuurlijk niet.. Dit is 911 Turbo PDK facelift/ Nissan GTR / Scuderia 430 tijden.
Met 400pk en 530nm? Of Hartge heeft het gewicht naar 1200kg gebracht..
sir_smokalot zegt
Dat lijkt me ook wat positief, maar het stond wel in de officiele info. Ik heb het even nagevraagd bij Hartge.
sir_smokalot zegt
Bedankt voor je scherpe comment, we hebben inmiddels antwoord van Hartge ontvangen, dat in het artikel verwerkt is.